Μετά από ένα χρόνο με κλειστά πανεπιστήμια, η πολιτεία δεν έχει δείξει καμία διάθεση να παρθούν τα κατάλληλα μέτρα, έτσι ώστε να ξανανοίξουν. Από την άλλη, έχουν ψηφιστεί νομοσχέδια που αλλάζουν τον τρόπο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, μειώνουν τα όρια φοίτησης και προβλέπουν τη δημιουργία ειδικού σώματος αστυνομίας για την «καλύτερη» φύλαξη των πανεπιστημίων. Οι φοιτητές απέναντι σε αυτήν την κατάσταση έχουν απαντήσει και συνεχίζουν να απαντάνε με γενικές συνελεύσεις, συλλαλητήρια, καταλήψεις, παραστάσεις διαμαρτυρίας, καλλιτεχνικά δρώμενα με χορό, μουσική και ζωγραφική, διαδικτυακές συζητήσεις και άλλες κινητοποιήσεις. Πλέον με δικές τους πρωτοβουλίες έχουν ξεκινήσει και τα πρώτα δια ζώσης μαθήματα και μάλιστα σε υπαίθριους χώρους, όπου τηρούνται όλα τα μέτρα προστασίας. Η «Εποχή» συνομίλησε με φοιτητικούς συλλόγους που πρωτοστάτησαν σε αυτό το εγχείρημα και καθηγητές που βοήθησαν να υλοποιηθεί.

 

Ιατρική Σχολή Ηρακλείου

 

«Πήραμε την πρωτοβουλία να γίνει το πρώτο δια ζώσης μάθημα, επειδή το πανεπιστήμιό μας είναι κλειστό εδώ και έναν χρόνο, και εμείς μακριά από την κλινική μας άσκηση εδώ και πέντε μήνες. Στα πρώτα τέσσερα χρόνια φοίτησης τα μαθήματα είναι τελείως θεωρητικά με πολύ λίγες επισκέψεις στο νοσοκομείο. Ακολουθούν το 5ο και το 6ο, δύο καθαρά κλινικά έτη, κατά τα οποία εστιάζουμε στην εκμάθηση βασικών ιατρικών δεξιοτήτων, που θα χρησιμοποιούμε για μια ζωή μετά», σχολιάζει η Αρετή Μελάνη, μέλος της επιτροπής του 5ου έτους της Ιατρικής Σχολής Ηρακλείου. Στις 19 Μαρτίου πραγματοποιήθηκε η πρώτη δια ζώσης διάλεξη στο εξωτερικό αμφιθέατρο της Σχολής, με τη συμμετοχή φοιτητών από όλα τα έτη.

Στα μέσα Ιανουαρίου και οι επτά ιατρικές σχολές της Ελλάδας έστειλαν κοινή επιστολή στο υπουργείο Παιδείας, εκφράζοντας την έντονη ανησυχία τους για το τι θα συμβεί με την κλινική τους άσκηση, πώς δεν θα χαθούν τα εξάμηνα, και πώς μπορούν να αναπληρωθούν. Μέχρι σήμερα δεν έχουν λάβει κάποια επίσημη απάντηση. «Το να μας αγνοούν έτσι οι ιθύνοντες είναι αδιαφορία, ανευθυνότητα, αλλά και ανικανότητα. Έτσι το βιώνουμε, αλλά παρόλα αυτά δεν πτοούμαστε, δεν πρόκειται να σταματήσουμε μέχρι να εισακουστούμε», ολοκληρώνει η Αρετή, για να προσθέσει ο καθηγητής που έκανε την πρώτη διάλεξη, Γιάννης Δαλέζιος: «υπάρχουν διαδικασίες στα πανεπιστήμια που δεν μπορούν να γίνουν με τηλεκπαίδευση, όπως η κλινική άσκηση των γιατρών, των νοσηλευτών, των ψυχολόγων. Περιμένουμε από αυτούς τους ανθρώπους να πάρουν πτυχίο και να έρθουν να μας κάνουν καλά. Εάν δεν είναι καλά εκπαιδευμένοι, θα αντιμετωπίσουμε σοβαρό πρόβλημα στην υγεία. Αλλά και άλλων επιστημών όπως βιολόγων, χημικών, μηχανικών, φυσικών το πρόγραμμα σπουδών είναι πλήρως βασισμένο στα εργαστήρια. Χωρίς αυτά δε μαθαίνουν. Δεν υπάρχει καμία δικαιολογία να παραμένουν ακόμα κλειστά».

 

Παιδαγωγικό Τμήμα ΑΠΘ

 

Στην Θεσσαλονίκη, οι κινητοποιήσεις των φοιτητικών συλλόγων έχουν πυκνώσει τους τελευταίους μήνες, ειδικά μετά τις βίαιες εισβολές των ΜΑΤ στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο και τις αναίτιες προσαγωγές και συλλήψεις φοιτητών. «Γενικά το τελευταίο διάστημα, όλοι οι φοιτητές έχουν επηρεαστεί, είτε ήταν παρόντες στα γεγονότα στην πρυτανεία και την κατάληψη είτε απλά είδαν βίντεο και φωτογραφίες με την αστυνομία να μπαίνει μέσα στο χώρο τους. Κανένας δεν έχει μείνει ανεπηρέαστος από αυτές τις εικόνες, είτε είναι φοιτητής είτε καθηγητής. Προσπαθούμε να δράσουμε ενιαία. Ανά εβδομάδα γίνονται συντονιστικά, όπου συμμετέχουν όλοι οι φοιτητικοί σύλλογοι της πόλης και προσπαθούμε να καταλήξουμε σε κάποιες δράσεις που θα γίνονται από κοινού. Θέλουμε με κάποιο τρόπο να βρισκόμαστε μέσα στα πανεπιστήμιά μας, έτσι ώστε, ό,τι και να προκύπτει, εμείς να μπορούμε να τα υπερασπιστούμε», μας αναφέρει η Βίκη Αραπίτσα, πρόεδρος του φοιτητικού συλλόγου του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, ο συγκεκριμένος φοιτητικός σύλλογος πριν από δέκα μέρες οργάνωσε το πρώτο δια ζώσης μάθημα του τμήματος στον υπαίθριο χώρο του πανεπιστημίου. Καθηγητής της διάλεξης ήταν ο Χρήστος Τουρτούρας. «Ήταν εξαιρετικά συγκινητικό για όλους μας. Η ανατροφοδότηση που πήρα ήταν κάτι το συγκλονιστικό. Τα παιδιά φαίνονταν κυριολεκτικά “σκασμένα”. Ανάμεσά τους ήταν και κάποιοι πρωτοετείς που δεν γνωρίζουν το πανεπιστήμιό τους. Μάλιστα ένας από τους πρωτοετείς με πλησίασε και μου είπε πως είμαι σαν διάσημος. Τον ρώτησα τι εννοεί και μου απαντά “Είστε σαν εκείνους τους ανθρώπους που τους ακούμε και τους βλέπουμε από μακριά, από το γυαλί, αλλά δεν μπορούμε να τους δούμε ποτέ από κοντά”. Μου έκανε πολύ μεγάλη εντύπωση. Σε λίγο δηλαδή θα αρχίσω να μοιράζω αυτόγραφα», σχολιάζει ο καθηγητής.

 

Διαφορετικές οι κυβερνητικές προτεραιότητες

 

Με πρωτοβουλία των αντίστοιχων φοιτητικών συλλόγων έχουν πραγματοποιηθεί οι πρώτες υπαίθριες δια ζώσης διαλέξεις και σε άλλες σχολές όπως στο ΤΕΦΑΑ Θεσσαλονίκης, στα τμήματα Γεωλογίας και Πολιτικών Μηχανικών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου, στη Φιλοσοφική Αθηνών. Οι φοιτητές με τη βοήθεια των καθηγητών τους αποδεικνύουν στην πράξη πως είναι ρεαλιστικό το ασφαλές άνοιγμα των πανεπιστημίων, αλλά η πολιτεία δεν φαίνεται διατεθειμένη να διαθέσει λεφτά για την ασφαλή επαναλειτουργία των σχολών. Από την άλλη, προτίθεται να διαθέσει 20 εκατομμύρια ευρώ για την ετήσια μισθοδοσία των 1.030 ειδικών φρουρών που θα στελεχώσουν την πανεπιστημιακή αστυνομία.

Λευτέρης Πλακίδας Ο Λευτέρης Πλακίδας είναι φοιτητής δημοσιογραφίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Περισσότερα Άρθρα
Πρόσφατα άρθρα ( Παιδεία )
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet