Σε μία περίοδο που ο ελληνικός λαός δοκιμάζεται από την πανδημία, τα σοβαρά προβλήματα που προκύπτουν καθημερινά -αλλά και τις οικονομικές, κοινωνικές και άλλες συνέπειες που για αρκετό μεγάλο χρονικό διάστημα, όπως φαίνεται, θα μας ακολουθούν- η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας συνεχίζει (όπου βρίσκει την ευκαιρία) να υλοποιεί τη γνωστή νεοφιλελεύθερη ατζέντα των ιδιωτικοποιήσεων, για την εξυπηρέτηση των δικών της μεγάλων οικονομικών παραγόντων, με τη στήριξη των οποίων αναδείχτηκε κυβέρνηση. Έτσι προχωρεί και στην ομολογημένη διακήρυξη της για την πώληση των μετοχών των 10 δημόσιων περιφερειακών λιμένων, με προτεραιότητα αυτού της Ηγουμενίτσας.

Η κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου είχε δρομολογήσει το ξεπούλημα του λιμανιού και της χερσαίας ζώνης του, η οποία περιλαμβάνει ουσιαστικά το σύνολο των ακτών της Θεσπρωτίας. Το θεσμικό πλαίσιο που καθόριζε την πώληση άλλαξε από την κυβέρνηση με κορμό τον ΣΥΡΙΖΑ, προβλέποντας την αξιοποίηση του λιμανιού μέσω υποπαραχωρήσεων δραστηριοτήτων: «η ιδιότητα του ΤΑΙΠΕΔ, ως μοναδικού μετόχου των δέκα Οργανισµών Λιµένος ΑΕ, µε βάση τον ιδρυτικό του ν. 3986/2011 (Α΄ 152), δεν του παρείχε τη δυνατότητα να διεξάγει διαγωνιστικές διαδικασίες αξιοποίησης, µέσω υποπαραχωρήσεων, αλλά µόνο µέσω πώλησης των μετοχών που έχει στην κυριότητά του. Η δυνατότητα αξιοποίησης μέσω υποπαραχωρήσεων δραστηριοτήτων του δόθηκε με το νόμο 4597/2018, προκειμένου να είναι δυνατή η αξιοποίηση των λιμένων από το ΤΑΙΠΕΔ χωρίς μεταβίβαση μετοχών, να αποφευχθεί η ιδιωτικοποίηση των λιμανιών και να παραμείνουν αυτά υπό δημόσιο έλεγχο».

Σε αυτό το πλαίσιο ο ΣΥΡΙΖΑ, όπου μέσα σε καθεστώς ακόμη μνημονίων, μέχρι το 2018 δεν μπορούσε να κάνει κάτι άλλο παρά μόνο να πουλήσει, διαπραγματεύθηκε με τους θεσμούς και πέτυχε να μην ιδιωτικοποιηθούν τα 10 λιμάνια της χώρας, αλλά να αναπτυχθούν με το μοντέλο της υποπαραχώρησης συγκεκριμένων δραστηριοτήτων. Σύμφωνα και με τη διεθνή πρακτική, όπου το δημόσιο κρατά την ιδιοκτησία και αξιοποιεί, μέσω ΣΔΙΤ, συγκεκριμένους τομείς ή εγκαταστάσεις των λιμανιών (κρουαζιέρα, μαρίνα, επιβατικό ή εμπορικό τμήμα κτλ).

 

Προκλητική και επικίνδυνη πώληση

 

Χωρίς να είναι απαίτηση των θεσμών, ενώ η χώρα έχει βγει από τα μνημόνια, η πώληση πλειοψηφικού πακέτου (67%) του λιμένα Ηγουμενίτσας, χωρίς καν να έχει προχωρήσει η διαδικασία αποτίμησης της αξίας του, είναι προκλητική και εξαιρετικά επικίνδυνη για την προοπτική ανάπτυξης της περιοχής.

Ενόψει της πώλησης υπάρχουν και άλλα καίρια ερωτήματα που ζητούν απαντήσεις: τι ποσό προσδοκά η κυβέρνηση από την πώληση, εάν θα υπάρξουν δεσμεύσεις για επενδύσεις από τον αγοραστή, γιατί η κυβέρνηση επέλεξε το μοντέλο των υποπαραχωρήσεων στο λιμάνι Καβάλας και την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών στην Ηγουμενίτσα, τι θα γίνει με τους εργαζομένους στο λιμάνι, πόσο θα επηρεαστεί η τιμολογιακή πολιτική για τα δρομολόγια εσωτερικού, εάν στο πακέτο πώλησης περιλαμβάνεται και η χερσαία ζώνη που δεν αφορά λιμενικές εγκαταστάσεις. Επίσης αν η κυβέρνηση πρόκειται να αποδώσει αυτές τις εκτάσεις στην ολότητά τους στους οικείους δήμους, όπως είχε δεσμευτεί και ο ίδιος ο κ. Πλακιωτάκης τον περασμένο Φεβρουάριο που επισκέφτηκε την περιοχή.

Ο υπουργός δεν απάντησε ουσιαστικά, ούτε ξεκαθάρισε την πρόθεση της κυβέρνησης σχετικά με το εάν σκοπεύει να παραχωρήσει στους οικείους δήμους τα προβλεπόμενα τμήματα της χερσαίας ζώνης, ή εάν θα τα πουλήσει και αυτά. Η παρούσα κατάσταση δημιουργεί πρόσθετα προβλήματα, με δεδομένη την καθυστέρηση στον επανακαθορισμό του αιγιαλού από τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες, ενέργειες που απαιτούνται για την ολοκλήρωση της διαδικασίας απόδοσης των τμημάτων της χερσαίας ζώνης που δεν εξυπηρετούν λιμενικές δραστηριότητες στο δήμο Ηγουμενίτσας.

Οι επενδυτές, όπως προκύπτει από την προκήρυξη εκδήλωσης ενδιαφέροντος, θα πρέπει να έχουν συνάφεια και εμπειρία για διαχείριση και λειτουργία λιμένων, τερματικών σταθμών, υπηρεσίες εφοδιαστικής αλυσίδας, ναυτιλιακές εταιρείες (επιβατών ή Ro-Pax), ή εταιρείες λιμένα. Πουθενά δεν αναφέρεται γνώση και εμπειρία από τουριστικές επενδύσεις και αξιοποίηση τουριστικών καταφυγίων, ώστε να προμηνύεται έστω και η παραμικρή επένδυση. Πρόσθετα ερωτηματικά προκύπτουν σχετικά με την τύχη της μαρίνας και του εμπορευματικού κέντρου που είχαν δρομολογηθεί.

Η μέθοδος πώλησης με εκδήλωση ενδιαφέροντος, στη συνέχεια διαπραγμάτευση και πρόσκληση υποβολής προσφοράς, αφήνει περιθώρια να ελεγχτεί πλήρως η διαδικασία και να βγουν εκτός όποιοι ανεπιθύμητοι. «Στο πλαίσιο της συναλλαγής προβλέπεται η επαναδιαπραγμάτευση και τροποποίηση της Σύμβασης Παραχώρησης, όπως συνοψίζεται στην παράγραφο 1.7 ανωτέρω», όπως αναφέρει η προκήρυξη.

Ο δήμος Ηγουμενίτσας, όπως και το περιφερειακό συμβούλιο Ηπείρου, με πρόσφατη απόφασή του βλέπει θετικά την πώληση του λιμανιού, αλλά μόνο ό,τι εξυπηρετεί τις λιμενικές εγκαταστάσεις εντός του λιμένα της Ηγουμενίτσας, ισχυριζόμενοι ότι το δημόσιο έχει αποτύχει στις επιχειρηματικές του ενασχολήσεις. Η χερσαία ζώνη, η παραλία του Δρεπάνου, τα αλιευτικά καταφύγια Σαγιάδας και Πλαταριάς, καθώς και το καταφύγιο σκαφών αναψυχής Συβότων, διεκδικούν να αποδοθούν στους δήμους.

 

Αποκλεισμένοι οι πολίτες

 

Να υπενθυμίσουμε εδώ ότι το παράλιο μέτωπο εντός της πόλης δημιουργήθηκε σταδιακά από προσχώσεις και μπαζώματα και ακόμη το ελληνικό δημόσιο δεν έχει οριοθετήσει τη νέα γραμμή αιγιαλού και παραλίας, ενώ πρόσφατα νομιμοποιήθηκαν τα αυθαίρετα κτίσματα που βρίσκονται εκεί. Αυτός ήταν ένας πρόσθετος λόγος καθυστέρησης για τη διευθέτηση, λόγω της χρονοβόρας και γραφειοκρατικής αντιμετώπισης από την ελληνική πολιτεία.

Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας είναι μια εθνικής σημασίας υποδομή, που αποφέρει κέρδη στο δημόσιο ταμείο, και για την ανάπτυξη της οποίας δαπανήθηκαν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους. Οι πολίτες της Θεσπρωτίας βλέπουν όλο τα παραλιακό μέτωπο κλεισμένο στα κάγκελα, χωρίς καμία πρόσβαση σε αυτό, με δραστηριότητες που δεν έχουν καμία σχέση με την καθημερινότητά του.

Τις πολιτικές ανάπτυξης της περιοχής δεν θα τις ορίζουν οι ανάγκες των τοπικών κοινωνιών με τα συντεταγμένα όργανά τους, αλλά τα κέρδη του επενδυτή. Οι επαγγελματίες της πόλης που τόσα έχουν υποστεί μέχρι να δημιουργηθεί το λιμάνι, θα αποκλειστούν από την ενδεχόμενη κίνηση λόγω του λιμανιού, όταν ο ιδιώτης επιχειρηματίας είναι λογικό να θέλει να κρατήσει τους επιβάτες για λογαριασμό του, δημιουργώντας καταστήματα και υποδομές εντός του λιμένα.

Τα αντισταθμιστικά οφέλη που προβλέπονται για το δήμο Ηγουμενίτσας θα είναι σε τέτοιο αριθμό που δύσκολα θα μπορεί να ανταποκριθεί έστω και στο ελάχιστο στις υποχρεώσεις του για συντήρηση υποδομών, πράσινο, καθαριότητα. Για νέες παρεμβάσεις και επενδύσεις ούτε λόγος να γίνεται.

Η πώληση του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας και όλου του παραλιακού μετώπου της Θεσπρωτίας, θα έχει την υπογραφή της κυβέρνησης της ΝΔ που θα φέρει ακέραια την πολιτική ευθύνη. Πολιτεύεται με πλήρη μυστικότητα και συμφωνίες πίσω από κλειστές πόρτες, την πλήρη ιδιωτικοποίηση του ΟΛΗΓ και όχι μόνο του λιμανιού της Ηγουμενίτσας.

 

Όχι στο ξεπούλημα

 

Το μέλλον και η προοπτική του τόπου δεν μπορεί να καθορίζεται πίσω από μυστικές συσκέψεις κομματικών στελεχών της ΝΔ, αλλά με πλήρη διαφάνεια και ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας, δημοσιοποιώντας το επενδυτικό σχέδιο και τις υποχρεώσεις του επενδυτή. Η πολιτική του «βλέποντας και κάνοντας» δεν είναι αποδοτική.

Οι προοδευτικές δυνάμεις διατρανώνουν την αντίθεσή τους στο ξεπούλημα και καλούν τη θεσπρωτική κοινωνία να αντιδράσει, γιατί τίποτα δεν έχει να κερδίσει από αυτή την πώληση, που υπονομεύει κάθε αναπτυξιακή προσπάθεια της περιοχής. Καλούν τους πολίτες σε συστράτευση για να μην περάσουν τα σχέδια ξεπουλήματος των δημόσιων υποδομών ζητώντας:

  • Να σταματήσει η διαδικασία πώλησης του ΟΛΗΓ ΑΕ
  • Να ενισχυθεί περαιτέρω το λιμάνι της Ηγουμενίτσας και να παραμείνει σε καθεστώς δημοσίου ελέγχου και διαχείρισης
  • Να αποδοθεί άμεσα η χερσαία ζώνη στους δήμους
Παύλος Παπαρούνας, Δαυίδ Καρυωτάκης Ο Παύλος Παπαρούνας είναι συντονιστής της ΝΕ ΣΥΡΙΖΑ Θεσπρωτίας, ο Δαυίδ Καρυωτάκης διετέλεσε συντονιστής της ΝΕ ΣΥΡΙΖΑ Θεσπρωτίας Περισσότερα Άρθρα
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet