Η διαδικασία ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ προχωρά, όπως αποκάλυψε η αντιπαράθεση του Θοδωρή Δρίτσα με τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ



Του Ορέστη Φ. Αθανασίου

Μέσα στη βοή των τελευταίων προεκλογικών ημερών και των διλημμάτων που ταλαιπωρούν μια μεγάλη μερίδα των αριστερών, δεν ακούστηκε ιδιαίτερα, και πολύ περισσότερο δεν αναλύθηκε, το υπόβαθρο πίσω από την ανταλλαγή ανακοινώσεων μεταξύ φορέων του Πειραιά (και όχι μόνο του Θ. Δρίτσα) με τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ, Στέργιο Πιτσιόρλα, για τον ΟΛΠ.
Πριν μια εβδομάδα, με ξεχωριστές τους ανακοινώσεις η περιφερειακή ενότητα Πειραιά και ο δήμαρχος Κερατσινίου-Δραπετσώνας, Χρήστος Βρεττάκος, κατήγγειλαν την υπηρεσιακή κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ πως δημιουργούν τετελεσμένα στην πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του ΟΛΠ. Αφορμή για τις καταγγελίες ήταν οι πληροφορίες πως το ΤΑΙΠΕΔ προχωρά στην τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης των εκτάσεων του ελληνικού δημοσίου στον ΟΛΠ -προϋπόθεση για να προχωρήσει η διαδικασία πώλησης του λιμανιού. Ανάμεσα στις εκτάσεις αυτές περιλαμβάνονται οι χώροι της Πολιτιστικής Ακτής, το Καστράκι, το Λιμανάκι των αλιέων, η παραλιακή μετόπη της Δραπετσώνας, η Λιμενική Ζώνη των Λιπασμάτων, ο χώρος στον οποίο θα ανεγερθεί το Κέντρο Υγείας.

Αυθαιρεσίες του ΤΑΙΠΕΔ

Τις επόμενες μέρες συνέχεια στο θέμα έδωσε ο Θ. Δρίτσας. «Η ιδιωτικοποίηση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του ΟΛΠ δεν θα έχει τα προσδοκώμενα κοινωνικά οφέλη, αλλά είμαι αναγκασμένος να λάβω υπόψη μου τα νέα δεδομένα. Χρειάζεται, όμως, μια αναθεώρηση της σύμβασης. Αν δεν υπάρξει αναθεώρηση, κινδυνεύουμε πουλώντας τις μετοχές, να πουλήσουμε αρχαιολογικούς χώρους, δρόμους, την ακτή Θεμιστοκλέους, που σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να πωληθούν. Σύμφωνα με το Σύνταγμα, είναι εκτός συναλλαγής».
Επιπρόσθετα, ο πρώην υπουργός Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ, τόνιζε πως ενώ το ΤΑΙΠΕΔ είχε δεσμευτεί ότι το σχέδιο σύμβασης παραχώρησης θα τεθεί σε διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, αυθαίρετα προχωρά τη διαδικασία, παρακάμπτοντας μάλιστα και αγνοώντας, ιδίως τους τελευταίους δύο μήνες, την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ.  
Στην απάντησή του ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ ανέφερε πως η συμφωνία που ψηφίστηκε τον Αύγουστο «περιέχει ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων και για ορισμένες από αυτές πολύ συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα. Η παραχώρηση του ΟΛΠ είναι η πρώτη στον κατάλογο αυτού του προγράμματος και το χρονοδιάγραμμα της είναι πάρα πολύ σφικτό. Είναι απολύτως σαφές, ότι οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν από τη νέα κυβέρνηση, όμως η ολοκλήρωση της διαδικασίας διαβούλευσης προϋποθέτει ορισμένες διαδικαστικού χαρακτήρα πράξεις και βήματα».

Να σώσουμε οτιδήποτε αν σώζεται

Πρόκειται για μία από τις σπάνιες περιπτώσεις που και οι δύο πλευρές έχουν δίκιο, αλλά προφανώς κινούνται σε διαφορετική λογική. Η μεν πολιτική κατεύθυνση Δρίτσα προσπαθούσε «να διασώσει οτιδήποτε και αν σώζεται». Να διασφαλίσει, δηλαδή, όσο το δυνατό περισσότερα συμφέροντα του δημοσίου και των εργαζομένων σε μια ιδιωτικοποίηση που είναι δεδομένο πως θα υλοποιηθεί. Ο δε Στ. Πιτσιόρλας λέει πως η δουλειά του ως πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ είναι να προχωρήσει την ιδιωτικοποίηση που έχει καθυστερήσει και βγάζει εκτός στόχων το πρόγραμμα (δήλωση στο Reuters στις 2 Σεπτεμβρίου).
Είναι μια αντινομία που η επτάμηνη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δεν κατάφερε να λύσει. Αν, μάλιστα, είναι ξανά στην κυβέρνηση μετά την Κυριακή, θα το βρει ξανά μπροστά της με χειρότερους όρους.  Αν τα σημερινά δεδομένα δεν αλλάξουν δραματικά, η πορεία της ιδιωτικοποίησης από δω και πέρα έχει ως εξής:
-Έως τέλος Οκτωβρίου αναμένεται να έχουν υποβληθεί οι δεσμευτικές προσφορές για τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ. Ακολουθούν οι δεσμευτικές προσφορές για ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ROSCO, που αναμένεται να έχουν υποβληθεί έως τέλος Δεκεμβρίου.
-Το σχέδιο νόμου για τη σύμβαση παραχώρησης, που το αρχικό χρονοδιάγραμμα ήθελε να είναι έτοιμο έως τέλος Σεπτεμβρίου, φαίνεται ότι θα καθυστερήσει, συμπαρασύροντας, ίσως, και την προθεσμία για την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών.
-Παράλληλα, θα πρέπει η κυβέρνηση να προωθήσει το προεδρικό διάταγμα για τη στελέχωση της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων. Η συγκρότηση ενός τέτοιου φορέα είναι απαραίτητη προϋπόθεση, προκειμένου να περάσουν οι εμπορικές δραστηριότητες του λιμανιού στα χέρια ιδιωτών.
-Στην τελική φάση του διαγωνισμού συμμετέχουν τρεις εταιρείες: η Cosco, η APM Terminal (θυγατρική του δανέζικου κολοσσού των κοντέινερ Maersk) και η ICTS από τις Φιλιππίνες.

Τα ευαίσθητα σημεία της ιδιωτικοποίησης

Στη διαδικασία πώλησης υπάρχουν ορισμένα ευαίσθητα σημεία, όπως αν θα πωληθούν ακίνητα και εκτάσεις που κατέχει ο ΟΛΠ, αλλά δεν έχουν σχέση με το σταθμό εμπορευματοκιβωτίων που ενδιαφέρει πρωτίστως τους διεκδικητές. Η περιφέρεια Αττικής και οι δήμοι του Πειραιά, διεκδικώντας αυτές τις εκτάσεις, μπορούν να μπλοκάρουν βραχυπρόθεσμα την ιδιωτικοποίηση και πιθανόν να καταφέρουν να εξαιρεθούν αυτές οι εκτάσεις από την διαδικασία.
Το δεύτερο είναι η νέα βάση κρουαζιέρας, η κατασκευή της οποίας. προϋπολογισμού 120 εκατ. ευρώ, έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ.Η επιδότηση αυτή δεν μπορεί να μεταβιβαστεί στην εταιρεία που θα αγοράσει τον ΟΛΠ. Πληροφορίες αναφέρουν ότι το ΤΑΙΠΕΔ μελετά νομική φόρμουλα.
Τρίτον, είναι το δάνειο των 90 εκατ. ευρώ που έχει δώσει στον ΟΛΠ η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Σύμφωνα με δημοσίευμα της «Ναυτεμπορικής», η τράπεζα έχει ενημερώσει το ΤΑΙΠΕΔ ότι σε περίπτωση που αλλάξει ο ιδιοκτήτης της εταιρείας, θα αλλάξουν και οι όροι του δανείου, ενώ δεν αποκλείει να ζητήσει και την άμεση εξόφλησή του.
Τέλος, αφού το ΤΑΙΠΕΔ λύσει αυτά τα «διαδικαστικά» θέματα, θα τεθεί ξανά στο τραπέζι το θέμα του ποσοστού των μετοχών που θα πωληθεί. Το προηγούμενο διάστημα η προσπάθεια είχε επικεντρωθεί στο να μειωθεί από το 67% κάτω από το 51%, όπως ζητούσαν φορείς του Πειραιά, ώστε να διατηρηθεί ο δημόσιος έλεγχος. Τελικά, προς πώληση διατίθεται το 51%, με δυνατότητα να παραχωρηθεί αργότερα το 16% σε δόσεις και σε τιμές που θα συνδεθούν με την πρόοδο στις επενδύσεις που θα δεσμευτεί να υλοποιήσει ο αγοραστής. Στη συμφωνία, όμως, έχει περιληφθεί η πρόβλεψη οι διαγωνισμοί να προχωρήσουν χωρίς ουσιώδεις αλλαγές των όρων και έτσι παραμένει ανοικτό το ενδεχόμενο να προσφερθεί τελικά το 67% εφάπαξ.



Γιατί δεν πληρώνει φόρους η Cosco;


Τις επιπτώσεις που θα έχει το ξεπούλημα του ΟΛΠ εκθέτει σε πρόσφατη ανακοίνωσή της και η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμένων Ελλάδας. Μεταξύ άλλων, η ΟΜΥΛΕ αναφέρει:
«Η ΣΕΠ (COSCO), όπως αποφάσισε η επιτροπή ανταγωνισμού της Ε.Ε, καρπούται παράνομες φοροαπαλλαγές, οι οποίες αποτελούν έμμεση επιδότηση της COSCO.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, τις οποίες παρόλο που κατ’ επανάληψη τις έχουμε δημοσιοποιήσει και δεν έχουν διαψευστεί, φτάνουν τα 40 εκατομμύρια ευρώ και θα συνεχίζονται για τα επόμενα χρόνια με ποσό άνω των 7 εκατομμυρίων ευρώ ανά έτος.
Παρόλο την απόφαση που δημοσιοποιήθηκε τον Ιούνιο του 2015, τόσο η τότε κυβέρνηση όσο και οι προηγούμενες, υπέστησαν «αφωνία» την ώρα που ψήφιζαν φόρους και χαράτσια για τους εργαζόμενους, χαρίζοντας εκατομμύρια ευρώ στην COSCO.
Αναμένουμε έστω και προεκλογικά μια εξήγηση για αυτή την «πρόκληση». Θα προτιμήσουν να πληρώνει το ελληνικό δημόσιο και πρόστιμα στην Ε.Ε, ώστε να χαρίσουν τις φοροαπαλλαγές στην COSCO; Κατά τη διάρκεια της παρουσίας της COSCO στον Πειραιά, υπήρξαν δυο λεγόμενοι «φιλικοί διακανονισμοί». Μόνο φιλικοί δεν ήταν, αφού λειτούργησαν υπέρ και μόνο της εταιρείας με αποκορύφωμα την αναστολή – κατάργηση του εγγυημένου ανταλλάγματος που ορίζει η αρχική σύμβαση. Επίσης, οι περίφημες προσλήψεις της COSCO σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία δεν ξεπερνούν τις 260, ενώ απασχολούνται μέσω εργολάβου ευκαιριακά, ορισμένες επιπλέον δεκάδες.
Αντ’ αυτού μειώθηκαν οι θέσεις απασχόλησης στον Ο.Λ.Π, την περίοδο 2009 – 2015, περίπου κατά 600 άτομα.
Οι συνθήκες απασχόλησης έχει πλέον επιβεβαιωθεί ότι είναι ένα μοναδικά αρνητικό φαινόμενο στην Ευρώπη. Η ΣΕΠ (COSCO) αξιοποίησε την πλεονεκτική θέση του Πειραιά και τις αρχικές συμφωνίες που ο ΟΛΠ είχε πραγματοποιήσει και σε καμία περίπτωση δεν υπήρξαν νέα φορτία της COSCO».
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet