Όταν δημοσίως και με την αρωγή συγκεκριμένων ΜΜΕ ένα υψηλό κυβερνητικό στέλεχος εμφανίζεται να αποκρύπτει καταφανώς την αλήθεια για τα πεπραγμένα του, πόση αξιοπιστία μπορεί να απομένει για τα λεγόμενά του; Όταν πρόκειται δε για την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, το περιστατικό μάλλον δεν ξαφνιάζει αλλά έρχεται προς επίρρωση μιας πάγιας πλέον κυβερνητικής και προσωπικής πρακτικής. Για να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι, πρόκειται για τη «διαρροή» διαλόγου που δήθεν «συνέβη» στα Προπύλαια της Ακρόπολης [www.efsyn.gr/node/295238] και στόχο είχε, ως παράπλευρο κέρδος, να εμφανίσει τον πρόεδρο της αξιωματικής αντιπολίτευσης ως αδαή, αλλά κυρίως να εμφανίσει την προηγούμενη κυβέρνηση να έχει ακολουθήσει στην περίπτωση των αρχαίων στο μετρό Θεσσαλονίκης πρακτική ανάλογη με αυτή που με κάθε μέσο επιχειρεί να ακολουθήσει η νυν κυβέρνηση. Παλιός και χωρίς όρια ο αγώνας δηλαδή: να αποσπαστούν τα αρχαία από το σταθμό Βενιζέλου, παρά τη διεθνή κατακραυγή, παρά τις περί αντιθέτου γνωμοδοτήσεις επιστημόνων. Και τώρα «αποκαλύπτωντας» ότι και οι προηγούμενοι τα ίδια έκαναν. Αμ, δεν τα έκαναν. Η ίδια και η ίδια εμφανίζεται πίσω από την εμμονή της απόσπασης του μνημείου: η τότε γενική γραμματέας και νυν υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη.

 

Το ζήτημα αποσαφηνίζει η αρχαιολόγος και πρώην γενική γραμματέας του ΥΠΠΟΑ, Μαρία Βλαζάκη, σε συνέντευξή της που έδωσε στο parallaximag [parallaximag.gr/featured/alitheia-gia-to-ti-synevi-me-tis-archaiotites-tou-stathmou-agias-sofias] και σε επικοινωνία που είχαμε μαζί της.

«Πολύς λόγος γίνεται τελευταία για τις αρχαιότητες στον σταθμό Αγίας Σοφίας του μετρό Θεσσαλονίκης με αφορμή τον "προ των πυλών" τεμαχισμό του μνημειακού συνόλου στον γειτονικό σταθμό Βενιζέλου μετά και την πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ με οριακή πλειοψηφία, σύμφωνα με τα ΜΜΕ. Οι υπέρμαχοι του τεμαχισμού ψάχνουν απεγνωσμένα εκτός των άλλων και επιστημονικές προφάσεις για να κατηγορήσουν ως ανακόλουθες την προηγούμενη πολιτική ηγεσία, την τοπική Εφορεία Αρχαιοτήτων αλλά και τις Κεντρικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού και εν τέλει να βρουν δικαιολογίες και ελαφρυντικά για το "έγκλημα" στο οποίο πρόκειται να προβούν. Δεν τους ενδιαφέρει αν διαστρεβλώνουν την αλήθεια με κραυγαλέο τρόπο, εκθέτοντας πρωτίστως στελέχη και υπαλλήλους της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας.

 

2012. Απόσπαση της Μέσης Οδού/Decumanus Maximus

 

Το 2011, κατά τις ανασκαφές στον σταθμό Αγίας Σοφίας ήρθε στο φως τμήμα του Decumanus Maxim/Μέσης Οδού (μαρμαρόστρωτου δρόμου), σωζόμενου σε πλάτος 2.5 έως 3.5 μ., από τα  συνολικά 4.6 μ., διότι τα υπόλοιπα είχαν καταστραφεί από τον διαφραγματικό τοίχο του σταθμού.  Ο δρόμος απομακρύνθηκε με την Υ.Α. Παύλου Γερουλάνου (Απρίλιος 2012), με τον όρο να επανατοποθετηθεί αόριστα "εντός χώρου του σταθμού και με δυνατότητα θέασης από τον σύγχρονο δρόμο", απομονωμένο, ως κινητό εύρημα πλέον, και όχι στην αρχική του θέση. Όμως, καμία μελέτη επανατοποθέτησης δεν ακολούθησε από την Αττικό Μετρό Α.Ε., τουναντίον η Εταιρεία δήλωσε ότι ο κομματιασμένος δρόμος δεν χωράει μέσα στον σταθμό. Σε αυτόν ακριβώς τον δρόμο φέρεται ότι αναφέρθηκε πρόσφατα η υπουργός Λίνα Μενδώνη. Είναι δυνατόν η κ. Μενδώνη να διαδίδει ότι η Μέση Οδός/Decumanus Maximus, στο τμήμα που αποκαλύφθηκε στον σταθμό Αγίας Σοφίας, αποσπάστηκε το 2017 και 2018, ενώ γνωρίζει καλύτερα από τον καθένα ότι αυτή αποσπάστηκε το 2012, επί των ημερών της στο ΥΠΠΟΑ; Και αν αυτό δεν αληθεύει τελικά, τότε πώς να αληθεύει η συγκεκριμένη στιχομυθία όπως δημοσιεύτηκε;

 

2017. Βόρεια και Νότια Είσοδος, ανασχεδιασμός του Σταθμού

 

Το 2016, στον σταθμό Αγίας Σοφίας ανασκάφηκαν  χώροι στα βόρεια και νότια της Εγνατίας οδού με σκοπό να δημιουργηθούν η βόρεια και η νότια είσοδος του σταθμού. Οι αρχαιότητες που ήρθαν στο φως είναι πολύ σημαντικές αλλά δεν μπορούσαν να αντιμετωπιστούν συνολικά, όπως εκείνες στον σταθμό Βενιζέλου, διότι έλειπε πλέον ο κύριος κορμός τους, ο μαρμαρόστρωτος δρόμος με το κρηναίο και τον στυλοβάτη που είχε αφαιρεθεί το 2012.

Παρότι έλειπε ο κεντρικός κορμός των αρχαιοτήτων, με συντονισμένες προσπάθειες της τοπικής Εφορείας Αρχαιοτήτων και των Κεντρικών Υπηρεσιών του ΥΠΠΟΑ, τη σύμφωνη γνώμη της Αττικό Μετρό Α.Ε. και του Δήμου Θεσσαλονίκης και με τη θετική γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, βρέθηκε η καλύτερη λύση για την τύχη των πολύ σημαντικών αυτών αρχαιοτήτων. Με τις υπουργικές αποφάσεις Λυδίας Κονιόρδου (Μάιος 2017 και Φεβρουάριος 2018)  διατηρήθηκε κατά χώραν και σε έκταση 500 τμ το μεγαλύτερο τμήμα, τα 2/3, των αποκαλυφθεισών αρχαιοτήτων, δηλαδή τα βυζαντινά καταστήματα και η σιγμοειδής πλατεία με στοά, ενώ το τμήμα του κρηναίου και τμήμα της ημικυκλικής πλατείας στη νότια είσοδο αποσπάσθηκαν με σκοπό να επανατοποθετηθούν, στην αρχική θέση το πρώτο και εντός της νότιας εισόδου το δεύτερο. Μόνο πολύ μικρά τμήματα αποκόπηκαν και επανέρχονται, συνολικού εμβαδού 170 τμ., σύμφωνα με μελέτη που ακολούθησε αμέσως μετά την απόφαση. Αυτό σε αντιπαράθεση με τα περίπου 1,3 στρέμματα που τεμαχίζονται, απομακρύνονται με σκοπό να επανέλθουν (;) στον σταθμό Βενιζέλου, σύμφωνα με την Υ.Α. Λίνας Μενδώνη.

Αντί λοιπόν να επαινούνται οι πολύ επιτυχημένες ενέργειες το 2017 ως προς τις αποκαλυφθείσες αρχαιότητες στις εισόδους του σταθμού Αγίας Σοφίας, διαστρεβλώνονται φρικτά προκειμένου να αποπροσανατολιστεί η κοινή γνώμη από το γεγονός του τεμαχισμού και της απομάκρυνσης του μοναδικού και εξαιρετικά διατηρημένου μέχρι σήμερα μνημειακού συνόλου του γειτονικού σταθμού Βενιζέλου.»

ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet