Το αγέραστο φεστιβάλ
Του Στράτου Κερσανίδη
Σχεδόν χωρία καμιά ρυτίδα, παρά τα εξηκοστά του γενέθλια, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης υποδέχτηκε το κοινό την περασμένη Πέμπτη, μέρα που πραγματοποιήθηκε στο Ολύμπιον η επίσημη τελετή έναρξης.
Το 60ό Φεστιβάλ, αν και επετειακό, χωρίς να απαρνιέται τους δεσμούς του με το παρελθόν και την ιστορία του, δεν κοιτάζει πίσω αλλά κοιτάζει μπροστά, προς το μέλλον.
Το πρίσμα μέσα από το οποίο προσεγγίζουν τα θέματά τους οι 14 ταινίες του Διαγωνιστικού προγράμματος, είναι το φαινόμενο της Πανοραμικής Εντύπωσης (Overview effect), όπως λέγεται η αίσθηση που νιώθουν οι αστροναύτες όταν αντικρίζουν τη Γη από το διάστημα ως μία αδιαίρετη ενότητα.
Ποια από τις 14 αυτές ταινίες θα κερδίσει τον Χρυσό Αλέξανδρο θα το ξέρουμε την ερχόμενη Κυριακή 10 Νοεμβρίου, όταν και θα πραγματοποιηθεί η απονομή των βραβείων και η τελετή λήξης.
Προς το παρόν όμως, αυτό που έχουμε να παρατηρήσουμε είναι η για μια ακόμη χρονιά μεγάλη προσέλευση του κοινού στις προβολές η οποία φάνηκε από την πρώτη μέρα.
Η ταινία «Ιστορία γάμου» (Marriage story) του Νόα Μπόουμπακ ήταν αυτή η οποία άνοιξε επίσημα τις εκδηλώσεις του φεστιβάλ.
Πρόκειται για τη συγκινητική, τρυφερή και ανθρώπινη ιστορία μιας οικογένειας η οποία φτάνει στα όρια της διάλυσης, καθώς η Νικόλ και ο Τσάρλι, νιώθουν πως ο γάμος τους βρίσκεται σε αδιέξοδο αλλά οι ίδιοι προσπαθούν να κρατηθούν ενωμένοι. Δύο άνθρωποι οι οποίοι αγαπιούνται, έχουν αποκτήσει ένα αγοράκι το οποίο υπεραγαπούν, αλλά έχουν φτάσει σε ένα οριακό σημείο το οποίο πρέπει να ξεπεράσουν. Το ερώτημα είναι εάν θα τα καταφέρουν μαζί ή χωριστά!
Με δύο ιδανικούς πρωταγωνιστές, την Σκάρλετ Γιόχανσον και τον Άνταμ Ντράιβερ, ο Μπόουμπακ σκιαγραφεί τους δύο χαρακτήρες του μέσα στη σχέση και μέσα στο περιβάλλον τους. Κυρίως επικεντρώνεται στις προσπάθειές τους να ξαναβρούν τη χαμένη τους αγάπη κι αυτό γίνεται με συνεχή φλας μπακ στο παρελθόν και τις ευτυχισμένες στιγμές που έχουν ζήσει.
Θυμίζουμε πως ο Μπόουμπακ, το 2005, είχε προταθεί για Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου με την ταινία «Δεσμοί διαζυγίου» (The squid and the whale).
Μια πλειάδα γνωστών ηθοποιών συμπληρώνουν το καστ, όπως ο Άλαν Άλντα, η Λόρα Ντερν, ο Ρέι Λιότα κ.ά.
Η ταινία έκανε πρεμιέρα στο φεστιβάλ και θα βγει κανονικά στις αίθουσες στις 6 Δεκεμβρίου.
strakersan@gmai.comkersanidis.wordpress.com ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ«Πόνος και δόξα» (Dolor y gloria) του Πέδρο Αλμοδόβαρ: Ο Σαλβαδόρ Μάγιο, σκηνοθέτης του κινηματογράφου, βρίσκεται στη δύση της καριέρας του, νιώθει πως δεν μπορεί πια να δημιουργήσει και συνειδητοποιεί πως και το φυσικό του τέλος δεν θα αργήσει. Ως μοναδική διέξοδο αντιλαμβάνεται το να διηγηθεί τη δική του ιστορία. Έτσι, ο Πέδρο Αλμοδόβαρ βάζει τον ήρωά του να αναπολεί και να διηγείται. Κάποια από αυτά συμβαίνουν στο παρόν, κάποια άλλα όμως έχουν γίνει στο παρελθόν, ακόμη και στην παιδική του ηλικία όταν είχε έρθει με τους γονείς του σε ένα χωριό κοντά στη Βαλένθια αναζητώντας μια καλύτερη ζωή. Ύστερα ήρθε ο πρώτος του έρωτας με τον Φεντερίκο, στη Μαδρίτη τη δεκαετία του 1980, και ο πόνος του χωρισμού ενώ ο έρωτας δεν είχε σβήσει. Τριάντα χρόνια μετά, ο Φεντερίκο ενώ παρακολουθεί μια θεατρική παράσταση διαπιστώνει πως αυτό που βλέπει είναι η δική του ερωτική ιστορία που έζησε με τον Σαλβαδόρ. Τα ονόματα έχουν αλλάξει αλλά όλα όσα βλέπει και ακούει είναι η δική του ιστορία. Το θεατρικό έργο θα είναι η αφορμή για να συναντηθούν οι δύο παλιοί εραστές. Ο Πέδρο Αλμοδόβαρ λέει πως με την ταινία αυτή, κλείνει μια άτυπη τριλογία η οποία ξεκίνησε πριν από 32 χρόνια με το «Νόμο του πόθου» (1987) και συνεχίστηκε με την «Κακή εκπαίδευση» (2004). Και στις τρεις αυτές ταινίες οι σκηνοθέτες είναι άνδρες και σκηνοθέτες του σινεμά. «Μέσα στην ιστορία, βλέπουμε το βετεράνο σκηνοθέτη Σαλβαδόρ Μάγιο σε τρεις φάσεις της ζωής του: την παιδική του ηλικία στη δεκαετία του ’60, την εφηβεία του στη Μαδρίτη της δεκαετίας του ’80 και στην τωρινή του περίοδο που είναι πια απομονωμένος, θλιμμένος, θύμα διάφορων ασθενειών, αποκομμένος από τον κόσμο και από το χώρο του κινηματογράφου. Ταυτίζομαι με όλες αυτές τις περιόδους, γνωρίζω τα μέρη αυτά και καταλαβαίνω τα συναισθήματα και τις σκέψεις του πρωταγωνιστή. Στην αρχή, πήρα τον εαυτό μου ως αναφορά, αλλά από τη στιγμή που αρχίζεις να γράφεις η μυθοπλασία σού δίνει τους δικούς της κανόνες και κάνει τον εαυτό της ανεξάρτητο. Η πραγματικότητα μού δίνει το σημείο της έναρξης, τα υπόλοιπα τα εφευρίσκω εγώ στη συνέχεια.» Πρωταγωνιστεί ο Αντόνιο Μπαντέρας, σε μια θαυμάσια ερμηνεία για την οποία και βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ των Κανών. Μαζί του, η αγαπημένη του Αλμοδόβαρ, Πενέλοπε Κρουζ, η οποία υποδύεται τη μητέρα του Μάγιο κατά τη δεκαετία του 1980.
«Το σενάριο που άναψε φωτιές» (Tel Aviv on fire) του Ζαμέχ Ζοαμπί: Ο 30χρονος Παλαιστίνος Σαλάμ ζει στη Ιερουσαλήμ. Όμως πηγαίνει καθημερινά στη Ραμάλα για τις ανάγκες της δημοφιλούς σαπουνόπερας «Το Τελ Αβίβ καίγεται», στην παραγωγή της οποίας εργάζεται. Ο Ασί είναι στρατιωτικός και βρίσκεται στο σημείο ελέγχου του ισραηλινού στρατού από το οποίο περνά καθημερινά ο Σαλάμ. Η σύζυγός του Ασί παρακολουθεί φανατικά τη σαπουνόπερα και όταν αυτός ανακαλύπτει τη δουλειά που κάνει ο νεαρός Παλαιστίνιος θεωρεί πως βρήκε έναν τρόπο για να εντυπωσιάσει τη σύζυγό του. Έτσι προσπαθεί να εμπλακεί στο σενάριο και προτείνει κάποιες αλλαγές στον Σαλάμ. Ο τελευταίος διαπιστώνει πως εάν ακολουθήσει τις συμβουλές του Ισραηλινού φρουρού, θα μπορέσει να κερδίσει τη θέση του σεναριογράφου. Και ενώ η καριέρα του απογειώνεται, οι παραγωγοί αρχίζουν να διαφωνούν για το πώς θα τελειώσει η σαπουνόπερα.
«Κρατάς μυστικό;» (Can you keep a secret?) της Ελίς Ντουράν: Η 30χρονη Έμμα ταξιδεύει με το αεροπλάνο. Απογοητευμένη από τον εαυτό της, λίγο πιωμένη και τρομαγμένη από τις αναταράξεις αρχίζει να μιλά με το διπλανό της και του αποκαλύπτει λεπτομέρειες από τη ζωή της, από εκείνες που δεν αποκαλύπτεις εύκολα σε κάποιον άγνωστο. Τελικά το αεροπλάνο προσγειώνεται με ασφάλεια και η Έμμα νιώθει καλά και επιπλέον δεν ανησυχεί για τα όσα αποκάλυψε στον συνεπιβάτη καθώς της είναι εντελώς άγνωστος. Μέχρις ότου θα ανακαλύψει πως ο κύριος αυτός είναι διευθύνων σύμβουλος στην εταιρεία στην οποία εργάζεται! Η ταινία είναι βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα της Σόφι Κινσέλα.
«Το κορίτσι και το λιοντάρι» (Mia et le lion blanc) του Ζιλ ντε Μεστρ: Όταν οι γονείς της 10χρονης Μία αποφασίζουν να εγκαταλείψουν το Λονδίνο και να ζήσουν σε μια φάρμα με λιοντάρια στην Αφρική, η ζωή του κοριτσιού αναστατώνεται. Όταν όμως γεννιέται ένα πανέμορφο άσπρο λιονταράκι, ο Τσάρλι, η Μία νιώθει ευτυχισμένη και αναπτύσσει έναν ιδιαίτερο δεσμό μαζί του. Μετά από τρία χρόνια όμως αποκαλύπτονται τα σχέδια του πατέρα της και η Μία θέλοντας να προστατεύσει τον Τσάρλι, φεύγει μαζί του σε ένα περιπετειώδες ταξίδι με σκοπό να βρεθεί μια πατρίδα για να ζήσει ελεύθερος ο Τσάρλι.
«Εξολοθρευτής: Σκοτεινό πεπρωμένο» (Terminator: Dark fate) του Τιμ Μίλερ: Η Σάρα Κόνορ και ο Τ-800 συνεχίζουν από εκεί που είχαν μείνει στην προηγούμενη ταινία, «Εξολοθρευτής 2: Μέρα κρίσης». Είναι η συνέχεια της επιτυχημένης σειράς ταινιών δράσης και επιστημονικής φαντασίας με τη Λίντα Χάμιλτον και τον Άρνολντ Σβαρτσενέγκερ στους πρωταγωνιστικούς ρόλους.
«Ορεινές συμφωνίες» του Βαγγέλη Ευθυμίου: Ένα ντοκιμαντέρ για τον Κωνσταντίνοι Μητσοτάκη. Τον άνθρωπο πίσω από τον πολιτικό, μια προσωπικότητα που αγαπήθηκε αλλά και αμφισβητήθηκε όσο λίγοι πολιτικοί. Σπάνιο αρχειακό υλικό, ανέκδοτες διηγήσεις της οικογένειας, των συνεργατών, αλλά και των πολιτικών του αντιπάλων.
«Καρό Νίντζα» (Ternet Ninja) του Άντερς Μάθεσεν: Μια κούκλα Νίνζα με καρό στολή είναι το δώρο που φέρνει στον Άλεξ ο θείος του μετά από ένα ταξίδι στην Ταϊλάνδη. Όμως ο Άλεξ θα διαπιστώσει πως η κούκλα είναι ζωντανή και μπορεί να τον βοηθήσει στο σχολείο. Σύντομα θα αποκαλυφθεί πως η κούκλα Νίτζα βρίσκεται σε μια αποστολή εκδίκησης. Κινούμενα σχέδια.
Σινεφίλ