Μαντάμα Μπατερφλάι

 

Για την Εθνική Λυρική Σκηνή η «Μαντάμα Μπατερφλάι» του Τζάκομο Πουτσίνι αποτελεί ένα έργο ορόσημο, καθώς υπήρξε η πρώτη όπερα που ανέβασε ο τότε νεοϊδρυθείς οργανισμός στις 25 Οκτωβρίου 1940, τρεις μέρες πριν από την κήρυξη του ελληνοϊταλικού πολέμου. Στην ιστορική εκείνη πρεμιέρα, η οποία πραγματοποιήθηκε στην κεντρική σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, παρέστη ο γιος του συνθέτη, ο Αντόνιο Πουτσίνι, αλλά και ο Ιταλός πρέσβης στην Αθήνα Εμανουέλε Γκράτσι, ο οποίος λίγες ώρες αργότερα θα έδινε στην ελληνική κυβέρνηση το ιταλικό τελεσίγραφο πολέμου. Φέτος, με τη συμπλήρωση των 80 ετών της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, η Μπατερφλάι επιστρέφει στο νέο σπίτι της ΕΛΣ, στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, όχι μόνο για να τιμήσει την επέτειο, αλλά και για να σημάνει την επανεκκίνηση της ΕΛΣ μετά την πανδημία και να καταδείξει ότι η τέχνη και ο πολιτισμός επιβιώνουν στις πιο δύσκολες συνθήκες, καθώς αποτελούν την κινητήρια δύναμη για τον άνθρωπο και την κοινωνία.
Πρόκειται για «γιαπωνέζικη τραγωδία» σε ποιητικό κείμενο των Τζουζέπε Τζακόζα και Λουίτζι Ίλικα, εμπνευσμένο από το ομότιτλο μονόπρακτο θεατρικό έργο (1900) του Αμερικανού Ντέιβιντ Μπελάσκο, το οποίο βασίστηκε σε σύντομο διήγημα (1898) του επίσης Αμερικανού Τζον Λούθερ Λονγκ. Αρκετά στοιχεία πηγάζουν επίσης από το μυθιστόρημα Μαντάμ Κρυζαντέμ (1887) του Γάλλου Πιερ Λοτί. Η υπόθεση της όπερας αφορά το μοιραίο έρωτα της δεκαπεντάχρονης γκέισας Τσο-Τσο-Σαν για τον Πίνκερτον, υποπλοίαρχο του Ναυτικού των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής. Ύστερα από τρία χρόνια απουσίας, ο αξιωματικός επιστρέφει με την Αμερικανίδα σύζυγό του στην Ιαπωνία, μαθαίνοντας ότι έχει αποκτήσει γιο από την Μπατερφλάι. Εκείνη δέχεται να παραδώσει το παιδί μονάχα στον ίδιο τον Πίνκερτον και στη συνέχεια αυτοκτονεί. Διάσημη για τις υπέροχες άριες, την πρόδηλα μελωδική μουσική και τη δραματική θεατρικότητά της, η Μαντάμα Μπατερφλάι συγκινεί διαχρονικά και προκαλεί έντονα συναισθήματα. Ο Πουτσίνι δεν διστάζει να την χαρακτηρίσει ως την πιο αγαπημένη του όπερα.
Τη σκηνοθεσία, τα σκηνικά και τα κοστούμια της παραγωγής, η οποία πρωτοπαρουσιάστηκε το 2013 στο Ηρώδειο, και τώρα αναβιώνει σε μια νέα εκδοχή για τη σκηνή της αίθουσας Σταύρος Νιάρχος, υπογράφει ο διάσημος Αργεντινός σκηνοθέτης Ούγκο ντε Άνα. Στη διανομή συναντούμε σπουδαίους Έλληνες και ξένους πρωταγωνιστές. Το ρόλο του τίτλου ερμηνεύουν τρεις κορυφαίες σοπράνο με διεθνή σταδιοδρομία, η Ερμονέλα Γιάχο (16, 20, 25/10/2020), η Τσέλια Κοστέα (14, 18/10 & 15/11/2020), και η Κριστίνε Οπολάις (23, 30/10 & 1, 8/11/2020). Τη διανομή συμπληρώνουν οι τενόροι Τζανλούκα Τερρανόβα (16, 20, 23, 25/10/2020), και Δημήτρης Πακσόγλου, (14, 18, 30/10 & 1, 8, 15/11/2020), οι βαρύτονοι Διονύσης Σούρμπης και Νίκος Κοτενίδης, οι μεσόφωνοι Ολέσια Πετρόβα και Χρυσάνθη Σπιτάδη, καθώς και μια πλειάδα Ελλήνων μονωδών. Με την Ορχήστρα, τη Χορωδία και Μονωδούς της ΕΛΣ. Μουσική διεύθυνση: Λουκάς Καρυτινός. Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος. Σημειώνεται ότι λόγω της πανδημίας του COVID-19, η όπερα θα παρουσιαστεί στην ενορχήστρωση του Έτορε Πανίτσα για περιορισμένη ορχήστρα.
Στις 14, 16, 18, 20, 23, 25, 30 Οκτωβρίου & 1, 8, 15 Νοεμβρίου, στις 8μμ (Κυριακές 6.30μμ), στην αίθουσα Σταύρος Νιάρχος ΕΛΣ – Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Τιμές εισιτηρίων: από 15 έως 70 ευρώ, φοιτητικό, παιδικό: 12 ευρώ.
Η Εθνική Λυρική Σκηνή ξεκινά τη λειτουργία της με 30% πληρότητα, δηλαδή 420 θέσεις από το σύνολο των 1.400. Η πώληση των εισιτηρίων θα γίνεται μόνο ηλεκτρονικά ή τηλεφωνικά, η χρήση μάσκας θα είναι υποχρεωτική κατά την είσοδο, την έξοδο και καθ’ όλη τη διάρκεια των παραστάσεων.


 

«Παραλλαγές Diabelli» με τον Τίτο Γουβέλη

 

Με αφορμή το Έτος Μπετόβεν και τη συμπλήρωση 250 χρόνων, το 2020, από τη γέννηση του σπουδαίου συνθέτη (1770-1827), ο Τίτος Γουβέλης προσεγγίζει ένα από τα δυσκολότερα και πιο τολμηρά έργα της πιανιστικής φιλολογίας, τις 33 Παραλλαγές πάνω σε ένα βαλς του Anton Diabelli, ένα από τα αρτιότερα δείγματα της συνθετικής δεινότητας του Μπετόβεν, ο οποίος είχε την ικανότητα να μεταμορφώνει τις απλές –και ενίοτε τετριμμένες– μελωδίες σε διαχρονικά αριστουργήματα. Το ίδιο συμβαίνει και με τις Επτά Μπαγκατέλες, από τα λιτά θέματα της οποίας ο συνθέτης δημιουργεί τα μικρά κομψοτεχνήματα που θα ακουστούν την ίδια βραδιά από τον Τίτο Γουβέλη. Στο πρόγραμμά του και ένα έργο του John Corigliano, κορυφαίου δημιουργού του 20ού αιώνα, η Φαντασία πάνω σε ένα οστινάτο. Πρόκειται για φόρο τιμής του διάσημου αμερικανού συνθέτη στον Μπετόβεν, βασίζεται στο ρυθμικό μοτίβο από το Allegretto της Έβδομης Συμφωνίας του μεγάλου κλασικού.
Την Τετάρτη 21 Οκτωβρίου, στις 8.30μμ, στην αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Τιμές εισιτηρίων: 10 και 15 ευρώ, 7 ευρώ (φοιτητές, νέοι έως 25 ετών, άνεργοι, ΑμεΑ, 65+, πολύτεκνοι) στο 210 72 82 333, megaron.gr

 

 

Επαναστάσεις και εξεγέρσεις


Με αφορμή τον επικείμενο εορτασμό διακοσίων ετών από την Ελληνική Επανάσταση, ο νέος Κύκλος της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, Επαναστάσεις & Εξεγέρσεις, συνδιαλέγεται με διαφορετικές όψεις της επαναστατικότητας. Αναζητώντας την έμπνευση που δίνουν αγώνες και διεκδικήσεις σε σπουδαίους συνθέτες διαφορετικών εποχών. Όπως ο Ροσίνι, με την Πολιορκία της Κορίνθου, έργο με έμμεσες αναφορές στην πολιορκία του Μεσολογγίου. Ακολουθεί, το γεμάτο αντιθέσεις Τρίτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπετόβεν, με σολίστ τη διεθνώς αναγνωρισμένη Θεοδοσία Ντόκου. Η βραδιά ολοκληρώνεται με την ιδιαίτερου λυρισμού Τέταρτη Συμφωνία του Μέντελσον (γνωστή και ως Ιταλική) που συμπυκνώνει εντυπώσεις και συναισθήματα από το ταξίδι του στην Ιταλία. Στο πόντιουμ επιστρέφει, η Φαίδρα Γιαννέλου. Το σχόλιο της μαέστρου: «Το πρόγραμμα της συναυλίας είναι ιδιαίτερα απαιτητικό. Ξεκινώντας από την εισαγωγή Η πολιορκία της Κορίνθου του Ροσσίνι, από την ομώνυμη όπερά του, θα έλεγα ότι απαιτεί συνδυασμό πολλών δεξιοτήτων από πλευράς μαέστρου, ώστε να αποδοθεί σωστά το ύφος της. Εν συνεχεία, το Τρίτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπετόβεν, με το οποίο γεφυρώνει το χάσμα μεταξύ των δύο προηγούμενων κοντσέρτων του που είναι ξεκάθαρα σε πιο μοτσάρτιο ύφος, χρησιμοποιώντας πλέον ένα πιο προσωπικό στιλ, αποτελεί ερμηνευτική πρόκληση τόσο για τον/την σολίστ όσο και για την ορχήστρα και τον/την μαέστρο. Τέλος, η Τέταρτη Συμφωνία του Μέντελσον, η γνωστή και ως Ιταλική, είναι σαν μια μουσική καρτ ποστάλ από την Ιταλία. Γεμάτη αντιθέσεις, αντιστικτικές ιδέες αλλά και λυρικές μελωδίες είναι μια Συμφωνία ιδιαίτερα απαιτητική για την ορχήστρα, που χρειάζεται και την αντίστοιχη μεταχείριση από τον/την μαέστρο.»
Στις 23 Οκτωβρίου, στις 8.30μμ, στην αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Τιμές εισιτηρίων: 25, 20, 15 και 8 ευρώ (εκπτωτικό).
Στις 7.45μμ: Εισαγωγική ομιλία για τους κατόχους εισιτηρίων.


 

Ζωή Τηγανούρια με εκλεκτούς συνεργάτες


Η Ζωή Τηγανούρια με τους εκλεκτούς συνεργάτες της, μας προσκαλούν να περάσουμε όμορφα μαζί με Tango & Λαϊκά, σαν να βρισκόμαστε στο σαλόνι του σπιτιού μας. Η συνθέτης και βιρτουόζος του ακορντεόν πλαισιωμένη από δύο αξιόλογους ανερχόμενους ερμηνευτές, τον Λάμπρο Βασιλείου και την Άννα Κατσούλη, μαζί με τον Στέλιο Γενεράλη στα κρουστά, σε αγαπημένα ελληνικά λαϊκά τραγούδια, δικές της συνθέσεις και γνωστές tango μελωδίες, υπό την έμπειρη σκηνοθετική ματιά του Μάνου Αντωνίου.
Από το Σάββατο 24 Οκτωβρίου και κάθε Σάββατο στις 8.30μμ, στον Πολυχώρο Αίτιον. Είσοδος με μπύρα ή κρασί: 13 ευρώ (για την ενίσχυση των σκοπών των Εν.Π.Αν). Απαραίτητη η κράτηση θέσης στο τηλ.: 213 0256666.

Λιάνα Μαλανδρενιώτη Περισσότερα Άρθρα
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2020 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet