Στο νομό Χανίων, όπως σε όλη την Κρήτη, όπως σε όλη την Ελλάδα, στέκουν φαντάσματα. Φαντάσματα από μπετό και χωματουργικά, αλάνθαστοι δείκτες του πώς διαμορφώθηκε ο μύθος της ανάπτυξης, ιδίως κατά τις δεκαετίες του 1990 και του 2000. Φαντάσματα - αναπτυξιακά κουφάρια, δείκτες της κενότητας της λέξης «ανάπτυξη» όταν αυτή δεν προσδιορίζεται με σαφήνεια: τι είδους ανάπτυξη; για ποιόν; πόσο; και πώς; Αλάνθαστοι δείκτες επιπλέον του πώς βιάζουμε το φυσικό περιβάλλον το οποίο διατεινόμαστε πως πάμε να προστατέψουμε και το οποίο, όπως μας διαβεβαιώνουν γυαλιστερές, ακριβοπληρωμένες Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) θα βελτιωθεί με το εκάστοτε έργο. Αλάνθαστοι δείκτες τέλος του πώς ορισμένοι, όχι τυχαίοι, μπορούν με ευκολία και χάρη να ελίσσονται στα γρανάζια της γραφειοκρατίας, τρομαχτικά και αδυσώπητα για τους φτωχούς, αλλά θερμοκήπια σπατάλης και ασπίδες ατιμωρησίας για τους ημέτερους.

Δύο τέτοια παραδείγματα στο νομό Χανίων που έχουν να κάνουν με μεγαλόπνοες αθλητικές εγκαταστάσεις παρουσιάζουμε παρακάτω. Υπάρχουν αρκετές «κλωστές» που διασυνδέουν τα παραπάνω «έργα»: Ζημιά στο περιβάλλον, μεγάλα κόστη, σπατάλη δημόσιων πόρων, απόσταση από τις πραγματικές ανάγκες, ευνοιοκρατία, ατιμωρησία, για έργα που δεν είναι καν λειτουργικά. Όλα απορρέουν από την τυφλή προσκόλληση στη λογική της ανάπτυξης. Το γνωρίζουμε, τεκμηριωμένα, εδώ και καιρό. Γνωρίζουμε όμως και τον εναλλακτικό δρόμο προς τον οποίο πρέπει αποφασιστικά να στραφούμε: Να βάλουμε τον άνθρωπο και τις ανάγκες του πάνω από τα κέρδη των λίγων. Τώρα.

 

Κλειστό Κολυμβητήριο Ακρωτηρίου

 

Το 2001, οι τότε Δήμοι Ελευθερίου Βενιζέλου, Σούδας και Ακρωτηρίου διαγκωνίζονταν για το ποιος θα πάρει το κλειστό κολυμβητήριο ολυμπιακών προδιαγραφών στην περιοχή του και οι δήμαρχοι έδιναν διαδοχικές συνεντεύξεις για να στηρίξουν τη δική τους πρόταση.

Τελικά, το κολυμβητήριο χωροθετήθηκε στο Ακρωτήρι, αλλά ο δήμαρχος Ακρωτηρίου δήλωσε τότε αδυναμία να το λειτουργήσει, όταν μόνο για τη θέρμανση του νερού απαιτούνταν υπέρογκα ποσά. Την ίδια στιγμή, ο Δήμος Χανίων, ο μοναδικός που άντεχε οικονομικά μια τόσο μεγάλη εγκατάσταση, ζητούσε πρώτα να γίνει κυκλοφοριακός κόμβος έξω από το κολυμβητήριο, να ολοκληρωθεί η περίφραξη και να αγοραστεί κάποιος εξοπλισμός, με αποτέλεσμα το κολυμβητήριο να μείνει στο υπουργείο Αθλητισμού, να μην φυλάσσεται, να λεηλατηθεί και να βανδαλιστεί, έτσι ώστε να απαιτούνται σήμερα άλλα 5.000.000 για να λειτουργήσει.

Το κλειστό κολυμβητήριο Ακρωτηρίου δημιουργήθηκε με εθνικούς πόρους από το Πρόγραμμα Ελλάδα 2004 και αποτελεί κορυφαίο δείγμα σπατάλης των κυβερνήσεων που μας οδήγησαν στην εξαθλίωση και μνημείο πολιτικής ανικανότητας των ιθυνόντων τα τελευταία χρόνια. Αρχικός προϋπολογισμός, τον οποίο πλήρωσαν οι Έλληνες πολίτες, 4.153.000 ευρώ. Το έργο ουσιαστικά είχε ολοκληρωθεί σε ποσοστό 95% από το 2005, αλλά κανείς δεν σχεδίασε πώς θα λειτουργήσει, γιατί κανείς δεν μερίμνησε να ζητήσει μελέτες βιωσιμότητας για τη λειτουργία του, όπως ήταν λογικό να γίνει πριν αποφασιστεί το έργο. Έτσι, το κολυμβητήριο που δεν έχει καν ολοκληρωθεί, παρέμεινε ξέφραγο αμπέλι. Τόσο ξέφραγο, που από διάφορα σημεία της πρόχειρης περίφραξής του, εισέβαλαν επανειλημμένα βάνδαλοι διαρρήκτες και προξένησαν τεράστιες ζημιές στις υποδομές ύψους πολλών εκατ. ευρώ. Η φωτιά που έβαλαν βάνδαλοι για να κάψουν τα καλώδια αποκάλυψε, όμως, μία ακόμα απάτη: το χτίσιμο τούβλων περιμετρικά, για να αυξηθεί το βάθος της πισίνας. Πιο σοβαρή, ωστόσο, είναι η φθορά που προκάλεσε η πολύχρονη αχρησία των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων του Κολυμβητηρίου, για την οποία ευθύνονται όλοι αυτοί που συντέλεσαν στο να μη λειτουργήσει, κυβερνήσεις, φορείς και παράγοντες της τοπικής κοινωνίας.

 

Χρονολόγιο

 

2010 Φεβρουάριος

Ο ΓΓΑ κ. Παναγιωτης Μπιτσαξής τόνισε ότι δεν μπορεί χρηματοδοτήσει τα έργα οδοποιίας, δηλαδή την κυκλοφοριακή σύνδεση που είναι απαραίτητη για να δοθεί η άδεια λειτουργίας του κολυμβητηρίου, ωστόσο αφού αυτό επιτευχθεί δήλωσε πρόθυμος να χρηματοδοτήσει την περίφραξη του χώρου, τον εξοπλισμό κι ένα μέρος από τα έξοδα διοίκησης για τη διαχείριση και τη λειτουργία του. Οι φορείς προσανατολίζονται για την εξασφάλιση χρηματοδότησης της μελέτης κυκλοφοριακής σύνδεσης είτε προς την Περιφέρεια είτε προς το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του υπουργείου Οικονομικών. Το κόστος της μελέτης εκτιμάται περίπου στις 400.000 ευρώ.

 

Αύγουστος 2010

Τρεις Δήμοι και το Πολυτεχνείο δεν κατάφεραν ακόμη να συμφωνήσουν και να βρουν πόρους για τη λειτουργία του Κολυμβητηρίου που θα προσέφερε πολλά στην περιοχή μας. Τώρα η δικαιολογία για την ανυπαρξία οδικού κόμβου δεν είναι βέβαια σοβαρή.

 

Οκτώβριος 2010

Το κολυμβητήριο δεν λειτουργεί γιατί θέλει άλλο 1 με 1.5 εκατ. ευρώ για να ολοκληρωθεί. Δεν έχει γίνει ο κόμβος, δεν έχει γίνει περίφραξη, δεν μπορεί να πάρει άδεια πυρασφάλειας, δεν έχει καθόλου εξοπλισμό. Ο νέος δήμαρχος του Καλλικρατικού Δήμου θα διεκδικήσει την κατασκευή του κόμβου από την Περιφέρεια ή το υπουργείο Υποδομών και στη συνέχεια έχει τη δέσμευση της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού ότι θα δοθούν χρήματα για τις άλλες ανάγκες.

 

Δεκέμβριος 2010

Το κλειστό κολυμβητήριο Ακρωτηρίου που βρίσκεται απέναντι από το Πολυτεχνείο άρχισε ήδη, χωρίς καν να λειτουργήσει, να παρουσιάζει εικόνα διάλυσης και εγκατάλειψης. Καταστρέφεται μέρος της σκεπής από τα έντονα καιρικά φαινόμενα. Αναρωτιόμαστε ποιος είναι αρμόδιος ή ποιος θα αναλάβει το κόστος επιδιόρθωσης της στέγης πριν γίνει το πρόβλημα μεγαλύτερο;

 

Ιανουάριος 2011

Αδιαφορία των αρμοδίων έχει δημιουργήσει συνθήκες καταστροφής αυτής της τόσο αξιόλογης αθλητικής υποδομής. Πέραν των ζημιών γίνονται κλοπές του εξοπλισμού, σε τραγικό βαθμό που θα επηρεάσει σημαντικά το κόστος αποπεράτωσης.

 

Φεβρουάριος 2011

Εισρέουν νερά και η καταστροφή είναι μεγαλύτερη από χθες, αφού στη νότια πλευρά της οροφής έχουν ξεπετσώσει οι λαμαρίνες.

 

Μάρτιος 2011

Είναι αποκαρδιωτικό να μην ενδιαφέρεται κανείς πλέον για το κολυμβητήριο στο Ακρωτήρι, που ήδη έχει αρχίσει να καταρρέει.

 

Σεπτέμβριος 2011

«Ο Δήμος Χανίων θα καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε το συντομότερο δυνατό να ολοκληρωθούν και να αποδοθούν στους πολίτες δύο σημαντικά –για τα Χανιά– αθλητικά έργα υποδομής, όπως είναι το Κλειστό Κολυμβητήριο και το Ποδηλατοδρόμιο Ακρωτηρίου, δήλωσε ο Δήμαρχος Χανίων στους δημοσιογράφους.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις η ζημιά ξεπερνά τις 500.000 ευρώ. Αν λάβει κανείς υπ’ όψιν ότι θέλαμε και γύρω στις 300.000 ευρώ πριν από την καταστροφή για να ολοκληρωθεί το κολυμβητήριο, αντιλαμβάνεστε ότι υπάρχει πρόβλημα τώρα.

 

Οκτώβριος 2011

Ερώτηση στη Βουλή για την αποκατάσταση των ζημιών στο Κλειστό Κολυμβητήριο Ακρωτηρίου κατέθεσε βουλευτής Χανίων.

 

Οκτώβριος 2011

Κλιμάκιο υπηρεσιακών παραγόντων της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού επισκέφθηκε το Δήμο Χανίων, μετά από σχετικό αίτημα του Δημάρχου, με αφορμή το πρόσφατο περιστατικό λεηλασίας το οποίο σημειώθηκε στο χώρο του Κλειστού Κολυμβητηρίου Ακρωτηρίου.

 

Απρίλιος 2012

Το Κλειστό Κολυμβητήριο στο Ακρωτήρι υπέστη σοβαρότατες ζημιές λόγω της κακοκαιρίας που έπληξε τα Χανιά από προχθές το βράδυ και καθ’ όλη τη διάρκεια της χθεσινής ημέρας.
Εξαιτίας των πολύ ισχυρών ανέμων μεγάλο τμήμα της οροφής του αποκολλήθηκε και προσγειώθηκε σε πολλά σημεία –ακόμα και εκατοντάδες μέτρα– μακριά από το Κολυμβητήριο. Είναι αξιοσημείωτο πάντως ότι δεν είναι η πρώτη φορά που λόγω του δυνατού αέρα μένει «άστεγο» το Κολυμβητήριο αφού και παλαιότερα είχε καταγραφεί ανάλογο περιστατικό χωρίς να ληφθεί δυστυχώς κανένα απολύτως μέτρο.

 

Απρίλιος 2012

Ο θυελλώδης άνεμος των προηγούμενων ημερών δεν πήρε μόνο τη στέγη του Κλειστού Κολυμβητηρίου. Πήρε και τα «λόγια του αέρα» των πολιτικών του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ που σχεδίασαν και υλοποίησαν το συγκεκριμένο έργο και κάθε τρεις και λίγο μας διαβεβαίωναν τα τελευταία οκτώ χρόνια ότι «θα λειτουργήσει λίαν συντόμως». Μαζί πήρε ο άνεμος και κάπου 1,5 εκατομμύριο ευρώ του ελληνικού λαού εκτός από τα 5,5 εκατομμύρια που δαπανήθηκαν για ένα έργο που προοριζόταν για προπονητήριο των Ολυμπιακών Αγώνων του… 2004, τους οποίους τελικά δεν πρόλαβε!

 

Ιούνιος 2012

Το ποσό των 295.740 ευρώ ενέκρινε η Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, για την αποκατάσταση της στέγης στο κλειστό κολυμβητήριο Ακρωτηρίου.

 

Απρίλιος 2013

Στη… μοίρα του αφήνεται το Κλειστό Κολυμβητήριο Ακρωτηρίου καθώς το υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών λέει «όχι» στη χρηματοδότηση της αποκατάστασης των ζημιών μέσω ΕΣΠΑ.

 

Οκτώβριος 2013

Απογοήτευση και απελπισία. Τα μοναδικά συναισθήματα που σε καταλαμβάνουν μπαίνοντας στο κλειστό κολυμβητήριο του Ακρωτηρίου. Οι νέες δολιοφθορές στο χώρο δεν μπορούν παρά να συγκλονίσουν τον κάθε Χανιώτη και τον κάθε πολίτη. Οι ευθύνες του υπουργείου Αθλητισμού και της Γενικής Γραμματείας, που είναι και ιδιοκτήτες του χώρου, είναι τεράστιες. Εδώ και χρόνια έχουν εγκαταλείψει το Κλειστό Κολυμβητήριο, ενώ θα μπορούσαν να το είχαν παραχωρήσει έτοιμο στην τοπική κοινωνία, μέσω της αυτοδιοίκησης, προκειμένου τουλάχιστον να προστατευθεί. Την τελευταία φορά δεν υπήρχαν οι πυροσβεστήρες μέσα στην πισίνα, δεν ήταν διαλυμένα air-condition, ούτε είχε ανοιχθεί η οροφή στα αποδυτήρια. Όλα αυτά είναι νέες δολιοφθορές. Το κλειστό είναι ακόμα στη Γ.Γ.Α., που το κρατάει απαξιωμένο και σ’ αυτήν την κατάσταση.

 

Ιούλιος 2014

Στα «χέρια» του Πολυτεχνείου Κρήτης πέρασε από χθες το Κολυμβητήριο Ακρωτηρίου, με τον αρμόδιο υφυπουργό Αθλητισμού Γιάννη Ανδριανό και τον πρύτανη Βασίλη Διγαλάκη να υπογράφουν στο κτίριο της πρυτανείας την προγραμματική σύμβαση παραχώρησης της αθλητικής εγκατάστασης. Πλέον εκτιμάται ότι μέχρι τα τέλη του επόμενου χρόνου, το κολυμβητήριο θα είναι σε θέση να λειτουργεί στηριζόμενο σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειες και χωρίς να χρειάζεται πετρέλαιο!

 

Σεπτέμβριος 2015

Ο φάκελος που αφορά την υπόθεση του Κλειστού Κολυμβητηρίου Ακρωτηρίου Χανίων, διαβιβάστηκε από τον γενικό γραμματέα Αθλητισμού Ιούλιο Συναδινό στον Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Χανίων. Το συγκεκριμένο κολυμβητήριο, του οποίου η κατασκευή κόστισε 5 εκατομμύρια ευρώ, δεν λειτούργησε ποτέ.

 

Ιούλιος 2016
Το κόστος… ενός ακόμα κολυμβητηρίου απαιτείται για την αποκατάσταση όχι μόνο των φθορών και των λεηλασιών στο Κολυμβητηρίου Ακρωτηρίου αλλά και των τεράστιων κατασκευαστικών παραλείψεων! Xρήματα αναζητεί το Πολυτεχνείο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, που προβλέπει δανεισμό με εγγύηση από το ελληνικό Δημόσιο. Σημειώνεται ότι το Κολυμβητήριο ολοκληρώθηκε με μεγάλη καθυστέρηση το 2007-2008, ωστόσο ποτέ δεν παρελήφθη από την Γενική Γραμματεία Αθλητισμού.

 

Νοέμβριος 2016

Στην παρακμή και την εγκατάλειψη βρίσκεται παραδομένο το κάποτε υπερσύγχρονο, ολυμπιακών προδιαγραφών, Κλειστό Κολυμβητήριο Ακρωτηρίου. Tα σημάδια από τους αλλεπάλληλους βανδαλισμούς είναι παντού ορατά, ενώ, σύμφωνα με τη μελέτη του Πολυτεχνείου Κρήτης, ο προϋπολογισμός για την αποκατάσταση των ζημιών και των κατασκευαστικών λαθών που έχουν γίνει πλησιάζει το κόστος της αρχικής κατασκευής του ρημαγμένου σήμερα κλειστού κολυμβητηρίου!

 

Μάιος 2017

«Μαύρη σελίδα» για τα Χανιά αποτελεί το Κλειστό Κολυμβητήριο Ακρωτηρίου. Το κολυμβητήριο - φάντασμα στοιχειώνει εδώ και πολλά χρόνια! Ο δήμαρχος Χανίων χαρακτηρίζει επιτακτική την ανάγκη αποκατάστασης και λειτουργίας του. «Το Πολυτεχνείο Κρήτης έχει την αποκλειστική ευθύνη για να ξαναφτιάξει το Κολυμβητήριο, διότι οι καταστροφές είναι τόσες πολλές που στην κυριολεξία μιλάμε για πλήρη ανακατασκευή. Σύμφωνα πάντως με την Πρυτανεία του Πολυτεχνείου Κρήτης, το ενδεχόμενο χρηματοδότησης από ευρωπαϊκούς πόρους θα πρέπει μάλλον να αποκλειστεί δεδομένου ότι το έργο έχει ήδη χρηματοδοτηθεί μία φορά από την ΕΕ και δεν προβλέπεται έγκριση και δεύτερου χρηματοδοτικού πακέτου για το ίδιο έργο.

 

Σεπτέμβριος 2017

Την εξασφάλιση 3,5 εκατ. ευρώ για την αποκατάσταση του Κλειστού Κολυμβητηρίου στο Ακρωτήρι Χανίων ανακοίνωσε ο υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Γιώργος Βασιλειάδης από το βήμα του αναπτυξιακού συνεδρίου, στο Ηράκλειο.

 

Ιούνιος 2018

Ο ΓΓΑ κ. Συναδινός εξήγγειλε –κατά την επίσκεψή του στα Χανιά– για το Κλειστό Κολυμβητήριο του Ακρωτηρίου ότι «οι πόροι υπάρχουν, αυτό που θα πρέπει να διευθετηθεί είναι με ποιο τρόπο θα χρηματοδοτηθεί και με τη συνέργεια ποιών φορέων θα ξεκινήσει η μελέτη για την αποκατάσταση».

Ο πρύτανης Πολυτεχνείου Κρήτης απαντάει: «Υπάρχει προγραμματική σύμβαση μεταξύ της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού και του Πολυτεχνείου Κρήτης, στο πλαίσιο της οποίας το Πολυτεχνείο Κρήτης έχει ήδη, από τον Οκτώβριο του 2016, ολοκληρώσει τις αναγκαίες μελέτες αποκατάστασης και ενεργειακής αναβάθμισης σε τελικό επίπεδο τευχών δημοπράτησης».

 

Μάρτιος 2019

Tο ζήτημα της ανακατασκευής του Κλειστού Κολυμβητηρίου στο Ακρωτήρι βρέθηκε στο επίκεντρο συνάντησης με τον ΓΓΑ, Ιούλιο Συναδινό, που είχε ο δήμαρχος Χανίων. Ο Δήμος και οι Υπηρεσίες του είναι πρόθυμοι να συμβάλουν με τα μέσα που διαθέτουν, προκειμένου να απεμπλακεί το ζήτημα της ανακατασκευής του Κλειστού Κολυμβητηρίου, μιας υποδομής που είναι ανεπίτρεπτο να παραμένει τόσα χρόνια σε αχρησία.

 

Σεπτέμβριος 2020

Βασίλης Διγαλάκης: «Ειδικά για το Κλειστό Κολυμβητήριο, θέμα που γνωρίζω καλά από τη θητεία μου ως πρύτανης στο Πολυτεχνείο Κρήτης, επισήμανα ότι ουδέποτε η συγκεκριμένη αθλητική εγκατάσταση ήταν σε θέση να λειτουργήσει καθώς υπήρχαν εξ αρχής κατασκευαστικές ατέλειες! Η αρχική πρόβλεψη, δε, για λειτουργία του Κολυμβητηρίου με πετρέλαιο, χωρίς αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, καθιστούσε, ουσιαστικά, τη συγκεκριμένη αθλητική εγκατάσταση μη βιώσιμη. Πλέον, υπάρχει η μελετητική “ωριμότητα” για να προχωρήσει το έργο, καθώς στο διάστημα της θητείας μου στην Πρυτανεία του Πολυτεχνείου Κρήτης ολοκληρώθηκαν και είναι σε φάση τευχών δημοπράτησης οι μελέτες για την αποκατάσταση και την ενεργειακή αναβάθμιση του κλειστού κολυμβητηρίου.

Με βάση όλα τα μέχρι σήμερα δεδομένα, αλλά και την εμπειρία που ήδη υπάρχει –και είμαι σε θέση να γνωρίζω ως Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων– από άλλα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Δημοκρίτειο, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Πανεπιστήμιο Κρήτης), τα οποία προχωρούν στην εκτέλεση σημαντικών έργων μέσω Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, εξέφρασα την πεποίθηση ότι το συγκεκριμένο έργο μπορεί να προχωρήσει, να ολοκληρωθεί και να λειτουργήσει μέσω ΣΔΙΤ.»

 

Η συζήτηση για το κολυμβητήριο παραμένει επίκαιρη τόσα χρόνια μετά, καθώς μέχρι σήμερα δεν έχει λειτουργήσει, αν και εξαγγέλθηκαν με στόχο να συμβάλουν, μεταξύ άλλων, στην προ-ολυμπιακή προετοιμασία αρκετών εθνικών ομάδων του 2004.
Η επικαιρότητα αυτής της συζήτησης αναπόφευκτα μαρτυρά τη διαχρονική προχειρότητα και ανυποληψία της ελληνικής Πολιτείας.

Τα ερωτήματα πάρα πολλά!

 

 

Ποδηλατοδρόμιο Καθιανών Ακρωτηρίου

 

Σε δύο χρόνια αναμένεται να παραδοθεί για λειτουργία στην αθλητική κοινότητα των Χανίων ο χώρος του Ποδηλατοδρομίου στην περιοχή των Καθιανών Ακρωτηρίου, η κατασκευή του οποίου ξεκίνησε το 2003, ωστόσο δεν ολοκληρώθηκε. Η επανέναρξη των διαδικασιών ολοκλήρωσης του έργου ανακοινώθηκε στις 14.01.2020 κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στο δημαρχείο Χανίων, που δόθηκε με την ευκαιρία της αυτοψίας που πραγματοποίησε στην εγκατάσταση ο Ολλανδός αρχιτέκτονας Σάντερ Ντούμα, που ήταν ένας εκ των σχεδιαστών της αθλητικής υποδομής. Θα κοστίσει 2 εκατ. ευρώ περίπου! Πρόκειται για ένα έργο που δημοπρατήθηκε το 2002 και 18 χρόνια αργότερα παραμένει ένα επικίνδυνο αφύλακτο γιαπί.

Τον Αύγουστο του 2002 δημοπρατήθηκε η κατασκευή του Ποδηλατοδρομίου στο Δήμο Ακρωτηρίου Νομού Χανίων και σε προβλεπόμενο χώρο ιδιοκτησίας του εν λόγω Δήμου. Η σύμβαση με την ανάδοχο εταιρεία υπεγράφη τον Μάρτιο του 2003, η συνολική δαπάνη για τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού θα ανερχόταν στα 3 εκατομμύρια 605 χιλιάδες ευρώ, ενώ ως προθεσμία ολοκλήρωσης του έργου ορίζονταν οι 540 ημέρες (περί τα 2 έτη). Τον Ιανουάριο του 2008, πέντε χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης, δόθηκε επισήμως από τη ΓΓΑ παράταση για την ολοκλήρωση των εργασιών μέχρι την 7η Μαΐου 2008. Εν συνεχεία, οι αρμόδιοι μηχανικοί της ΓΓΑ υπέγραψαν στα τέλη Αυγούστου του 2009 την παραλαβή του έργου, χωρίς να καταγράφουν διαπιστωμένες ελλείψεις ή παρατυπίες σε αυτό, ενώ η έγκριση της παραλαβής καθυστέρησε έναν ακόμη χρόνο από τον τότε ΓΓΑ, Πάνο Μπιτσαξή, δηλαδή μέχρι τον Ιούλιο του 2010.

Πέρασε κι άλλος ένα ημερολογιακό έτος και τον Σεπτέμβριο του 2011, ο τότε δήμαρχος Χανίων, κ. Εμμ. Σκουλάκης, υπέβαλε αίτημα στον τότε υφυπουργό Αθλητισμού, Γιώργο Νικιτιάδη, για επίσπευση των διαδικασιών παραχώρησης της χρήσης του Ποδηλατοδρομίου προς το Δήμο Χανίων (εν τω μεταξύ ο δήμος Ακρωτηρίου ανήκε στο Δήμο Χανίων μέσω Καλλικράτη), με αιτιολογία τη μεταξύ τους συμφωνημένη πρόθεση να ενταχθεί το Ποδηλατοδρόμιο στο ΕΣΠΑ, προκειμένου να καταστεί δυνατή η αποπεράτωση και λειτουργία του.

Γιατί χρειαζόταν ευρωπαϊκή επιδότηση ο Δήμος Χανίων για ένα έργο που είχε παραδοθεί, είχε αποπληρωθεί και –υποτίθεται– είχε ολοκληρωθεί χωρίς να εντοπιστούν παραλείψεις ή ατέλειες; Ήταν κοινό μυστικό πως στην πράξη το Ποδηλατοδρόμιο δεν είχε ολοκληρωθεί και η τότε πολιτική ηγεσία προσπαθούσε να το καλύψει.

Τον Οκτώβριο του 2011, ο τότε ΓΓΑ, Πάνος Μπιτσαξής, έδωσε τη συγκατάθεσή του για διοικητική παράδοση του έργου στο Δήμο Χανίων. Για να ανατεθεί εν τέλει από τη ΓΓΑ σε άλλη ανάδοχο εταιρεία (δεύτερη κατά σειρά) η ολοκλήρωση των εργασιών στο Ποδηλατοδρόμιο. Η σχετική σύμβαση περιλάμβανε την κατασκευή εξωτερικής περίφραξης και συμπληρωματικές εργασίες βελτίωσης της πίστας. Τα νέα έργα προέβλεπαν οικονομική υποχρέωση 220.000 ευρώ και χρόνο ολοκλήρωσης τις 120 ημέρες (παράδοση την 18η Ιουλίου 2012). Από το 2002 μέχρι το 2012, η πίστα, ό,τι πιο σημαντικό για την τέλεση των αγώνων, δεν ήταν έτοιμη και χρειαζόντουσαν βελτιωτικές εργασίες…

Φτάνουμε στον Φεβρουάριο του 2013, για να διαπιστώσει –επισήμως τουλάχιστον– για πρώτη φορά η αρμόδια υπηρεσία της ΓΓΑ ότι με την πρώτη εργολαβία δεν είχε ολοκληρωθεί η ποδηλατική πίστα και πως αυτή παρέμενε ημιτελής από την πρώτη ανάδοχο εταιρεία. Διαπιστώνεται δε, από τη ΓΓΑ, μετά από… τόσα χρόνια, πως δεν υπάρχει στην Ελλάδα η απαιτούμενη τεχνογνωσία για την ολοκλήρωση της πίστας και ότι η δαπάνη δεν μπορούσε να αντιμετωπιστεί με τη δεύτερη εργολαβία! Λίγες ημέρες πριν, στα τέλη Ιανουαρίου του 2013, η ανάδοχος εταιρεία είχε υποβάλει αίτημα διακοπής εργασιών (είχε ολοκληρώσει την κατασκευή της περίφραξης) αναφέροντας ως αιτία την αδυναμία βελτιωτικών έργων στην πίστα, πριν εκτελεστούν συμπληρωματικές εργασίες σε αυτήν, οι οποίες δεν αποτελούσαν αντικείμενο των δικών τους υποχρεώσεων βάσει σύμβασης.

Δηλαδή η εταιρεία που είχε αναλάβει τη δεύτερη εργολαβία εκτέλεσε μόνο το κομμάτι που αφορούσε την κατασκευή της περίφραξης, αρνούμενη να εκτελέσει τις βελτιωτικές εργασίες στην πίστα του ποδηλατοδρομίου. Γιατί; Η πίστα δεν είχε γίνει εξ αρχής στις σωστές διαστάσεις, αντίστοιχες των Ολυμπιακών προδιαγραφών, όπως εικάζεται. Εν κατακλείδι, οι τεχνικές υπηρεσίες της ΓΓΑ δήλωσαν ότι η δεύτερη εργολαβία μπορούσε να ολοκληρώσει μόνο το κομμάτι της περίφραξης και ανέθεσαν στο δήμο Χανίων τη διαμόρφωση της πίστας. Η δεύτερη ανάδοχος εταιρεία έλαβε το ποσό των 33.000 ευρώ (μόνο για την περίφραξη) από τις 220.000 ευρώ που προβλέπονταν.

Το συνολικό ποσό που δαπανήθηκε δηλαδή από το ελληνικό Δημόσιο για το Ποδηλατοδρόμιο των Χανίων ήταν 3,638 εκατ. ευρώ. Για ένα ποδηλατοδρόμιο που 15 χρόνια μετά τη δημοπράτησή του είναι ακόμη γιαπί. Αντί να λειτουργεί προσελκύοντας τη νεολαία της Κρήτης και ποδηλάτες από όλον τον κόσμο, αντί να αποφέρει έσοδα στην τοπική κοινωνία, αποτελεί ένα ακόμη έργο κατασπατάλησης πόρων, στην προ κρίσης εποχή, στην Ελλάδα.

Γιάννης Μπαρτζώκας Ο Γιάννης Μπαρτζώκας είναι συνταξιούχος γυμναστής,
υπεύθυνος του Αθλητικού τμήματος της ΝΕ ΣΥΡΙΖΑ Χανίων,
πρώην αντιπρόεδρος του Εθνικού Αθλητικού Κέντρου Χανίων.
Περισσότερα Άρθρα
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2020 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet