«Η ΕΠΑΥΛΗ ΜΕ ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ»
Το ξύπνημα του παρελθόντος



Επιμέλεια: Στράτος Κερσανίδης


Στις 24 Μαρτίου 1976, ο στρατηγός Χόρχε Ραφέλ Βιδέλα, επονομαζόμενος και Μαύρος Δικτάτορας, ανέτρεψε με πραξικόπημα την κυβέρνηση της Ιζαμπέλα Περόν και επέβαλε μια σκληρή δικτατορία στην Αργεντινή. Τον Βιδέλα διαδέχθηκε το 1981 ο Ρομπέρτο Εντουάρντο Βιόλα, αλλά ουσιαστικά εκείνος ήταν που κινούσε παρασκηνιακά τα νήματα. Τον Βιόλα διαδέχθηκε μετά από μερικούς μήνες ο Λεοπόλντο Γκαλτιέρι, ο οποίος παρέμεινε στη θέση του μέχρι το 1982 και μετά από την ήττα της Αργεντινής στον πόλεμο των Φόκλαντ. Το 1983 η χώρα οδηγήθηκε σε ελεύθερες εκλογές οι οποίες αποτέλεσαν και την απαρχή μιας μακράς δημοκρατικής περιόδου -όχι χωρίς προβλήματα- η οποία διαρκεί μέχρι σήμερα.
Όπως είναι φυσικό η στρατιωτική δικτατορία του 1976 έχει σημαδέψει βαθιά την κοινωνία της Αργεντινής και είναι ένα θέμα το οποίο έχει απασχολήσει αρκετές φορές και τον κινηματογράφο της χώρας. Έτσι και εδώ βλέπουμε πώς τρεις γυναίκες έρχονται αντιμέτωπες με σκοτεινά μυστικά του κοινού τους παρελθόντος στη διάρκεια της δικτατορίας. Αυτό συμβαίνει όταν η Εουτζένια μετά από χρόνια επιστρέφει στη «Γαλήνη», την οικογενειακή έπαυλη, με αφορμή την αρρώστια του πατέρα της. Εκεί θα συναντήσει τη μητέρα της και την αδελφή της και τότε θα αναδυθούν όλα τα μυστικά και θα αιμορραγήσουν όλες εκείνες οι πληγές που παρέμεναν τόσα χρόνια στο σκοτάδι. Αυτό θα γίνει ακόμη πιο έντονο εξαιτίας της ομοιότητας ανάμεσα στην Εουτζένια και την Μία, την αδελφή της.
Πρόκειται για ένα πολύ ενδιαφέρον και δυνατό κοινωνικό δράμα για τις οικογενειακές σχέσεις, τον κόσμο των γυναικών και αυτά που ενώνουν αλλά και χωρίζουν τους ανθρώπους. Ο Πάμπλο Τραπέρο, ένας από του πιο σημαντικούς σκηνοθέτες της Αργεντινής αλλά και της Λατινικής Αμερικής, είναι γνωστός στη χώρα μας από τις ταινίες όπως «Λεονέρα» (2008), «Λευκός ελέφαντας» (2012), «7 μέρες στην Αβάνα» (2012) και «Η φαμίλια» (2015). Ο γεννημένος το 1971 σκηνοθέτης και παραγωγός έκανε έντονη την παρουσία του στο διεθνή χώρο το 1999 με την ταινία «Mundo grua», ασπρόμαυρη και γυρισμένη σε φιλμ 16 μιλιμέτρ, που αποτέλεσε σταθμό για τον αργεντίνικο κινηματογράφο και έκανε πρεμιέρα στη Μόστρα της Βενετίας όπου και απέσπασε διθυραμβικές κριτικές.
«Είναι μια ταινία για το γυναικείο σύμπαν και την αδερφική αγάπη», σημειώνει ο σκηνοθέτης. Και συνεχίζει: «Στην αρχή της ιστορίας, η Εουχένια και η Μία (οι βασικοί μας χαρακτήρες) μοιάζουν πολύ, αλλά όσο προχωράει η ιστορία παίρνει διαφορετική τροπή, ακολουθεί τα διαφορετικά μονοπάτια που ακολούθησαν αυτές οι γυναίκες στη ζωή τους και τις φέρνει αντιμέτωπες με το ταραγμένο παρελθόν των γονιών τους.
Η ταινία λαμβάνει χώρα σε ένα τεράστιο κι όμορφο σπίτι κάπου στην αχανή εξοχή έξω από το Μπουένος Άιρες. Η ατμόσφαιρα είναι γεμάτη αναμνήσεις, ωστόσο το εχθρικό παρελθόν και τα μυστικά του διαταράσουν τις σχέσεις των χαρακτήρων.
Η αποπνικτική ύπαιθρος είναι ένας χαρακτήρας από μόνη της, που δίνει ζωή στις σχέσεις των γονέων, των παιδιών και των εραστών. Τα ήσυχα τοπία που αγκαλιάζουν τις γυναίκες την ημέρα, καθώς κινούνται ανάμεσα σε ζώα και δέντρα, έρχονται σε τέλεια αντίθεση με τη νύχτα, όταν η εκκωφαντική ησυχία αποκαλύπτει την ιστορία που κρύβουν αυτοί οι τοίχοι.
Η Έπαυλη με τα μυστικά προσκαλεί το θεατή να ανακαλύψει το μοναδικό βάθος αυτών των χαρακτήρων, της ιστορίας τους και του περιβάλλοντος τους. Τον καλεί να βυθιστεί στο συναισθηματικό λαβύρινθο όπου απεγνωσμένοι και όμορφοι χαρακτήρες θα πουν την ιστορία τους».

strakersan@gmail.com
kersanidis.wordpress.com

 

ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

«Ο πύργος του Ντάουντον» (Downton abbey) του Μάικλ Ένγκλερ: Μια από τις πιο επιτυχημένες και ποιοτικές τηλεοπτικές σειρές, μετά από δεκαετή παρουσία στη μικρή οθόνη, ήρθε η ώρα να μεταφερθεί και στον κινηματογράφο. Στη σειρά παρακολουθούμε τη ζωή της οικογένειας Κρόλεϊ και του υπηρετικού τους προσωπικού στον πύργο τους στις αρχές του 20ού αιώνα. Ο βασιλιάς Γεώργιος ο Ε΄ και η βασίλισσα Μαίρη επισκέπτονται το σπίτι των Κρόλεϊ. Αυτό σημαίνει πως όλα πρέπει να ετοιμαστούν στην εντέλεια ώστε οι υψηλοί προσκεκλημένοι να μείνουν απόλυτα ικανοποιημένοι. Όμως τα χρόνια της μεγάλης δόξας των αριστοκρατών έχουν αρχίσει να περνάνε και έτσι κάποια μικροπροβλήματα δεν είναι δυνατό να μην εμφανιστούν. Όμως το προσωπικό οφείλει να κάνει τα πάντα και να φανεί αντάξιο της φήμης και της ιστορίας της οικίας Κρόλεϊ. Στο δελτίο Τύπου της εταιρείας που διανέμει την ταινία, διαβάζουμε: «Η οικογένεια Κρόλεϊ καλείται να αντεπεξέλθει άριστα σε μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της αριστοκρατικής ζωής της: την επίσκεψη του Βασιλιά και της Βασίλισσας της Αγγλίας. Πρόκειται για ένα σπουδαίο γεγονός που, όπως είναι επόμενο, θα πυροδοτήσει σκάνδαλα, ίντριγκες, αντιπαλότητες και θα φέρει στην επιφάνεια μυστικά και πάθη. Η βασιλική πομπή θα φέρει μαζί της μια αινιγματική κυρία της οποίας η ιστορία θα αποδειχθεί σημαντική για την οικογένεια και το μέλλον του Ντάουντον. Οι πολιτικές ιδεολογίες του Τομ Μπράνσον θα του δημιουργήσουν νέα προβλήματα. Η Ντέιζη, με τη σειρά της, ξεκινά τη δική της μικρή εξέγερση στην κουζίνα και τα ξεπορτίσματα του Τόμας στον ελεύθερό του χρόνο ίσως να αποβούν μοιραία για το μέλλον του. Η δελεαστική πρόταση του Βασιλιά στον σύζυγο της Έντιθ, τον Μπέρτι, θα φέρει τριγμούς στις σχέσεις τους. Η Βάιολετ αποκαλύπτει κάποιες απρόσμενες ειδήσεις, ενώ η Μαίρη πρέπει να πάρει κάποιες σημαντικές αποφάσεις, για τον εαυτό της, για την οικογένειά της, αλλά και για το μέλλον του Πύργου Ντάουντον».

«Ο πύργος του Ντάουντον»

«Είσαι έτοιμος;» (Ready or not?) των Ματ Μπετινέλι Όλπιν, Τάιλερ Γκίλετ: Μετά από μια πολύμηνη σχέση η Γκρέις και ο Άλαν παντρεύονται. Μόνο που η συνέχεια δεν είναι όπως όλοι θα περιμέναμε, αφού η οικογένεια του Άλεξ αποφασίζει να υποδεχτεί τη νύφη με το δικό της τρόπο. Όλα θα ξεκινήσουν από το οικογενειακό παιχνίδι που θα παίξουν το βράδυ του γάμου και από το οποίο η Γκρέις θα πρέπει να επιβιώσει, καθώς οι διαθέσεις της οικογένειας του συζύγου της είναι ιδιαίτερα σκοτεινές. Ένα πρωτότυπο και αγωνιώδες θρίλερ τρόμου.

«Ένας αληθινός φίλος» (A dog’ s journey) της Γκέιλ Μανκούσο: Η Μπέιλι είναι ένας σκύλος που ζει ευτυχισμένος σε μια φάρμα μαζί με το αφεντικό του, Ίθαν και τη γυναίκα του, Χάνα. Τελευταία απόκτησε ακόμη μια φίλη, την Σίτζεϊ, εγγονή του ζευγαριού. Όταν όμως η μητέρα της Σίτζεϊ έρχεται για να πάρει την κόρη της, η Μπέιλι, η οποία είχε υποσχεθεί να την προσέχει για πάντα, αποφασίζει πως πρέπει να κρατήσει την υπόσχεσή της. Μια τρυφερή ιστορία αληθινής και άδολης αγάπης.

«Ο φύλακας άγγελος έπεσε» (Angel has fallen) του Ρικ Ρόμαν Γουό: Ο Μάικ Μπάνινγκ, αν και είναι ο έμπιστος πράκτορας του προέδρου Άλαν Τράμπουλ, μετά από μια απόπειρα δολοφονίας του προέδρου κατηγορείται άδικα και συλλαμβάνεται. Όμως καταφέρνει να δραπετεύσει και, ενώ τον κυνηγά το Εφ Μπι Άι, προσπαθεί να ανακαλύψει ποιοι κρύβονται πίσω από την απόπειρα κατά του προέδρου. Πρόκειται για την τρίτη ταινία της σειράς ταινιών «Ο Όλυμπος έπεσε» (2013) και «Το Λονδίνο έπεσε» (2015), οι οποίες κινούνται στο κλίμα τρομοϋστερίας της εποχής.

«Έγκλημα στο Όριαν Εξπρές» (Murder on the Orient Expres) του Σίντνεϊ Λουμέτ: Μια τρομερή χιονοθύελλα αναγκάζει το περίφημο Οριάν Εξπρές να σταματήσει στη μέση της διαδρομής του. Ενώ το τρένο είναι σταματημένο και οι επιβάτες ανήσυχοι, ένας επιβάτης βρίσκεται δολοφονημένος. Μάλιστα ο νεκρός εθεωρείτο ύποπτος ως απαγωγέας και δολοφόνος ενός κοριτσιού. Ο Ηρακλής Πουαρό, ο οποίος είναι ανάμεσα στους ταξιδιώτες, αναλαμβάνει να διαλευκάνει το μυστήριο. Μια από τις καλύτερες μεταφορές μυθιστορήματος της Αγκάθα Κρίστι, διά χειρός ενός μεγάλου σκηνοθέτη, που γυρίστηκε το 1974. Με ένα εντυπωσιακό καστ, η ταινία ήταν υποψήφια για 6 Όσκαρ αλλά κέρδισε μόνον εκείνο του β΄ γυναικείου ρόλου για την Ίνγκριντ Μπέργκμαν.

«Ο καταδικασμένος» (Ikiru) του Ακίρα Κουροσάουα: Ένας άνδρας μαθαίνει πως θα πεθάνει σύντομα. Έχοντας ζήσει μια στερημένη ζωή αποφασίζει να αναπληρώσει τα όσα έχασε. Παρατάει τη δουλειά του και ξοδεύει τις οικονομίες του σε διασκεδάσεις. Τελικά αφιερώνεται στο να μετατρέψει έναν σκουπιδότοπο σε παιδική χαρά. Όταν θα πεθάνει, στην κηδεία του έρχονται συγγενείς και φίλοι και ο καθένας έχει τη δική του γνώμη για το χαρακτήρα και τα κίνητρα του μακαρίτη. Αριστούργημα του μεγάλου ιάπωνα σκηνοθέτη, γυρισμένη το 1952, η οποία κέρδισε την Αργυρή Άρκτο στο Φεστιβάλ του Βερολίνου. Συγκλονιστική είναι η ερμηνεία του Τακάσι Σιμούρα.

Σινεφίλ
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet