Του Στράτου ΚερσανίδηΑπούσης της υπουργού Πολιτισμού, κας Μενδώνη, δόθηκε την περασμένη Πέμπτη η καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου για το 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, παρά το γεγονός πως η παρουσία της είχε προαναγγελθεί. Κι αυτό επειδή την ίδια ώρα υπήρχε υπουργικό συμβούλιο, στο επίκεντρο του οποίου βρέθηκε η έκρυθμη κατάσταση η οποία δημιουργήθηκε στη Λέσβο και τη Χίο, εξαιτίας του εγκληματικού τρόπου με τον οποίο η κυβέρνηση αντιμετωπίζει το προσφυγικό. Μια κατάσταση η οποία αποτελεί εξαιρετικό θέμα για ντοκιμαντέρ!
Η συνέντευξη Τύπου δόθηκε στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη με ταυτόχρονη σύνδεση. Στη Θεσσαλονίκη βρισκόταν η γενική διευθύντρια κ. Ελίζ Ζαλαντό και ο υπεύθυνος προγράμματος, κ. Γιώργος Κρασακόπουλος και στην Αθήνα o καλλιτεχνικός διευθυντής, κ. Ορέστης Ανδρεαδάκης και η υπεύθυνη της Αγοράς, κ. Γιάννα Σαρρή. Τα μέτρα προστασίας από τον κορωνοϊό απασχόλησαν και τη συνέντευξη Τύπου, με τον καλλιτεχνικό διευθυντή, κ. Ορέστη Ανδρεαδάκη να δίνει προτεραιότητα στα μέτρα προστασίας τα οποία πρόκειται να παρθούν κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ. Όπως είπε θα υπάρχει απολυμαντικό υγρό για τα χέρια σε κάθε αίθουσα, θα γίνεται καθημερινή απολύμανση των χώρων του φεστιβάλ ενώ θα υπάρχει και ιατρική φροντίδα με εξουσιοδοτημένο γιατρό.
Η έναρξη του 22ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 5 Μαρτίου στο Ολύμπιον, με την προβολή της ταινίας «Τι μου έμαθε ένα χταπόδι» των Φιλίπα Έρλις και Τζέιμς Ριντ, σε παγκόσμια πρεμιέρα. Κατά τη ενδεκαήμερη διάρκειά του θα προβληθούν συνολικά 189 ντοκιμαντέρ μεγάλου και 73 μικρού μήκους από 60 χώρες. Για πρώτη φορά από φέτος οι ταινίες θα διαγωνιστούν σε 4 τμήματα: Ντοκιμαντέρ Μεγάλου Μήκους, Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη με πρώτες ή δεύτερες ταινίες (newcomers), Πρωτοποριακά Ντοκιμαντέρ (Film Forward) και Εικονικής Πραγματικότητας (VR).
Αναβαθμισμένο αναμένεται το Ελληνικό Τμήμα, αφού θα προβληθούν συνολικά 78 ντοκιμαντέρ μικρού και μεγάλου μήκους ενώ ταυτόχρονα η ελληνική παραγωγή ενισχύεται και μέσα από όλες σχεδόν τις δράσεις του φεστιβάλ. Για παράδειγμα υπάρχουν αρκετά ελληνικά ντοκιμαντέρ τα οποία συμμετέχουν στα διεθνή διαγωνιστικά τμήματα αλλά και στα αναπτυξιακά προγράμματα της Αγοράς. Στο ελληνικό πρόγραμμα περιλαμβάνεται και ένα αφιέρωμα στον δημιουργό Σταύρο Καπλανίδη, ο οποίος πέθανε τον περασμένο Νοέμβριο σε ηλικία 75 ετών. Στο πλαίσιο του αφιερώματος θα προβληθεί η τελευταία ταινία ντοκιμαντέρ που σκηνοθέτησε, δηλαδή το «Anna Wich: Φωτογράφος», για τη γερμανίδα φωτογράφο η οποία έζησε και εργάστηκε στην Ελλάδα, υπήρξε δε σύντροφος του Σταύρου Καπλανίδη.
Επίσης θα προβληθεί το ντοκιμαντέρ του Φίλιππου Κουτσαφτή «Αγέλαστος πέτρα» (2000), το οποίο κέρδισε το Βραβείο Κοινού στο 41 Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, και άνοιξε νέους δρόμους για τον τρόπο που βλέπουμε το ντοκιμαντέρ. Τέλος, θα προβληθεί, σε αποκατεστημένη κόπια και με τη συνοδεία ζωντανής μουσικής, το βουβό ντοκιμαντέρ «Καλαμπάκα-Τα μυστικά της άγνωστης Ευρώπης», το οποίο γυρίστηκε το 1920! Η προβολή θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 14 Μαρτίου στην αίθουσα Σταύρος Τορνές.
Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα αφιερώματα του 22ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, όπως: Ντοκιμαντέρ κινουμένων σχεδίων (Animated), Ανθρωπόκαινος Εποχή, όπου διερευνάται η ένα ζήτημα με γεωλογικές, περιβαλλοντολογικές, κοινωνικές, φιλοσοφικές, πολιτικές και πολιτισμικές προεκτάσεις που έχει άμεση σχέση με τις συνέπειες της ανθρώπινης παρουσίας στον πλανήτη. Τα Μιμίδια, ταινίες οι οποίες μας φέρνουν σε εποχή με τα memes μέσα από συναρπαστικά, εύστοχα, τολμηρά, αιχμηρά, πολιτικά και χιουμοριστικά ντοκιμαντέρ. Αφιέρωμα στον θρυλικό δημιουργό Ραϊμόν Ντεπαρντόν. Αφιέρωμα στην Λόρεν Γκρίνφιλντ, την αμερικανίδα φωτογράφο και σκηνοθέτιδα με την κριτική και διεισδυτική ματιά. Αφιέρωμα στη γαλλοκολομβιανή Λάουρα Ουέρτας Μιγιάν, την πρωτοποριακή σκηνοθέτιδα με τη συναρπαστική ματιά.
Η τελετή λήξης του 22ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, θα πραγματοποιηθεί στο Ολύμπιον, την Κυριακή 15 Μαρτίου. Μετά από τις απονομές των βραβείων θα προβληθεί το ντοκιμαντέρ μικρού μήκους «Μαθαίνοντας να κάνεις σκέιτ σε εμπόλεμη ζώνη (αν είσαι κορίτσι)», της Κάρολ Ντάισνγκερ, το οποίο πρόσφατα κέρδισε το Όσκαρ στην κατηγορία του.