Το νομοσχέδιο για την επαγγελματική εκπαίδευση που τέθηκε προσφάτως σε δημόσια διαβούλευση, πριν έρθει με την τελική του μορφή προς ψήφιση στη Βουλή, δεν εξέπληξε κανέναν από αυτούς που τσεκάρουν το πνεύμα των νομοθετημάτων που κατά καιρούς καταθέτει η κυβέρνηση Μητσοτάκη και ιδιαίτερα η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως. 

Ωστόσο, ο χαρακτηρισμός «νεοφιλελεύθερο» δεν αρκεί για να αποτυπωθεί πλήρως η εικόνα που δίνει σε έναν προσεκτικό αναγνώστη το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου. Δίπλα σ’ αυτόν πρέπει να προστεθεί και η διευκρίνιση «ελληνικής κοπής πατέντα». 

 

Και εξηγούμαστε: Σε μια προσπάθεια να «ανοίξει» την αγορά της ιδιωτικής εκπαίδευσης στον τομέα των ΙΕΚ, της επαγγελματικής κατάρτισης και της δια βίου μάθησης (καμιά φορά οι λέξεις χάνουν το νόημά τους βέβαια), η κα Κεραμέως και το επιτελείο της εμπνεύστηκαν ένα νομοσχέδιο το οποίο δείχνει να μην ακολουθεί ούτε «τις βέλτιστες πρακτικές» από την Ευρωπαϊκή Ενωση. Δεν «χτίζει» δηλαδή καν ένα, έστω ιδιωτικό, ολοκληρωμένο σύστημα παροχής επαγγελματικής κατάρτισης το οποίο να μπορεί να δουλέψει. 

Τι κάνει; Ουσιαστικά αποκόπτει παιδιά με συγκεκριμένο ταξικό προφίλ από την τριτοβάθμια ακαδημαϊκή εκπαίδευση. Πλέον το παιδί, ο 16χρονος από το Περιστέρι που θέλει να ακολουθήσει το επάγγελμα του ψυκτικού (για να θυμηθούμε και τις προεκλογικές, αλήστου μνήμης, «παράτες» του πρωθυπουργού), δεν θα έχει δεύτερη ευκαιρία στο μέλλον, σε περίπτωση που αλλάξει γνώμη. Μόνο με το απολυτήριο του γυμνασίου θα χρειαστεί να φοιτήσει ξανά στο Λύκειο αν τελικά επιθυμήσει την είσοδό του στην τριτοβάθμια.

Τι εξασφαλίζει το νέο νομοσχέδιο στον 16χρονο από το Περιστέρι; Ενα καθεστώς σύγχρονης, ιδιότυπης «δουλείας». Μαθητεία, μέσω σχολής, σε κάποια εταιρεία, εξειδίκευση πάνω σε πολύ συγκεκριμένες επαγγελματικές απαιτήσεις (π.χ. χειρισμό μηχανημάτων συγκεκριμένης εταιρείας), καμία σύμβαση εργασίας για όσο διαρκεί η μαθητεία, καμία ασφάλιση και μηδαμινές αποδοχές εκτός από τις «μαύρες», οι οποίες όμως μπορεί να δίνονται και σε είδος. Πρόκειται για διάταξη την οποία δεν τόλμησε να φέρει ούτε η κυβέρνηση Σαμαρά στις πολύ σκληρές μνημονιακές εποχές (2012-2014), παρά την επιχειρηματική πίεση. 

Το χειρότερο; Με το νομοθέτημα δίνεται το δικαίωμα σχεδόν σε κάθε νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου (εταιρείες, ήδη υπάρχοντα ΙΕΚ) να ιδρύει σχολές κατάρτισης οι οποίες δεν είναι τίποτα άλλο από τις περιβόητες ΣΕΚ της κυβέρνησης Σαμαρά και τις οποίες κατάργησε στη δική του διακυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ. Πλέον όμως η πρωτοβουλία αφήνεται σχεδόν εξ ολοκλήρου στα χέρια του ιδιωτικού τομέα καθώς για το δημόσιο υπάρχει συγκεκριμένος κόφτης. Τα δημόσια ΙΕΚ δεν θα μπορούν να λειτουργούν κάτω από ένα συγκεκριμένο αριθμό σπουδαστών. Αυτό σημαίνει ότι δημόσιες δομές, ειδικά στην επαρχία, θα κλείσουν και θα αντικατασταθούν με ιδιωτικές, στην καλύτερη των περιπτώσεων. Στη χειρότερη θα αντικατασταθούν από το... τίποτα. 

Οι εταιρείες, με τη σειρά τους, αποκτούν ένα μεγάλο πλεονέκτημα. Να τσεκάρουν, να χρησιμοποιούν και εν τέλει να επιλέγουν μόνες τους το προσωπικό τους χωρίς να παρεμβάλλεται τρίτος παράγοντας, π.χ. μία άλλη σχολή. Η εταιρεία, άρα, αφού θα υποβάλει σε μαθητεία τους υποψηφίους κάτω από άκρως ρεαλιστικές συνθήκες (ουσιαστικά την ώρα της παραγωγής), εν συνεχεία θα προσλαμβάνει τους καλύτερους από αυτούς οι οποίοι, εν τω μεταξύ, θα έχουν δουλέψει χωρίς εργατικά δικαιώματα και με τον κίνδυνο ότι ακόμα και ένα ατύχημά τους εν ώρα εργασίας δεν θα μπορεί σε καμία περίπτωση να θεωρηθεί εργατικό. Μεγάλο, δηλαδή, ρίσκο για τα παιδιά, μηδαμινό για την εταιρεία-ΙΕΚ. 

Επίσης, μία άλλη σημαντική παράμετρος, έχει να κάνει αφενός με τα ΕΠΑΛ, αφετέρου με τις δομές επαγγελματικής κατάρτισης του ΟΑΕΔ. Τα πρώτα πλέον είναι σαν να μην έχουν λόγο ύπαρξης. Οι επιλογές είναι δύο: Θέλεις τεχνική εκπαίδευση; Επιλέγεις σχολές σαν και αυτές που περιγράφονται παραπάνω. Θέλεις γενική εκπαίδευση και εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση; Φοιτάς στα ΓΕΛ. Ενδιάμεση περίπτωση πλέον δεν υφίσταται διότι το Υπουργείο πιστεύει ότι μ’ αυτόν τον τρόπο απαντά στο αίτημα πολλών να ανέβει το επίπεδο των εισακτέων στα ελληνικά πανεπιστήμια. Σε ό,τι αφορά τις δομές επαγγελματικής κατάρτισης του ΟΑΕΔ στην πράξη απαξιώνονται. Ουδείς πλέον θα τις έχει άμεση ανάγκη, η μαθητεία στον ΟΑΕΔ καθίσταται σχεδόν κενό γράμμα

Στους σχολάρχες των ΙΕΚ, τέλος, το νομοσχέδιο κάνει ένα ακόμη πολύ ωραίο δώρο: «Βαπτίζει» την εκπαίδευση που παρέχουν ως τυπική από μη τυπική που ήταν έως σήμερα. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι οι σπουδαστές του, αφού ολοκληρώνουν με επιτυχία τον κύκλο των σπουδών τους, θα μπορούν να δίνουν ακόμα και κατατακτήριες για πανεπιστημιακές σχολές! Είσοδος, λοιπόν, στην τριτοβάθμια εκπαίδευση από την πίσω πόρτα

Το νομοσχέδιο, συμπερασματικά, εκπονήθηκε για να εξυπηρετήσει συγκεκριμένα ιδιωτικά συμφέροντα τα οποία το υπουργείο Παιδείας, υπό τη νυν Υπουργό, έχει αποδείξει ότι μπορεί να τα υπηρετήσει με αξιοσημείωτη επιτυχία. Δεν έχουν άλλωστε περάσει παρά μερικές μήνες από την ψήφιση του νομοσχεδίου για τα ιδιωτικά σχολεία, το οποίο διέλυσε τα εργασιακά δικαιώματα των ιδιωτικών εκπαιδευτικών και έκανε τους σχολάρχες να τρίβουν τα χέρια τους από ικανοποίηση. 

Τέλος, καταλαβαίνουμε απολύτως πλέον γιατί καταργήθηκε η Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς με το που ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας η Νέα Δημοκρατία. Διότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν διαθέτει κανένα όραμα για τη νέα γενιά στη χώρα πέρα από την «επαγγελματική αποκατάσταση».

ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet