Κοινωνικοί φορείς και συλλογικότητες χαράσσουν τις δικές τους “κόκκινες γραμμές” στις ιδιωτικοποιήσεις



Του Ορέστη Φ. Αθανασίου

Ενας παράγοντας που μέχρι τώρα απλώς παρακολουθούσε φαίνεται να παρεμβαίνει στο θέμα των ιδιωτικοποιήσεων: κοινωνικοί φορείς και συλλογικότητες. Την Πέμπτη, οι εργαζόμενοι στα λιμάνια όλης της χώρας κατέβηκαν σε 24ωρη απεργία ενάντια στην πώληση του ΟΛΠ. Για το ίδιο θέμα, ο ΣΥΡΙΖΑ Πειραιά και το τμήμα Ναυτιλίας διοργανώνουν σήμερα ημερίδα με θέμα «Δημόσιο λιμάνι – ο δρόμος για την ανάπτυξη».
Αλλά πέρα από το θέμα των λιμανιών που έχει ανοίξει για τα καλά, εξελίξεις αναμένονται και στο θέμα του Ελληνικού, καθώς την περασμένη Πέμπτη πραγματοποιήθηκε συνάντηση της νέας διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ με εκπροσώπους της Lamda Development με σκοπό την αμοιβαία βολιδοσκόπηση προθέσεων. Σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα της Παρασκευής, η εταιρεία διαμήνυσε πως διατηρεί το ενδιαφέρον της για το έργο, προχωρά κανονικά στην εκπόνηση των συγκοινωνιακών και άλλων μελετών και έδωσε διαβεβαιώσεις ότι το Ελληνικό θα είναι ανοικτό σε όλους τους πολίτες, γιατί αυτό «συντελεί στην αποτελεσματική εμπορική εκμετάλλευση της περιοχής». Στο ίδιο δημοσίευμα αναφερόταν πως οι επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ δεν δεσμεύθηκαν σε χρονοδιάγραμμα απεμπλοκής της επένδυσης, καθώς «αναμένουν το «πράσινο φως» από την κυβέρνηση». Δημοσιεύματα των προηγούμενων ημερών ανέφεραν πως σε περίπτωση που δοθεί αυτό το «πράσινο φως» θα συσταθεί ομάδα εργασίας ΤΑΙΠΕΔ - Lamda που θα επεξεργαστεί τυχόν αλλαγές στο Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης που θα καθορίζει τι θα κτιστεί και ποιες θα είναι οι εμπορικές χρήσεις των ακινήτων.
Φανταζόμαστε πως για τα ενδεχομένως νέα δεδομένα στο θέμα της πώλησης «του μεγαλύτερου παραθαλάσσιου φιλέτου της Νοτιοανατολικής Ευρώπης» (έκφραση που έχουν χρησιμοποιήσει παλιότερα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ) θα ερωτηθούν οι εκπρόσωποι της κυβέρνησης που έχουν προσκληθεί στην εκδήλωση που διοργανώνει σήμερα η Επιτροπή Αγώνα για το Μητροπολιτικό Πάρκο στο Ελληνικό.
Όπως γράφαμε και την προηγούμενη Κυριακή οι εξελίξεις στο θέμα των ιδιωτικοποιήσεων θα επηρεαστούν σε μεγάλο βαθμό από την κατάληξη των διαπραγματεύσεων με τους δανειστές αλλά οι εξελίξεις της τελευταίας εβδομάδας δείχνουν πως υπάρχουν πλευρές στην Ελλάδα και το εξωτερικό που ήδη ενεργοποιούνται και παίρνουν θέση προεξοφλώντας ίσως την έκβαση των διαπραγματεύσεων.

Δηλώσεις και συναντήσεις

Αυτό δείχνουν οι κινήσεις του ΤΑΙΠΕΔ και οι ανακοινώσεις υπουργών και υποψήφιων αγοραστών. Το ΤΑΙΠΕΔ, εκτός από το ραντεβού που αναφέραμε παραπάνω, την εβδομάδα που πέρασε με άλλη ανακοίνωσή του αποσαφήνισε πως ο διαγωνισμός για την εκποίηση του πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ προχωρά και «διόρθωσε» προηγούμενη δήλωση του Γ. Σταθάκη που άφηνε να εννοηθεί πως η Cosco είναι ο συνομιλητής της κυβέρνησης σε αυτήν τη διαδικασία. Από την ανακοίνωση αυτή μαθαίνουμε πως το ΤΑΙΠΕΔ «δεν διαπραγματεύεται με κανέναν την αλλαγή όρων του διαγωνισμού για την απόκτηση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου της Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς Α.Ε.» και πως «επεξεργάζεται μικρής έκτασης τροποποίησή τους». Ο Γ. Σταθάκης είχε δηλώσει στη Βουλή πως «η κυβέρνηση συζητά με την Cosco» αλλαγή όρων του διαγωνισμού. Εμείς επαναλαμβάνουμε όσα γράψαμε την περασμένη Κυριακή: το προς πώληση ποσοστό αναμένεται να μειωθεί από 67% σε 51%, ώστε να εξασφαλιστεί κάποιας μορφής συμμετοχή του Δημοσίου καθώς κερδίζει έδαφος στο κυβερνητικό επιτελείο το μοντέλο των Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).

Το μήνυμα της Fraport

Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, σύμφωνα με πληροφορίες, μετά τη συνάντηση με τη Lamda σχεδιάζει να συναντηθεί τις επόμενες ημέρες με στελέχη της κοινοπραξίας Fraport-Slentel που πλειοδότησε στον διαγωνισμό της προηγούμενης κυβέρνησης για τα περιφερειακά αεροδρόμια. Έχει προηγηθεί η συνάντηση του Γ. Σταθάκη με τον επικεφαλής του Fraport Group, Στέφαν Σούλτε. Μετά τη συνάντηση δημοσιεύματα ανέφεραν ότι στην ημερήσια διάταξη εκείνης της συνάντησης ήταν η επαναδιαπραγμάτευση των όρων της παραχώρησης στα εξής σημεία: συμμετοχή στο ΔΣ της νέας εταιρείας ανεξάρτητου μη εκτελεστικού μέλους που θα εκπροσωπεί το Δημόσιο, μείωση σε επτά του αριθμού των αεροδρομίων που περιλαμβάνονται στη συμφωνία με παράλληλη αλλαγή του ύψους του τιμήματος, ρήτρα μη αύξησης στα τέλη των αερολιμένων, συμμετοχή τοπικών ή άλλων κρατικών φορέων στην εταιρεία διαχείρισης, μείωση της διάρκειας της συμφωνίας από 40 σε 25 έως 30 χρόνια.
Την περασμένη Πέμπτη η Fraport, που υπενθυμίζουμε ουσιαστικά είναι ημικρατική γερμανική εταιρεία, σε ανακοίνωσή της εκτίμησε πως «δεν είναι βέβαιο κατά πόσον και πότε μπορεί να ολοκληρωθεί μια συμφωνία στο πλαίσιο των πολιτικών και μακρο-οικονομικών εξελίξεων στην Ελλάδα. Ανακοίνωση που επιδέχεται πολλές αναγνώσεις: είτε πως τώρα πλέον η εταιρεία δεν βιάζεται, ενώ μέχρι τώρα τα δημοσιεύματα ανέφεραν πως η συμφωνία είναι βέβαιο πως θα προχωρήσει (με τις ευλογίες Τσίπρα έλεγαν οι ίδιες πηγές), είτε πως οι Γερμανοί διαμηνύουν στην ελληνική κυβέρνηση πως πρέπει να ξεχάσει τα περί επαναδιαπραγμάτευσης (κάτι μας θυμίζει αυτό).
Ο,τι και αν συμβαίνει το θέμα των ιδιωτικοποιήσεων είναι μπροστά μας και είναι θετικό που και η κοινωνία αρχίζει να το συζητάει ανοιχτά αναζητώντας τις δικές της «κόκκινες γραμμές». Σε κάθε περίπτωση αυτό βοηθάει και την κυβέρνηση να κάνει τις επιλογές της.

Η πρόταση του ΕΜΠ και των Δήμων

Το δημόσιο πρέπει να ανακτήσει την έκταση του Ελληνικού (παλιό αεροδρόμιο και παραλιακή ζώνη Αγίου Κοσμά) εμβαδού 6.200 στρ. και να προχωρήσει στην εφαρμογή σταδιακά ενός εναλλακτικού σχεδίου που βασίζεται στη μελέτη του ΕΜΠ τονίζει η Επιτροπή Αγώνα για το Μητροπολιτικό Πάρκο στο Ελληνικό.
Η μελέτη του εργαστηρίου αστικού περιβάλλοντος του Πολυτεχνείου, που εκπονήθηκε για την Περιφέρεια Αττικής και τους 3 Δήμους (Ελληνικού - Αργυρούπολης, Αλίμου, Γλυφάδας) προβλέπει τη δημιουργία παράκτιου οικολογικού πάρκου στον χώρο του ΕΛΚΕΘΕ με ελεύθερη πρόσβαση, καθώς και διατήρηση ορισμένων κτιρίων του παλιού αεροδρομίου στα οποία θα στεγαστούν το αρχαιολογικό μουσείο Σαρωνικού και το μουσείο αεροπορίας.
Ο Ανατολικός Αεροσταθμός προτείνεται να αναδειχθεί σε συνεδριακό-εκθεσιακό κέντρο και να δημιουργηθεί ανοιχτός μητροπολιτικός πόλος με τις υπάρχουσες αθλητικές εγκαταστάσεις.
Στη μελέτη, για την πρώτη φάση κατασκευής του Μητροπολιτικού Πάρκου έχει υπολογιστεί ότι απαιτούνται περίπου 50 εκατ. ευρώ. Ορισμένα από τα υπάρχοντα κτίρια, κυρίως αυτά που στεγάζουν κοινωνικές χρήσεις, θα επαναλειτουργήσουν χωρίς κόστος. Συνολικά η λειτουργία του Πάρκου μπορεί να χρηματοδοτηθεί πλήρως από την ανανεωμένη διαχείριση του Ολυμπιακού Κέντρου Ιστιοπλοΐας και τη μαρίνα του Αγίου Κοσμά. Τα έσοδα μόνο από τα σκάφη μπορούν να ανέλθουν σε 5 - 7 εκατ. ευρώ το χρόνο ενώ τα έσοδα από τη χρήση άλλων υπαρκτών εγκαταστάσεων σε 2-3 εκατ ευρώ. Σημαντικά έσοδα θα υπάρξουν από τα Ολυμπιακά Ακίνητα, ενώ τα όποια έσοδα από το Αθλητικό Κέντρο Αγίου Κοσμά θα αποδίδονται για τη λειτουργία του.

Εκδηλώσεις ενάντια στα “πωλητήρια”

** Εκδήλωση με  τίτλο «Το Ελληνικό δεν πωλείται - Ο αγώνας συνεχίζεται» διοργανώνει σήμερα η Επιτροπή Αγώνα για το Μητροπολιτικό Πάρκο Ελληνικού, στις 11 π.μ. στο Μουσείο του ΠΟΛΚΕΟΑ (πρώην Δυτικό Αεροδρόμιο). Θα τοποθετηθούν ο Νίκος Μπελαβίλας, η Ελένη Πορτάλιου ενώ έχουν κληθεί να παρουσιάσουν τις απόψεις τους εκπρόσωποι της Περιφέρειας Αττικής, των κομμάτων και της αυτοδιοίκησης.
** Η Νομαρχιακή Επιτροπή ΣΥΡΙΖΑ Πειραιά και το Τμήμα Ναυτιλίας ΣΥΡΙΖΑ συνδιοργανώνουν ημερίδα με θέμα «Δημόσιο λιμάνι – Ο δρόμος για την ανάπτυξη», σήμερα Κυριακή, στις 10.30π.μ., στην αίθουσα τελετών του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά (Ακτή Μιαούλη 10). Παρεμβαίνουν επιστημονικοί, επαγγελματικοί, συνδικαλιστικοί φορείς, δήμοι, περιφέρεια, βουλευτές.
** Το Λιμάνι της Αγωνίας μας καλεί να δώσουμε το «παρών» με  την ενεργό  συμμετοχή μας στην εκδήλωση που διοργανώνει με θέμα «Χρέος = Ασφυξία!  Υπάρχει διέξοδος;», την Τετάρτη 13 Μαΐου, στις 7.30μ.μ., στo Μέγαρο  ΟΛΠ, με βασικούς ομιλητές τους οικονομολόγους Λεωνίδα Βατικιώτη και  Θόδωρο Παρασκευόπουλο.
Πρόσφατα άρθρα ( Πολιτική )
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet