Σα να μην έφθανε η πολύμηνη απραξία εξαιτίας της υγειονομικής κρίσης, θύελλα ξέσπασε ξαφνικά στον κινηματογραφικό κόσμο μετά από την ανακοίνωση των χρηματοδοτικών προγραμμάτων του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (EKK) για το 2019 και το 2020.

Όλα ξεκίνησαν στις 28/4 όταν το ΕΚΚ, με δελτίο Τύπου που εξέδωσε, ανέφερε πως ολοκληρώθηκε η διαδικασία αξιολόγησης όλων των εκκρεμοτήτων που υπήρχαν όσoν αφορά τις χρηματοδοτήσεις σχεδίων τα οποία εκκρεμούσαν. Υποστηρίζοντας λοιπόν πως «έκλεισε ο κύκλος των εκκρεμοτήτων», αναφέρει πως «από τις 182 προτάσεις, που εξετάστηκαν για να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση, προεγκρίθηκαν 43 οι οποίες χρηματοδοτούνται συνολικά με το πόσο των 2.520.000 ευρώ. Συγκεκριμένα, 25 κινηματογραφικά σχέδια ταινιών μικρού μήκους, 8 ντοκιμαντέρ και 10 μυθοπλασίας μεγάλου μήκους. Οι 6 από τις ταινίες μεγάλου μήκους που προεγκρίνονται, προέρχονται από πρωτοεμφανιζόμενους σκηνοθέτες». Συμπληρώνει δε πως η διαδικασία αυτή ξεκίνησε «τον περασμένο Νοέμβριο με τη συνδρομή συνεργατών readers», δηλαδή ανθρώπων οι οποίοι διάβασαν και αξιολόγησαν τις κατατεθείσες προτάσεις.

Και ενώ θα περίμενε κανείς την ικανοποίηση των επαγγελματιών του κινηματογράφου αφού, επιτέλους, μια σειρά από προτάσεις μπορούσαν πλέον να μπουν στο δρόμο της υλοποίησης, ξέσπασε η θύελλα.

 

Σε ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ο σκηνοθέτης Κώστας Φέρρης, έγραψε: «Το είχε καταγγείλει ο Βασίλης Βαφέας φεύγοντας από το Κέντρο, και κανείς δεν του έδωσε σημασία (…) Σήμερα μαθαίνουμε πως τέσσερις σκηνοθέτες βρέθηκαν ανάμεσα σ’ άλλους στην Επιτροπή Αναγνωστών του Κέντρου. Και… ενέκριναν τη χρηματοδότηση των δικών τους ταινιών».

Αρκετά αναλυτικό είναι το άρθρο της Πόλυς Κρημνιώτη στην «Αυγή» του περασμένου Σαββάτου (8/5). Η αρθρογράφος γράφει για «αντιθεσμική λειτουργία» του ΕΚΚ, ενός κρατικού φορέα ο οποίος «οφείλει να φροντίζει για την ενίσχυση του ελληνικού κινηματογράφου και των ανθρώπων του με διαφάνεια, ισονομία και δεοντολογία. Πολύ περισσότερο όταν αυτή η ενίσχυση αφορά χρηματοδοτήσεις με δημόσιο χρήμα». Και συνεχίζει αναφέροντας αυτό που ήδη είναι γνωστό, ότι δηλαδή ανάμεσα στις προεγκεκριμένες προτάσεις συγκαταλέγονται και αυτές τριών «αναγνωστών» του Κέντρου. «Στέργιος Πάσχος για την ταινία του "Ο τελευταίος ταξιτζής", για την οποία προεγκρίνεται το ποσό των 130.000 ευρώ, Γιώργος Γεωργόπουλος για την ταινία του "Πολύ κοριτσίστικο όνομα το Πάττυ" με το ποσό των 200.000 ευρώ και Ζαχαρίας Μαυροειδής για την ταινία του "Το καλοκαίρι της Κάρμεν", όπου σκηνοθετεί και συνυπογράφει το σενάριο με τον Ξενοφώντα Χαλάτση, για την οποία προεγκρίνεται η χρηματοδότηση με το ποσό των 190.000 ευρώ. (…) Ενδιαφέρον παράλληλα είναι το γεγονός ότι πριν από τις συγκεκριμένες προεγκρίσεις χρηματοδότησης στις 30 Μαρτίου είχε επίσης προεγκριθεί η χρηματοδότηση της ταινίας ακόμη ενός reader, του Βασίλη Κεκάτου, για την ταινία του "Οι άγριες μέρες μας", στην οποία υπογράφει τη σκηνοθεσία και το σενάριο, και προεγκρίθηκε τον ποσό των 2.500 ευρώ».

Η Πόλυ Κρημνιώτη παραθέτει και σημεία από επιστολή της σκηνοθέτιδας, Στρατούλας Θεοδωράτου προς την υπουργό Πολιτισμού, όπου ευλόγως αναρωτιέται «πως μπορεί κάποιος να είναι κριτής και κρινόμενος ταυτόχρονα στην ίδια περίοδο αξιολόγησης και πως μπορεί κάποιος να έχει την ιδιαίτερη αυτή σχέση του αναγνώστη του ΕΚΚ και συγχρόνως να διεκδικεί από το ΕΚΚ χρηματοδότηση για το έργο του;».

Προσωπικά θα επιθυμούσα πολύ να διαβάσω την απάντηση της κας Λίνας Μενδώνη, η οποία προφανώς δεν έχει δοθεί!

 

Ο κρίνων είναι και κρινόμενος

 

Όμως οι αντιδράσεις δεν σταμάτησαν εδώ. Ο σκηνοθέτης Βασίλης Κεσίλογλου, σε δική του ανάρτηση, με τρόπο κατηγορηματικό γράφει: «Ο βασικός στόχος μας δεν είναι να αποδείξουμε ότι οι κρίσεις ήταν άδικες, και δεν πρέπει να εμπλακούμε σε τέτοιες συζητήσεις. Απλά οι κρίσεις ήταν παράνομες, και πρέπει να ακυρωθούν στο σύνολο τους, και να επαναληφθεί η διαδικασία με άλλους αξιολογητές, που θα υπογράψουν υπεύθυνες δηλώσεις ότι δεν έχουν δική τους πρόταση στις υποψήφιες. Οι παραβάτες τιμωρούνται και οι νόμοι προβλέπουν αυστηρές ποινές, κακουργηματικού βαθμού».

Σε νέα ανάρτηση ο Βασίλης Κεσίσογλου αναφέρει πως θα παρέμβει δικαστικά ζητώντας ασφαλιστικά μέτρα για ακύρωση των αποφάσεων του ΕΚΚ. «Αυτοί οι καουμπόιδες και καουμπόισες του Κέντρου πρέπει να μάθουν να σέβονται τους νόμους, τη δεοντολογία, την επαγγελματική πρακτική και την ηθική τάξη. Όποιος-α συνάδελφος έχει έννομο συμφέρον, αν θέλει ας έρθει να ενώσουμε τις δυνάμεις μας», γράφει.

Στις 9/5, ο σκηνοθέτης Βασίλης Μαζωμένος, ως καλλιτέχνης αλλά και εκπροσωπώντας την εταιρεία Ορμή, έστειλε ανοιχτή επιστολή στο ΕΚΚ την οποία κοινοποίησε και στο υπουργείο Πολιτισμού. Στην επιστολή αναφέρει: «Υφίσταται μια σαφής σύγκρουση συμφερόντων μεταξύ των επιτροπών αξιολόγησης (οι ονομαζόμενοι και readers) και των σκηνοθετών ή παραγωγών ή σκηνοθετών - παραγωγών οι οποίοι υποβάλλουν αίτημα οικονομικής ενίσχυσης». Παρακάτω σημειώνει, ότι «το ΕΚΚ, ως φορέας ελεγχόμενος και χρηματοδοτούμενος από το ελληνικό δημόσιο, δεν διαφυλάσσει κατ’ ελάχιστον την αρχή της διαφάνειας. Αυτή η αρχή είναι υποχρέωση και όχι επιλογή». Και ερωτά εύλογα ο Μαζωμένος: «Υπάρχει τόση ένδεια αξιολογητών στην Ελλάδα; Είναι αναντικατάστατοι όσοι συμμετέχουν σε αυτή την επιτροπή; Είναι τόσο μικρή η δεξαμενή αξιολογητών στην Ελλάδα;».

Δεν ξέρω εάν υπάρχει ένδεια αξιολογητών, οπωσδήποτε όμως, κατά πώς φαίνεται, υπάρχει ένδεια ήθους και διαφάνειας!

 

Οι «μικρόνοες» και οι «υγιείς»

 

Υποστηρικτική προς τις αποφάσεις του ΕΚΚ ανακοίνωση, εξέδωσε ο Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Έργων (ΣΑΠΟΕ). Σε αυτήν αναφέρεται πως το ΔΣ του ΕΚΚ «κατόρθωσε να ολοκληρώσει τη διαδικασία αξιολόγησης 367 προτάσεων που εκκρεμούσαν για πάνω από δύο χρόνια, προκαλώντας προβλήματα ουσιώδη και εξευτελιστικά για τους Έλληνες παραγωγούς.

(…) Κατόρθωσε να ολοκληρώσει τη διαδικασία σύνταξης και δημοσίευσης του νέου Χρηματοδοτικού Κανονισμού του οργανισμού, που εκκρεμούσε για πάνω από 8 χρόνια, δημιουργώντας προϋποθέσεις για ένα σύγχρονο και διεθνή οργανισμό στο πλευρό των επαγγελματιών του κινηματογράφου». Και αντί συγχαρητηρίων, «ακούστηκαν φωνές διαμαρτυρίας για “αμφιλεγόμενες” και “διαβλητές” διαδικασίες αξιολόγησης δυστυχώς δεν προκαλεί έκπληξη. Είναι μια ακόμη θλιβερή υπενθύμιση ότι, δίπλα στους ενεργούς κι εξωστρεφείς επαγγελματίες του ελληνικού κινηματογράφου, θα υπάρχουν πάντα κι αυτοί που αντιμετωπίζουν το επάγγελμά μας με λογικές παρωχημένες και με μικρόνοια. Οι φωνές αυτές ήταν και παραμένουν μειοψηφία κι, ως τέτοιες, θα απομονωθούν από τις υγιείς δυνάμεις του ελληνικού κινηματογράφου».

Προσβλητική θεωρεί την ανακοίνωση του ΣΑΠΟΕ ο Βασίλης Μαζωμένος: «Μας προσβάλλει ως παρωχημένους και μικρονοϊκούς; Μας απειλεί ότι θα απομονωθούμε από τις υγιείς δυνάμεις που εκπροσωπούν οι ίδιοι; Με ποιο τρόπο θα μας απομονώσουν; Μήπως με τον ίδιο που το έκαναν στο ΕΚΚ; Δεν ντρέπονται; Έστησαν μια απίστευτη διαπλοκή και έχουν το θράσος αντί να λουφάξουν να μας απειλούν;», αναφέρει σε ανάρτηση-απάντηση ο σκηνοθέτης.

 

Δεν τηρούνται οι αποφάσεις

 

Ας πάμε όμως δυο χρόνια πίσω, όταν με τις αποφάσεις 1447/7-5-19 και 1448/10-5-19, το ΕΚΚ θέσπιζε κανόνες δεοντολογίας για τη διαφανή και έννομη λειτουργία του. Σύμφωνα με εκείνες, «τα μέλη των επιτροπών αξιολόγησης δεν επιτρέπεται κατά τη διάρκεια της θητείας τους να έχουν καταθέσει προς αξιολόγηση και χρηματοδότηση από το ΕΚΚ σχέδια κινηματογραφικών έργων σε οιοδήποτε πρόγραμμα του Κανονισμού Χρηματοδότησης του ΕΚΚ».

Ο κριτικός κινηματογράφου Τάσος Ρέτζιος, σε δική του ανάρτηση αναφορικά με τις αποφάσεις αυτές, έγραψε: «Αυτό το ασυμβίβαστο (προφανώς αυτονόητο για χώρα του δυτικού ημισφαιρίου), με έκπληξη διαπίστωσα στην... ελαχιστόμηνη θητεία μου στο Δ.Σ. του ΕΚΚ ότι δεν υπήρχε! Σκηνοθέτες, σεναριογράφοι κ.ά. διάβαζαν και έκριναν σενάρια σε προγράμματα στα οποία μετείχαν και οι ίδιοι! Ήταν από αυτά που εξαρχής εισηγήθηκα και διαμόρφωσα, αφού άκουσα και τη δικαιολογία “πού να βρούμε άλλους readers;” (εννοείται ότι δεν απάντησα - αρκούσε ένα σαρκαστικό χαμόγελο). Δεν ξέρω τι γίνεται τώρα (ή μπορεί και να ξέρω), αλλά η καθυστέρηση δεν είναι δικαιολογία. Η αξιολόγηση για άλλους λόγους καθυστερούσε, όχι γιατί δεν βάζαμε τους κρινόμενους να κρίνουν».

Τέλος, η Ένωση Τεχνικών Ελληνικού Κινηματογράφου και Τηλεόρασης-Οπτικοακουστικός Τομέας (ΕΤΕΚΤ-ΟΤ), σε δική της ανακοίνωση-παρέμβαση, αναφέρει: «Η απάντηση του Δ.Σ του ΕΚΚ προς την κινηματογραφική κοινότητα ότι ναι μεν, αλλά υπήρχαν και άλλα σενάρια των readers που δεν εγκρίθηκαν, προκαλεί κλαυσίγελο. (…) Μια μερίδα παραγωγών, αυτοϊκανοποιούνται όταν μετά από σχεδόν 3 χρόνια προεγκρίνονται χρηματοδοτήσεις για μόλις 43 σχέδια, έναντι 182 κατατεθειμένων προτάσεων, δηλαδή ποσοστό μόνο 23.63%. (…) Η ΕΤΕΚΤ-OT, στηρίζει τον θεσμό του ΕΚΚ, οφείλει όμως να ασκεί κριτική σε λάθος επιλογές και πρακτικές. (…) Η κινηματογραφική κοινότητα δεν ευθύνεται για τη μη ύπαρξη εσωτερικού κανονισμού του ΕΚΚ, δεν ευθύνεται για τη μη ύπαρξη χρηματοδοτικού κανονισμού, δεν ευθύνεται για τη λειτουργία του ΕΚΚ».

Στράτος Κερσανίδης strakersan@gmail.com
kersanidis.wordpress.com
Περισσότερα Άρθρα
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet