Όπως δύο παράλληλες γραμμές δεν πρόκειται να συναντηθούν ποτέ, έτσι και η Νίκη Κεραμέως δεν πρόκειται να έρθει σε επαφή ποτέ με την αλήθεια. Τουλάχιστον σε ό,τι αφορά την τηλεκπαίδευση, που τείνει να γίνει ένα από τα αδύνατα σημεία της κυβέρνησης, με την υπουργό Παιδείας να συνεχίζει την παραπληροφόρηση.
Φιάσκο: "Κάτω" η Webex
Τη Δευτέρα που μας πέρασε, τα Γυμνάσια και τα Λύκεια της χώρας άρχισαν (ξανά) διαδικασία τηλεκπαίδευσης, μετά την κυβερνητική απόφαση να κλείσουν στο πλαίσιο του δεύτερου λοκ ντάουν. Υποτίθεται ότι στους έξι μήνες που μεσολάβησαν από τον Μάιο (όταν και έγιναν τα τελευταία εξ αποστάσεως μαθήματα) μέχρι και τον Νοέμβριο, το υπουργείο Παιδείας είχε όλο τον χρόνο να διορθώσει τα κακώς κείμενα, να δοκιμάσει τις αντοχές του συστήματος και να παραδώσει σε διδάσκοντες και διδασκόμενους ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο ηλεκτρονικού μαθήματος.
Αντ' αυτού, καθηγητές και μαθητές ήρθαν αντιμέτωποι με μία οδυνηρή έκπληξη: τη λευκή σελίδα στους υπολογιστές τους. Πράγματι η Webex αντιμετώπισε πανευρωπαϊκά πρόβλημα ,το οποίο οφείλεται σε δυσλειτουργία του σέρβερ της στο Λονδίνο. Ωστόσο, το πρόβλημα στην Ελλάδα διήρκεσε πολύ περισσότερο από ό,τι στο εξωτερικό, κάτι που σημαίνει ότι ουσιαστικά τη Δευτέρα μάθημα δεν έγινε.
Μετά το σάλο, η κυβέρνηση "κρύφτηκε" πίσω από το πρόβλημα της Webex (η πλατφόρμα ανήκει στην Cisco) και έριξε όλη την ευθύνη στην εταιρεία. Δεν θα μπορούσε όμως να γίνει το ίδιο και την Τρίτη όταν, παρά το γεγονός ότι ο server της Webex λειτουργούσε μια χαρά, το σύστημα παρουσίασε και πάλι κενά.
Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο και θέματα ασφάλειας
Τι είχε συμβεί; Αυτή τη φορά ήταν "κάτω" το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο. Βάσει της τελευταίας Κοινής Υπουργικής Απόφασης για την τηλεκπαίδευση, η διαδικασία που οφείλουν να ακολουθούν μαθητές και καθηγητές για να συνδεθούν με το σύστημα είναι συγκεκριμένη. Πρώτα μπαίνουν, με τους προσωπικούς κωδικούς τους στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (κρατική ηλεκτρονική δομή) και εν συνεχεία βρίσκουν, μέσω Webex, τις ηλεκτρονικές τους τάξεις.
Με το ΠΣΔ όμως εκτός λειτουργίας, υπήρχαν δύο πιθανές λύσεις. Η πρώτη ήταν να μην γίνει καθόλου μάθημα. Συνέβη σε κάποια σχολεία. Η δεύτερη προέβλεπε κατευθείαν σύνδεση με την Webex είτε με λινκ που θα έστελναν από πριν οι καθηγητές είτε με τη χρήση των δωρεάν εφαρμογών της πλατφόρμας που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο. Οι περισσότεροι προτίμησαν αυτή τη διέξοδο, χωρίς να γνωρίζουν ότι σε αυτή την περίπτωση έβαζαν σε μεγάλο κίνδυνο τα προσωπικά τους δεδομένα και την ιδιωτικότητά τους στο διαδίκτυο. Το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο παίζει ακριβώς αυτό το ρόλο στο σύστημα. Του "πορτιέρη" ο οποίος, μέσω των κωδικών, κρατά μακριά τους ανεπιθύμητους.
Άγνωστοι “εισβολείς” στις τάξεις
Αν θεωρείτε τα παραπάνω υπερβολικά, διαβάστε και αυτό. Από την Τετάρτη άρχισαν να εμφανίζονται στις ηλεκτρονικές τάξεις "άγνωστοι" μαθητές. Ουδείς μπορεί να γνωρίζει από πού προμηθεύτηκαν τα σχετικά λινκ για να εισέλθουν στο σύστημα, όμως συνέβη. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 6ο Γυμνάσιο Νέας Σμύρνης ανακοίνωσε ότι προσέφυγε για αυτό το λόγο στη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, καλώντας μάλιστα και τους γονείς των μαθητών να κάνουν το ίδιο!
Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα είχε επισημάνει τα προβλήματα ασφάλειας στη γνωμάτευσή της στις 7 Σεπτεμβρίου. Μπορεί να είχε χαρακτηρίσει το σκοπό (και όχι τη διαδικασία) της τηλεκπαίδευσης νόμιμο, όμως είχε εντοπίσει μία σειρά από παρατυπίες και είχε καλέσει το υπουργείο να συμμορφωθεί μέσα σε ένα τρίμηνο (7 Δεκεμβρίου).
"Καυτά" ερωτήματα
Σε μία προσπάθεια να πετάξει την μπάλα στην εξέδρα αλλά και να περάσει στην αντεπίθεση, η Νίκη Κεραμέως εξέδωσε ανακοίνωση την Τετάρτη με την οποία μίλησε για "τις αλήθειες της τηλεκπαίδευσης". Δεν ξέρουμε πώς αντιλαμβάνεται τον όρο αλήθεια η υπουργός, ωστόσο τα περισσότερα από όσα αναφέρει στο σχετικό κείμενο δύσκολα μπορούν να χαρακτηριστούν αληθή.
Η Αρχή, όπως τονίσαμε και παραπάνω, ήταν συγκεκριμένη. Διαμήνυσε, πολύ κομψά είναι η αλήθεια, στο υπουργείο, να αλλάξει ρότα και να εφαρμόσει τον GDPR, το νόμο για τα προσωπικά δεδομένα που ισχύει πανευρωπαϊκά.
Υπάρχει όμως και άλλη μία, σπουδαία εκκρεμότητα. Η Νίκη Κεραμέως δεν έχει δώσει ακόμα στη δημοσιότητα, όπως όφειλε, τη Σύμβαση Δωρεάς που έχει υπογράψει η Cisco με το ελληνικό δημόσιο. Υπό φυσιολογικές συνθήκες, η Σύμβαση αυτή θα έπρεπε να είναι αναρτημένη, από τον Μάρτιο κιόλας, στη Διαύγεια. Η υπουργός την κρύβει και από την βουλή, παρά το γεγονός ότι ο Νίκος Φίλης, τομεάρχης παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, την έχει ζητήσει τουλάχιστον τρεις φορές! Έχει, επίσης, αρνηθεί να την γνωστοποιήσει ακόμα και στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, αν και της ζητήθηκε. Στην Αρχή, το υπουργείο παρέδωσε μόνο τη DPA σύμβαση (τη σύμβαση, δηλαδή, που αφορά τα προσωπικά δεδομένα) και όχι τη Σύμβαση Δωρεάς.
Η Σύμβαση αυτή έχει πολύ μεγάλη σημασία για μία σειρά από λόγους και ένας από αυτούς έχει να κάνει με τις εναλλακτικές που προβλέπει η εταιρεία σε περίπτωση βλάβης του συστήματος. Είναι σαφές ότι στο κείμενο πρέπει να αναφέρονται ρητά όλες οι εναλλακτικές λύσεις που μπορούν να εφαρμοστούν σε ενδεχόμενο σοβαρής δυσλειτουργίας (όπως αυτή που προέκυψε τις πρώτες ημέρες της διαδικασίας).
Εν τω μεταξύ, λόγω και της πίεσης των σχετικών δημοσιευμάτων, η υπουργός είπε την Πέμπτη σε τηλεοπτική της συνέντευξη ότι η Σύμβαση υπάρχει και ότι θα τεθεί στη διάθεση των κομμάτων. Πυροτέχνημα για να κερδηθεί λίγος πολιτικός χρόνος ακόμα ή πραγματικότητα; Ο χρόνος θα δείξει. Πάντως, σε κάθε περίπτωση, το σύστημα της τηλεκπαίδευσης είναι κάτι παραπάνω από διάτρητο. Ακόμα και ανθρώπους της Webex έβρισκαν μέσα στις εικονικές τάξεις την Πέμπτη οι καθηγητές.
Ηλεκτρονική … πανωλεθρία
Τα σοβαρά προβλήματα της τηλεκπαίδευσης δεν είναι ο μοναδικός πολιτικός πονοκέφαλος που ταλαιπωρεί την Νίκη Κεραμέως αυτές τις ημέρες. Το φιάσκο της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας για την ανάδειξη των υπηρεσιακών συμβουλίων εκπαίδευσης θα κυνηγά για χρόνια την υπουργό Παιδείας.
Η συμμετοχή στην εκλογική διαδικασία του προηγούμενου Σαββάτου, που διεξήχθη για πρώτη φορά ηλεκτρονικά, έφτασε στο… 7,5%, αφού η ΟΛΜΕ είχε καλέσει σε αποχή όλα τα μέλη της. Είναι σαφές ότι εκλογές στις οποίες καταγράφηκε αποχή μεγαλύτερη του 92% δεν μπορούν σε καμία δημοκρατική χώρα του κόσμου να θεωρηθούν νόμιμες.
Η ΟΛΜΕ έχει ξεκαθαρίσει ότι θα ζητήσει τις παραιτήσεις όσων εκλέχθηκαν. Η υπουργός, η οποία επέμενε στη διαδικασία παρά το γεγονός ότι οι καθηγητές είχαν εκφράσει ζωηρές επιφυλάξεις για την ασφάλειά της, διατήρησε αναρτημένα τα ψηφοδέλτια στο σύστημα χωρίς τη συγκατάθεση των υποψηφίων. Και πάλι όμως τα υπηρεσιακά συμβούλια δεν μπορούν να λειτουργήσουν με τη σύνθεση που προέκυψε. Η κα Κεραμέως είτε θα κάνει πίσω (για να υποστεί μία δεινή πολιτική ήττα) είτε θα ρισκάρει τη μη ομαλή λειτουργία των υπηρεσιακών συμβουλίων με ό,τι και αν σημαίνει αυτό για την εκπαίδευση στη χώρα. Το γινάτι, πάντως, βγάζει μάτι λέει ο θυμόσοφος λαός. Και το γινάτι, εν προκειμένω, είναι τεράστιο αν φανταστεί κανείς ότι στην ΟΛΜΕ πλειοψηφεί η ΔΑΚΕ.