«Παρακαταθήκη για το μέλλον η εξ αποστάσεως εκπαίδευση» δήλωσε η υφυπουργός Παιδείας, αρμόδια για την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Σοφία Ζαχαράκη. Όπως θέλει το διαβάζει αυτό καθένας. Όπως λέει ο καλός φίλος και έμπειρος δάσκαλος Μανόλης Χατζηπαναγιώτου: «Από τη μια, οι πλατφόρμες του υπουργείου Παιδείας, που έχουν εγγύηση για προσωπικά δεδομένα, ήταν έτοιμες να δεχθούν μερικές δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους και ξαφνικά έπεσαν πάνω τους πολλές εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι. Από την άλλη, οι εκπαιδευτικοί καλούμαστε βίαια, βιαστικά και με άγχος να αφομοιώσουμε πάρα πολύ τεχνογνωσία χωρίς καμία βοήθεια. Οι γονείς, από την πλευρά τους, χρειάζεται και αυτοί να αφομοιώσουν κάποια γνώση για να εντάξουν τα παιδιά τους. Κάπου ανάμεσα σε αυτά τα αντικειμενικά προβλήματα αναφύεται και το μεγάλο ζήτημα του ταξικού αποκλεισμού, που εντείνεται για κοινωνικές ομάδες όπως π.χ. οι Ρομά. Για τους εκπαιδευτικούς, ωστόσο, είναι μια ευκαιρία να δυναμώσουν τον κοινωνικό τους ρόλο. Όχι να προχωρήσουν την ύλη, δεν γίνεται με αυτόν τον τρόπο. Αλλά ο εκπαιδευτικός μπορεί να αφήσει ένα θετικό αποτύπωμα στεκόμενος δίπλα στα παιδιά και τις οικογένειές τους. Η συντριπτική πλειοψηφία των εκπαιδευτικών καταβάλλει αυτήν την προσπάθεια.»Επ’ αυτού, και όσον αφορά την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, ο
Ζήσης Καπράνας, ειδικός γραμματέας ΔΣ της ΔΟΕ (Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας), παραθέτει τα εύγλωττα στοιχεία από έναν επαρχιακό νομό, την Κορινθία: σε 57 δημοτικά σχολεία, για την ασύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση δημιουργήθηκαν 1.279 ψηφιακές τάξεις, στις οποίες συμμετέχουν 905 εκπαιδευτικοί και 5.399 μαθητές. Για τη σύγχρονη εκπαίδευση, 224 ψηφιακές τάξεις, από 233 εκπαιδευτικούς για 486 μαθητές. «Συνεπώς οι εκπαιδευτικοί που είναι υπεύθυνοι μαθημάτων και τμημάτων δημιούργησαν όλοι ψηφιακές τάξεις στο επίπεδο της ασύγχρονης εκπαίδευσης, αλλά στο επίπεδο της σύγχρονης υπολειπόμαστε, κυρίως λόγω του ελλείμματος αντίστοιχης δυνατότητας των γονέων. Η εκπαίδευση ήταν πίσω τεχνολογικά, γιατί η πολιτεία διαχρονικά δεν στήριξε το δημόσιο σχολείο και τους εκπαιδευτικούς σε αυτήν την κατεύθυνση. Είχαμε προγράμματα όπως ο Διόφαντος και το Φωτόδεντρο που όμως παρέμεναν στο ράφι. Οι συνθήκες πίεσης, στις οποίες εξαναγκάστηκαν και το υπουργείο και το εκπαιδευτικό σύστημα τώρα, απέδωσαν τουλάχιστον στη λειτουργία της ασύγχρονης εκπαίδευσης» επισημαίνει ο Ζ. Καπράνας.
«Θέλω όμως να καυτηριάσω τη σημερινή (προχθεσινή) τοποθέτηση της υπουργού, που ζήτησε από χορηγούς και δωρητές να δώσουν τάμπλετ σε εκπαιδευτικούς και μαθητές για να λειτουργήσει η εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Αντί να βάλει το Δημόσιο το χέρι στην τσέπη, όταν δίνονται λεφτά σε θεολογικές σχολές των ΗΠΑ», συμπληρώνει ο ειδικός γραμματέας της ΔΟΕ. Τέλος, είναι σημαντικό να υπογραμμιστεί ότι η ΔΟΕ ομόθυμα υποστηρίζει ότι επ’ ουδενί δεν πρέπει να προχωρήσουν τα μαθήματα στην κάλυψη περαιτέρω διδακτέας ύλης, τουλάχιστον για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση. «Άλλωστε και με το γράμμα του νόμου, εάν ένας μαθητής παρακολουθήσει μαθήματα μέχρι και τον Γενάρη, προάγεται στην επόμενη τάξη» αναφέρει κλείνοντας ο Ζ. Καπράνας.
Πάντως και όσον αφορά τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ο
Θεόδωρος Μαλαγάρης, αντιπρόεδρος ΔΣ της ΟΛΜΕ (Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης) επισημαίνει ότι «το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης δεν μπορεί να σηκώσει το φόρτο των συμμετεχόντων μαθητών και εκπαιδευτικών –σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου μιλάμε για 1.350.000 περίπου μαθητές. Επιπλέον αυτή η επιλογή οξύνει τις μορφωτικές και κοινωνικές ανισότητες. Και για τα δύο αυτά ζητήματα χρειάζεται η χρηματοδότηση της πολιτείας. Δεν μπορεί ούτε ένας μαθητής να μένει απέξω.»
Οι αριθμοί απαντούν μόνοι τους στη μομφή περί «τεμπέληδων» εκπαιδευτικών. Αντίθετα, αναδεικνύεται, μαζί με το ζήλο και τη διάθεση που επιδεικνύουν οι εκπαιδευτικοί, η ελλιπέστατη επιμόρφωσή τους, παρατηρεί ο Θ. Μαλαγάρης. «Ακόμα και μεταμεσονύχτιες ώρες οι εκπαιδευτικοί αναζητούν χώρο και ταχύτητα στο διαδίκτυο για να προετοιμάσουν το μάθημα της ασύγχρονης εκπαίδευσης. Όλο αυτό το οικοδόμημα δουλεύει χάρη στον πολύωρο κόπο των εκπαιδευτικών», επισημαίνει ο
Νικηφόρος Κωνσταντίνου, ταμίας ΔΣ της ΟΛΜΕ.
Επιπλέον, απερίφραστα τονίζεται –και από τα δύο μέλη ΔΣ της ΟΛΜΕ– ότι «είναι μονόδρομος η μείωση της ύλης για τις πανελλαδικές εξετάσεις και το υπουργείο όφειλε να έχει βγει ήδη να το ανακοινώσει». Οι υποψήφιοι των πανελληνίων και οι οικονομικά αφαιμασσόμενες οικογένειές τους δεν μπορεί να υπόκεινται σε κανενός είδους παιχνίδι ως προς την ύλη και το χρόνο εξέτασής τους, υπογραμμίζει ο Θ. Μαλαγάρης. Όσο για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση «δεν μπορεί να αντικαταστήσει το μάθημα της τάξης, είναι ένας αγώνας που δώσαμε και πιστεύω ότι τον κερδίσαμε» αυτός ο αγώνας είναι η παρακαταθήκη. Εξίσου ομόθυμα τοποθετούνται οι δύο εκπαιδευτικοί.
Ένα εκπαιδευτικό ρεπορτάζ επί της παρούσας συνθήκης δεν μπορεί να μην αναφερθεί στους εκπαιδευτικούς που είναι απλήρωτοι και παράλληλα δεν δικαιούνται επίδομα των 800 ευρώ. Αυτοί είναι όλοι οι εκπαιδευτικοί στη μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση στα ΙΕΚ, στα φροντιστήρια και στα ιδιωτικά σχολεία. Μάλιστα για τις δύο τελευταίες κατηγορίες, παρότι οι ιδιοκτήτες έχουν εισπράξει αμοιβές από τους γονείς, στους εκπαιδευτικούς δεν δίνουν μισθό και τους υποχρεώνουν σε εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Μιλάμε για πάνω από 50.000 εκπαιδευτικούς.
Ζωή Γεωργούλα