Το μνημονιακό πρόγραμμα τελείωσε. Τα αποτελέσματα της εφαρμογής του, όμως, μένουν και επηρεάζουν την καθημερινότητα του πολίτη σε όλους τους τομείς. Η υποχώρηση της οικονομίας της χώρας, από τη μία, αλλά και η αδυναμία συντήρησης σε υλικό και ανθρώπινο δυναμικό, από την άλλη, έχουν οδηγήσει σε αδιέξοδο και υποβάθμιση τις κοινωνικές υπηρεσίες προς τον πολίτη. Ένα τέτοιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν και οι δημόσιες αστικές συγκοινωνίες.
Η μείωση του εργατοτεχνικού προσωπικού κατά τη διάρκεια της κρίσης, σε συνδυασμό με την αδυναμία σωστής συντήρησης των οχημάτων που έπρεπε να αντικατασταθούν, έχουν οδηγήσει στην υποβάθμιση και της ποιότητας, αλλά και της κάλυψης των αναγκών του πολίτη. Λιγότερα οχήματα σημαίνει ανεπάρκεια εξυπηρέτησης του κοινού λόγω μειωμένων δρομολογίων, αλλά και υποβάθμισης της ποιότητας εξυπηρέτησης. Μέσα στην κρίση τα οχήματα που ήταν σε θέση στοιχειωδώς να καλύψουν την εξυπηρέτηση κοινού μειώθηκαν περίπου στα μισά. Από αυτά, 1.100 υπαρκτά, δυνατότητα να βγουν στο δρόμο είχαν περίπου τα 800. Ακόμα και όταν με διάφορες αλχημείες έβγαιναν κάποια παραπάνω, τότε υπήρχε πρόβλημα προσωπικού.
Αδυναμία κάλυψης των αναγκών μεταφοράςΑπό τα υπάρχοντα οχήματα, τα 700 πρέπει να αποσυρθούν λόγω χρόνου λειτουργίας το 2023. Αυτή είναι η σημερινή κατάσταση στις Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ). Αποτέλεσμα της κρίσης, των μνημονίων, αλλά και του τρόπου που είχαν οργανωθεί οι αστικές συγκοινωνίες από τις κυβερνήσεις που οδήγησαν στην κρίση. Η σημερινή κυβέρνηση ξεχνώντας όλα τα παραπάνω, εμμέσως πλην σαφώς, προσπαθεί να φορτώσει την κακή σημερινή κατάσταση στην προηγούμενη. Εξάλλου δεν είναι και ο μοναδικός τομέας που προσπαθεί κάτι τέτοιο. Έχει ένα κενό μνήμης. Το κενό αυτό αφορά και το ποιος οδήγησε τη χώρα σε αυτή την κρίση, αλλά και στο τι οικονομία παρέδωσαν το 2015 και πώς λειτούργησαν ως αντιπολίτευση στη συνέχεια.
Απαραίτητα μέτρα ενίσχυσηςΣήμερα, αν θέλουμε να μιλήσουμε για σύγχρονο δίκτυο συγκοινωνιών, χρειάζεται διπλασιασμός του στόλου και του εργατοτεχνικού προσωπικού, καθώς και αξιοπιστία στα δρομολόγια, αλλά και στην ποιότητα μεταφοράς των πολιτών. Επίσης, χρειάζεται εκσυγχρονισμός του δικτύου των δρομολογίων, αν θέλουμε όντως να πιάσουμε και να υπερβούμε το στόχο του 50% των μετακινούμενων πολιτών της Αθήνας. Αυτό σημαίνει πως πρέπει να σκύψουμε πάνω στα πραγματικά προβλήματα και να δώσουμε λύσεις. Σε τίποτα δεν βοηθάει η επικοινωνιακή εξαπάτηση. Η σημερινή κυβέρνηση, αφού εξήγγειλε ότι θα πυκνώσει τα δρομολόγια, τα αραίωσε όπως φαίνεται από στοιχεία που κατέθεσαν τα σωματεία εργαζομένων. Αντί να συγκρίνει χειμερινά δρομολόγια με τα αντίστοιχα χειμερινά, τα συγκρίνει με τα θερινά, που λόγω καλοκαιριού και αδειών είναι λιγότερα, για να δείξει ότι βελτίωσε την κατάσταση σε σχέση με την προηγούμενη κυβέρνηση. Όσο κι αν λέει ο υπουργός ότι η συχνότητα των δρομολογίων είναι μεγαλύτερη και ο χρόνος αναμονής είναι μικρότερος, δεν μπορεί να ξεγελάει τον πολίτη που περιμένει στη στάση κάθε μέρα και αναγκάζεται να ταξιδεύει σαν σαρδέλα. Τον κόσμο που κέρδισαν την περίοδο της κρίσης τα ΜΜΜ, δυστυχώς σιγά - σιγά τον χάνουν και κερδίζει έδαφος το ΙΧ αυτοκίνητο. Αν δεν βελτιωθεί η αξιοπιστία χρόνου, συχνότητας και ποιότητας από το χαμηλό σημείο που είναι σήμερα (4,6 με άριστα το 10), θα συνεχιστεί η αιμορραγία και μαζί θα υποβαθμιστεί περαιτέρω η ποιότητα ζωής της ίδιας της πόλης, ενώ ταυτόχρονα θα συσσωρευτούν επιπλέον ζημιές στις Οδικές Συγκοινωνίες.
Ο διαγωνισμός, που βρίσκεται σε εξέλιξη από την προηγούμενη κυβέρνηση, για την προμήθεια των 700 οχημάτων για Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με δεδομένο ότι μέχρι το 2023 θα έχουν αποσυρθεί άλλα τόσα οχήματα, δεν επαρκεί. Ενώ, ταυτόχρονα, για το 18μηνο, το συντομότερο δυνατό που θα γίνει η παραλαβή, κατά τον υπουργό, το πρόβλημα θα οξυνθεί ακόμα περισσότερο. Σημειώνεται ότι δεν έχει εξηγηθεί επαρκώς από την προηγούμενη κυβέρνηση γιατί δεν αξιοποιήθηκαν τα χρήματα που είχε εγκρίνει το προηγούμενο Περιφερειακό Συμβούλιο για το σκοπό αυτό. Εκατό περίπου νέα οχήματα θα αποτελούσαν μια ανάσα για τις ΟΣΥ.
Πέτρος Ζούνης