Κατά τη διαδικασία της συζήτησης στη Βουλή του νέου φορολογικού νόμου και του προϋπολογισμού για το 2020, τόσο οι υπουργοί όσο και σχεδόν το σύνολο των βουλευτών της ΝΔ επικεντρώθηκαν σε συγκεκριμένα άρθρα, κυρίως σε αυτά που αφορούσαν τη μείωση του εισαγωγικού συντελεστή φορολογίας για μισθωτούς, συνταξιούχους, ελεύθερους επαγγελματίες και αγρότες, τη μείωση του συντελεστή φορολογίας στις επιχειρήσεις κλπ.
Φοροαπαλλαγές που θα μειώσουν μεν το φορολογικό βάρος για τους πολίτες αυτής της χώρας, αλλά που νομοθετήθηκαν έτσι, ώστε να απομειώνονται σταδιακά μετά τις 12.000 ευρώ (μικτά), και που σε συνδυασμό με τη μείωση όλων των φορολογικών συντελεστών (μετά το 22% κατά μία ποσοστιαία μονάδα), ουσιαστικά λειτουργούν υπέρ των μεγάλων και πολύ μεγάλων εισοδημάτων, αφήνοντας εκτός τη λεγόμενη μεσαία τάξη.
Δεν είναι, όμως, μόνο το γεγονός ότι η αναδιανομή του δημοσιονομικού χώρου γίνεται επί ΝΔ προς τα επάνω, αντί της αναδιανομής προς τα πλέον ευάλωτα κοινωνικά στρώματα, όπως συνέβαινε επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Είναι κυρίως η θατσερικού τύπου πολιτική θέση που ξανακούσαμε μετά από καιρό από κυβερνητικά χείλη: «δεν υπάρχει άλλη εναλλακτική»... Η οικονομική πολιτική της ΝΔ του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι μονόδρομος!
Η ΝΔ υπερτόνισε περί τα 10 άρθρα του φορολογικού νόμου, απέφυγε να μπει στην ουσία των ερωτημάτων που τέθηκαν από τον ΣΥΡΙΖΑ για αβέβαια έσοδα και αύξηση των φορολογικών βαρών, με βάση τα ποσά που αναφέρονται στον προϋπολογισμό και, επιπλέον, επιχείρησε να κρύψει κάτω από το χαλί συγκεκριμένες φορολογικές διατάξεις... Για ποιο λόγο; Γιατί δεν άνοιξε το διάλογο σ’ ένα νόμο που βγήκε στη διαβούλευση με 38 άρθρα και εντέλει ψηφίστηκε περιλαμβάνοντας 86; Ήταν η έλλειψη χρόνου ή μήπως κάτι άλλο που οδήγησε σε αυτή την επιλογή;

Φορολογική μπανανία

Ας δούμε, λοιπόν, τι δεν μας είπαν όλες τις προηγούμενες μέρες.
Στην Ελλάδα δημιουργείται πλέον καθεστώς προσέλκυσης κεφαλαίων από την αλλοδαπή, τύπου «φορολογικής μπανανίας», με ευνοϊκότατη αυτοτελή φορολόγηση χωρίς έλεγχο των κεφαλαίων που θα έρθουν στη χώρα, αφού μπορεί να έχουν οποιαδήποτε προέλευση σε βάθος 15ετίας (μπορεί να αποτελούν προϊόν εμπορίας ναρκωτικών, εμπορίας ανθρώπων, φοροδιαφυγής...). Και ενώ το δικαίωμα αυτό για τον υπαγόμενο στη ρύθμιση κοστίζει για τον ίδιο 100.000 ευρώ, για τα συγγενικά του πρόσωπα το ποσό του κατ΄ αποκοπή φόρου πέφτει στις 20.000!
Διευκολύνεται η απαλλαγή των διοικήσεων από την ευθύνη για τη μη καταβολή φόρων και ασφαλιστικών εισφορών με την εισαγωγή του όρου της υπαιτιότητας αυτών, ο οποίος καθιστά στην ουσία τον όποιο έλεγχο δυσχερή, αφού η συγκεκριμένη έννοια είναι αόριστη και σίγουρα πολλές φορές δύσκολο να αποδειχθεί.
Καταργήθηκε η υποχρέωση εταιρειών και επιχειρήσεων που εκδίδουν ετήσιο φορολογικό πιστοποιητικό, να αναθέτουν την έκδοσή του ανά 5 χρόνια σε διαφορετικό ελεγκτή ή ελεγκτικό γραφείο, ενισχύοντας έτσι την ανάπτυξη «ιδιαίτερων» σχέσεων μεταξύ ελεγκτών και ελεγχόμενων σε μια ούτως ή άλλως προβληματική (από πλευράς φορολογικής συμμόρφωσης και ελέγχου) διαδικασία.
Τροποποιήθηκε η διαδικασία επιβολής κυρώσεων σε Ορκωτούς Ελεγκτές Λογιστές ή σε ελεγκτικές εταιρείες στις περιπτώσεις που, από μεταγενέστερο έλεγχο της ΑΑΔΕ, προκύψουν σημαντικές πρόσθετες επιβαρύνσεις, τις οποίες όφειλαν να έχουν διαπιστώσει. Πλέον η ΑΑΔΕ θα παραπέμπει την υπόθεση στην ΕΛΤΕ (Επιτροπή Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχων), η οποία μετά από τον προβλεπόμενο έλεγχο είναι η αρμόδια για την επιβολή των αντίστοιχων κατά περίπτωση κυρώσεων. Τα εντυπωσιακά σημεία εδώ είναι δύο: Πρώτον, οι ελεγχόμενοι είναι μέλη της ΕΛΤΕ και η ΕΛΤΕ δεν είναι δημόσια αρχή για να επιβάλλει κυρώσεις σχετικές με την απώλεια δημοσίων εσόδων.
Δεύτερον, η διάταξη αυτή έχει αναδρομική ισχύ από 1.1.2017. Σε σχετική ερώτηση που έγινε για το σκοπό πίσω από την αναδρομικότητα του νόμου, ουδεμία απάντηση δόθηκε.

Ελαφρύνσεις για τα υψηλά εισοδήματα

Ελαστικοποιείται ακόμη περισσότερο ο Ειδικός Φόρος Ακινήτων, ένας φόρος που θεσμοθετήθηκε για τον έλεγχο των offshore εταιρειών. Εξαιρούνται πλέον του φόρου όσα ακίνητα ιδιοχρησιμοποιούνται, ενοικιάζονται από ή σε ναυτιλιακές επιχειρήσεις ως χώροι εστίασης, εκγύμνασης και στάθμευσης!
Μειώθηκε η φορολογία σε μία σειρά από εισοδήματα που ως πηγή έχουν επενδυτικά προϊόντα (όπως τα αμοιβαία κεφάλαια ακινήτων), μειώθηκε η φορολόγηση εταιρειών που επενδύουν σε ακίνητη περιουσία, μειώθηκε η φορολόγηση των εταιρειών επενδύσεων χαρτοφυλακίου, μειώθηκε η φορολόγηση των Οργανισμών Συλλογικών Επενδύσεων σε κινητές αξίες. Για τα ενδοομιλικά μερίσματα θα ισχύει πλέον είτε η μέθοδος της απαλλαγής, είτε η μέθοδος της πίστωσης του φόρου (ανάλογα με την έδρα των μητρικών και θυγατρικών εταιρειών...).
Μειώθηκε η φορολόγηση των αθλητικών ανώνυμων εταιρειών, αφού για αμοιβές άνω των 40.000 ευρώ ετησίως δεν θα ισχύει πλέον η κλίμακα με την οποία φορολογούνται όλοι οι μισθωτοί, συνταξιούχοι, ελεύθεροι επαγγελματίες, αγρότες, καθώς και οι αθλητές με μικρότερα συμβόλαια. Για τα ποσά αυτά, θα ισχύει αυτοτελής φορολόγηση με συντελεστή 22%!
Διπλασιάστηκε η μείωση του φόρου δωρεάς από ιδιώτες προς κόμματα, υποψήφιους, αιρετούς αντιπροσώπους της Βουλής των Ελλήνων και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Είναι φανερό πως δίνοντας λίγα στους πολλούς και πολλά στους λίγους, λειτουργώντας υπέρ των αδιαφανών διαδικασιών, η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη αλλάζει το μείγμα της οικονομικής πολιτικής της χώρας, ενισχύοντας ευθέως το κομματικό της κοινό: όσους έχουν πολύ μεγάλες εταιρείες, πολύ μεγάλα εισοδήματα, πολύ μεγάλες ακίνητες περιουσίες. Με τις φορολογικές ρυθμίσεις και τον προϋπολογισμό του 2020, η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη δίνει το μεγαλύτερο μέρος του δημοσιονομικού χώρου που δημιούργησε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ στο 2,5% των επιχειρήσεων, το 1% των ιδιοκτητών και το 1,39% των ελληνικών οικογενειών.

Επικίνδυνη δεξιά στροφή

Σε όλο της το αφήγημα η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη βασίζεται στη στρέβλωση όσων παρέλαβε. Αν δεν ακυρώσουν τις επιτυχίες της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, αν δεν κάνουν το άσπρο μαύρο, δεν έχουν αφήγημα. Η αλήθεια, ωστόσο, είναι μία και ιστορικά καταγεγραμμένη, αφού τον Γενάρη του 2015 παραλάβαμε μια παγίδα: συμφωνίες διάσωσης στον αέρα, αρρύθμιστο χρέος, άδεια ταμεία. Εξ ου και τα παλιά, αλλά όχι ξεχασμένα, περί αριστερής παρένθεσης. Μόνο που η παρένθεση έγινε ολόκληρο κεφάλαιο στη νεότερη ιστορία και συνεχίζουμε. Συνεχίζουμε, γιατί αποδείξαμε ότι μπορούμε.
Παραδώσαμε τη χώρα εκτός μνημονίων, με ρυθμισμένο και βιώσιμο (κατά το Eurogroup και όχι τον ΣΥΡΙΖΑ) δημοσιονομικό χρέος, με πλεονασματική οικονομία, με ψηφισμένα τα πρώτα μέτρα φορολογικών ελαφρύνσεων για όλους, με γεμάτο κουμπαρά και σχέδιο για μείωση των πλεονασμάτων από τον φετινό προϋπολογισμό (2020).
Παραδώσαμε ακόμη πολλαπλάσια επιδόματα για τα αδύναμα κοινωνικά στρώματα, τη δυνατότητα προσλήψεων 1:1 (πρωτίστως για τους τομείς της δημόσιας υγείας, παιδείας και ασφάλειας), νέα μόνιμη οικονομική ενίσχυση (13η σύνταξη) για τους συνταξιούχους, αυξημένο κατώτατο μισθό, περισσότερες από 300.000 νέες θέσεις εργασίας και όλα αυτά μέσα από τις συμπληγάδες των θεσμών...
Με το νομοθετικό έργο που ξεδίπλωσε άμεσα, η ΝΔ στρέφει σαφώς το καράβι της ελληνικής οικονομίας προς τα δεξιά. Τα χρόνια που πέρασαν πρέπει να σβηστούν και το τρένο πρέπει να επιστρέψει άμεσα στις ράγες του νεοφιλελευθερισμού. Αντί παραχωρήσεων, πωλήσεις. Αντί ενίσχυσης του δημόσιου χαρακτήρα, ιδιωτικοποιήσεις. Αντί της αναδιανομής υπέρ των αδύναμων, αναδιανομή υπέρ των ισχυρών, για να έρθει η πολυπόθητη ανάπτυξη για τους λίγους και όχι μια ισόρροπη, βιώσιμη ανάπτυξη για όλους.

Αναστασία Σαπουνά
Πρόσφατα άρθρα ( Οικονομία )
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2024 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet