Ανερμάτιστη και προβληματική αναδεικνύεται η σούπερ μεταρρύθμιση του σχολείου από την υπουργό Παιδείας κα Κεραμέως, ακόμη και για τα δικά της ουλτραλίμπεραλ μέτρα και σταθμά. Γι’ αυτό ίσως μεταθέτει από μήνα σε μήνα την τελική κατάθεση του σχετικού νομοσχεδίου (βάση του 10, τράπεζα θεμάτων για προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις λυκείου, αξιολόγηση κ.ο.κ.). Δεν είναι μόνον που μετά από τόσες παλινωδίες, με κορυφαίο το φιάσκο της κατάργησης της γιορτής των Τριών Ιεραρχών, όπου γέλασε ο κάθε πικραμένος, ήρθε και η τραγωδία του προσφυγικού –με τις εγκληματικές επιλογές της κυβέρνησης να έχουν πυροδοτήσει τα πιο αγριανθρωπικά αντανακλαστικά εκφασισμού, μέχρι τη στιγμή που γράφεται αυτό το κείμενο– που καθιστούν τη συγκυρία εντελώς ακατάλληλη για το άνοιγμα ενός ακόμη μετώπου. Είναι και που το «επιτελικό κράτος» εμφανίζεται εξαιρετικά… επιτελικό, όταν πρόκειται για καταστολή και δωράκια σε φίλους επιχειρηματίες, αλλά κωμικοτραγικά ανέτοιμο όταν μπλέξει με πιο περίπλοκες «γραφειοκρατικές» υποθέσεις, τύπου ΑΣΕΠ, μητρώα – αιτήσεις – ενστάσεις υποψηφίων, χρηματοδοτήσεις ΕΣΠΑ (άλλο να τις υπόσχεσαι και άλλο να τις παίρνεις). Πολλώ δε μάλλον όταν και οι «δικοί σου», οι συνδικαλιστές της ΔΑΚΕ για παράδειγμα, στην ΟΛΜΕ και στη ΔΟΕ, καθόλου δεν χαίρονται με τις εξαγγελίες της κυβέρνησής «τους».
Γιατί η σούπερ νεοφιλελεύθερη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, εκτός από αντιεκπαιδευτική, όπως συνηθίζαμε να λέμε παλαιότερα στο εκπαιδευτικό κίνημα, πιθανότατα επιπλέον είναι και εξαιρετικά δύσκολο να εφαρμοστεί, στην πράξη. Ενδεικτικά τρία κομβικά σημεία της μεταρρύθμισης:

Τα κομβικά σημεία της μεταρρύθμισης

Νέα Προγράμματα Σπουδών: Μπορεί να διατυμπανίζεται ότι η επιτροπή των 16 πανεπιστημιακών ολοκλήρωσε το έργο της, αλλά ούτε τα πορίσματα είδαμε ούτε και τα κριτήρια με τα οποία έγιναν οι όποιες προτάσεις. Κατά τις πληροφορίες της «Εποχής», δεν πρόκειται για καινοτομίες, αλλά για το λίφτινγκ παλαιότερων προγραμμάτων του αλήστου μνήμης Νέου Σχολείου («πρώτα ο μαθητής», θυμάστε οι γηραιότεροι;), πολλά εκ των οποίων δεν είχαν προλάβει να υλοποιηθούν. Χρειάζονται φυσικά κι ένα φινίρισμα, το οποίο κάποιοι/ες εκπαιδευτικοί, με εμπειρία από το σχολείο, θα πρέπει να αναλάβουν, μιας και οι πανεπιστημιακοί είναι μάλλον ακατάλληλοι γι’ αυτή την λεπτοδουλειά. Γι’ αυτό και έχει εξαγγελθεί το άνοιγμα Μητρώου Εμπειρογνωμόνων, δηλαδή εκπαιδευτικών με αυξημένα προσόντα, απ’ όπου θα στελεχωθεί η ομάδα που θα κάνει τη λάντζα. Ωστόσο, Μητρώο δεν έχουμε δει ακόμη και, βέβαια, κάπως θα πρέπει να χρηματοδοτηθεί το όλο εγχείρημα, διότι χλωμό το βλέπω οι φίλα προσκείμενοι, στην υπουργό και το επιτελείο της, εκπαιδευτικοί να θέλουν να εργαστούν εθελοντικά, στον ελεύθερο χρόνο τους (όπως έγινε με τον εξορθολογισμό της ύλης επί ΣΥΡΙΖΑ, τι θυμάμαι κι εγώ τώρα…)
Τράπεζα Θεμάτων: Ως γνωστόν είναι «κλειδωμένη», μη χρηστική από το 2015. Δεν είναι φυσικά το «ξεκλείδωμά» της το πρόβλημα, αλλά τα περιεχόμενα. Έχουν παρέλθει 6 χρόνια από την λαμπρά αποτυχημένη εφαρμογή της (με 40% των μαθητών να «κόβονται» στις εξετάσεις του Ιουνίου και αρκετοί απ’ αυτούς να μένουν «στον τόπο» και το Σεπτέμβριο) και τουλάχιστον 8 από την κατασκευή της, με χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ 2007 – 2013. Ένα σουλούπωμα κι εδώ χρειάζεται, γιατί ενδιαμέσως αρκετά έχουν αλλάξει στην ύλη και λογικά προϋποτίθεται η εκπόνηση (και νομοθέτηση, άλλως δεν ισχύουν) των νέων προγραμμάτων σπουδών. Κι αν όλ’ αυτά ήταν έτοιμα τη στιγμή αυτή που συζητάμε, η επικαιροποίηση των περιεχομένων της χρειάζεται χρόνο αυτοτελώς για να γίνει και προφανώς δεν αρκούν οι εναπομείναντες μήνες μέχρι το άνοιγμα των σχολείων. Χρειάζεται μαζί μ’ αυτά να υπενθυμίσουμε ότι οι ευρωπαίοι χρηματοδότες δεν συνηθίζουν να ξαναδίνουν λεφτά για το ίδιο έργο που είχαν χρηματοδοτήσει λίγα χρόνια πριν; Όλοι οι παροικούντες στην Ιερουσαλήμ των ΕΣΠΑ το γνωρίζουν αυτό πολύ καλά και θαύματα στον τομέα αυτό δεν γίνονται συνήθως. Να σημειωθεί επίσης ότι η προαναγγελθείσα «ενίσχυση» του απολυτηρίου και η λήψη του μέσου όρου της προαγωγής και των τριών τάξεων του λυκείου για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια δεν είναι δυνατόν να λειτουργήσει χωρίς τράπεζα θεμάτων, αν μιλάμε φυσικά με όρους νεοφιλελεύθερης «αξιοκρατίας» και όχι με όρους πελατειακού κράτους φεουδαρχικού τύπου. Κι αυτό όλοι οι εκπαιδευτικοί το γνωρίζουν επίσης.
Επιμόρφωση: Εδώ γελάμε. Καταρχάς ορισμένα από τα προγράμματα που εξαγγέλθηκαν ως καινοτομίες του επιμορφωτικού προγράμματος «μαμούθ» της υπουργού, συνολικού ύψους περίπου 14 εκ. ευρώ, είναι απλώς η υλοποίηση και η συνέχεια των προγραμμάτων που είχαν οργανωθεί επί ΣΥΡΙΖΑ και έφτασε η (προγραμματισμένη) χρονική στιγμή της εφαρμογής τους, όπως η Νέα Αρχή για τα ΕΠΑΛ κ.α., συνολικού ύψους 8 εκ. ευρώ, δηλαδή πάνω από τα μισά λεφτά! Κάποιος από το απελθόν επιτελείο του υπουργείου Παιδείας επί ΣΥΡΙΖΑ, θα έπρεπε, βέβαια, να έχει ήδη καταγγείλει δημοσίως αυτή τη λαθροχειρία, εκτός κι αν μου έχει διαφύγει. Επιπλέον, οι επιμορφώσεις εκπαιδευτικών στα νέα προγράμματα σπουδών θα υλοποιηθούν, είπαν, σε συνεργασία με τα Πανεπιστήμια, χωρίς επιπλέον χρηματοδότηση. Δηλαδή, με απλά λόγια, οι πανεπιστημιακοί διδάσκοντες, που δεν πλεονάζουν ακριβώς, θα επιμορφώσουν χιλιάδες εκπαιδευτικούς (15.000 σε πρώτη πιλοτική φάση, κατά το σχετικό ρεπορτάζ, μέχρι τις 31/12/2022) εκ των ενόντων και χωρίς επιπλέον πόρους;!

Χρόνος για αναδιοργάνωση

Η ανικανότητα της κυβέρνησης να οργανώσει στοιχειωδώς σοβαρά τα υποτιθέμενα μεγάλα της διακυβεύματα, δεν την καθιστά πάντως ανίκανη και να προχωρήσει σε απολύτως καταστροφικές επιλογές, από τη σκοπιά του ξεχαρβαλώματος μιας στοιχειωδώς δημοκρατικής δημόσιας παιδείας. Η υπόθεση της φαστ τρακ αναγνώρισης των τίτλων σπουδών των «κολεγίων» το επιβεβαιώνει. Έχει ήδη άλλωστε ανακοινώσει την επαναφορά της βάσης του 10 και της μείωσης των εισακτέων στα ΑΕΙ, στη λογική «εάν δεν έχετε ψωμί, φάτε παντεσπάνι». Η καθυστέρηση, ωστόσο, του περιβόητου νομοσχεδίου, αφήνει χρόνο στο εκπαιδευτικό κίνημα για αναδιοργάνωση, με πρώτιστο μέλημα την ενημέρωση των νέων και των γονιών τους. Ας μην το αμελήσουμε.

Νικολέτα Αγγελίδη, εκπαιδευτικός Μ.Ε.
Πρόσφατα άρθρα ( Πολιτική )
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2022 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet