Έφυγε αγαπημένος, ευτυχισμένος, δημιουργός




«Επιτρέψτε μου να σας πω ότι, παρότι πορεύομαι με την πλάτη στον τοίχο, είμαι ένας απόλυτα ευτυχισμένος άνθρωπος. Είναι αφενός η μουσική μου και κυρίως ο κόσμος που με αγκάλιασε με τέτοια αγάπη, τέτοιο πάθος και μου αναπτερώνει κάθε λεπτό το ηθικό, αλλά είναι και οι πέντε δικοί μου άνθρωποι. Με τη σημερινή ευκαιρία θέλω να πω σε όλους τους φίλους που είναι σήμερα εδώ: Μην αφήσετε καμιά στιγμή στη ζωή σας να πάει χαμένη. Ρουφήξτε κάθε δευτερόλεπτο. Ο χρόνος τρέχει τόσο γρήγορα. Διευρύνετε τις γνώσεις σας μέχρι τέλους. Συνεχώς να ονειρεύεστε. Κυνηγήστε την ουτοπία, όπως σας διαβεβαιώνω το έκανα εγώ και θα συνεχίσω, μέχρι τέλους. Σας ευχαριστώ όλους από καρδιάς». Με αυτά τα λόγια χαιρέτισε ο Θάνος Μικρούτσικος τη βράβευση του για τη συνολική προσφορά του στη μουσική στις 10 Δεκέμβρη 2019 στο Μουσείο Μπενάκη. Το χαιρετισμό διάβασε ο γιος του Στέργιος.



Θάνο μου... «σαν χθες», συχνά το λέγαμε αυτό το «σαν χθες» όταν είχαμε καιρό να τα πούμε και θέλαμε να ανανεώσουμε την πίστη στη φιλία μας. Ναι, Θάνο, είναι σαν χθες, μόνο που αυτή τη φορά δεν θα μου απαντήσεις: ναι, Λιάνα, σαν χθες, μόνη μου θα το αναπολήσω. Σαν χθες, λοιπόν, πιτσιρίκια ακόμα στο δημοτικό, στην Πάτρα τη δεκαετία του ’50, έτυχε να ’χουμε την ίδια δασκάλα πιάνου, την περίφημη επτανήσια κυρία Συνεγάλια. Η οικογένεια Μικρούτσικου στην Πάτρα ήταν γνωστή και από «τζάκι», η δική μου αντίθετα, παρόλο που με ήθελε με γαλλικά και πιάνο, ζεσταινόταν γύρω από το μαγκάλι, με αποτέλεσμα να πηγαίνω στο μάθημα με πρησμένα δάχτυλα από τις χιονίστρες. Τον Θάνο και τον μικρότερο αδελφό του, τους έφερνε στο μάθημα η όμορφη και κομψή μαμά τους, πάντα διαβασμένους, ήσαν τα καμάρια της δασκάλας μας. Άλλωστε, στα 12 ο Θάνος έφτασε στο πτυχίο.
Μια φορά που η δασκάλα αγανάκτησε μαζί μου και μου φώναξε να πάω στο σπίτι μου και να γυρίσω διαβασμένη και ξεπρησμένη και ενώ εγώ έκλαιγα γοερά από ντροπή έχοντας κρύψει τα χέρια στις τσέπες μου, ο Θάνος με υπερασπίστηκε λέγοντας στη μαμά του να μεσολαβήσει στη δασκάλα και έβαλε και αυτός με πείσμα τα χέρια του στις τσέπες. Αυτός ήταν ο Θάνος Μικρούτσικος. Συμπαραστάτης, αφοπλιστικά συνεπής στη φιλία και απίστευτα γενναιόδωρος. Για αυτό πιστεύω πως τον θεωρούσαν όλοι πολύτιμο και αληθινό τους φίλο και κάτι ακόμα βαθύτερο: ουσιαστικό παράδειγμα δημιουργού.
Εκτός από την προσωπικότητα και την ιδιαίτερη φυσιογνωμία του ως συνθέτη είναι η ίδια η φύση του μουσικού του έργου, μια πρωτοποριακή καινοφανής μουσική γραφή που άνοιξε διάλογο μεταξύ της ποίησης και όλων των ειδών της μουσικής. Παράδειγμα να θυμηθούμε την «Καντάτα για τη Μακρόνησο σε ποίηση Γ. Ρίτσου - Σπουδή σε ποιήματα του Βλαδίμηρου Μαγιακόβσκη» –ο δίσκος κυκλοφόρησε το 1976. Ήδη με αυτό το έργο ο Θάνος Μικρούτσικος άνοιξε νέους δρόμους στη μουσική μας πραγματικότητα. Η πρωτοποριακή φόρμα του έργου εξέπληξε αρχικά. Στην Καντάτα εναλλάσσονται τα σύγχρονα - ατονικά μέρη με τραγούδια. Το τραγούδι αποτελεί τη «λύση» του προηγούμενου μέρους. Υπήρχαν ορχήστρα εγχόρδων, πιάνο, κρουστά και 20 ηθοποιοί που λειτουργούσαν ως μια πολύ σύγχρονη χορωδία, χρησιμοποιώντας κραυγές, αφηγηματικά γρήγορα μέρη. Στον ίδιο δίσκο πρωτοποριακή είναι και η φόρμα που υπηρετεί και αναδεικνύει απόλυτα το περιεχόμενο και στη «Σπουδή σε ποιήματα του Βλαδίμηρου Μαγιακόβσκη», του ποιητή της Οκτωβριανής Σοσιαλιστικής Επανάστασης, μεταφρασμένα από τον Γιάννη Ρίτσο.

Πιστοποίηση βαθειάς καλλιέργειας

Σε μια από τις μεγαλειώδεις συναυλίες του στον Λυκαβηττό ξανασυναντηθήκαμε με τον Θάνο Μικρούτσικο και η φιλία μας ήταν «σαν χθες». Από τη δεκαετία του ’80, μου έδωσε την ευκαιρία να παρακολουθώ από κοντά, μια και ήταν άλλωστε το αντικείμενό μου, τις ηχογραφήσεις και τις συναυλίες του με έργα λόγιας μουσικής. Παραθέτω εν συντομία και συνοπτικά τη δισκογραφία που είναι η πιστοποίηση της βαθειάς καλλιέργειας, της διαφοράς και της τομής που έκανε στο σύγχρονο μουσικό μας πολιτισμό.
Το 1985 εκδίδεται από την Εταιρεία Νέας Μουσικής ο δίσκος «Αντιθέσεις» με έργα των Θάνου Μικρούτσικου, Μιχάλη Γρηγορίου, Βίλχελμ Τσόμπλ, ένας δίσκος συνθετικά και δισκογραφικά τολμηρός για τη εποχή του. Ακολούθησε από την ίδια εταιρεία ο δίσκος «Works of Electronic Music» με έργα των Μικρούτσικου, Ιβάνας Πατατιχ, Χαρη Ξανθουδάκη, Μπλάντεν Μιλίτσεβιτς. Εδώ το 15λεπτο περίπου έργο του «Ο αδελφός» είναι χαρακτηριστικά σημαντικό διότι απηχεί ορισμένες από τις βασικές του απόψεις για το εύρος της μουσικής δημιουργίας.
Το έργο «Opera for One» για σόλο φλαουτίστα, σε κείμενα Γιώργου Μανιώτη μεταφρασμένα στα γαλλικά από τη Σεσίλ Ιγγλέση-Μαργέλλου, γράφτηκε από τον Θάνο Μικρούτσικο την περίοδο 1983-1984 και εκδόθηκε το 1985. Στο δίσκο, που κυκλοφόρησε πάλι από την εταιρεία Νέας Μουσικής, συμπεριλήφθηκε και το έργο «Duo για Άλτο Σαξόφωνο και Ηλεκτρικό Μπάσο» (με Λιντς - Φακανά) . Ο φλαουτίστας του «Opera for One» ήταν ο μεγάλος Βέλγος σολίστας Marc Grauwels.
Η παράλληλη με τις μεγάλες επιτυχίες στο έντεχνο κλασική γραφή του φέρνει το 1992 το «Μουσική για δύο» με τους σπουδαίους σολίστες: Δημήτρη Βρασκο, Νέλλη Σεμιτέκολο (βιολί-πιάνο), Lieve Jansen, Johan Rychen (σοπράνο-φλάουτο), David Lynch, Γιώργο Φακανά (άλτο σαξόφωνο-ηλεκ. μπάσο).
Συγκλονιστική είναι η μουσική του στο δίσκο «Στην αγκαλιά της άκρης» που εμπνέεται από τον ποιητικό λόγο της Κικής Δημουλά και την συνοδεύει στο πιάνο ενώ αυτή απαγγέλει. Εδώ η υπόγεια συγγένεια του μουσικού Μικρούτσικου με την ποίηση επαληθεύεται και προσδιορίζεται από μια πολυεπίπεδη προσέγγιση που κάνει αυτό το δίσκο συλλεκτικό και πολύτιμο. Στη δισκογραφία του ο δίσκος που τον έκανε ιδιαίτερα υπερήφανο, όπως μου είχε πει σε μια συνέντευξη, ήταν ο «Για τον σαξό και τις χορδές και την αγάπη και τα όνειρα», με την σοπράνο Σόνια Θεοδωρίδου, τον σαξοφωνίστα Θεόδωρο Κερκέζο και την Καμεράτα με διευθυντή τον Αλέξανδρο Μυράτ. Σε ποίηση Γιάννη Ρίτσου και σε λιμπρέτο Χρήστου Λαμπράκη, ο Θάνος Μικρούτσικος γράφει την όπερα «Η επιστροφή της Ελένης». Το διπλό cd κυκλοφόρησε από την ΕΜΙ classics το 1999 στην Ευρώπη και το 2009 στην Ελλάδα. Επίσης ανέβηκε δύο φορές στο Μέγαρο Αθηνών. [Η «Εποχή» τότε κάλυψε εκτενώς το γεγονός.]
Ο ίδιος δεινός πιανίστας έγραψε πολλά έργα για πιάνο, ανάμεσα τους η συλλογή «Χορός και αναμνήσεις» με ερμηνεύτρια την Δανάη Καρά (ΕΜΙ 2001). Αλλά και το φλάουτο έχει ξεχωριστή θέση στα έργα του. Ο δίσκος «Εργα για φλάουτο» με ερμηνεύτρια τη Ιβόνα Γκλίνκα αποτελεί πηγή ρεπερτορίου για τους φλαουτίστες. Τέλος, με πρωταγωνίστρια την κιθάρα, ο Θάνος Μικρούτσικος χάρισε στη δισκογραφία ένα διαμάντι, με τα έργα «Αργή κίνηση για Ορχήστρα Εγχόρδων (1990) / Κοντσέρτο για κιθάρα και ορχήστρα (1992) / Η κόλαση μιας εποχής». Με την Καμεράτα Ορχήστρα Φίλων της Μουσικής και διευθυντή τον Αλέξανδρο Μυράτ, με τους κιθαρίστες Κώστα Κωτσιόλη, Leo Brouwer και την Ορχήστρα της Κόρντομπας και τέλος τη Φιλαρμονική της Αρμενίας και διευθυντή τον Loris Tjeknavorian (ΕΜΙ 1998). Πολλά από τα έργα αυτά έχουν παρουσιαστεί από πολλές μεγάλες ορχήστρες και ορχήστρες μουσικής δωματίου και τα έχουν διευθύνει σπουδαίοι μαέστροι, ανάμεσά τους οι Αλέξανδρος Μυράτ, Jerzy Swoboda, Adrew Davis, Kazuyoshi Akiyama, Louis Devos, Λουκάς Καρυτινός, Loris Tjeknavorian, Αλκης Μπαλτάς κ.ά.


Την αναφορά μου αυτή για τον φίλο και σπουδαίο δημιουργό Θάνο Μικρούτσικο θα ήθελα να την κλείσω με τη συνεισφορά του ως οργανωτή πολιτισμού –και μάλιστα σε ένα νευραλγικό τομέα όπως είναι μια Δημοτική Επιχείρηση Πολιτισμού– και μιλώ συγκεκριμένα για το Δήμο του Πειραιά και τη ΔΕΠΑΠ. Θα παραθέσω τα λόγια του πρώην δημάρχου Πειραιά Στέλιου Λογοθέτη: «[…] Είχα τη μεγάλη τιμή να δεχθεί την πρόταση μου να γίνει ο πολιτιστικός υπεύθυνος του Δήμου Πειραιά στην πρώτη μου τετραετία 1991-1994, να προσφέρει ένα σημαντικό πολιτιστικό έργο στη πόλη του Πειραιά και να εμπνεύσει και να προχωρήσει στην ίδρυση του Μουσικού Κέντρου του Δήμου Πειραιά, που δεν ήταν μόνο ένα Πρότυπο Δημοτικό Πολυδύναμο Ωδείο με παραγωγή έργου αλλά ουσιαστικά ένας μεγάλος πολιτιστικός θεσμός. Ένα πολιτιστικό κέντρο που μόρφωσε μουσικά χιλιάδες νέα παιδιά με εξαίρετους δασκάλους όπως ο Μιχάλης Γρηγορίου και ο Γιώργος Κουρουπός. Αμέσως μετά, από τη θέση του ως υπουργού Πολιτισμού βοήθησε αποφασιστικά και εξασφάλισε και τη συντήρηση και τη λειτουργία του. Εκείνη την περίοδο ήρθαμε πιο κοντά και γνώρισα στο πρόσωπο του ένα ζεστό και πάντοτε αισιόδοξο ευχάριστο άνθρωπο. Αγαπημένε μας Θάνο, σε ευχαριστούμε για το μεγάλο σου έργο που θα μας συντροφεύει και θα μας συγκινεί για όσο ζούμε!»
Είχα το προνόμιο να συνεργαστώ και με τον δήμαρχο Στέλιο Λογοθέτη και με τον Θάνο Μικρούτσικο την ίδια εποχή και στον ίδιο χώρο της ΔΕΠΑΠ και νοιώθω βαθειά ευγνωμοσύνη που συμμετείχα στο δημιουργικό οίστρο τους και για την εμπιστοσύνη και τη φιλία που μου χάρισαν.
Αντίο φίλε, η μνήμη σου θα μείνει ζωντανή «σαν χθες» και το κενό που άφησες, συναισθηματικό και πνευματικό, δυσαναπλήρωτο.

Λιάνα Μαλανδρενιώτη

 

Ο Θάνος Μικρούτσικος στη μεγάλη -και τη μικρή- οθόνη


Οπωσδήποτε δεν θα θυμόμαστε τον Θάνο Μικρούτσικο από τη μουσική που έγραψε για τον κινηματογράφο, αφού μόνον ένα μικρό μέρος από το τεράστιο σε ποιότητα και όγκο έργο του αφορά τη μεγάλη οθόνη. Όμως ούτε και θα μπορούσαμε να το αγνοήσουμε, αφού και αυτό έρχεται να προστεθεί στη συμβολή του μεγάλου μας μουσικοσυνθέτη στο σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό.


Η πρώτη του συνεργασία ήταν το 1979 με το σκηνοθέτη Μάκη Πιτσιλαδή στη μικρού μήκους ταινία «Γράμμα από ένα παιδί».
Ακολούθησε, το 1982, η συνεργασία του με τον Τάκη Παπαγιαννίδη, όταν έγραψε τη μουσική για τη μεγάλου μήκους ταινία «Στη ζούγκλα της Αθήνας», γνωστή και με τον τίτλο «Ταξίδι στην πρωτεύουσα». Ένα αστυνομικό δράμα με πρωταγωνιστές τον Κώστα Καζάκο, τον Σταύρο Μερμήγκη και άλλα γνωστά ονόματα του ελληνικού κινηματογράφου.
Στην ταινία παρακολουθούμε τον Σταύρο, ο οποίος αφού απολύεται από το στρατό πηγαίνει στην Αθήνα, στο σπίτι του θείου του. Όμως εκεί θα συναναστραφεί με διάφορα ύποπτα άτομα που εμπλέκονται σε παράνομες δραστηριότητες, με αποτέλεσμα να χάσει τη γυναίκα που αγαπά. Εκτός αυτού όμως θα απολυθεί και από τη δουλειά του εξαιτίας της εμπλοκής του με το συνδικαλισμό, ενώ ένας στενός του φίλος θα πεθάνει από ναρκωτικά. Μετά από αυτά, ο Μανώλης αποφασίζει να εγκαταλείψει την πρωτεύουσα, να επιστρέψει στο χωριό του και να πιάσει δουλειά σε ένα εργοστάσιο.
Τον επόμενο χρόνο συνεργάζεται στη μικρού μήκους ταινία της Μάρας Λεβίδη-Παπακωνσταντίνου, «Μέτρα ενάντια στη βία», η οποία είναι βασισμένη σε μια από τις «Ιστορίες του κυρίου Κόινερ», του Μπέρτολτ Μπρεχτ με τον ίδιο τίτλο.
Το 1989, συνέθεσε τη μουσική για τη σάτιρα του Λάκη Λαζόπουλου, «Ελλάς κατόπιν αορτής», η οποία κυκλοφόρησε σε βιντεοκασέτα και στην οποία πρωταγωνιστούσαν, εκτός από τον Λαζόπουλο, η Χρυσούλα Διαβάτη και ο Παύλος Χαϊκάλης.
Έπρεπε να περάσει μια δεκαετία μέχρις ότου, ο Θάνος Μικρούτσικος συνθέσει ξανά μουσική για τον κινηματογράφο. Κι αυτό συνέβη το 1993 με την πολυσυζητημένη ταινία της Φρίντας Λιάππα, «Τα χρόνια της μεγάλης ζέστης». Ένα πολυεπίπεδο, ποιητικό και αλληγορικό φιλμ που ήταν και το κύκνειο άσμα της ταλαντούχας σκηνοθέτιδας, αφού λίγο καιρό μετά την ολοκλήρωσή του πέθανε πικραμένη, εξαιτίας του σκληρού και άδικου πολέμου που δέχτηκε από μερίδα «διανοούμενων» που την κατηγόρησαν πως για τις ανάγκες των γυρισμάτων κακοποιήθηκε ένα βρέφος. Κατήγοροί της ήταν ο τότε σύμβουλος κινηματογραφίας στην κυβέρνηση Κωνσταντίνου Μητσοτάκη, κ. Απόστολος Δοξιάδης καθώς και ο κ. Διονύσης Σαββόπουλος, ο οποίος ασπάστηκε και υποστήριξε με πάθος την άποψη του πρώτου. Ο τελευταίος, μάλιστα, το 2007, και για άλλο θέμα, με κείμενό του στο περιοδικό «Ντέφι» δημοσίευσε έναν λίβελλο εναντίον του Θάνου Μικρούτσικου, γράφοντας μεταξύ άλλων: «(…) Τον θυμάμαι να συνοδεύει με το άχαρο πιάνο του απίθανες τραγουδίστριες της Πλάκας. Προοδευτικός μέχρι πλήξεως (…)».
Πέρασαν τρία χρόνια όταν ο Βασίλης Βαφέας συνεργάστηκε με το Θάνο Μικρούτσικο στην ταινία «Η κόκκινη μαργαρίτα», στην οποία πρωταγωνιστούν ο Κώστας Βουτσάς και η Πέμυ Ζούνη.
Ο Αλέκος παραιτείται από τη φαρμακευτική εταιρεία στην οποία εργάζεται επειδή φοβάται πως θα θεωρηθεί υπεύθυνος για την κρίση που αντιμετωπίζει η εταιρεία. Μερικές μέρες μετά συναντά τη Λίνα, μια νεαρή ηθοποιό, την ερωτεύεται και αποφασίζει να πάει μαζί της. Αρχικά θα πιάσει δουλειά ως φροντιστής στο θίασο και σιγά-σιγά θα παρασυρθεί από το πάθος του για αυτήν, η οποία τον εκμεταλλεύεται και τον ταπεινώνει.
Το 2000, σειρά είχε το ντοκιμαντέρ του Χρήστου Καρακέπελη «Το σπίτι του Κάιν». Εδώ ο σκηνοθέτης επιχειρεί μια καταβύθιση στην ανθρώπινη ψυχή και συγκεκριμένα στην ψυχή εκείνου ο οποίος έχει διαπράξει φόνο. Έξι κρατούμενοι, ένας δεσμοφύλακας και ένας αποφυλακισμένος είναι ο κόσμος αυτής της συγκλονιστικής καταγραφής-μαρτυρίας η οποία ακολουθεί την πτώση, την αναζήτηση λύτρωσης και την επανάκτηση μια χαμένης ζωής.
Η τελευταία δουλειά του Θάνου Μικρούτσικου στον κινηματογράφο ήταν το 2016 όταν συνεργάστηκε και πάλι με τον Βασίλη Βαφέα, συνθέτοντας τη μουσική για την ταινία «Ρισάλτο», μια σάτιρα για τη σύγχρονη πραγματικότητα και τον κόσμο της σόου μπιζ. Κι όλα αυτά μέσα από τα μάτια ενός νεαρού σκηνοθέτη ο οποίος ετοιμάζει ένα θεατρικό έργο ενώ την ίδια ώρα προσπαθεί να ισορροπήσει την επαγγελματική με την προσωπική του ζωή. Και τότε στη χώρα γίνεται πραξικόπημα και κηρύσσεται στρατιωτικός νόμος!
Να σημειώσουμε ακόμη πως έχει συνθέσει τη μουσική για τις τηλεοπτικές σειρές «Η συμφωνία της Μαίρης» (1987) του Λευτέρη Χαρωνίτη, «Πορεία 090» (1980) του Τάσου Ψαρρά, «Ήταν ένα μικρό καράβι» (1990), του Λάκη Λαζόπουλου και για τα τηλεοπτικά ντοκιμαντέρ-σειρές «Αρχαιολογικές ξεναγήσεις» (1987) και «Η περιπέτεια ενός ποιήματος» (1990).
Βλέπουμε, λοιπόν, πως ο Θάνος Μικρούτσικος επένδυσε με τη μουσική του δύο μικρού και πέντε μεγάλου μήκους ταινίες, καθώς και τηλεοπτικές σειρές. Όπως συμβαίνει με όλο το εξαιρετικά σημαντικό του έργο, η κινηματογραφική του μουσική χαρακτηρίζεται από νεωτεριστικά στοιχεία και, εν προκειμένω, από την αυτοπειθαρχία του συνεπούς συνθέτη-συνεργάτη ο οποίος συνοδεύει, υπογραμμίζει και αναδεικνύει το έργο του σκηνοθέτη χωρίς να το καπελώνει, γνωρίζοντας και τηρώντας τα όριά του.

Στράτος Κερσανίδης

***




Nα συντάξω τις σκέψεις, τις μνήμες, τις στιγμές που έζησα δίπλα στο Θάνο σε ένα μικρό σημείωμα…
Ήταν φίλος μου με όλη τη σημασία της λέξης. Χωρίς να το επιδιώξει έγινε δάσκαλος μου. Κοντά του έμαθα να ξεκολλάω τις νότες από την παρτιτούρα, να αναλύω ποιητικά κείμενα των Καβάφη, Ρίτσου, Καββαδία, Αναγνωστάκη, Μαγιακόφσκι, Μπρέχτ, Λιοντάκη, Παπαγεωργίου, Αλκαίου…
Αγαπημένε μου Θάνο, 45 χρόνια πέρασαν από την πρώτη μας γνωριμία, μια ζωή ολόκληρη, γεμάτη. Κοντά σου έμαθα να προσπαθώ να υπερβαίνω τις καταγεγραμμένες δυνατότητες μου, να κατακτώ με σκληρή δουλειά και μελέτη, τα φωτεινά μονοπάτια της μουσικής, της ίδιας της ζωής. Να παλεύω για το αδύνατο, για την ουτοπία.
Αγαπημένε μου μαέστρο σε ευχαριστώ για όλα. Καλό ταξίδι.

Κώστας Θωμαΐδης

***


Σκληρό να ακούς πως ο εμβληματικός Θάνος, ο Θάνος Μικρούτσικος, έφυγε για το τελευταίο ταξίδι του, αφήνοντας τεράστιο έργο με τραγούδια, όπερες, ορατόρια, και άλλες μορφές συμφωνικής φόρμας. Παρ’ όλο που γνώριζα πως το τέλος του είναι κοντά (το γνώριζε κι ο ίδιος), ξαφνιάστηκα, γιατί πίστευα πως αυτός ο πεισματάρης φίλος θα άντεχε περισσότερο τον πόλεμο με την κακιά αρρώστια και θα έβρισκε τρόπους να ξεγελάσει τον χάροντα…
Όμως, ο γενναιόδωρος Θάνος αποχαιρέτισε οικείους και φίλους, τον κόσμο που τον αγάπησε, αυτόν τον κόσμο που αγκαλιάζει ποιητές και υμνωδούς της ζωής κι ο Θάνος υπήρξε αυτό ακριβώς ποιητής και υμνωδός της ζωής στη μεταπολιτευτική μας ιστορία.
Έγραφε ακατάπαυστα, ακούραστος, με τις κεραίες του πάντα σε εγρήγορση, να οσφραίνεται το παρόν, αλλά και το μέλλον, αναδεικνύοντας μέσα από το έργο του το πάντα ανήσυχο πνεύμα του.
Δεν είναι αφιέρωμα αυτό εδώ, παρά μόνο η θλίψη μου, για την τελεσίδικη απουσία ενός παλαιού φίλου κι ενός άξιου ανθρώπου του πολιτισμού. Ίσως και η στιγμή να του πω και δημόσια ένα ευχαριστώ για τις ευκαιρίες και τη στήριξη (ξέρεις εσύ καλέ μου Θάνο), όπως και για τη διαμεσολάβησή του στη συνεργασία μου με τον Άλκη Αλκαίο.
Δεν είναι η στιγμή που μπορούμε να μιλήσουμε μεταξύ μας, αγαπητέ μου Θάνο. Τώρα είναι η στιγμή τής μνήμης και των συναισθημάτων που μας γεννά το ταξίδι σου. Ένας ολόκληρος κόσμος αποχαιρέτησε έναν χρήσιμο και συνεπή πολίτη, έναν φίλο, έναν ομότεχνο, συνεργάτη, που αφήνει το έργο και το στίγμα του σε όσους θελήσουν να πάρουν την σκυτάλη…
Καλό σου ταξίδι, φίλε.

Νότης Μαυρουδής

 
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2020 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet