Οι ασφαλείς μετακινήσεις επιβάλλεται να βρίσκονται ψηλά στην ατζέντα των πολιτικών της ΕΕ και να αποτελέσουν άμεση προτεραιότητα των εθνικών κυβερνήσεων.

Σταδιακά, τα μέσα μαζικής μεταφοράς βρίσκονται στον πυρήνα της δίκαιης πράσινης μετάβασης που διεκδικούμε στο πλαίσιο επίτευξης των στόχων της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας. Ειδικά όμως σε αυτήν την κρίσιμη περίοδο της πανδημίας, είναι ζήτημα υγειονομικό αλλά και κοινωνικής δικαιοσύνης, μιας και οι πιο ευάλωτοι δεν αντέχουν το υψηλό κόστος καθημερινής μετακίνησης με δικό τους όχημα.

 

Η πρωτόγνωρη αυτή πανδημία σε ένταση και διάρκεια, έχει αναδείξει τις αδυναμίες των μεταφορικών συστημάτων σε διάφορες χώρες της Ευρώπης και ειδικότερα στην Ελλάδα, που βγήκε από την πολυετή οικονομική κρίση και τα μνημόνια, με αυξημένες ανάγκες για εκσυγχρονισμό και βελτίωση των υποδομών.

Πράγματι, τα μέσα μεταφοράς αποτελούν αυτήν την κρίσιμη περίοδο κινητές υγειονομικές βόμβες, και η κατάσταση αναμένεται να επιδεινωθεί τους χειμερινούς μήνες. Είναι αυτονόητο πως η τήρηση αποστάσεων σε ένα λεωφορείο ή σε ή συρμό ασφυκτικά γεμάτο είναι πρακτικά αδύνατη. Οι συστάσεις δεν επαρκούν και προσωρινά μέτρα, όπως τα κυλιόμενα ωράρια προσέλευσης στο χώρο εργασίας, αποδείχθηκαν ότι δεν αποτρέπουν το συνωστισμό και επομένως τον κίνδυνο διασποράς του ιού.

Η κυβέρνηση δεν έχει αντιληφθεί την κρισιμότητα της κατάστασης, και επιμένει να ρίχνει την ευθύνη για το δεύτερο κύμα της πανδημίας στη χώρα μας στην προσωπική ευθύνη των πολιτών. Ποια προσωπική ευθύνη φέρει όμως ο πολίτης που αναγκάζεται να ανέβει σε ένα γεμάτο λεωφορείο για να πάει στη δουλειά του;

Το πρόβλημα εντοπίζεται στην έλλειψη επενδύσεων και πολιτικής βούλησης για τη λήψη αποτελεσματικών μέτρων.

Ήδη έχουν παρέλθει οκτώ μήνες από το ξέσπασμα της πανδημίας και στην Ελλάδα υπάρχουν σημαντικές ελλείψεις σε στόλο, δρομολόγια και σε προσωπικό, ενώ έχει καθυστερήσει σημαντικά η αντίδραση της πολιτείας, που όφειλε έγκαιρα να μεριμνήσει ώστε οι πολίτες να νιώθουν και να είναι ασφαλείς στις μετακινήσεις τους.

Η λύση εναπόκειται έστω και τώρα στην άμεση διάθεση επιπλέον οχημάτων, στην αύξηση της συχνότητας των δρομολογίων, σε νέες προσλήψεις προσωπικού, που για την κάλυψη των αυξημένων αναγκών, αυστηρή τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων και συστηματική απολύμανση των μέσων μεταφοράς.

Με το ευρωπαϊκό πακέτο ανάκαμψης ύψους 750 δισ. ευρώ θα εισρεύσουν στη χώρα τεράστια ποσά σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα με στόχο την ψηφιοποίηση και την πράσινη μετάβαση της οικονομίας και της κοινωνίας. Είναι ευθύνη της κυβέρνησης να ετοιμάσει ένα στρατηγικό σχέδιο για την αξιοποίηση των πόρων με το μέγιστο δυνατό όφελος για τη χώρα.

Ως συντονίστρια της Ευρωομάδας μου στην Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, TRAN, πιέζω ώστε να η αναβάθμιση των μέσων μαζικής μεταφοράς να γίνει και ευρωπαϊκή προτεραιότητα.

Στο πλαίσιο της Πράσινης Συμφωνίας ο κλάδος μεταφορών θα πρέπει να περάσει από βαθύ μετασχηματισμό για να γίνει συμβατός με τους κλιματικούς στόχους, ώστε και με την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών να είναι προς όφελος όλων των κοινωνικών ομάδων και να μη δημιουργεί νέες ανισότητες ή αποκλεισμούς.

Μια πολιτική για τη δίκαιη μετάβαση και για «ευφυείς» μετακινήσεις δεν μπορεί να στηρίζεται μόνο στην προώθηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και ποδηλάτων – όπως συστήνει πρόσφατη μελέτη της TRAN, στην οποία άσκησα κριτική. Μια τέτοια πολιτική οφείλει να έχει προηγουμένως εξασφαλίσει ότι θα έχει λυθεί το κρίσιμο ζητούμενο για επαρκή και προσιτά μέσα μαζικής μεταφοράς, τα οποία θα μπορούν να χρησιμοποιεί με ασφάλεια το σύνολο των πολιτών.

Είναι αδιανόητο να μιλάμε για βιώσιμη αστική κινητικότητα, όταν δεν μπορούμε να εξασφαλίσουμε για τους πιο αδύναμους οικονομικά πολίτες ούτε τη δυνατότητα να μπορούν να μετακινηθούν από και προς τη δουλειά τους καθημερινά.

Προσωπικά πιέζω διαρκώς για παρεμβάσεις που θα εξασφαλίσουν αξιόπιστα, ασφαλή και προσιτά οικονομικά βιώσιμα συστήματα μέσων μαζικής μεταφοράς. Ενώ υποστηρίζω και τη θέση για δωρεάν δημόσιες συγκοινωνίες, πρόταση που ήδη εξετάζεται στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, στο πλαίσιο των αλλαγών που θα επιφέρει η υλοποίηση της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας. Είναι μάλιστα αξιοσημείωτο ότι ακόμη και δυνάμεις της ευρωπαϊκής κεντροδεξιάς δείχνουν ενδιαφέρον για τις δωρεάν δημόσιες συγκοινωνίες ως ένα αποτελεσματικό εργαλείο καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής με ισχυρό κοινωνικό πρόσημο. Έχει έρθει η ώρα να ανοίξει αυτή η συζήτηση και στη χώρα μας.

Για όλες τις κρίσεις που καλούμαστε να διαχειριστούμε ταυτόχρονα ή διαδοχικά, οικονομικές περιβαλλοντικές και υγειονομικές, στον πυρήνα των πολιτικών μας πρέπει να είναι πρώτα ο άνθρωπος και η αξιοπρεπής διαβίωσή του. Μόνο έτσι θα δημιουργήσουμε τις βιώσιμες συνθήκες που θα φέρουν την πρόοδο και την ευημερία τα επόμενα χρόνια.

 

Έλενα Κουντουρά Η Έλενα Κουντουρά είναι ευρωβουλευτής με τον ΣΥΡΙΖΑ- Προοδευτική Συμμαχία και μέλος της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού και της Ειδικής Επιτροπής για την τεχνητή νοημοσύνη στην ψηφιακή εποχή. Περισσότερα Άρθρα
Πρόσφατα άρθρα ( Ευρώπη )
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2020 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet