Η πολυδιαφημισμένη ερωτική πρωτεύουσα των Βαλκανίων, το όνειρο του κάθε καταπιεσμένου Αθηναίου, έχει καταντήσει πλέον να γίνει η πρωτεύουσα του κορονοϊού. Βούτυρο στο ψωμί της πιο αδίστακτης και ταξικής κυβέρνησης της μεταπολίτευσης που, σε αγαστή σύμπνοια με την «ανεξάρτητη» επιστημονική κοινότητα, έριξαν την πόλη στο μαύρο σκοτάδι του λοκντάουν. Αφού την είχαν αφήσει τελείως ανοχύρωτη, όπως κι όλη τη χώρα, διαφημίζοντας ως μόνο μέτρο αντιμετώπισης της πανδημίας την «ατομική ευθύνη». Και κατόπιν βρήκαν εύκολα τους ενόχους: τη νεολαία που βγαίνει έξω, διασκεδάζει και συνωστίζεται στις πλατείες. Στη Θεσσαλονίκη, όμως, ο συνωστισμός έχει όνομα και λέγεται ΟΑΣΘ κι αυτό μας το εξηγεί επαρκέστατα με την καμπάνια της η «Πόλη Ανάποδα»:

«Η «Πόλη Ανάποδα- αριστερό ριζοσπαστικό σχήμα στον Δήμο Θεσσαλονίκης» καλεί όσους και όσες ζουν στην Θεσσαλονίκη να συμμετέχουν στη διαδικτυακή μας καμπάνια και να πλημμυρίσουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από φωτογραφίες συνωστισμού στα αστικά λεωφορεία (τη στιγμή που ο ΟΣΕΘ όρισε από τις 30/10 το όριο πληρότητάς τους στο 50%), με αίτημα την άμεση αγορά καινούργιων λεωφορείων και τη δημιουργία αποκλειστικών, προστατευμένων λωρίδων για την κίνηση τους. Τα βήματα είναι απλά: 1) βγάζουμε φωτογραφία, 2) την ανεβάζουμε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με τα hashtag #CoronOASTH και #ΣυνΟΑΣΘισμός.

Η Θεσσαλονίκη δεν είναι η μοναδική πόλη που ταλαιπωρείται από τις αστικές της συγκοινωνίες, καταφέρνει όμως και σε αυτό το ζήτημα να κατέχει τα αρνητικά πρωτεία. Κάθε κάτοικος αυτής της πόλης γνωρίζει από πρώτο χέρι την τραγική κατάσταση που επικρατεί στα λεωφορεία του ΟΑΣΘ. Η μετακίνηση αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους βραχνάδες που αντιμετωπίζουν καθημερινά οι εργαζόμενοι και οι εργαζόμενες, η νεολαία, οι συνταξιούχοι και τα φτωχά λαϊκά στρώματα.

Η «Πόλη Ανάποδα» και η «Δύναμη Ανατροπής» από το δήμο Θεσσαλονίκης και «η Πόλη Αλλιώς» από το δήμο Νεάπολης – Συκεών, πήραμε την πρωτοβουλία στις 27/05 να δημιουργήσουμε ένα εργαλείο που θα καταγράφει την πραγματική κατάσταση στους δρόμους της πόλης (http://paratiritiriooasth.com/). Από την καταγραφή προκύπτει πως ακόμα και μετά τη σύμβαση με τα ΚΤΕΛ, η κατάσταση δεν έχει αλλάξει σε βαθμό που να ικανοποιεί τις ανάγκες των δημοτών για μετακίνηση. Ο πραγματικός αριθμός των λεωφορείων δεν πλησιάζει ούτε τα -σε κάθε περίπτωση ανεπαρκή- 350 που αναφέρει η κυβέρνηση, η διοίκηση του ΟΑΣΘ και η διοίκηση του Δήμου, και δεν θα είναι επαρκής, ακόμη και αν τα 50 λεωφορεία που δώρισε, με λεφτά των δημοτών, ο δήμαρχος Κ. Ζέρβας, μαζί με τα πρώτα 54 μεταχειρισμένα λεωφορεία που μισθώνει ο ΟΑΣΘ, βρεθούν σήμερα στην κυκλοφορία. Να σημειωθεί μάλιστα πως σε όλα αυτά τα επιπλέον οχήματα δεν ανοίγουν τα παράθυρα.

Τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ όχι απλά δεν καταφέρνουν να προσφέρουν ανθρώπινες και αξιόπιστες μετακινήσεις, αλλά επιπλέον, ειδικά στην περίοδο της πανδημίας, αποτελούν υγειονομικές βόμβες. Τα κρούσματα στην πόλη μας συνεχώς αυξάνονται και μάλλον δεν χρειάζονται επιδημιολογικά μοντέλα για να καταλάβουμε πως η αστική συγκοινωνία αποτελεί εστία υπερ-μετάδοσης του ιού. Μόνο θυμηδία προκαλούν οι πρόσφατες δηλώσεις του πρωθυπουργού ότι το βασικό πρόβλημα βρίσκεται στην ατομική ευθύνη, στα καταστήματα εστίασης και τις πλατείες, αφήνοντας έξω από το κάδρο τις τεράστιες ελλείψεις σε υγεία, παιδεία, συγκοινωνίες. Για το ότι η Θεσσαλονίκη βρίσκεται πλέον σε lockdown, ευθύνη έχουν όσοι άφησαν τις δημόσιες υποδομές της να παρακμάσουν τα τελευταία χρόνια.

Κλείνοντας, θέλουμε να επαναφέρουμε συνοπτικά, τις δικές μας θέσεις/διεκδικήσεις για την άμεση βελτίωση των αστικών συγκοινωνιών και των μετακινήσεων στην πόλη:

1. Υπερασπιζόμαστε το δημόσιο χαρακτήρα του ΟΑΣΘ, ως ενιαίο δημόσιο φορέα υπό κρατική ιδιοκτησία, με τη συμμετοχή των Δήμων και λειτουργία του κάτω από δημοκρατικό κοινωνικό έλεγχο.

2. Αγωνιζόμαστε για διεύρυνση του μέτρου των δωρεάν μετακινήσεων -το οποίο κατέκτησαν με τον αγώνα τους οι άνεργοι/ες της πόλης μας- στους φοιτητές/τριες, τους συνταξιούχους, τους χαμηλόμισθους εργαζόμενους και εργαζόμενες που πάνε στη δουλειά τους.

3. Ζητάμε ενίσχυση όλων των γραμμών με περισσότερα δρομολόγια και επέκταση ωραρίου μέχρι και τη νύχτα, ώστε να εξυπηρετούνται οι ανάγκες εργαζομένων και νεολαίας για δουλειά και ψυχαγωγία.

4. Για να γίνουν όλα αυτά, χρειαζόμαστε επειγόντως πολλά νέα λεωφορεία -τα οποία θα μπορούσε να είχε κατασκευάσει η ΕΛΒΟ για να είναι και φτηνά και καλά, αν δεν την είχαν διαλύσει οι μνημονιακές κυβερνήσεις. Δεν είναι τυχαίο για εμάς ότι η κατάρρευση του στόλου του ΟΑΣΘ συμπίπτει χρονικά με τη διάλυση της ΕΛΒΟ. Προτείνουμε λοιπόν την επαναλειτουργία της ΕΛΒΟ υπό δημόσιο έλεγχο και ιδιοκτησία, ως βασικό προμηθευτή του ΟΑΣΘ, του ΕΣΥ, της Πυροσβεστικής και των άλλων δημόσιων υπηρεσιών.

5. Όσα όμως λεωφορεία και να ρίξουμε στη μάχη, τίποτα δεν θα αλλάξει, αν δεν δώσουμε ζωτικό χώρο στη δημόσια μετακίνηση. Να παλέψουμε λοιπόν για αυτό που δειλιάζουν να κάνουν μέχρι τώρα όλες οι δημοτικές αρχές: αποκλειστικές, προστατευμένες λωρίδες για την κίνηση λεωφορείων. Χωρίς αυτές η μετακίνηση με λεωφορείο δεν μπορεί να γίνει πιο γρήγορη κι ελκυστική από τη μετακίνηση με ΙΧ -ακόμη κι αν τα λεωφορεία αυξηθούν. Μια τέτοια απόφαση θα άλλαζε το τοπίο στην πόλη –και θα αποτελούσε και τη δική μας, μικρή συνεισφορά στη μεγάλη μάχη ενάντια στην κλιματική αλλαγή.

Αφού γίνουν όλα αυτά τα στοιχειώδη, θα μπορέσουμε να συζητήσουμε και για άλλα ζητήματα. Ζητήματα που είναι αυτονόητα σε άλλες πόλεις, αλλά στη Θεσσαλονίκη του ΟΑΣΘ ακούγονται εξωτικά, όπως η δυνατότητα μεταφοράς ποδηλάτων με τα λεωφορεία (με ειδικές βάσεις πίσω ή πλάι από το όχημα), η ανανέωση του στόλου με ηλεκτροκίνητα οχήματα, η οργανική ένταξη εναλλακτικών ΜΜΜ, όπως οι θαλάσσιες μεταφορές, η προοπτική ανάπτυξης του τραμ, αλλά και η συνολική αναδιάταξη που χρειάζονται τα ΜΜΜ μετά την έναρξη λειτουργίας του Μετρό».

Ο δικηγόρος του διαβόλου Περισσότερα Άρθρα
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2020 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet