Τα Αρσάκεια Σχολεία με την ιστορία τους και τα χαρακτηριστικά τους προφανώς αποτελούν σχολεία υποδειγματικά για το νεοφιλελεύθερο αφήγημα. Είναι ιδιωτικά σχολεία με υψηλά δίδακτρα, άρα απευθύνονται σε οικογένειες που ανήκουν σε συγκεκριμένες κοινωνικο-οικονομικές κατηγορίες, οι μαθητές και οι μαθήτριές τους έχουν περάσει από δύσκολες εισαγωγικές εξετάσεις, επομένως είναι σχολεία της αριστείας, και οι εκπαιδευτικοί τους αξιολογούνται συνεχώς και αδιαλείπτως με αυστηρά κριτήρια.
Σχετικά με την αξιολόγηση αντιγράφω από τον διαδικτυακό τόπο των Αρσακείων Σχολείων:
«Ένα από τα διαφοροποιητικά χαρακτηριστικά των Αρσακείων-Τοσιτσείων Σχολείων είναι η λειτουργία της Εποπτείας, μιας ειδικής υπηρεσίας, μοναδικής για τα εκπαιδευτικά δεδομένα στην Ελλάδα, όχι μόνον κατά την περίοδο που συγκροτήθηκε, αλλά και στις μέρες μας. Η Εποπτεία έχει ευρείες διοικητικές αρμοδιότητες, καθώς οργανώνει, παρακολουθεί, ελέγχει και αξιολογεί το εκπαιδευτικό έργο που επιτελείται στα Αρσάκεια - Τοσίτσεια Σχολεία.»
Πώς συνέβη λοιπόν και σε αυτό το σχολείο - υπόδειγμα έγιναν τόσες πολλές και τόσο σοβαρές καταγγελίες από αποφοίτους του;
Να θυμίσω τις συγκλονιστικές μαρτυρίες μαθητών και μαθητριών που θήτευσαν στο Αρσάκειο σχολείο στην Εκάλη και αφορούν σε περιστατικά ψυχολογικής, λεκτικής και σωματικής βίας, από εκπαιδευτικούς.1
Ενώ μαρτυρία2 μαθήτριας από το Αρσάκειο Ψυχικού στον διαδικτυακό τόπο www.2020mag.gr αναφέρει:
«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι πολλές απέκτησαν προβλήματα, τα οποία ήταν εμφανή ήδη από τα σχολικά χρόνια. Νευρικές ανορεξίες, ψυχοφάρμακα, μηδενική αυτοεκτίμηση και κατάθλιψη είναι μερικά από αυτά που είδα προσωπικά όσο ήμουν ακόμα στο σχολείο. Πάρα πολλά παιδιά χρειάστηκαν ψυχολόγο για να ξεπεράσουν όλα αυτά που εσωτερίκευσαν […] Δεν είχαμε καμία σχέση με 16χρονα, ήμασταν θλιμμένα και φοβικά παιδιά, ισοπεδωμένα από τις ανούσιες ως επί το πλείστον υποχρεώσεις και πειθαρχήσεις.»
Και πιο κάτω αναφερόμενη σε καθηγητή θετικών επιστημών που παρενοχλούσε συστηματικά μαθήτριες:
«Το σίγουρο είναι πως ο άνθρωπος αυτός δεν λογοδότησε ποτέ. Τρανή απόδειξη ότι διδάσκει ακόμα και σήμερα.»
Παράλληλα, σε επιστολή τους, 286 απόφοιτοι του Αρσάκειου Ψυχικού από τα έτη (1994-2018), ζητούσαν από την Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία να αναλάβει τις ευθύνες της για περιστατικά που τα περιγράφουν ως «μια διαχρονική νοοτροπία». Και δεν αναφέρονται μόνο στον Δημήτρη Λιγνάδη που διετέλεσε καθηγητής τους αλλά και σε άλλους εκπαιδευτικούς «που συστηματικά εκμεταλλεύτηκαν και προσέβαλαν τη γενετήσια αξιοπρέπεια των μαθητών/τριών με την αντιδεοντολογική τους συμπεριφορά».
Με βάση τα παραπάνω δημιουργείται σειρά από ερωτήματα:
Πώς με τόσες ασφαλιστικές δικλείδες και αξιολογήσεις από τη «μοναδική για τα εκπαιδευτικά δεδομένα υπηρεσία της εποπτείας», αυτό το σχολείο - υπόδειγμα κατάφερε να πληγώσει τις ευαίσθητες ψυχές τόσο πολλών μαθητριών του;
Μήπως τελικά οι δείκτες και οι μετρήσεις αξιολόγησης δεν καταφέρνουν ακριβώς να αποτυπώσουν ούτε την παιδαγωγική αγάπη και το ενδιαφέρον για την εκπαιδευτική πράξη, αλλά ούτε καν την ψυχολογική ισορροπία που θα πρέπει να διαθέτει ο εκπαιδευτικός;
Και με δεδομένο ότι πάρα πολλές καταγγελίες δεν ελήφθησαν καθόλου υπόψη, μπορούμε να υποθέσουμε ότι τα αποτελέσματα της αξιολόγησης συνήθως γίνονται αντικείμενο επεξεργασίας και διαμόρφωσης με τέτοιο τρόπο ώστε να διευκολύνεται η προώθηση ημετέρων;
Πόσο αμερόληπτη είναι τελικά η αξιολόγηση; (Η κόρη του κ. Μπαμπινιώτη θα μπορούσε βάσει αξιολόγησης να μην επιλεγεί ως εκπαιδευτικός στο Αρσάκειο;)
Και πόσο αυταρχικά, καταπιεστικά και τελικά κακοποιητικά για την ψυχολογική υγεία και ισορροπία των εφήβων μπορούν να γίνουν τα σχολεία - πρότυπα με τις υπερβολικές απαιτήσεις τους;
Το υπουργείο Παιδείας φαίνεται ότι φιλοδοξεί, με τα νομοθετήματά του περί αξιολόγησης και προτύπων πειραματικών, να εφαρμόσει τις «καλές πρακτικές» του Αρσάκειου και στα δημόσια σχολεία, στα δημόσια σχολεία που, προς τιμήν των εκπαιδευτικών τους, δεν υπήρξαν ποτέ τέτοιου τύπου και τέτοιας έκτασης καταγγελίες.
Σημειώσεις
1. www.2020mag.gr/themata/812-arsakeio-ekalis-tesseris-sygklonistikes-martyries-sto-2020mag-gr-gia-somatiki-kai-psyxologiki-via-se-gymnasio-lykeio-kai-dimotiko
2. www.2020mag.gr/themata/818-fakelos-arsakeio-to-sxoleio-itan-sadistiko-kathigitis-mou-xaideve-ta-mallia-kai-mou-ekane-masaz-en-ora-mathimatos