«HABANASTATION»
Ταξικές διαφορές στην Κούβα!



Επιμέλεια: Στράτος Κερσανίδης

Πριν από μερικές εβδομάδες προβλήθηκε η ταινία του Τόμας Γκουτιέρες Αλέα, «Ο θάνατος ενός γραφειοκράτη», που γυρίστηκε το 1966 και ασκούσε κριτική στον παραλογισμό της γραφειοκρατίας στην Κούβα. Τώρα, με την ταινία «Habanastation», που γυρίστηκε το 2011, ο Ιάν Παδρόν ασκεί τη δική του κριτική στο καθεστώς της πατρίδας του μέσα από την τρυφερή ματιά ενός παιδιού, το οποίο ανακαλύπτει τις πτυχές μια ζωής που δεν γνώριζε.
Ο Μαγίτο μεγαλώνει μέσα σε ένα περιβάλλον διαφορετικό από αυτό που μεγαλώνουν οι περισσότεροι συνομήλικοι του. Κι αυτό επειδή ο πατέρας του είναι μουσικός της τζαζ, επάγγελμά που του επιτρέπει να προσφέρει στην οικογένειά του μια πλούσια ζωή. Καθημερινά πηγαίνει στο σχολείο με αυτοκίνητο, έχει δικό του πλεϊστέισον, ενώ ζει στην πλούσια συνοικία της Αβάνας, Μιραμάρ.
Τη μέρα της Πρωτομαγιάς, που η χώρα γιορτάζει, ο Μαγίτο χάνεται ανάμεσα στο πλήθος που συμμετέχει στις εορταστικές εκδηλώσεις και βρίσκεται στη Λα Τίντα, μια φτωχική συνοικία της πόλης όπου ζει ένας συμμαθητής του, ο Κάρλος. Το παιδί αυτό ζει σε ένα φτωχικό σπίτι με τη γιαγιά του καθώς η μητέρα του έχει πεθάνει και ο πατέρας του βρίσκεται στη φυλακή. Εκεί ο Μαγίτο θα βρεθεί σε ένα εντελώς διαφορετικό περιβάλλον και θα ανακαλύψει χαρές που δεν μπορούσε να φανταστεί πως υπάρχουν. Θα παίξει μπάλα στη βροχή, θα πετάξει χαρταετό, θα γνωρίσει ανθρώπους διαφορετικούς, θα κάνει νέες παρέες, θα γνωρίσει τη γειτονιά που ζουν οι συμμαθητές του και θα νιώσει το πρώτο ερωτικό σκίρτημα! Θα μάθει ακόμη πως όλα στη ζωή κερδίζονται με δουλειά και αγώνα και δεν τα βρίσκει κανείς έτοιμα από την οικογένειά του. Θα δει πως ο Πέδρο μαζεύει άδεια μπουκάλια για να καταφέρει να αγοράσει έναν μικρό χαρταετό και πως οι άνθρωποι μαζί, συλλογικά, μπορούν να καταφέρουν πολλά.
Ο Ιάν Παδρόν αναδεικνύει τις ταξικές διαφορές, κάνει ένα σεμινάριο κοινωνιολογίας υπέρ του σοσιαλισμού χρησιμοποιώντας ως φόντο μια χώρα που προσπαθεί εδώ και χρόνια να τον εφαρμόσει, σε κάποιες περιπτώσεις με επιτυχία και σε κάποιες άλλες όχι. Είναι όμως ένα μάθημα ειλικρινές, η προσέγγισή του δεν είναι επικριτική. Αντίθετα είναι αληθινή και πολύ τρυφερή. Δεν είναι τυχαίο που ο σκηνοθέτης έχει επιλέξει την Πρωτομαγιά ως την ημέρα που συμβαίνουν όλα αυτά. Γιατί ο ταξικός αγώνας συνεχίζεται ακόμη και σε συνθήκες σοσιαλιστικής οικοδόμησης, σε κοινωνίες όπως η κουβανική όπου υπάρχουν κοινωνικά προνόμια και διακρίσεις. Αλλά ο σκηνοθέτης δεν παραλείπει να αναδείξει και το υψηλό επίπεδο της εκπαίδευσης στην Κούβα, καθώς και τον ενθουσιασμό με τον οποίο συμμετέχει ο κόσμος στις εκδηλώσεις της Πρωτομαγιάς, αλλά και τον αρνητικό ρόλο που παίζουν οι κουβανοί αυτοεξόριστοι στο Μαϊάμι.
Ο κουβανέζικος κινηματογράφος αρκετές φορές έχει αντιμετωπίσει με κριτική διάθεση την πολιτική κατάσταση και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η χώρα και ο λαός. Αλλά πάντοτε το κάνει με μία θετική διάθεση και εν προκειμένω με ιδιαίτερη τρυφερότητα κι αγάπη, καθώς η ιστορία ξετυλίγεται μέσα από τα μάτια των παιδιών.
Η ταινία έγινε μεγάλη επιτυχία στην Κούβα, ήταν η επίσημη υποψηφιότητα της χώρας στα 84α Όσκαρ, ενώ κέρδισε αρκετά βραβεία σε φεστιβάλ του εξωτερικού. Να σημειώσουμε ακόμη πως σημαντικό ρόλο στην παραγωγή έπαιξε και ο γνωστός ακτιβιστής ντοκιμαντερίστας, Μάικλ Μουρ, ο οποίος υποστηρίζει τη συνεργασία με κουβανούς σκηνοθέτες.

strakersan@gmail.com
kersanidis.wordpress.com

 

ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

«Το αριστούργημά μου»

«Το αριστούργημά μου» (Mi obra maestro) του Γκαστόν Ουμπράτ: Δύο φίλοι δεν συμφωνούν σχεδόν σε τίποτα, έχουν αντίθετες ιδέες και τσακώνονται διαρκώς, αλλά η φιλία που τους συνδέει είναι πάνω απ’ όλα. Ο λόγος για τον Αρτούρο, ιδιοκτήτη γκαλερί στο Μπουένος Άιρες και το Ρένζο, παρηκμασμένο ζωγράφο ο οποίος ζει απομονωμένος σε ένα απεριποίητο σπίτι. Οι δυο φίλοι, λοιπόν, θα στήσουν μαζί μια ασύλληπτη απάτη. Ο σκηνοθέτης Γκαστόν Ντουπράτ, ο οποίος έχει δημιουργήσει αυτούς τους δύο παράξενους χαρακτήρες, φτιάχνει μια πανέξυπνη κωμωδία με επίκεντρό της την τέχνη της απάτης. Ο σκηνοθέτης σημειώνει: «Η ταινία αφηγείται την ιστορία μιας μεγάλης απάτης στον κόσμο της τέχνης, παράλληλα με την ιστορία μιας ιδιαίτερης φιλίας μεταξύ δυο τελείως διαφορετικών χαρακτήρων. Δύο αξέχαστες ερμηνείες σε μια ταινία με ένταση, δράμα, συγκίνηση αλλά και πολύ χιούμορ. Εκτός από τη συναρπαστική ιστορία που συνδέεται με τις απάτες στον κόσμο της τέχνης, η ταινία αντικατοπτρίζει τις αντιφάσεις της καλλιτεχνικής δημιουργίας και τα όρια της. Η ταινία γυρίστηκε για οκτώ εβδομάδες στο Μπουένος Άιρες, στο Ρίο Ντε Τζανέιρο και στο εντυπωσιακό φυσικό τοπίο του Σαν Σαλβαδόρ».

«Τεντ Μπάντι, ένας γοητευτικός δολοφόνος» (Extremely wicked, shockingly evil and vile) του Τζο Μπέρλινγκερ: Η Λιζ, ανύπαντρη μητέρα, ερωτεύεται τον Τεντ, έναν όμορφο, έξυπνο και τρυφερό άνδρα. Ο Τεντ, η Λιζ και η κόρη της γίνονται μια ευτυχισμένη οικογένεια. Όμως η ευτυχία θα διακοπεί απότομα όταν ο Τεντ θα κατηγορηθεί για μια σειρά από φόνους και θα συλληφθεί. Ο κόσμος της Λιζ καταρρέει καθώς ανακαλύπτει πως ζούσε με έναν άνδρα που δεν γνώριζε. Τελικά ποιος είναι ο Τεντ; Η Λιζ βρίσκεται μέσα στις αμφιβολίες καθώς δεν μπορεί να αποφασίζει αν ο αγαπημένος της είναι ένοχος ή αθώος. Πολύ ενδιαφέρουσα αστυνομική ταινία βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα.

«Διαφυγή» (Crawl) του Αλεξάντρ Αζά: Ένα τυφώνας κατηγορίας 5 χτυπά την πολιτεία της Φλόριντα. Οι αρχές εκδίδουν οδηγία για εκκένωση της περιοχής, αλλά η Χέιλι δεν φεύγει επειδή θέλει να βρει τον πατέρα της που έχει χαθεί. Τελικά τον ανακαλύπτει χτυπημένο στο υπόγειο του σπιτιού τους, αλλά δεν μπορούν να φύγουν καθώς τα νερά έχουν πλημμυρήσει τα πάντα. Και ενώ η στάθμη του νερού ανεβαίνει, η Χέιλι και ο πατέρας της έρχονται αντιμέτωποι με έναν απρόσμενο κίνδυνο. Τους κροκόδειλους! Πολύ δυνατό θρίλερ τρόμου για γερά νεύρα!

«Η κούκλα του Σατανά» (Child’s play) του Λαρς Κλέβμπεργκ: Η Κάρεν κάνει δώρο στο γιο της Άντι μια κούκλα Μπάντι, τον Τσάκι. Όμως η κούκλα δεν είναι μια συνηθισμένη κούκλα καθώς διαθέτει τεχνητή νοημοσύνη και κρύβει μέσα της το Κακό. Το 1988 μια ταινία τρόμου με τίτλο «Η κούκλα του Σατανά» έγινε μεγάλη επιτυχία. Τώρα ήρθα η ώρα για το ριμέικ εκείνης της συγκλονιστικής ταινίας τρόμου με τον Τσάκι πιο τρομακτικό από ποτέ! Όταν προβλήθηκε η πρώτη ταινία, ο παραγωγός Σεθ Γκρέιαμ-Σμιθ ήταν 12 χρονών. Αλλά, αν και ήταν τρομοκρατημένος, έβλεπε την ταινία ξανά και ξανά. Όταν έπεσε η ιδέα για το ριμέικ, τότε μαζί με τους συνεργάτες του σκέφτηκαν πως δεν ήθελαν να ξανακάνουν το ίδιο. ««Δεν θέλαμε απλά να ξανακάνουμε την πρώτη ταινία, η οποία είναι μια κλασική ταινία τρόμου που σύστησε στο κοινό έναν από τους μεγαλύτερους κακούς ταινιών τρόμου. Θέλαμε να συστήσουμε κάτι καινούργιο, κάτι σχετικό με το σημερινό κοινό», λέει ο Γκρέιαμ-Σμιθ. Ο έτερος παραγωγός, Ντέιβιντ Κάτζενμπεργκ, λέει: «Στην αρχική ταινία μου άρεσε η ιδέα ότι ένα παιχνίδι, κάτι που αγαπάει κάθε παιδί, μπορεί να στραφεί εναντίον σου τόσο γρήγορα. Οπότε, ο αναβαθμισμένος Τσάκι έχει περισσότερους τρόπους να σε σκοτώσει. Έχει πρόσβαση σε άλλες συσκευές, μπορεί να χρησιμοποιήσει οτιδήποτε για να σε τρομάξει και να σε σκοτώσει».

«Θεέ μου, τι σου κάναμε 2» (Qu’ est-ce qu’ on a ancore fait au bon Dieu) του Φιλίπ ντε Σοβερόν: Ο Κλοντ και η Μαρί Βερνέιγ, που είχαμε γνωρίσει πριν από πέντε χρόνια, επανέρχονται με το σίκουελ της ταινίας που είχε σπάσει τα ταμεία. Οι τέσσερις γαμπροί τους, ο εβραίος Νταβίντ, ο αλγερινός Ρασίντ και ο κινέζος Τσάο έχουν αποφασίσει να φύγουν από τη Γαλλία, μαζί με τις γυναίκες και τα παιδιά τους. Αυτό σημαίνει πως θα χάσουν τις κόρες τους, Οντίλ, Ιζαμπέλ και Σεγκολέν και τα εγγόνια τους! Επιπλέον, η μικρή τους κόρη, η Λορ, τους ανακοινώνει πως σκοπεύει να παντρευτεί τον Σαρλ από την Ακτή Ελεφαντοστού! Φαίνεται πως τα βάσανα για τον Κλοντ και τη Μαρί δεν τελειώνουν και θα πρέπει να συμβιβαστούν και πάλι με την πραγματικότητα. Οι παραγωγοί της ταινίας ελπίζουν πως θα επαναλάβουν τη μεγάλη επιτυχία της πρώτης ταινίας η οποία είχε έσοδα 12 εκατομμύρια στη Γαλλία και 174 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως. Πάντως, η ταινία διαθέτει ένα μεγάλο ατού: τον Κριστιάν Κλαβιέ στο ρόλο του Κλοντ.

Σινεφίλ
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet