Στην περσινή εορταστική περίοδο, η δημοτική αρχή ανέθεσε το στολισμό του κέντρου της Αθήνας σε χορηγούς. Η ιδιωτική πρωτοβουλία άφησε αξέχαστα αποτελέσματα. Οι 19 χορηγοί επέλεξαν μόνοι τους το στολισμό με τα γνωστά ευτράπελα. Ο αισθητικός αχταρμάς μετέτρεψε τη χριστουγεννιάτικη φωταγώγηση των δρόμων και των δημόσιων χώρων της Αθήνας από μια ευχάριστη εικόνα για την πόλη, τους κατοίκους και τους επισκέπτες της, σε πεδίο φτηνής εταιρικής προβολής και ευκαιρία για σχόλια και διακωμώδηση. Ποιος δεν θυμάται το σάλο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τις «μυγοπαγίδες» που επέλεξε το Ίδρυμα Ωνάση...
Φέτος, σε μια πρωτόγνωρη, ζοφερή πραγματικότητα εν μέσω της κρίσης που φέρνει η πανδημία σε όλα τα επίπεδα της κοινωνικής και οικονομικής ζωής, ο δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης, επιλέγει άλλη μορφή συνεργασίας με το λατρεμένο του ιδιωτικό τομέα. Αποφάσισε να ξοδέψει σχεδόν ένα εκατομμύριο ευρώ για τη «διαμόρφωση εορταστικού πνεύματος για τους κατοίκους και επισκέπτες της πόλης», όπως δήλωσε.
Όπως αναφέρει η δημοτική κίνηση Ανοιχτή Πόλη, πάντα μέσω της Οικονομικής Επιτροπής, όπου η διοικούσα παράταξη έχει την απόλυτη πλειοψηφία, αρχικά αποφασίστηκε η διενέργεια διαγωνισμού για την ανάθεση των εργασιών στολισμού - αποστολισμού της πόλης σε ιδιωτική εταιρεία, με εκτιμώμενο κόστος 371.700 ευρώ περίπου, με τη δικαιολογία ότι τα στολίδια που έχει στη διάθεσή του ο δήμος Αθηναίων αυξήθηκαν κατά πολύ το περασμένο έτος και το προσωπικό του δεν επαρκεί.
Στη συνέχεια, εκτιμήθηκε προφανώς ότι τα στολίδια δεν ήταν αρκετά κι έτσι προκηρύχθηκε ηλεκτρονική ανοικτή διαδικασία σύναψης δημόσιας σύμβασης για την «προμήθεια εορταστικού στολισμού», με εκτιμώμενο κόστος 520.800 ευρώ. Τέλος, σαν να μην έφταναν αυτά, σε επόμενη συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής του δήμου, υπερψηφίστηκε αναμόρφωση του προϋπολογισμού, στην οποία περιλαμβάνεται αύξηση του ποσού για το στολισμό στα 599.400 ευρώ!
Η Ανοιχτή Πόλη κατήγγειλε την ανάθεση σε ιδιωτική εταιρεία των εργασιών στολισμού - αποστολισμού. Στο δημοτικό συμβούλιο της 16ης Νοεμβρίου, αφού τόνισε ότι «κατανοεί την ανάγκη, σε ανθρώπινο, κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο, να ζήσουμε την επικείμενη εορταστική περίοδο σε όσο το δυνατόν πιο κανονικές συνθήκες», χαρακτήρισε τη διάθεση των 892.000 ευρώ ως «αλόγιστη σπατάλη», επισημαίνοντας ότι ο δήμος θα μπορούσε να στολίσει αξιοπρεπώς την πόλη με τους πόρους που ήδη διαθέτει.
Πέρα από το κόστος και την ανάθεση σε ιδιώτες του στολισμού της πόλης, αυτό που πρέπει να επισημανθεί είναι ότι ο δήμος θα όφειλε να δείξει μεγαλύτερη ευαισθησία για τον αξιοπρεπή καθημερινό φωτισμό της πρωτεύουσας που παραμένει σκοτεινή. Η δημοτική αρχή, για ακόμα μία φορά, ετοιμάζεται να ακολουθήσει την πεπατημένη, την πάγια τακτική ανάδειξης του εμπορικού κέντρου -και μόνο- της πόλης, σε μια συγκυρία δραματική για όλους τους δημότες και ιδιαίτερα για αυτούς που διαμένουν στις φτωχότερες και πλέον παραμελημένες γειτονιές της πόλης.
Εν μέσω ενός λοκντάουν άγνωστης διάρκειας, οι «έγκλειστοι» στα διαμερίσματά τους δημότες ίσως να μην έχουν τόσο ανάγκη μια φωτισμένη «βιτρίνα» της πόλης. Το σκοτάδι της εποχής που διανύουμε, δημιουργεί τη ανάγκη για περισσότερο φως, για την αίσθηση ότι η δημοτική αρχή νοιάζεται, ακόμα και με πενιχρά μέσα, για κάθε δημότη σε όποια γειτονιά, ακόμα και στην πιο υποβαθμισμένη και υποφωτισμένη. Ένας εορταστικός στολισμός, λίγα φωτάκια, ένα δέντρο διακοσμημένο σε κάθε πλατεία, σε κάθε πάρκο, σε κάθε σκοτεινό δρόμο του δήμου θα ήταν ένας φάρος ελπίδας, μια γιορταστική νότα που κάποιοι άνθρωποι φέτος, περισσότερο από ποτέ, θα έχουν ανάγκη στις γιορτές που έρχονται μέσα στην έξαρση της πανδημίας.