Συνέντευξη με τον τραγουδοποιό Δημήτρη Καρρά με αφορμή το δίσκο «Εξακρίβωση» στον οποίο σπουδαίοι καλλιτέχνες ερμηνεύουν τραγούδια του Δ. Καρρά σε στίχους και ποιήματα του Π. Σιδηρόπουλου



Ο τραγουδοποιός Δημήτρης Καρράς γεννήθηκε τη χρονιά που κυκλοφόρησε ο εμβληματικός για την ελληνική ροκ μουσική δίσκος, «Φλου», του Παύλου Σιδηρόπουλου με τους Σπυριδούλα. Σαράντα χρόνια μετά και τριάντα εννιά πλέον από το θάνατο του Σιδηρόπουλου (6 Δεκεμβρίου του 1990) μελοποιεί στίχους και ποιήματα του Πρίγκιπα, από το βιβλίο «Έχω μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα», το οποίο κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Opportuna, πριν από ένα χρόνο, με τη φροντίδα της αδελφής του Σιδηρόπουλου, Μελίνας, της Άννας Στάικου, του ∆ηµήτρη Βέλλα και του Ηλία Καραλιά. Στο δίσκο με τον τίτλο «Εξακρίβωση», συμμετέχουν οι: Δήμητρα Γαλάνη, Χάρης & Πάνος Κατσιμίχας, Βασίλης Παπακωνσταντίνου, Ελένη Βιτάλη, Χρήστος Θηβαίος, Ορφέας Περίδης, Μίλτος Πασχαλίδης, Φοίβος Δεληβοριάς, Λεωνίδας Μπαλάφας, Angelika Dusk, Δημήτρης Ζερβουδάκης, Βιολέτα Ίκαρη και απαγγέλουν οι: Γιώργος Κιμούλης, Λίλιαν Χαριτάκη Άσιμου, Σωτήρης Καλυβάτσης, Αγγελική Σεΐδου, και Δημήτρης Βραχνός.

Τη συνέντευξη πήρε ο Σπύρος Αραβανής

Ο Σιδηρόπουλος άνηκε στο πάνθεον των προσωπικών σου μουσικών μύθων;
Φυσικά. Έχω την πρώτη έκδοση του «Φλου», για εμένα είναι ο πιο εμβληματικός δίσκος, από θέμα λόγου, μουσικής και ήχου. Πρωτοπορία και τόλμη για την εποχή, έθιξε κοινωνικά μηνύματα με τέτοιο τρόπο που έκανε ανθρώπους που άκουγαν μουσική μόνο με ξένο στίχο να ακούσουν τα τραγούδια αυτά. Από το 1994 και μετά, που έφτιαξα την πρώτη μπάντα, πάντα υπήρχαν στο ρεπερτόριό μου.

Αισθάνθηκες το «βάρος» του εγχειρήματος, τη μελοποίηση λόγων ενός δημιουργού που έχει αφήσει ένα συγκεκριμένο καλλιτεχνικό στίγμα; Διαβάζω, για παράδειγμα, στο διαδίκτυο ορισμένα αρνητικά σχόλια «σκληροπυρηνικών» ακροατών που ήθελαν άλλον ήχο, πιο κοντά σε αυτόν του Σιδηρόπουλου.
Το βάρος ευτυχώς δεν το αισθάνθηκα με την έννοια του φόβου. Έφτιαξα τις μουσικές με χαρά και όρεξη. Το δύσκολο για εμένα ήταν να μπορούν να στέκουν τα τραγούδια με μια κιθάρα και μια φωνή και να έχουν μια αθωότητα και ένα ρομαντισμό. Ξέρω να χρησιμοποιώ τον ηλεκτρικό ήχο, αλλά αυτή τη φορά δεν ήθελα κάτι τέτοιο, γιατί δεν μπορούσα έτσι και αλλιώς να «πιάσω» τον ήχο ούτε των Σπυριδούλα, ούτε των Απροσάρμοστων. Δεν αγγίζω κάτι που είναι μοναδικό. Είχα την πολυτέλεια να έχω μπροστά μου κείμενα εξαιρετικά του Παύλου Σιδηρόπουλου (σημειώνω ότι πειραματιζόταν πάντα με τις μουσικές) και να δημιουργήσω κάτι δικό μου και του Παύλου, κάτι άλλο δηλαδή, γι’ αυτό και δεν ζήτησα από φίλους παλιούς των συγκροτημάτων του να συμμετέχουν. Τους ξέρω και με ξέρουν. Μπορεί να μην ερχόντουσαν κιόλας, αλλά δεν ήθελα αυτός ο δίσκος να έχει σχέση με αυτό το ένδοξο παρελθόν του Παύλου που όλοι ξέρουμε και αγαπήσαμε. Ήξερα ότι θα υπάρχουν αρνητικά σχόλια, αλλά ήξερα επίσης, τι και γιατί το κάνω. Τα τραγούδια ενορχηστρώθηκαν βάσει των ερμηνευτών που επέλεξα.

Όταν μελοποιούσες τα κείμενα σκεφτόσουν αυτές τις φωνές;
Ήθελα την «Εθνική Ελλάδος» της ελληνικής σκηνής, κάποιοι είπαν όχι φυσικά, αλλά οι περισσότεροι ερμηνευτές μου είπαν: «τιμή μου να έρθω να πω ένα ποίημα του Παύλου». Στην πορεία έβλεπαν ότι ταίριαζε απόλυτα στη φωνή τους και στη διαδρομή τους. Γνώριζα από την αρχή ποιους ήθελα. Η επιλογή έγινε πολύ προσεκτικά, διαλέξαμε ανθρώπους που είχαν συνεργαστεί με τον Παύλο, όπως τους Κατσιμιχαίους, την Γαλάνη, τον Ζερβουδάκη, τον Κιμούλη, τον Παπακωνσταντίνου και ανθρώπους που θαυμάζουν το έργο του Παύλου. Αυτό μας το φανέρωσε εξάλλου η playlist των συναυλιών τους. Πάντα προσθέτουν ένα τραγούδι του Παύλου στο πρόγραμμά τους.



Οι στίχοι -ελεύθεροι και έμμετροι- που μελοποίησες, ποια χρονολογική περίοδο έχουν γραφτεί; Γνωρίζεις μέσω της αδελφής του Παύλου, Μελίνας, κάποιες ιστορίες πίσω από αυτούς;
Ένας άνθρωπος που γράφει, κατά τη γνώμη μου, γράφει πάντα και παντού ή τουλάχιστον εγώ έτσι κάνω. Έχω σημειώσεις πάνω σε λογαριασμούς, σε τετράδια, στον υπολογιστή και στα συρτάρια μου χαρτιά. Αυτά τα κείμενα ήταν τέτοιες σημειώσεις που σίγουρα αν ζούσε ο Παύλος κάποια θα είχαν βγει, δεν ξέρω αν θα είχαν βγει σε βιβλίο ή σε δίσκους, αλλά σίγουρα θα τα είχε φτιάξει. Κάποια από αυτά είχαν χωριστεί σε μέρη, κουπλέ / ρεφρέν κτλ. Είναι γραμμένα από την εφηβεία του Παύλου και μετά, και η Μελίνα δεν τα άγγιζε για πάρα πολλά χρόνια λόγω συναισθηματικής φόρτισης.

Στο στούντιο, όταν ηχογραφούσατε, ποιες αναμνήσεις σού μετέφεραν οι παλαιότεροι και ποια τα συναισθήματα των νεοτέρων για τον Παύλο;
Πολλές οι αναμνήσεις τις οποίες, όμως, δεν μπορώ να μοιραστώ λόγω τού ότι δεν είναι δικές μου. Αυτό που μου είπαν όμως όλοι όσοι τον γνώριζαν προσωπικά είναι το εξής: «Ο Παύλος έφυγε τζάμπα, όπως οι περισσότεροι από τους χρήστες. Δεν ήταν καθόλου πονηρός. Ήταν αθώος κι αν ζούσε μέχρι σήμερα, σίγουρα θα είχαμε κι άλλα αξέχαστα τραγούδια από εκείνον». Στις ιστορίες τους πάντως ο Παύλος βοηθούσε και πρόσφερε με ανιδιοτέλεια.

Έχοντας την εμπειρία από το 2002 στο Studio Παζλ, πώς κυμαίνεται σήμερα αυτός ο χώρος των ηχογραφήσεων και προβών; Οι νέοι μουσικοί φτιάχνουν παρέες, τζαμάρουν, έχουν τη δίψα των ηχογραφήσεων, όπως έκανε ο Σιδηρόπουλος με τους μουσικούς του;
Δυστυχώς δεν γίνεται όπως γινόταν παλιότερα. Δεν μου αρέσει καθόλου που το λέω αυτό. Η οικονομική κρίση και τα διάφορα social media έχουν αποσπάσει τις παρέες. Ευτυχώς υπάρχουν κάποιοι, αλλά σίγουρα δεν είναι η πλειοψηφία. Βιώνουμε τη χειρότερη εποχή για το «επάγγελμα» του μουσικού τα τελευταία 60 χρόνια.

Ο Ιανουάριος και ο Φεβρουάριος θα σε βρουν ξανά στη σκηνή δίπλα στον Πάνο Κατσιμίχα και τον Βασίλη Καζούλη. Ποια άλλα σχέδια υπάρχουν στον ορίζοντα;
Διοργανώνω κάποιες βραδιές, με ελεύθερη είσοδο, τις Παρασκευές του Γενάρη με το γενικό τίτλο «Solo» στο Architecture Live στου Ζωγράφου. Ξεκινάει ο Φάμελλος στις 3 Γενάρη και παίζω εκεί στις 10 Γενάρη. Ακολουθούν ο Δρογώσης και οι Nto Diesi. Στα συγκεκριμένα live παίζουν πριν από εμάς και νεότεροι καλλιτέχνες. Στις 18 & 25 Γενάρη, αλλά και 1, 8 & 15 Φλεβάρη, ημέρα Σάββατο, στο Ίλιον Plus, θα είμαστε με τον Πάνο Κατσιμίχα και τον Βασίλη Καζούλη και με το συγκρότημα Back Pages που θα κάνουν ένα αφιέρωμα στους Beatles. Πάλι στο Ίλιον Plus, στις 6 Μάρτη, με ελεύθερη είσοδο, θα ξαναθυμίσουμε στους ακροατές ότι κυκλοφορεί σε CD και LP ο δίσκος «Εξακρίβωση» σε ποίηση Παύλου Σιδηρόπουλου, παρουσιάζοντας τον άλλη μια φορά ζωντανά. Τέλος, αυτό το διάστημα ασχολούμαι με την παραγωγή τραγουδιών μια νέας τραγουδίστριας, της Νατάσας Καμπαστάνα.
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2020 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet