Εφτασε Παρασκευή μεσημέρι και επιτέλους θα βάλω τα προσόντα μου για ύπνο μέχρι την Κυριακή το απόγευμα, όταν και πάλι μέσα στο άγχος και την πίεση θα αρχίσω να τα μετράω από την αρχή, με τον ίδιο τρόπο που μετράω τα λόγια μου μπροστά σε κάθε προϊστάμενο της υπηρεσίας, ιδιαίτερα τους τελευταίους μήνες.
Προσόντα, δεξιότητες, ικανότητα, διαχείριση, αδικία, παράνομο, ανέκφραστη, ορεξάτη, προγράμματα, συμπεριφορά, προσοχή, τάξη, πειθαρχικό, project, μόρια, πόντοι, νόμος, άριστος και ξαφνικά αισθάνομαι δυσφορία. Λοιπόν, κάνοντας έναν πρόχειρο υπολογισμό, αυτή τη στιγμή οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί στα δημόσια σχολεία της πρωτοβάθμιας ήμασταν μέσα στους περίπου 4.000 αριστούχους μαθητές κάθε χρονιάς, των πανελληνίων εξετάσεων που δόθηκαν τα τελευταία σχεδόν δέκα χρόνια. Ήμασταν όλα εκείνα τα παιδιά που είχαμε Proficiency από το γυμνάσιο και δεύτερη γλώσσα, ενώ το ECDL ήταν πάντα μια περιττή γραφειοκρατική επιβεβαίωση των προσόντων μας στην τεχνολογία -αλλά και πώς θα βγάλουν λεφτά οι διορισμένοι από την κυβέρνηση φορείς. Ήμασταν όλες αυτές που κληθήκαμε να απαρνηθούμε την όψιμη εφηβεία των 21 χρόνων μας, όταν μπήκαμε σε τάξεις που μας είχαν ανάγκη ώριμες και με το μητρικό ένστικτο στα μούτρα. Τότε τα πτυχία μας ήταν αρκετά από μόνα τους. Εμείς ήμασταν αυτοί που πήραμε πτυχία με 72 μαθήματα και συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα και όλοι εκείνοι που ανεβάζουμε τον πήχη από αγωνία και άθελα μας.
Είμαστε αυτές που ακούσαμε ότι το να επιλέξουμε να μην παντρευτούμε, μας καθιστά σε μειονεκτική θέση διορισμού και πως το να κάνεις μωρό, εκτός από κοινωνική καταξίωση που ήταν πάντα ο ρόλος της γυναίκας ως σφηνωμένη μπουγάτσα στο κεφάλι κάθε συντηρητικού, είναι και ένα ισχυρό επαγγελματικό προσόν. Γιατί, άλλωστε, μια δασκάλα πρέπει να είναι παντρεμένη, μάνα, και αν είναι δυνατόν να γεννήσει το παιδί ενός μπάτσου, για να τοποθετηθεί όσο πιο κοντά στην οικογένεια της. Είμαστε όλες εκείνες που νιώσαμε όλα τα παραπάνω κοινωνικά κριτήρια, που ακολουθούν σαν μαύρα σκυλιά τη ζωή μας από πολύ νωρίς, γιατί μας τα έτριψαν στη μούρη σαν προϋποθέσεις εξέλιξης. Τα διαπραγματευτήκαμε μετρώντας μόριο το μόριο και μιλώντας μέσω skype, από τα νησιά που μας έστελναν, στους αγαπημένους μας.

Υποθετικοί διορισμοί και υπάρχοντα κενά

Ενώ, λοιπόν, μας έχουν συμβεί όλα αυτά, ξαφνικά δεν είναι αρκετά. Δεν φτάνουν. Κάτι που επικύρωσε με ανακοίνωσή της η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, η οποία νομοθέτησε υπόγεια μέσα στις γιορτές και εν απουσία μας. Η κ. Κεραμέως έκανε, λοιπόν, όλες τις απαραίτητες ενέργειες, ώστε να ολοκληρώσει το έγκλημα που ξεκίνησε πιο επιτακτικά πέρυσι ο κ. Γαβρόγλου, το οποίο αφορά το διορισμό μας βάσει προσόντων και την απαξίωση του πτυχίου ως βασική προϋπόθεση για την άσκηση του επαγγέλματος μας.
Έκαναν λόγο, λοιπόν, για προκήρυξη διορισμών με προσόντα. Διορισμών; Προσόντα; Αφού δεν προβλέπονται στον παρόντα προϋπολογισμό. Δεν είναι μόνο αυτό το θέμα. Αυτή τη στιγμή τα κενά στην παιδεία είναι πάνω από 35.000 και αυτοί μιλάνε για 5.200 θέσεις σε όλη τη γενική εκπαίδευση, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια. Είναι σαν έχουν πέσει φακές πάνω στο μωσαϊκό πάτωμα πολυκατοικίας του ’50, είναι σταγόνα στον ωκεανό. Ας σταματήσουμε να τρέχουμε πανικόβλητοι να μετρήσουμε ότι μαζέψαμε επί πληρωμή ως τώρα και να σκεφτούμε ψύχραιμα ότι όλο αυτό έχει στόχο την εφαρμογή του προσοντολογίου σε όλους τους αναπληρωτές/συμβασιούχους. Πόσα λεφτά σου κόστισε, για να μπορείς να διδάσκεις στο δημόσιο ελληνικό σχολείο; Χιλιάρικα. Το προσοντολόγιο είναι ο πιο ταξικός τρόπος αξιολόγησης. Ποιας αξιολόγησης; Αυτής που σε φέρνει αντιμέτωπο με τον εκάστοτε διευθυντή και προϊστάμενο, των οποίων τα κριτήρια δεν θα είναι απαραίτητα κριτήρια εκπαιδευτικά. Αυτά τα κριτήρια θα τα διαμορφώνει η κάθε κυβέρνηση όπως την βολεύει. Τη μία θα είσαι σε πλεονεκτική θέση και την άλλη θα είσαι ο επόμενος προς αποχώρηση και απόλυση. Θα καλείσαι με οικονομικούς όρους κάθε φορά να μαζεύεις προσόντα για να αποδεικνύεις την επάρκεια σου, η οποία θα έχει ημερομηνία ανανέωσης.

Σχολεία πολλών ταχυτήτων

Όπως ακριβώς συνέβη στα σχολεία και πανεπιστήμια της Αγγλίας, θα δημιουργηθούν εκπαιδευτικές μονάδες πολλών ταχυτήτων, με εκπαιδευτικούς και μαθητές που θα αξιολογούνται για να χρηματοδοτούνται. Μάντεψε ποια σχολεία θα υποχρηματοδοτούνται. Καλά κατάλαβες. Οι μαθητές θα μπλοκάρονται σαν ανεπαρκείς πριν την τριτοβάθμια και εσύ θα χάσεις κάθε σου όρεξη να διδάσκεις, γιατί θα σε απορροφήσει η συγκέντρωση γραφειοκρατικών προσόντων. Τα πανεπιστήμια θα δίνουν πτυχία σε πελάτες και όχι σε ικανούς ακαδημαϊκά αποφοίτους.
Δεν είναι κινδυνολογία, αλλά επακόλουθο. Ο Αλτουσέρ κάποτε είχε πει πως τα σχολεία, και γενικότερα ο κύκλο της εκπαίδευσης, κάθε χώρας αποτελεί κρατικό μηχανισμό αναπαραγωγής της υπάρχουσας ιδεολογίας. Μιας ιδεολογίας που λέει ότι τα Εξάρχεια έχουν παράνομους, οι δεκαπεντάχρονοι έφηβοι είναι πιο δίκαιο να είναι θαμμένοι κάτω από το χώμα, παρά να κυκλοφορούν σε αυτά. Οι μπάτσοι είναι χρήσιμοι, κακοποιώντας και καταπατώντας τα συνταγματικά μας δικαιώματα με κάθε μέσο και διορισμένοι πριν από εσένα, ο Καλαμπόκας μπορούσε μετά τη δολοφονία του Τεμπονέρα να γλιτώσει. Οι παιδεραστές παραγράφονται από τον κατάλογο τον κακοποιών, ειδικά όταν πολιτεύονται. Το να υπερασπίζεσαι τα παιδιά του κόσμου και τις καταλήψεις που ήταν το σπίτι τους είναι εγκληματικό, το να μιλάς για δημόσια και δωρεάν παιδεία για όλα τα παιδιά είναι ακραίο. Η «απελευθέρωση» της ιδιωτικής εκπαίδευσης από την εποπτεία του υπουργείου Παιδείας δεν είναι ύποπτο, ο Παύλος δεν ζει και οι δολοφόνοι δεν πλήρωσαν.

Θα υπερασπιστούμε τη δημόσια και δωρεάν Παιδεία

Απευθυνόμαστε στην κ. Κεραμέως και στον διευθυντή του ΙΕΠ, που τολμάει να λέει πως όλα τα παραπάνω εφιαλτικά σενάρια της αξιολόγησης αποτελούν οξυγόνο των εκπαιδευτικών και προειδοποιούμε, θυμίζοντας πως οι εκπαιδευτικοί πάντα ήμασταν στην πρώτη γραμμή των κινημάτων, γεωγραφικά και ιστορικά. Από το Σικάγο και τη Χιλή, ως την Ελλάδα των διακρίσεων και της αριστείας σας. Δηλώνουμε πως θα συμμετέχουμε σε όλες αυτές τις συλλογικές διαδικασίες των συνελεύσεών μας, που κατακερματίσατε, για να υπερασπιστούμε τη δημόσια και δωρεάν Παιδεία.
Ακόμα και οι διορισμοί να γίνουν, οποίοι δεν καλύπτουν σε καμία περίπτωση τις ανάγκες της εκπαίδευσης σε διδακτικό προσωπικό, θα μπούμε όλοι, κυρίως οι μόνιμοι, σε έναν αγώνα να αποδεικνύουμε ανά τακτά χρονικά διαστήματα, ότι είμαστε επαρκείς και άξιοι, πληρώνοντας μεταπτυχιακά κατώτερα των απαιτούμενων γνώσεων, σεμινάρια ιδιωτών και πάει λέγοντας. Η υποτίμηση του εκπαιδευτικού συστήματος ξεκίνησε δραστικά και η νεοφιλελεύθερη επέλαση της παιδείας τρώει στο ίδιο τραπέζι με το φασισμό και την επιβολή εξουσίας.
Θέλουμε οι μαθητές μας, οι γονείς τους, οι δικοί μας γονείς και οι συνάδελφοι μας να σταθούν στο πλευρό μας, για μια μάχη που πρέπει να έχει μία και μοναδική έκβαση. Την απόσυρση του προσοντολόγιου, της αξιολόγησης και της ελαστικοποίησης των σχέσεων εργασίας. Για τα κριτήρια σας, θα είμαστε πάντα ανεπαρκείς και παράνομες, μέχρι να μείνουν οι λίγοι και οι άριστοι. Η εκπαίδευση είναι ελευθερία, όπως είπε ο Paul Freire, και εμείς θα αγωνιστούμε γι’ αυτήν ως το τέλος.

Νατάσα Σπανούδη
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet