Το πρώτο λιμενικό έργο φαραωνικών διαστάσεων στην Ελλάδα βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και 8 μήνες. Η  Cosco, αφαιρώντας και το τελευταίο προσωπείο της, αγνοεί επιδεικτικά την πόλη και τους κατοίκους του Πειραιά και των παραλιμένιων δήμων. Σταθερή και η μέχρι τώρα στήριξη των κυβερνήσεων, καλυμμένη ή απροκάλυπτη, στο περιβαλλοντοκτόνο αυτό έργο. Υπάρχει αντιπολίτευση; Ποια είναι η στάση της αυτοδιοίκησης;

 

Οι επιτυχίες του κινήματος

 

Από τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους η ΟΛΠ ΑΕ -  COSCO, εκμεταλλευόμενη τις συνθήκες περιοριστικών μέτρων, ξεκίνησε την εκτέλεση ενός τεράστιου λιμενικού έργου για την κατασκευή προβλητών 6 θέσεων ελλιμενισμού κρουαζιερόπλοιων νέας γενιάς (δύο θέσεις στην α΄ φάση), που εμπνεύστηκαν οι ελληνικές κυβερνήσεις από το 2006. Για πολλά χρόνια η επιχειρηματολογία των εμπνευστών στηρίχτηκε στην προοπτική ανάπτυξης του τουρισμού, μέσω του ελάχιστα αποδοτικού οικονομικά αλλά υπερ-ρυπογόνου τουριστικού προϊόντος της κρουαζιέρας. Επιχειρηματολογία που έβρισκε πολλούς υποστηρικτές μεταξύ των αναλυτών, θεσμών, και πολιτικών κομμάτων.

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, με τη σειρά της, αβασάνιστα το ενέταξε στις υποχρεωτικές επενδύσεις της  Cosco με χρήματα από ευρωπαϊκό ΕΣΠΑ ενώ με την ολοκλήρωση του έργου τον Αύγουστο του 2021 (προοπτική η οποία πλέον δεν είναι καθόλου πιθανή, λόγω των καθυστερήσεων) η  Cosco θα παραλάβει και το υπόλοιπο 16% των μετοχών του ΤΑΙΠΕΔ. Διαφαινόταν μια τέλεια συμφωνία, λόγω των διαφημιζόμενων θέσεων εργασίας, μέσα σε εκβιαστικές συνθήκες για τον λαό!

Κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει πώς θα είχε εξελιχτεί όλη αυτή η προπαγάνδα αν δεν είχε εμφανιστεί στις αρχές του 2018 το κίνημα των κατοίκων ενάντια στην καταστροφή της Πειραϊκής. Από την εμφάνισή του έθεσε το μείζον θέμα της ενημέρωσης του λαού της πόλης, που ήταν σε πλήρη άγνοια της πραγματικότητας, ώστε να κατανοήσουν οι Πειραιώτες τις πραγματικές διαστάσεις του έργου. Οι περισσότεροι αδυνατούσαν να πιστέψουν ότι μπορούσε να υπάρξει κυβέρνηση, δήμος, περιφέρεια, αρχαιολογική υπηρεσία, που θα υπέγραφαν ένα τέτοιο ανοσιούργημα σε βάρος της Πειραϊκής – τοπίο προτεραιότητας σύμφωνα με το άρθρο 22 του Ρυθμιστικού Σχεδίου Αττικής.

Εκτός από τη δυσπιστία το κίνημα Όχι Λιμάνι στην Πειραϊκή είχε να αντιμετωπίσει και την κατηγορία ότι είναι οπισθοδρομικό - εχθρικό προς την ανάπτυξη. Παρόλο που οι πολλαπλές βαρύτατες επιπτώσεις μιας τέτοιας ανάπτυξης περιλαμβάνουν την καταστροφή του περιβάλλοντος λόγω της ατμοσφαιρικής, θαλάσσιας, οπτικής ρύπανσης, ηχορύπανσης και φωτορύπανσης που επιφέρουν τις συνεπακόλουθες επιπτώσεις στη δημόσια υγεία.

Η σταθερή απάντηση των μεγάλων κομμάτων και των αντίστοιχων παρατάξεων τα δύο αυτά χρόνια ήταν ότι πρόκειται για εθνικής σημασίας έργο, ότι η ανάπτυξη είναι προτεραιότητα και ότι υπάρχει ατομική ευθύνη όσων επέλεξαν να κατοικήσουν κοντά στο λιμάνι.

Μπροστά σε όλη αυτή την ενορχηστρωμένη επίθεση, το κίνημα των κατοίκων εργάστηκε με επιμονή, γνώση και υπευθυνότητα, φώτισε κάθε πλευρά των εξελίξεων του έργου και δημιούργησε σημαντικά ρήγματα στη διαδικασία και εκτέλεσή του. Αναδεικνύοντας όλα τα σχετικά με τη ρύπανση του περιβάλλοντος και τη δημόσια υγεία, οργανώνοντας συνελεύσεις, συζητήσεις, εκδηλώσεις, προετοίμασε τους κατοίκους για τα στάδια και τις επιπτώσεις του μπαζώματος.

Από τις κορυφαίες επιτυχίες του ήταν το κύμα των αντιδράσεων που ξεσήκωσε εναντίον των βυθοκορήσεων στη θάλασσα της Πειραϊκής και την απόρριψη των βυθοκορημάτων στη θαλάσσια περιοχή της Σαλαμίνας, που οδήγησε στην απόφαση του δικαστή για προσωρινή διακοπή των βυθοκορήσεων. Με την καθημερινή του παρουσία στην περιοχή πέτυχε να κερδίσει την εμπιστοσύνη των κατοίκων και να οργανώσει την αντίδρασή τους παρά τις συνθήκες εγκλεισμού.

Σ’ αυτή την περίοδο ξεπήδησε ένα παρατηρητήριο κατοίκων το «Παρατηρητήριο Πειραϊκής» που καταγράφει και δημοσιοποιεί καθημερινά την κάθε κίνηση και αυθαιρεσία των εργολάβων, όπως η πρόσφατη παράνομη διέλευση των υπερφορτωμένων τετραξονικών φορτηγών μέσα από την πόλη. Ο σάλος που δημιουργήθηκε ανάγκασε την  COSCO να αλλάξει τα σχέδιά της και να τα περάσει μέσω της λιμενικής ζώνης. Μετά τις καταγγελίες του κινήματος, κλιμάκιο επιθεωρητών περιβάλλοντος της Περιφέρειας επέβαλε πρόστιμο στην εταιρεία για παραβάσεις των περιβαλλοντικών όρων, η οποία για άλλη μια φορά αδιαφόρησε επιδεικτικά, συνεχίζοντας ακάθεκτη να μπαζώνει, ενώ η ρύπανση απλώνεται προς το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή αλλά και διαχέεται σε όλη την θάλασσα.

 

Το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή απειλείται

 

Από τις αρχές Νοεμβρίου το «Παρατηρητήριο Πειραϊκής» καταγγέλλει την καθημερινή απειλή που υφίσταται το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή από τις επιχωματώσεις και έχει προσφύγει σε ασφαλιστικά μέτρα για την προστασία του. Άλλωστε, πολύ νωρίτερα στις 23 Ιουλίου είχε καταγγείλει την αδιαφορία της Υπουργού Πολιτισμού με συγκέντρωση κατοίκων και θυροκόλληση ψηφίσματος στο αρχαιολογικό μουσείο Πειραιά.

Μπροστά στην επιμονή του κινήματος αναγκάστηκαν ορισμένοι επικριτές του να αναθεωρήσουν τη στάση τους, φραστικά μόνο, επιπλήττοντας την  COSCO για τη μη τήρηση της νομιμότητας ώστε να σφετεριστούν κέρδη από τις επιτυχίες του. Αντίθετα, δίπλα στο κίνημα στάθηκαν αταλάντευτα οι αυτοδιοικητικές παρατάξεις Ανταρσία στο Λιμάνι και Λαϊκή συσπείρωση, όπως επίσης τα πολιτικά κόμματα ΚΚΕ και ΜΕΡΑ 25. Πολλά έχουν αλλάξει αυτή τη στιγμή από τον αρχικό σχεδιασμό εφ’ όσον το κάθε βήμα εξαρτάται από πολλά άλλα, που κι αυτά συνεχώς μεταβάλλονται.

Αυτό είναι το σημαντικό μήνυμα της συνεχιζόμενης αντίστασης του κινήματος Όχι Λιμάνι στην Πειραϊκή. Σίγουρα θα ενισχυθεί γιατί τα προβλήματα του Πειραιά, μέχρι πρότινος κάτω από το χαλί, βρίσκονται πλέον στην επιφάνεια και είναι σε γνώση όλων. Η αντίσταση του Πειραιώτικου λαού θα συνεχιστεί για να διεκδικήσει πίσω την πόλη και την θάλασσά του!

Δήμητρα Βήνη Η Δ. Βήνη είναι Κοινοτική Σύμβουλος Α΄ Κοινότητας Πειραιά με την παράταξη Όχι Λιμάνι στην Πειραϊκή Περισσότερα Άρθρα
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet