Επιμέλεια: Λιάνα Μαλανδρενιώτη
lianam@otenet.gr

Χορός με τη σκιά μου




Τέσσερα από τα πιο εμβληματικά έργα του Μάνου Χατζιδάκι –Ο κύκλος του C.N.S., Ο καπετάν Μιχάλης, Το καταραμένο φίδι, Το χαμόγελο της Τζοκόντας– χορογραφούνται από τον Κωνσταντίνο Ρήγο και παρουσιάζονται από το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής σε μια ενιαία παράσταση με τίτλο Χορός με τη σκιά μου, σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού. Ο Μάνος Χατζιδάκις έχει ορίσει το τοπίο της ελληνικής μουσικής και του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού όσο ελάχιστοι. Οι αναζητήσεις του αλλά και οι επιρροές του τον οδήγησαν σε πολλές και διαφορετικές διαδρομές. Δεν θα ήταν υπερβολή να πει κανείς ότι οι καρποί της δημιουργικής του σποράς μπορούν να βρεθούν στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα. Από το τοπίο αυτό εμπνεύστηκε ο Κωνσταντίνος Ρήγος για τη νέα του χορογραφία, στην οποία θα περιηγηθεί στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα του χατζιδακικού έργου, εντάσσοντας ισάριθμα εμβληματικά έργα σε μια σπονδυλωτή παράσταση.
Ο κύκλος του C.N.S. (1954) –έργο για βαρύτονο και πιάνο σε ποίηση του συνθέτη, το οποίο γράφτηκε για τον θάνατο του νεαρού Ετιέν Ραίριχ Μόριτς– συμβολίζει τον βορρά, το αφαιρετικό τοπίο της «ερημικής παραλίας», την έρημη χώρα του θανάτου. Ο καπετάν Μιχάλης (1966) –η μουσική για τη θεατρική διασκευή του ομώνυμου μυθιστορήματος του Νίκου Καζαντζάκη– συμβολίζει το νότο, με το μεσογειακό, άνυδρο τοπίο, τον άνεμο που πέφτει ερωτικά πάνω στα σώματα, τη μορφή του καζαντζακικού άντρα που έχει μέγεθος μεγαλύτερο από το πραγματικό. Το καταραμένο φίδι (1949) –η σουίτα μπαλέτου για δύο πιάνα που ο συνθέτης έγραψε για το Ελληνικό Χορόδραμα– είναι η ανατολή, μια χώρα των σκιών και του παραμυθιού, όπου το παλιό και το καινούριο συνυπάρχουν αλληλοσπαρασσόμενα. Το χαμόγελο της Τζοκόντας (1965) –το έργο ορόσημο για τη μεταπολεμική ελληνική δημιουργία– είναι η δύση, μια σπουδή του συνθέτη πάνω στην ιστορία της δυτικής μουσικής, αλλά και μια άσκηση προσωπικής συνθετικής πειθαρχίας.
Ο Κωνσταντίνος Ρήγος εκτός από τη χορογραφία υπογράφει και το σκηνικό της παράστασης, με τη συνεργασία της Μαίρης Τσαγκάρη. Τα κοστούμια σχεδιάζουν οι Deux Hommes, τους φωτισμούς ο Χρήστος Τζιόγκας και το βίντεο ο Βασίλης Κεχαγιάς. Συμμετέχουν οι Α΄ Χορευτές, οι Σολίστ, οι Κορυφαίοι και το Corps de ballet της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Συμμετέχουν ο πιανίστας Θοδωρής Τζοβανάκης, ο βαρύτονος της ΕΛΣ Διονύσης Σούρμπης και μουσικό σύνολο.
Στις 9, 10, 16, 17, 24 Νοεμβρίου, στις 8μμ, (Κυριακές 6.30μμ), στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της ΕΛΣ στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Τιμές εισιτηρίων: από 15 έως 70 ευρώ, φοιτητικό, παιδικό 12 ευρώ, περιορισμένης ορατότητας 10 ευρώ.

 

Ο χαρισματικός Ομάρ Φαρούκ Τεκμπιλέκ




Ο Ομάρ Φαρούκ Τεκμπιλέκ είναι ένας από τους πιο αγαπημένους καλλιτέχνες στην Έλλαδα, ένας χαρισματικός μουσικός ο οποίος παίζει νέι, ζουρνά, μπαγλαμά, ούτι και κρουστά. Είναι ένας από τους σπουδαιότερους πρεσβευτές της ανατολίτικης μουσικής, ένας χαρισματικός οργανοπαίκτης της Μεσογείου που πλέον ζει και δημιουργεί μόνιμα στη Νέα Υόρκη. Η μουσική του Ομάρ Φαρούκ Τεκμπιλέκ έχει τις ρίζες της βαθιά στην παράδοση, αλλά και σημαντικές επιρροές από σύγχρονα μουσικά ιδιώματα. Η έμπνευσή του απορρέει από το μυστικισμό, την παράδοση, το ρομαντισμό και τη φαντασία. Αντιμετωπίζοντας τον εαυτό του σαν αγγελιοφόρο της ειρήνης, επιδιώκει να συνεργάζεται με μουσικούς από διάφορες χώρες. Η συνάντησή του με τον διάσημο μουσικό και κιθαρίστα Μπρίαν Κιν και την σπουδαία τραγουδίστρια του Ισραήλ Γιασμίν Λεβί είναι μια ξεχωριστή στιγμή για τους φίλους της μουσικής του κόσμου.
Ο Μπρίαν Κιν και ο Ομάρ Φαρούκ Τεκμπιλέκ συναντήθηκαν το 1987, όταν ο πρώτος τον ανακάλυψε να παίζει μουσική σε μια λέσχη που ονομάζεται Fazil’s στη Νέα Υόρκη. Από τότε μαζί του ηχογράφησε έξι δίσκους και οι συναυλίες - συνεργασίες τους τον έκαναν γνωστό σε όλο το κόσμο.
Η Λέβι είναι διάσημη ισραηλινή ερμηνεύτρια η οποία γεννήθηκε και μεγάλωσε στο κέντρο της Ιερουσαλήμ. Τα τραγούδια της, τα ερμηνεύει στα ισπανο-εβραϊκά. Έγινε γνωστή με την ερμηνεία σεφαραδίτικης μουσικής, που μετρά περισσότερα από 500 χρόνια ιστορίας. Έχει ταξιδέψει τραγουδώντας στην Ευρώπη, την Τουρκία, το Ισραήλ, τις Ηνωμένες Πολιτείες, μοιράζοντας ακούσματα από Ladino (ισπανό-εβραϊκή μουσική), από φλαμένγκο, αλλά και από δικά της κομμάτια. Στην Ελλάδα έχει συνεργαστεί με την Ελένη Βιτάλη, το Γιάννη Κότσιρα, το Γιώργο Νταλάρα αλλά και το Γιάννη Χαρούλη και υποδύθηκε την διάσημη ελληνίδα ρεμπέτισσα Ρόζα Εσκενάζι σε ντοκιμαντέρ για τη ζωή της.
Την Τετάρτη 13 Νοεμβρίου, στις 8.30μμ, στο Christmas Theater, Κλειστό ολυμπιακό στάδιο Γαλατσίου (Βεΐκου). Τιμές εισιτηρίων: (θεατρικά καθίσματα) 58, 48, 38 ευρώ, (καθίσματα κερκίδας) 28 ευρώ, κανονικό 14 ευρώ, παιδικό, εφηβικό, φοιτητικό, 65+, ανέργων, πολυτέκνων 7 ευρώ.

 

Μπερλιόζ και Βάγκνερ: για τον έρωτα…




Οι Μουσικοί της Καμεράτας - Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής ανοίγουν τον κύκλο των συναυλιών τους με τρία αριστουργήματα της εποχής του Ρομαντισμού, ερμηνευμένα από δύο διεθνώς διακεκριμένες ελληνίδες καλλιτέχνιδες: τη μεσόφωνο Μαίρη Έλεν Νέζη και τη μαέστρο Ζωή Ζενιώδη. Τρία έργα από την πένα των μεγάλων ρομαντικών, Εκτόρ Μπερλιόζ και Ρίχαρντ Βάγκνερ, με αφορμή τον έρωτα.
O περίφημος κύκλος Καλοκαιρινές νύχτες είναι ένα από τα πιο δημοφιλή έργα Εκτόρ Μπερλιόζ. Ο κορυφαίος γάλλος συνθέτης γράφει αυτά τα έξι τραγούδια, αρχικά για φωνή και πιάνο, πάνω σε ποίηση Θεόφιλου Γκοτιέ επιδιώκοντας να αποδώσει μουσικά, μέσα από τις λεπτεπίλεπτες ερωτικές μελωδίες του, την αγάπη στην πιο εξιδανικευμένη μορφή της.
Τα τέσσερα από τα Πέντε τραγούδια σε ποίηση της Ματθίλδης Βέζεντονκ ο Βάγκνερ τα έγραψε την εποχή που συνέθετε τη διάσημη όπερά του Τριστάνος και Ιζόλδη. Τον μεγάλο συνθέτη φιλοξενούσε τότε στη βίλα του στη Ζυρίχη ο Ότο Βέζεντονκ, ο οποίος ήταν ένας από τους υποστηρικτές του σπουδαίου γερμανού μουσουργού. Η σύζυγος του Βέζεντονκ, Ματθίλδη, ήταν εκείνη που έγραψε τα ερωτικά ποιήματα τα οποία ενέπνευσαν στον Βάγκνερ την υπέροχη μουσική αυτών των πέντε φωνητικών κομψοτεχνημάτων. To έξοχο συμφωνικό ποίημα Ειδύλλιο του Ζίγκφριντ είναι ίσως το πιο πολυπαιγμένο έργο του Ρίχαρντ Βάγκνερ, εκτός από τις μεγάλες όπερες, και είναι κι αυτό δώρο γενεθλίων: αυτή τη φορά στην αγαπημένη του σύζυγο Κόζιμα, που μόλις είχε γεννήσει τον γιο τους Ζίγκφριντ.
Η αρχιμουσικός Ζωή Ζενιώδη εμφανίζεται τακτικά με σημαντικές ορχήστρες σε Ευρώπη, Ασία και Αμερική. Είναι καλλιτεχνική διευθύντρια του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης και έχει διατελέσει καλλιτεχνική διευθύντρια και αρχιμουσικός ορχηστρικών συνόλων και φεστιβάλ στην Ελλάδα και την Αμερική. Από το 2016 είναι μέλος του Ινστιτούτου Γυναικών Μαέστρων της Όπερας του Ντάλας.
Οι Μουσικοί της Καμεράτας - Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής αποτελoύν σήμερα έναν από τους πιο δραστήριους φορείς του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού. Η Ορχήστρα, γνωστή εκτός Ελλάδας με τη διεθνή ονομασία Armonia Atenea –που υποδηλώνει και την αθηναϊκή της προέλευση–, έχει αναπτύξει αξιοθαύμαστη δραστηριότητα, στην οποία ο διεθνής Τύπος αναφέρεται συχνά ως «το ελληνικό θαύμα». Μέχρι το Δεκέμβριο οι φίλοι του γνωστού αθηναϊκού συνόλου θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν τρεις ακόμη συναυλίες των Μουσικών της Καμεράτας – Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής: στις 23/11 («Άξιον εστί» του Μίκη Θεοδωράκη), στις 12/12 («Μαινόμενος Ορλάνδος» του Αντόνιο Βιβάλντι σε συναυλιακή μορφή) και στις 23/12 («Ο Πέτρος και ο Λύκος» του Σεργκέι Προκόφιεφ και «Το καρναβάλι των ζώων» του Καμίγ Σαιν-Σανς»).
Την Πέμπτη 14 Νοεμβρίου, στις 8.30μμ, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης. Τιμές εισιτηρίων: από 12 έως 35 ευρώ, 9 ευρώ (φοιτητές, νέοι έως 25 ετών, άνεργοι, πολύτεκνοι, ΑμεΑ, 65+).
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet