Επιμέλεια: Λιάνα Μαλανδρενιώτη
lianam@otenet.gr

Μουσικό χωριό 2019




Για δέκατη τρίτη χρονιά, το Μουσικό Χωριό μεταμορφώνει το μεσαιωνικό πηλιορείτικο χωριό του Αγίου Λαυρεντίου σε τόπο καλλιτεχνικής συμβίωσης, μουσικής πράξης και εκπαίδευσης, μέσα σε ένα φυσικό και αρχιτεκτονικό περιβάλλον απαράμιλλης ομορφιάς. Φέτος, τα εργαστήρια, οι παραστάσεις και οι συμβιωτικές δράσεις των δύο κεντρικών εβδομάδων έχουν σαν άξονα το παλλόμενο σώμα με όλες τις «εγγραφές» του στο χώρο των παραστατικών τεχνών.
Η 3η περίοδος «Παλλόμενο σώμα Ι» (19 - 25 Αυγούστου) περιλαμβάνει:
«Χορεύοντας την Ιεροτελεστία της Άνοιξης», χορευτικό εργαστήρι και παρουσίαση πάνω στη μουσική του Igor Stravinsky. Συντονισμός - εμψύχωση: Ταξιάρχης Βασιλάκος
«Το πολυφωνικό σώμα: ένας ακτινοβόλος αφηγητής», εργαστήριο για το σωματικό θέατρο και τη φωνή. Συντονισμός - εμψύχωση: Julianna Bloodgood & Rafał Habel.
«Nama…Pur», εργαστήριο πολυρυθμικής μουσικής πράξης - παράσταση (α΄ εκτέλεση). Συντονισμός - εμψύχωση - artist in residency: Άντης Σκορδής.
Εργαστήριο για το σώμα ως υλικό και ως ζωντανό αρχείο Συντονισμός - εμψύχωση - επιτόπια έρευνα: Μαρία Σιδέρη.
«Song and wind», εργαστήριο για σύνολα πνευστών. Συντονισμός - εμψύχωση: James Wylie - Fausto Sierakowsk.
«Ρυθμική πλαστική», εργαστήριο performance. Συντονισμός - εμψύχωση: Αλέξανδρος Ριζόπουλος - Μαρίνα Λιόντου Μωχάμεντ.
«Enter pulsation», εργαστήριο Σωματικού Ανθρωπολογικού Θεάτρου. Συντονισμός - εμψύχωση: Αλεξάνδρα Καζάζου, Μαρία Λάππα.
Εργαστήριο Ελεύθερου Φωνητικού Αυτοσχεδιασμού. Συντονισμός - εμψύχωση: Σαβίνα Γιαννάτου.
Η 4η περίοδος «Παλλόμενο σώμα ΙΙ» ή αλλιώς η μουσική ως υποστηρικτικός λίθος στην καλλιτεχνική δημιουργία (26 Αυγούστου - 1 Σεπτεμβρίου ) περιλαμβάνει:
Αυτογνωσία, οπτική αντίληψη και γλώσσα του σώματος στην πιανιστική τέχνη επί σκηνής. Συντονισμός - εμψύχωση: Γιώργος Εμμανουήλ Λαζαρίδης.
Ήχος, αυτοσχεδιασμός και live visuals. Συντονισμός - εμψύχωση: Μανώλης Μανουσάκης.
H ψυχοσύνθεση του μουσικού. Συντονισμός - εμψύχωση: Λευτέρης Μουμτζής.
Μουσική επί σκηνής / μουσική σύνθεση και δραματουργία.
Συντονισμός - εμψύχωση: Περικλής Λιακάκης - Νίκος Κυπουργός.
Πίσω από τη μάσκα. Συντονισμός - εμψύχωση: Σίμος Κακάλας.
Ο ήχος ως Μουσική κι η Μουσική ως ήχος. Συντονισμός - εμψύχωση: Χρήστος Γούσιος.
Ανοιχτή πρόσκληση λοιπόν σε σπουδαστές ή επαγγελματίες από το χώρο της μουσικής και των παραστατικών τεχνών, καθώς και ελευθέρους ή ακαδημαϊκούς ερευνητές των ανθρωπιστικών επιστημών να συμμετέχουν ενεργά στα συμβιωτικά εργαστήρια, τις συλλογικές δράσεις, τις διαλέξεις και τα residencies του καλοκαιριού, αλλά και όλους τους φιλότεχνους.
Στον Άγιο Λαυρέντιο του Πηλίου, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό. Περισσότερες πληροφορίες στον ιστότοπο www.music-village.gr

 

14ο Διεθνές Μουσικό Φεστιβάλ Αίγινας




Γίνεται 14 χρονών τροφοδοτημένο από την ακούραστη θέληση και προσφορά της ιδρύτριας και καλλιτεχνικής διευθύντριας Ντόρας Μπακοπούλου, το Διεθνές Μουσικό Φεστιβάλ Αίγινας θα φωτίσει και πάλι το αιγινίτικο καλοκαίρι. Διοργανώνεται από τις 7 έως τις 31 Αυγούστου 2019, με την υποστήριξη των Φίλων του Φεστιβάλ. Οι 10 μουσικές του βραδιές διατηρούν αναλλοίωτο το στίγμα της υψηλής ποιότητάς του, υποστηρίζουν σταθερά νέους αλλά και καταξιωμένους Έλληνες καλλιτέχνες, γνωρίζει στο κοινό ξένους ερμηνευτές, συνθέτει «προκλητικές» μουσικές βραδιές με τα ωραιότερα έργα μουσικής δωματίου, τζαζ, λυρικά και έντεχνα τραγούδια από την Ελλάδα αλλά και όλο τον κόσμο.
Το Πρόγραμμα: Τετάρτη 7/8 - Αυλή του Ναού του Σωτήρος
Περί τον Debussy: Θεοδώρα Μπάκα, μεσόφωνος, Διονύσης Μαλλούχος, πιάνο, Ναταλία Γεράκη, φλάουτο, Νικόλας Τσαλίκης, πιάνο.
Παρασκευή 9/8 - Αυλή του Ναού του Σωτήρος: Ντόρα Μπακοπούλου, πιάνο, Βικτωρία Κιαζίμη, πιάνο, Χριστόφορος Μιρόσνικοφ, βιολοντσέλο, Γιώργος Καρτελιάς, βιολί: Σε έργα Beethoven και Tschaikovsky.
Σάββατο 10/8 - Αυλή του Ναού του Σωτήρος, Jazz συναυλία με το Τρίο «Spiral»: Σπύρος Μάνεσης, πιάνο, Αρίων Γυφτάκης, κοντραμπάσο, Αναστάσης Γούλιαρης, τύμπανα.
Τρίτη 13/8 - Αυλή του Ναού του Σωτήρος, Ευτυχία Βενιωτά, πιάνο, Έλενα Μαραγκού, μεσόφωνος, Μάριος Σαραντίδης, βαρύτονος: Έργα Beethoven, Debussy και γερμανικά Lieder.
Παρασκευή 16/8 - Αυλή του Ναού του Σωτήρος, Τάσης Χριστογιαννόπουλος, τραγούδι, Ντόρα Μπακοπούλου, πιάνο: R. Schumann και Μ. Χατζιδάκι.
Σάββατο 17/8 - Αυλή του Ναού του Σωτήρος, Μάνος Κιτσικόπουλος, πιάνο (σόλο): S. Barber: Σονάτα για πιάνο σε Μι ύφεση ελάσσονα, και προσωπικές του συνθέσεις. Χριστίνα Μπαζίλη, βιολοντσέλο & Τζένια Μανουσάκη, πιάνο: S. Rachmaninoff, σονάτα για τσέλο και πιάνο.
Παρασκευή 23/8 - Αυλή του Ναού του Σωτήρος, «Στον Κήπο της Γαλλικής μελωδίας»: Μαριλένα Λιακοπούλου, πιάνο, Philipe Forget, βαρύτονος, Τζένη Δριβάλα , υψίφωνος, Δημήτρης Καραμανώλης, πιάνο, Έργα Debussy, Satie, Poulenc.
Σάββατο 24/8 - Μικρό θέατρο Ι. Μολφέση, Παχειοράχη
Κωστής Θέος, τσέλο, Βασιλεία Γκιγιοτώ, τραγούδι
Παναγιώτης Ανδρέογλου, μπαντονεόν: Έργα Bach, Purcell, Granados
Τετάρτη 28/8 - Αυλή του Ναού του Σωτήρος, Νέα αστέρια
Daniele Pilkington Scimone (ετών 16) πιάνο, Χριστόφορος Πετρίδης (ετών 12 ) βιολί, Αλεξάνδρα Πετρίδου, βιολοντσέλο: Έργα: Τρίο Beethoven op. 11 (πιάνο, βιολί, τσέλο), R. Schumann: Συμφωνικές Σπουδές, για σόλο πιάνο.
Σάββατο 31/8 - Παραλία Αύρας, συναυλία με την Μαρία Φαραντούρη και την Έλλη Πασπαλά, συμμετέχει η Κατερίνα Πολέμη (τραγούδι), ο Τάκης Φαραζής (πιάνο) και ο Ντέιβιντ Λιντς (σαξόφωνο). Η συναυλία είναι αφιερωμένη στους «Γιατρούς του Κόσμου».
Όλες οι συναυλίες αρχίζουν στις 9μμ. Τιμές εισιτηρίων: 10 ευρώ, παιδιά & νέοι έως 22 ετών, κάτοχοι Κάρτας Ανεργίας, ΑΜΕΑ 7 ευρώ, ενιαίο εισιτήριο για όλες τις συναυλίες του Φεστιβάλ, 50 ευρώ.

 

10 χρόνια «Διαδρομές στη Μάρπησσα»




Το φεστιβάλ «Διαδρομές στη Μάρπησσα» είναι ένα τριήμερο, πολιτιστικό, βιωματικό φεστιβάλ που πραγματοποιείται στον παραδοσιακό οικισμό της Μάρπησσας στην Πάρο από το 2010 γύρω από θέματα αρχιτεκτονικής, λαογραφίας, εικαστικών, περιβάλλοντος και μουσικής. Στόχος είναι η ανάδειξη του αυθεντικού χαρακτήρα της Πάρου μέσα από μια σύγχρονη καλλιτεχνική προσέγγιση. Θεματικές διαδρομές, σημεία ενδιαφέροντος με βιωματικές δράσεις, εργαστήρια για όλες τις ηλικίες, διαλέξεις, προβολές, εκθέσεις σύγχρονης τέχνης και συναυλίες με ποικιλία μουσικών ακουσμάτων προσαρμοσμένα στην κλίμακα του χωριού και την κεντρική ιδέα κάθε χρονιάς. Παρασκευή 23, Σάββατο 24 & Κυριακή 25 Αυγούστου, 7μμ έως 11.30μμ. Ελεύθερη είσοδος σε όλες τις εκδηλώσεις.

***


ΑΛΚΗΣ ΑΛΚΑΙΟΣ

«Πατησίων και Παραμυθιού γωνία»
Μελοποιημένοι στίχοι

Μετρονόμος



Του Ηρακλή Οικονόμου

«Ο Άλκης Αλκαίος, ο ποιητής που παρίστανε τον στιχουργό –σύμφωνα με τον Θάνο Μικρούτσικο–, υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους ποιητές-στιχουργούς των τελευταίων δεκαετιών στο ελληνικό τραγούδι. Οι στίχοι του, διαρκώς ταλαντευόμενοι μεταξύ αισιοδοξίας και απαισιοδοξίας, συμπλέκουν αρμονικά το ερωτικό με το κοινωνικό, ενώ δεσπόζουσα θέση δίνεται –ειδικά κατά την πρώτη στιχουργική του περίοδο, αυτή του Εμπάργκο– στην ιστορία και τη μυθολογία. Ορισμένα διαρκώς επανερχόμενα μοτίβα, ένα «εσύ» κυρίαρχο και παντοδύναμο, καθώς και η σύζευξη ρεαλισμού και παραμυθικού / παραμυθιακού στοιχείου (εξού και ο τίτλος της ανά χείρας έκδοσης «Πατησίων και Παραμυθιού γωνία») είναι μερικά ακόμη από τα χαρακτηριστικά της ποίησης του Αλκαίου».
Έτσι ξεκινάει ο πρόλογος της Μαρίας Γεωργιάδου, η οποία συγκέντρωσε σε έναν τόμο τους στίχους που έγραψε ο Άλκης Αλκαίος για τα 187 τραγούδια που αποτελούν το σύνολο του δισκογραφημένου έργου του. Πρόκειται αναμφισβήτητα για έναν άθλο της νεαρής φιλολόγου, η οποία έχει να επιδείξει πλούσια συμβολή στη βιβλιογραφία, τη σχετική με το έργο του μεγάλου ποιητή και στιχουργού. Τα τραγούδια παρατίθενται σε χρονολογική σειρά δισκογραφικής κυκλοφορίας τους και συνοδεύονται από επεξηγηματικές υποσημειώσεις στις περιπτώσεις όπου ένα τραγούδι συναντιέται με ένα άλλο μοιραζόμενο π.χ. ίδιους στίχους ή παραλλαγμένες στροφές.
Οι στίχοι του Αλκαίου –με τις ριζοσπαστικές κοινωνικο-πολιτικές αναφορές, τη συνομιλία με την ιστορία, και την οριακή περιγραφή της ερωτικής μάχης– είναι πρώτη ύλη για πολλά ταξίδια του νου και του συναισθήματος. Δεν χωράει αμφιβολία ότι ο Αλκαίος κατατάσσεται με άνεση μεταξύ των κορυφαίων Ελλήνων στιχουργών, καθώς στο έργο του περιέχονται χαρακτηριστικά που ανέδειξαν κάποιους μεγάλους ομότεχνούς του –το νοηματικό βάθος ενός Μάνου Ελευθερίου, η καινοτομία και η έκπληξη ενός Κώστα Τριπολίτη, η πειστική μελαγχολία ενός Μανώλη Ρασούλη. Η δική μου έμμονη ιδέα, όμως, διαβάζοντάς τους στίχους του βιβλίου, είναι λίγο πιο πεζή: πόσο μεγάλος συνθέτης είναι στ’ αλήθεια ο Θάνος Μικρούτσικος! Ναι, αξίζει μια αναφορά στον συγκεκριμένο δημιουργό, με αφορμή τον Αλκαίο, διότι είναι αξιοσημείωτο το πώς συναντήθηκε ιδεολογικά και αισθητικά με την ποίησή του, το πώς εμπνεύστηκε τόσο πηγαία και πώς οι δυο τους συν-δημιούργησαν μερικά από τα συγκλονιστικότερα ελληνικά τραγούδια. Ξεχωρίζουν, βεβαίως, οι –επιτρέψτε μου την ιεροσυλία– τρεις εθνικοί ύμνοι: το «Ερωτικό», η «Ρόζα» και το «Πάντα γελαστοί». Αλλά δεν είναι μόνο αυτά. Από το «Κακόηθες μελάνωμα» μέχρι το «Σιντάρτα» κι από την «Πρωινή ή βραδινή σερενάτα» μέχρι το «Μια παλιά φωτογραφία» και το «Spleen», δεν μπορείς παρά να θαυμάσεις την τέλεια αυτή σύζευξη λόγου και μελωδίας, αυτόν τον καταιγισμό ποιητικών και μουσικών εικόνων και συναισθημάτων.
Αυτή η σκέψη πηγαίνει σχεδόν αυτόματα στην επόμενη: ότι, δυστυχώς, οι στίχοι του Αλκαίου δεν φαίνεται να ευτύχησαν στα χέρια πολλών από τους υπόλοιπους συνθέτες ή τραγουδοποιούς. Φυσικά υπάρχουν και εξαιρέσεις –το υποβλητικό «Πρωινό Τσιγάρο» του Νότη Μαυρουδή, για παράδειγμα, ή το «Εντελβάις» και το «Κιφ» του Μάριου Τόκα, ή το «Πόρτο Ρίκο» του Σταμάτη Μεσημέρη βεβαίως βεβαίως. Αλλά η πλε��οψηφία των στίχων της πιο πρόσφατης περιόδου του ποιητή –ας την ορίσουμε συμβατικά από το 2000 και δώθε– δεν κατέγραψαν την ίδια επιδραστικότητα. Δύο βασικούς λόγους διακρίνω, εντελώς υποκειμενικά, για την ερμηνεία του γεγονότος αυτού: α) η διασύνδεση των στίχων του Αλκαίου με τη μουσική μονοτονία του Σωκράτη Μάλαμα και β) η ίδια η μετάλλαξη της στιχουργικής του Αλκαίου που τείνει να προσαρμοστεί με βασικά μοτίβα του ρεύματος των «έντεχνων» τραγουδοποιών που κυριάρχησε στην Ελλάδα από τα μέσα της δεκαετίας του ’90.
Για τον πρώτο παράγοντα δεν μπορούν να ειπωθούν και πολλά –περί ορέξεως κολοκυθόπιτα, και η δική μου όρεξη είναι αλήθεια ότι δεν σηκώνει την απουσία μελωδικών εξάρσεων που χαρακτηρίζει την τέχνη του Μάλαμα. Και η ίδια μελωδική «σαστιμάρα», ας μου επιτραπεί ο όρος, χαρακτηρίζει τα τραγούδια που μελοποίησαν τόσο ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου όσο και ο Μπάμπης Στόκας την ίδια περίοδο (2009 και 2012 αντίστοιχα). Το δεύτερο σημείο, όμως, αξίζει μιας σύντομης επεξήγησης. Αίσθησή μου είναι ότι στην πορεία ο στίχος του Αλκαίου παγιδεύεται εκεί ακριβώς όπου παγιδεύθηκε και το σύνολο της έντεχνης τραγουδοποιίας κάπου εκεί στην αλλαγή του αιώνα: στο δεύτερο ενικό, στην προστακτική, στην εξύμνηση των φυσικών στοιχείων, και σε μια στροφή προς δημοτικίζοντα μοτίβα εις βάρος της έκπληξης και των σύνθετων νοημάτων. Ακόμα περισσότερο, η αφήγηση μιας ιστορίας αντικαθίσταται από την παράθεση κοφτών «αληθειών» - γνωμικών, αν θέλετε. Δεν είναι εδώ ο χώρος για να στοιχειοθετηθεί αυτή η ταυτότητα των στίχων του Αλκαίου τα τελευταία 10-12 χρόνια της ζωής του, εξ ου και το αξιωματικό ύφος ετούτων εδώ των παρατηρήσεων. Δεν είναι τυχαίο, πάντως, που το μελοποιημένο από τον Μίλτο Πασχαλίδη «Αγύριστο κεφάλι», το δημοφιλέστερο ίσως τραγούδι του Αλκαίου αυτής της περιόδου, απομακρύνεται από τα χαρακτηριστικά αυτά επιστρέφοντας στην ένταση των εικόνων, στη μεγάλη ιστορική κλίμακα, και στην πολλαπλότητα των νοημάτων.
Συμπερασματικά, η έκδοση των μελοποιημένων στίχων του Άλκη Αλκαίου είναι ένα σημαντικό γεγονός τόσο για το ελληνικό τραγούδι όσο και για τα ευρύτερα πολιτιστικά μας πράγματα. Για την ακρίβεια, εάν η Ελλάδα καταλάβαινε και εκτιμούσε τον πολιτισμό της και το μέγεθος κάποιων δημιουργών, αυτό θα ήταν το εκδοτικό γεγονός της χρονιάς. Γι’ αυτό και αξίζουν συγχαρητήρια τόσο στη Μαρία Γεωργιάδου όσο και στον Θανάση Συλιβό των εκδόσεων Μετρονόμος για αυτό το επίτευγμα. Μόνη μου παρατήρηση η ανάγκη αναγραφής του ονόματος της επιμελήτριας σε επόμενη έκδοση του βιβλίου. Και μια χάρη για το τέλος: μήπως είναι ώρα να επανεκδοθεί η τόσο δυσεύρετη ποιητική συλλογή «Εμπάργκο» του Άλκη Αλκαίου;
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet