Με ΚΥΑ επιχειρείται σιωπηρά να νομιμοποιηθεί η εγκληματική αυθαιρεσία διαφημιστικών εταιρειών ενάντια στην κείμενη νομοθεσία και το ΣτΕ

Εγκληματική κίνηση από την πλευρά της κυβέρνησης, που αυτή τη φορά βάλλει απευθείας εναντίον της ασφάλειας των πολιτών επαναφέροντας τις υπαίθριες διαφημιστικές πινακίδες στους δρόμους των πόλεων, με Κοινή Υπουργική Απόφαση (46526) που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ της 22ας Ιουλίου και συνυπογράφεται από τους υπουργούς Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κ. Χατζηδάκη και Πολιτισμού Λ. Μενδώνη και τους υφυπουργούς Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Ν. Παπαθανάση, Εσωτερικών, Θ. Λιβάνιο, και Υποδομών και Μεταφορών Γ. Κεφαλογιάννη. Η επαναφορά του φονικού καθεστώτος έγινε χωρίς να προηγηθεί διαβούλευση με κανέναν από τους εμπλεκόμενους φορείς –δήμους, περιφέρειες, κόμματα, συλλογικότητες πολιτών– και όπως ήταν αναμενόμενο έχει ήδη προκαλέσει γενικευμένες αντιδράσεις, με ιδιαίτερη ένταση δε από τους φορείς και τις οργανώσεις που αγωνίζονται για την πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων.



Εύλογα, αφού οι υπαίθριες διαφημιστικές πινακίδες ευθύνονται για το θάνατο εκατοντάδων ανθρώπων. Αυτός είναι και ο λόγος που απαγορεύονται με νόμο από το 1986 και βάσει της Διεθνούς Σύμβασης της Βιένης την οποία είχε προτάξει στην απόφασή του και το Συμβούλιο της Επικρατείας το 2007 (απόφαση 909) ως ισχυρή έναντι οποιασδήποτε αντίθετης νομοθετικής προσπάθειας. Αυτό ήταν το έναυσμα για την αποξήλωση των παράνομων και επικίνδυνων πινακίδων από τους δρόμους που ουσιαστικά ξεκίνησε το 2010. Στην πράξη λοιπόν η νέα ΚΥΑ επιχειρεί σιωπηρά να επαναφέρει το παρελθόν εγκληματικής αυθαιρεσίας και να προσδώσει νομιμοποίηση στις πρακτικές διαφημιστικών εταιρειών ενάντια στην κείμενη νομοθεσία και το ΣτΕ.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ΚΥΑ δρομολογείται η επιστροφή των μεγάλου μεγέθους διαφημιστικών πινακίδων στους πεζόδρομους και τις πλατείες όλης της Ελλάδας και των διαφημιστικών πλαισίων σε στάσεις λεωφορείων κ.α. καθώς και των πινακίδων κάθετων προς το ρεύμα κυκλοφορίας απευθυνόμενων στους οδηγούς, σε στύλους φωτισμού ή άλλους. Ενώ καθορίζεται ως προϋπόθεση για την τοποθέτηση των διαφημιστικών πινακίδων το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας στο δρόμο για τα επιβατηγά οχήματα να μην υπερβαίνει τα 70 χλμ/ώρα, γεγονός που πρακτικά σημαίνει ότι δρομολογείται η τοποθέτηση πινακίδων στους περισσότερους δρόμους των πόλεων (όριο 50 χλμ) αλλά ακόμα και σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας, όπως η λεωφόρος Κηφισίας (όριο 70 χλμ) και μεγάλο μέρος της λεωφόρου Συγγρού (όριο 70 χλμ).
Όπως επισημαίνει ο Πανελλαδικός Σύλλογος SOS Τροχαία Εγκλήματα «η υπαίθρια διαφήμιση που απευθύνεται στον οδηγό είναι παγκόσμια από τα κύρια αίτια απόσπασης της προσοχής, εκτροπής των οχημάτων και πρόκλησης τροχαίων συγκρούσεων. Ένα όχημα που κινείται με 70 χλμ/ώρα σημαίνει πως διανύει 19.44 μέτρα σε ένα δευτερόλεπτο. Το να θέτεις ένα τέτοιο όριο σαν καθοριστικό για την τοποθέτηση μηχανισμών απόσπασης προσοχής είναι εγκληματικό, ακόμα κι αν υποθέσουμε πως η Ελλάδα είναι μια χώρα που οι οδηγοί σέβονται τα όρια ταχύτητας (μακράν πρώτη αγαπημένη παράβαση των Ελλήνων οδηγών είναι η παραβίαση των ορίων ταχύτητας). Το να κοιτάξεις μια διαφήμιση για ένα μόνο δευτερόλεπτο σημαίνει ότι θα διανύσεις 20 μέτρα χωρίς να βλέπεις μπροστά σου. Και ό,τι ήθελε προκύψει. Αυτά για 1 μόνο δευτερόλεπτο, που ποτέ δεν είναι ένα.» Δυστυχώς η πραγματικότητα έχει πολλαπλά επαληθεύσει τα λεγόμενα.

Αντιδράσεις εκ των έσω

Να επισημάνουμε ότι την ευθύνη για τον έλεγχο και τη διαχείριση της τοποθέτησης διαφημιστικών πινακίδων έχουν οι φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης και ήδη ο περιφερειάρχης Αττικής Γιώργος Πατούλης δήλωσε αντίθετος με την ΚΥΑ, ενώ κάλεσε την κυβέρνηση να καθίσει στο τραπέζι του διαλόγου με την τοπ��κή αυτοδιοίκηση για το ζήτημα, αφού «δεν μπορεί να υπάρξει χωροθέτηση θέσεων υπαίθριας διαφήμισης χωρίς την εμπλοκή των Δήμων». Επιπλέον δήλωσε ότι «η άναρχη και χωρίς κανόνες ανάπτυξη του τομέα της υπαίθριας διαφήμισης τα προηγούμενα χρόνια, είχε ως αποτέλεσμα να θρηνήσουμε άδικα πολλές ανθρώπινες ζωές, […] όπως αποδεικνύεται από τις αποφάσεις της Δικαιοσύνης».  Μάλιστα ως περιφερειάρχης Αττικής αποκαθήλωσε τις μεγάλες φωτεινές πινακίδες. Την αντίθεσή του με την κατεύθυνση της ΚΥΑ εξέφρασε, όμως, και ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, Κώστας Τζαβάρας, μιλώντας στο Κόκκινο 105,5.

Άνθρωποι πεθαίνουν, εταιρείες βασιλεύουν

Έχει ενδιαφέρον ότι ο περιφερειάρχης Αττικής ανέφερε επί του θέματος ότι «η υγιής επιχειρηματικότητα οφείλει να επιδεικνύει πάνω από όλα σεβασμό στο δημόσιο συμφέρον και στην προστασία της ανθρώπινης ζωής». Διαπίστωση στο ίδιο μήκος κύματος με τη δήλωση του Πανελλαδικού Συλλόγου SOS Τροχαία Εγκλήματα ότι «είναι προκλητικό για την κοινωνία και απόλυτα προσβλητικό για τις οικογένειες των θυμάτων να ευνοούνται με αυτό το σκανδαλώδη τρόπο διάδοχα σχήματα εταιρειών που εμπλέκονται στους φόνους συγκεκριμένων θυμάτων τροχαίων».
Ο SOS Τροχαία Εγκλήματα μάλιστα προχωρά ένα βήμα παραπέρα, με την από 28 Μαΐου 2020 δημόσια καταγγελία του για τη χρησιμοποίηση παράνομης υπαίθριας διαφήμισης εκ μέρους της κυβέρνησης στην αντι-Covid-19 ενημέρωση. Όπως επισημαίνει «τα ποσά με αποδέκτες δύο εταιρείες υπαίθριας διαφήμισης ξεπερνούν κάθε άλλο μέσο (σσ. που χρηματοδοτήθηκε στο πλαίσιο της κυβερνητικής εκστρατείας ενημέρωσης). Τη στιγμή που η τηλεόραση της ΕΡΤ και για τα τέσσερα κανάλια της, πανελλαδικής εμβέλειας, με εκατοντάδες ώρες εκπομπών, με εκατοντάδες συνδέσεις με επιστήμονες από όλα τα μέρη της Γης, επιχορηγήθηκε συνολικά με 270.000 ευρώ,  μόνο η εταιρεία υπαίθριας διαφήμισης Politis με δραστηριότητα μόνο στην Αττική επιχορηγήθηκε συνολικά με 245.000 ευρώ για αφίσες στα στέγαστρα των στάσεων. Κανένα τηλεοπτικό ή ραδιοφωνικό μέσο με εμβέλεια το Λεκανοπέδιο δεν επιχορηγήθηκε ούτε με τα μισά αυτού του ποσού, ούτε καμία πανελλαδικής εμβέλειας εφημερίδα. Φαίνεται πως με τη βοήθεια του κράτους η υπαίθρια διαφήμιση ξαναβρίσκει το δρόμο της και η διαφημιστική πίτα ξανάρχισε να μεγαλώνει.»

Ζωή Γεωργούλα
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2024 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet