Puzzlemusik, ιδιαίτερο στίγμα στη δισκογραφία
Το μουσικό τοπίο που αφήνει πίσω το 2020 είναι κατακερματισμένο από το πρώτο και δεύτερο λοκντάουν με κλειστούς συναυλιακούς χώρους και μουσικές σκηνές. Διέξοδο στη δημιουργική μουσική έκφραση κάποιες διαδικτυακές δράσεις και η δισκογραφία. Σε πείσμα των πρωτόγνωρων αυτών συνθηκών, η δισκογραφία παρουσίασε πολλές και αξιόλογες συλλογές. Επιχειρώντας μια σύντομη ανασκόπηση θα σταθώ στις δραστηριότητες μιας μικρής αλλά αρκετά σημαντικής δισκογραφικής εταιρείας, της Puzzlemusik.
H Puzzlemusik ξεκίνησε την λειτουργία της το 2006. Επιδίωξη της ήταν και παραμένει να εντάσσει στο δυναμικό της καλλιτέχνες που έχουν το δικό τους προσωπικό, ξεχωριστό, αναγνωρίσιμο στίγμα. Ο ήχος της Puzzlemusik δεν είναι δυνατόν να καταταγεί σε μία από τις ταμπέλες εναλλακτικός, post-rock, πειραματικός, ηλεκτρονικός, τζαζ, σύγχρονος κλασικός ή όποια άλλη. Ο ήχος της είναι το άθροισμα των ιδιαιτεροτήτων των καλλιτεχνών της. Αποτελεί δηλαδή δίοδο έκφρασης για καλλιτέχνες με γνώση των δημιουργικών αναζητήσεων της εποχής μας, που παράλληλα έχουν να προτείνουν τη δική τους, συναρπαστική, καλλιτεχνική, δημιουργική, ιδιοσυγκρασιακή άποψη. Και σύμφωνα με την Puzzlemusik αυτή η πτυχή της ελληνικής δημιουργίας αποτελεί (τόσο συναυλιακά όσο και δισκογραφικά) το πιο δραστήριο κομμάτι της σύγχρονης ελληνικής μουσικής πραγματικότητας.
Το 2020 ξεκίνησε δυναμικά για την Puzzlemusik και όλα έδειχναν ότι θα ήταν μία μάλλον δημιουργική χρονιά για την εταιρεία και τους καλλιτέχνες της. Η χρονιά ξεκίνησε νωρίς (17 Ιανουαρίου) με την ταυτόχρονη κυκλοφορία σε βινύλιο, cd και digital release του άλμπουμ του George Kontrafouris Trio «The Passing» ακολούθησε το «Tears go upwards» των Playground Theory που κυκλοφορησε στις 7 Φεβρουαρίου του 2020 σε βινύλιο, cd και ψηφιακή μορφή. Με την άρση του πρώτου λοκντάουν, κυκλοφόρησε στις 22 Μαΐου το soundtrack της ταινίας «Άλυτη» του Μίνωα Νικολακάκη.
George Kontrafouris Trio
«The Passing»
Σε αυτό το νεοσύστατο πιάνο-τρίο, τον κορυφαίο πιανίστα της τζαζ Γιώργο Κοντραφούρη πλαισιώνουν δύο εξαίρετοι νεαροί μουσικοί: ο Κίμων Καρούτζος στο μπάσο και ο Jason Wastor στα ντραμς, οι οποίοι προσφέρουν την νεανική τους φρεσκάδα και ενέργεια στις συνθέσεις του Κοντραφούρη. Εκτός από τις πέντε νέες συνθέσεις του Κοντραφούρη, στο άλμπουμ υπάρχουν και δύο διασκευές. Η μία είναι η σύνθεση «Aeoliana» του πρωτοπόρου τζαζ πιανίστα, συνθέτη και εκπαιδευτικού (και από τους πρώτους δασκάλους του Κοντραφούρη) Μάρκου Αλεξίου (1939-2014), ο οποίος έπαιξε σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη του τότε νεαρού Γιώργου ως πιανίστα. Η δεύτερη είναι η μάλλον απρόβλεπτη οργανική διασκευή στο τραγούδι «Αιώρα» της Σαββίνας Γιαννάτου. Νεανικό έργο της Γιαννάτου, η «Αιώρα» πρωτοπαρουσιάστηκε το 1982 στην Κέρκυρα, στους Αγώνες Ελληνικού Τραγουδιού που είχε ιδρύσει ο Μάνος Χατζιδάκις. Ο Γιώργος Κοντραφούρης με το τρίο του το μεταμορφώνουν δημιουργικά και με σεβασμό σε μια ατμοσφαιρική τζαζ σύνθεση.
Με το «The Passing» ο Κοντραφούρης επισκέπτεται την κλασική φόρμα του πιάνο-τρίο και εξερευνά το πιάνο ως μέσο ανασκόπησης των μουσικών αναμνήσεων της μακρόχρονης και δημιουργικής καλλιτεχνικής πορείας του.
Ένα άλμπουμ ήρεμης δύναμης που προσφέρεται για πολλαπλές ακροάσεις.
Το άλμπουμ κυκλοφορεί ταυτόχρονα σε βινύλιο και cd στα ενημερωμένα δισκοπωλεία, ενώ είναι διαθέσιμο και σε digital μορφή (streaming και download) σε Spotify, i-tunes, Apple music, Google Play, Deezer, Tidal, Qobuz και πολλές άλλες ψηφιακές πλατφόρμες. Ο καλός του ήχος οφείλεται στο στούντιο Antart Studio και στον μηχανικό ήχου τον Νίκο Κόλλια.
Playground Theory
«Tears go upwards»
Πρόκειται για το τρίτο άλμπουμ των Playground Theory και συνδυάζει όλα τα μουσικά στιλ του σχήματος εξελίσσοντας περαιτέρω τον ήχο τους. Δώδεκα τραγούδια με ύφος cinematic, synth-wave, σύγχρονη dream-pop και μια ανατολίτικη αίσθηση που με δεξιοτεχνία αναμιγνύουν ηλεκτρονικά στοιχεία με κιθάρες, κρουστά και μπάσα δύσκολο να αγνοηθούν («Paper words»). Ονειρικά φωνητικά με κυρίαρχες μελωδίες συνδυάζονται με διαπεραστικούς στίχους προς ένα υπνωτιστικό αποτέλεσμα («Escape the night»). Οι Playground Theory μας διηγούνται για τις ανατριχίλες που νιώθεις όταν δεν πρέπει («Lull», «A tiny red scratch»), την ειρωνεία των «επαφών» στον ψηφιακό κόσμο («Sleep and repeat»), την πικρή αίσθηση του ανεκπλήρωτου σε κάθε είδους ρηχές σχέσεις («Toys», «Belonging», «Paper words»), την συνειδητοποίηση και αποδοχή όλων των πτυχών της ζωής καθώς μεγαλώνουμε («Woman outside», «Escape the night»), πώς ακούγονται τα λόγια μας στα αυτιά ενός παιδιού («Don’t let me down», μια συνεργασία με τους Marva Von Theo) αλλά ακόμα και πως καταλήγουμε να ζηλεύουμε τον τρόπο σκέψης της γάτας μας με μια έξτρα δόση σαρκασμού («Cat feelings»). Όπως και στην προηγούμενη κυκλοφορία, συμπεριλαμβάνεται μια διασκευή παραδοσιακού επτανησιακού τραγουδιού, ερμηνευμένο στα ελληνικά («Το Λιμάνι» - «The Haven»). Είναι ένα από τα πιο αγαπημένα ερωτικά τραγούδια της Ζακύνθου, το οποίο μετατρέπεται σε ονειρικό ηχοτοπίο. Αιθέρια φωνητικά, σκοτεινά synthesizers, κιθάρες μαζί με ήχους της θάλασσας και των πουλιών δημιουργούν το ιδανικό καταφύγιο. Οι Playground Theory είναι οι: Μάρσια Ισραηλίδη (vocals - lyrics - synths), Δημήτρης Νέγκας (synths), Βαγγέλης Κατσουλάκης (drums - percussion), Διαμαντής Καζούρης (κιθάρα) και Τόλης Μετζηδάκης (μπάσο).
Στις ηχογραφήσεις συμμετείχαν επίσης οι μουσικοί: Μάρβα Βούλγαρη και Τέο Φοινίδης (Marva Von Theo), Γιώργος Πρινιωτάκης, Γιώτης Πετρέλλης, Αλεξ Μπασματζιάν, Cryintro, Γιάννης Τσέλικας. Πολύ καλός ήχος από το Artracks studio σε παραγωγή Γιώργου Πρινιωτάκη. Το Tears Go Upwards ξεχωρίζει μεταξύ άλλων και για το artwork του. Κάθε τραγούδι του άλμπουμ συνοδεύεται από ένα σκίτσο που φιλοτέχνησε ειδικά για την περίσταση ο Άγγελος Μπολώτος (It's Braining).
Το Tears Go Upwards θα είναι διαθέσιμο από την Puzzlemusik σε βινύλιο, cd και ψηφιακή μορφή (Spotify, Deezer, i-tunes, Apple Music, Google Play, Tidal και άλλες ακόμη ψηφιακές πλατφόρμες παγκοσμίως).
Σωτήρης Δεμπόνος
«Άλυτη» (soundtrack)
Το άλμπουμ περιέχει το soundtrack της ταινίας Άλυτη του Μίνωα Νικολακάκη. Η ταινία επρόκειτο να βγει στις κινηματογραφικές αίθουσες τον Μάρτιο του 2020. Φυσικά όλος ο προγραμματισμός ανατράπηκε και το soundtrack της ταινίας με μουσική του Σωτήρη Δεμπόνου κυκλοφόρησε τον Μάιο εν αναμονή της προβολής της ταινίας η οποία θα γινόταν κάποια στιγμή μέσα στο καλοκαίρι. Η μουσική δεν υποστηρίζει μόνο την ταινία, αλλά λειτουργεί και ως αυτόνομο έργο.
Ο Δεμπόνος έχει στο παρελθόν συνθέσει μουσική για πλήθος θεατρικών παραστάσεων, ντοκιμαντέρ και ταινιών μικρού μήκους. Στο «Άλυτη» χρησιμοποιεί κυρίως φυσικά όργανα (κλασική κιθάρα, βιολί, βιόλα, κρουστά) τα οποία είτε συνδυάζει με ηλεκτρονικούς ήχους, είτε τα επεξεργάζεται ηλεκτρονικά. Δημιουργεί έτσι ένα ολόκληρο ηχητικό σύμπαν με χαρακτηριστική όσο και πρωτότυπη ατμόσφαιρα, στο οποίο συνυπάρχουν και συνδιαλέγονται ο λυρισμός, τα ambient ηχοτοπία, η κατά τόπους μεταφυσική διάσταση και η πηγαία έμπνευση.
Η ταινία είναι συμπαραγωγή του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, της ΕΡΤ και της Cosmote TV. Η παγκόσμια πρεμιέρα της έγινε στο τμήμα Discovery του 44ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηµατογράφου του Τορόντο (TIFF), ενώ συμμετείχε επίσης σε Διεθνή Φεστιβάλ στην Πολωνία, την Ινδία αλλά και στο 60ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης στο οποίο τιμήθηκε με το βραβείο Best Location. Το σενάριο της ταινίας είναι εμπνευσμένο από τους μύθους και τους θρύλους της ελληνικής (και κατ’ επέκταση βαλκανικής) λαϊκής παράδοσης, οι οποίοι έχουν αποδοθεί µε «ρεαλιστική» προσέγγιση, ενώ το μεταφυσικό στοιχείο χρησιμοποιείται διακριτικά. Το άλμπουμ κυκλοφορεί από την Puzzlemusik σε CD και είναι διαθέσιμο και σε digital μορφή (streaming και download) σε Spotify, i-tunes, Apple music, Google Play, Deezer, Tidal, Qobuz και πολλές άλλες ψηφιακές πλατφόρμες. Στο άλμπουμ παίζουν οι μουσικοί: Γιώργος Κίτσιος (βιολί - βιόλα - κρουστά με δοξάρι), Σωτήρης Δεμπόνος (κλασική κιθάρα - synths - ηχητικά δείγματα - μπάσο - ιδιόφωνα κρουστά). Ηχογράφηση - ηχοληψία: Σωτήρης Δεμπόνος. Μίξη: Μανώλης Αγγελάκης. Mastering: Γιάννης Χριστοδουλάτος, Sweetspot Studio. Σχεδιασμός εξωφύλλου: Ελένη Κεσαπίδου. Επιμέλεια έκδοσης: Χρήστος Αλεξόπουλος.
Καλή σας ακρόαση.