...Οι εργαζόμενοι στο χώρο του πολιτισμού, παλιοί γνώριμοι με την επισφάλεια


Μέσα στο δυστοπικό μέλλον του «νέου εργασιακού δικαίου» που διαγράφεται με τις εξαγγελίες του υπουργού Εργασίας, υπάρχουν νησίδες εργαζομένων που δεν χωρούν πουθενά. Οι εργαζόμενοι στο χώρο του πολιτισμού ήταν πάντα πληττόμενοι από την επισφάλεια. Και τώρα ιδιαίτερα, αφού πολλοί από αυτούς δεν εμπίπτουν στις κατηγορίες εργαζομένων που δικαιούνται έστω επίδομα. Αλλά κυρίως γιατί τίθεται εν κινδύνω όλη η διαδικασία της δημιουργίας και της σχέσης με τον θεατή.

Το Νοσοκομείο Παίδων Αγία Σοφία, το Εθνικό Θέατρο και το Σωματείο Εργαζομένων Εθνικού Θεάτρου οργάνωσαν την περασμένη Τρίτη –και θα ξαναοργανώσουν την επόμενη εβδομάδα για δύο ημέρες– αιμοδοσία στο ισόγειο του Θεάτρου Rex. Όπως τονίζουν, επειδή «η πανδημία προκαλεί μείωση στην προσέλευση των αιμοδοτών, λόγω της επιφυλακτικότητάς τους να επισκεφτούν νοσοκομειακό περιβάλλον, με επακόλουθο τη μείωση των αποθεμάτων αίματος, οργανώνεται αιμοδοσία με όλες τις απαραίτητες προφυλάξεις, άνεση χώρου για την ασφάλεια όλων μας, αντισηπτικά, μάσκες και γάντια».

Η Αιμιλία Υψηλάντη, πρόεδρος της Ένωσης Μη Κερδοσκοπικών Θιάσων (Ε.Μ.ΚΕ.ΘΙ.) μιλώντας για τους εργαζόμενους σε θεατρικές ομάδες και ιδιωτικούς θιάσους, υπογραμμίζει ότι «το μεγάλο πρόβλημα του κλάδου μας ήταν πάντα η ανεργία και τώρα προστίθεται άλλη μία σεζόν ανεργίας, η θερινή». Ο Κώστας Κεχαγιόγλου, γενικός γραμματέας του Σωματείου Εργαζομένων Εθνικού Θεάτρου (ΣΕΕΘ) και πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος και Ακροάματος (ΠΟΘΑ), η οποία εκπροσωπεί το σύνολο των τεχνικών, καλλιτεχνών, εν γένει των εργαζόμενων στο θέαμα σημειώνει στην «Εποχή» πως «ό,τι μέτρα έχουν ανακοινωθεί μέχρι σήμερα αφορούν όσους εργάζονται ήδη. Όμως ο κλάδος του θεάματος και του ακροάματος έχει πάρα πολλές εκδηλώσεις που προγραμματίζονταν για το άμεσο μέλλον, είτε είχαν ανακοινωθεί ήδη είτε όχι, και πιο συγκεκριμένα όλη τη θερινή περίοδο (συναυλίες, περιοδείες κ.λπ.) Αυτοί οι εργαζόμενοι, που είχαν κλείσει αλλά δεν είχαν υπογράψει, δεν παίρνουν κανενός είδους αποζημίωση. Παίρνουν όμως αποζημίωση οι εργοδότες. Σε αυτούς τους χώρους οι συμβάσεις υπογράφονται λίγο πριν ξεκινήσει η περιοδεία. Συχνά κλείνεται ξενοδοχείο και εισιτήριο στο όνομα του εργαζόμενου μήνες πριν την παραγωγή και η σύμβαση υπογράφεται λίγες μέρες πριν ξεκινήσουν οι παραστάσεις. Οι εργαζόμενοι αυτοί δεν φαίνονται πουθενά.»
«Το ίδιο ισχύει και για τα γυρίσματα σε κινηματογραφικές παραγωγές, τηλεοπτικές ή διαφημιστικά» συνεχίζει ο Κ. Κεχαγιόγλου. «Εκεί οι συμβάσεις είναι από μία μέχρι μερικές μέρες και υπογράφονται λίγες μέρες πριν τα γυρίσματα. Ούτε για αυτό το χώρο υπάρχει πρόβλεψη. Επίσης, πολλοί εργαζόμενοι στον κλάδο μας, μουσικοί χορευτές, ηθοποιοί, κ.ά. διδάσκουν παράλληλα και σε κάποια σχολή ως ωρομίσθιοι. Ούτε για αυτές τις περιπτώσεις υπάρχει ρύθμιση, διότι δεν εντάσσονται στην τυπική εκπαίδευση, είναι αδιαβάθμητα πτυχία. Ούτε καν για εργαζόμενους σε δημοτικά ωδεία».
Ήδη πολλά σωματεία του χώρου έχουν κινηθεί αναζητώντας λύσεις. Το Σωματείο Εργαζομένων Θεάματος ζητάει από τα αρμόδια υπουργεία «να καταγράψουν όλες τις περιπτώσεις που επηρεάζονται από την ακύρωση των πολιτιστικών δράσεων, εκδηλώσεων, παραστάσεων, προβολών, συνεδρίων και να προβούν σε ανάλογες αποζημιώσεις. Να διασφαλιστούν οι πληρωμές των ανθρώπων του σύγχρονου πολιτισμού, όλων των δραστηριοτήτων, για τις παραστάσεις που ακυρώνονται ή αναβάλλονται με έκτακτα κονδύλια».

Το ενδυματολογικό τμήμα του Εθνικού Θεάτρου, μοδίστρες και ενδύτριες, πήραν ακόμα μία πρωτοβουλία αλληλεγγύης. Λόγω της μεγάλης άμεσης ανάγκης σε ιατρικές μάσκες που πλένονται, ξεκίνησαν να ράβουν, με συγκεκριμένες οδηγίες που πήραν και με υλικά πού υπάρχουν στην Ελλάδα, ιατρικές μάσκες ως προσφορά. Παράλληλα, επισημαίνουν: «Εμείς κάνουμε αυτό που πρέπει, η κυβέρνηση θα κάνει επιτέλους αυτό που πρέπει; Θα επιτάξει ιδιωτικά νοσοκομεία; Θα προσλάβει νοσηλευτικό προσωπικό; Θα ράψει μάσκες;»

Παράλληλα, το Σωματείο ζητά από το Εθνικό Θέατρο, το ΚΘΒΕ, την Εθνική Λυρική Σκηνή, το Φεστιβάλ Αθηνών, τα Δημοτικά ωδεία και άλλους δημόσιους Οργανισμούς, «να επιδείξουν τη μέγιστη δυνατή διάθεση και ευαισθησία για την προστασία των δικαιωμάτων των εργαζομένων. Ζητούμε να πληρωθούν οι εργαζόμενοι των παραστάσεων και των δραστηριοτήτων, μεταφέροντας όσες παραστάσεις είναι δυνατόν την επόμενη περίοδο για να μπορέσουν να καλυφτούν οι ζημιές από την ακύρωση των δραστηριοτήτων».
Το Σωματείο Τεχνικών Απασχολούμενων σε Ζωντανές Οπτικοακουστικές Εκδηλώσεις (Σ.Τ.Α.Ζ.Ο.Ε.), που εκπροσωπεί τεχνικούς, εργαζόμενους σε συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις, συνέδρια, ομιλίες και γενικά εκδηλώσεις που γίνονται σε πραγματικό χρόνο, εργαζόμενοι που στις περισσότερες περιπτώσεις προσλαμβάνονται με συμβάσεις έργου ή συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου και είναι κατά βάση μικρής χρονικής διάρκειας, σε υπόμνημά του προς τους αρμόδιους υπουργούς ζητά: «να συμπεριληφθούν οι τεχνικοί ζωντανών εκδηλώσεων στα γενικότερα έκτακτα μέτρα οικονομικής ενίσχυσης, άλλως να θεσπιστεί το συντομότερο ιδιαίτερο πακέτο μέτρων οικονομικής ενίσχυσης της προαναφερόμενης κατηγορίας εργαζόμενων με διαδικασία πιστοποίησης και χορήγησης που θα εναρμονίζεται με το ιδιότυπο εργασιακό μας καθεστώς».
Τέλος, η Ένωση Τεχνικών Ελληνικού Κινηματογράφου και Τηλεόρασης – Οπτικοακουστικός Τομέας (Ε.Τ.Ε.Κ.Τ.-Ο.Τ.) με επιστολή της επισημαίνει: «Παρότι έχουμε στείλει επιστολή στις 20/3/2020, καμία απάντηση δεν έχουμε λάβει αλλά και καμιά κυβερνητική εξαγγελία για μέτρα στήριξης έχουμε ακούσει. Ζητάμε από το κράτος άμεσα μέτρα στήριξης για όλα ανεξαιρέτως τα μέλη μας. Συγκεκριμένα ζητάμε επίδομα ανεργίας για 6 μήνες ανεξαρτήτως ενσήμων και ασφαλιστική κάλυψη για όλους.»

Zωή Γεωργούλα
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet