Επιμέλεια: Κατερίνα Αναστασίου
catana@freemail.gr

Νίκος Καββαδίας | 11.01.1910 |
Ένα ταξίδι Τέχνης με αφετηρία τον Πειραιά


Με σημείο αναφοράς τη ζωή και το έργο του Νίκου Καββαδία, τριάντα εννέα εικαστικοί καλλιτέχνες εκθέτουν έως την 1η Φεβρουαρίου. Η Όλγα Λατουσάκη, η επιμελήτρια της έκθεσης, επισημαίνει ότι ο Καββαδίας ήταν «ιδανικός εραστής των μακρυσμένων ταξιδιών και των θαλάσσιων πόντων», ένας ταξιδιώτης που όταν έμενε ελεύθερος από τις βάρδιες και δεν περιπλανιόταν στα κακόφημα μπαρ και σπίτια, διάβαζε Baudelaire, Ουράνη και Καρυωτάκη, και μελετούσε τη ζωγραφική της Σχολής του Παρισιού. Το έργο του διαπνέεται από τη μοναξιά και την έλλειψη συντροφικότητας, στοιχείο κοινό σε όλους τους ναυτικούς. Η γυναίκα, επίσης, αποτελεί κεντρικό άξονα του έργου του και αναφέρεται σ’ αυτή με θαυμασμό, νοσταλγία και αίσθηση του ανεκπλήρωτου. Ωστόσο, ο Καββαδίας δεν ήταν απλώς ένας «ναυτικός ποιητής» ή ένας «θαλασσόλυκος με καλή πένα», καθώς μπορεί η θεματογραφία του να είναι η θάλασσα, ωστόσο ο λόγος του διαπερνά τον αναγνώστη, τον κάνει να ξεχάσει τις άγνωστες λέξεις και τους ναυτικούς όρους και να γοητευτεί από την αλήθεια του. Λανθάνον θέμα για τον Καββαδία αποτελούσε πάντα η ουτοπία: Η προσωπική ουτοπία του με την οποία σπρώχνει τους ανθρώπους προς την τόλμη, το θάρρος και την αναζήτηση. Όπως, εξάλλου, είχε αναφέρει και ο μεγάλος συνθέτης και άνθρωπος Θάνος Μικρούτσικος: «Αν παρομοιάζαμε τον Καββαδία με έναν εικαστικό πίνακα, ο πίνακας μπορεί να ήταν γεμάτος με ναύτες και καράβια ρεαλιστικά ζωγραφισμένα, όμως σίγουρα κάποιο από τα ψάρια θα πετούσε έξω από το νερό». Την έκθεση συνοδεύει κατάλογος (δωρεάν). Ωράριο: Τρίτη έως Παρασκευή 10πμ - 2μμ και 5 - 9μμ, Τετάρτη, Σάββατο 10πμ - 3μμ
Γκαλερί του Νότου (Κουντουριώτου 152, Πειραιάς, τηλ.: 2104122912)

 

Στο Ατελιέ




Μέχρι την 1η Φεβρουαρίου παρουσιάζεται ομαδική έκθεση σε επιμέλεια της Ήρας Παπαποστόλου και του Μάνου Σπανού. Από τη μια, περιλαμβάνονται έργα ζωγραφικής, χαρακτικής και γλυπτικής δεκαοκτώ σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών, και από την άλλη τριάντα έξι φωτογραφίες του Μάνου Σπανού. Αυτή η ενδιαφέρουσα συνύπαρξη οφείλεται στο ότι το φωτογραφικό υλικό εκτίθεται μαζί με τα έργα που οι καλλιτέχνες φιλοτεχνούσαν κατά τη διάρκεια της φωτογράφισης. Με τη λογική της καταγραφής της καλλιτεχνικής δημιουργίας και της λειτουργίας των φωτογραφιών ως ντοκουμέντου, στόχος είναι να εκτεθεί η αθέατη πλευρά του ατελιέ και της μοναχικής δουλειάς του καλλιτέχνη. Μια πορεία η οποία εκκινεί από την σύλληψη του έργου και φτάνει στο τελικό αποτέλεσμα, η οποία συνήθως είναι άγνωστη στο κοινό, ενώ άλλες φορές μυθοποιείται. Όπως αναφέρει η επιμελήτρια: «Ο φωτογράφος ‘εισβάλλει’ στον προσωπικό χώρο του καλλιτέχνη και αποτυπώνει τους πειραματισμούς του, τη σχέση με το μοντέλο του ή με το κατοικίδιό του. Οι καλλιτέχνες δουλεύουν αποκαλύπτοντας την ‘κουζίνα’ της τέχνης τους –μια κουζίνα ιδιωτική αλλά και λίγο σκηνοθετημένη. Σκοπός του ινσταντανέ είναι κυρίως το πορτρέτο του καλλιτέχνη εν ώρα δημιουργίας. Ο φακός καταφέρνει να καταγράψει το βαθμό που ο δημιουργός δίνεται στην τέχνη του. Η διαφορετικότητα που παρουσιάζουν τα ατελιέ μεταξύ τους είναι σαφώς αποτέλεσμα των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών των καλλιτεχνών και της τέχνης τους». Ωράριο: Δευτέρα έως Παρασκευή 12μ.- 9μμ, Σάββατο 10.30πμ - 2.30μμ
Γκαλερί Ελληνοαμερικανικής Ένωσης (Μασσαλίας 22, Αθήνα, τηλ.: 2103680052)
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2024 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet