Γιάννης Παπαδόπουλος

«Mirrorself»

Puzzlemusik

 

Δεν είναι απαραίτητο να γνωρίζεις την τζαζ, αρκεί αυτό που ακούς να σου αρέσει και στη συνέχεια, βέβαια, γρήγορα αντιλαμβάνεσαι πως η τζαζ είναι ο εκτελεστής. Στο παρόν ηχογράφημα έχουμε σπουδαίους εκτελεστές, σολίστες που απαρτίζουν δύο δυναμικά σχήματα, ένα πιάνο τρίο και ένα κουαρτέτο εγχόρδων και συντελούν ώστε το ακρόαμα να γίνει ελκυστικό και ενδιαφέρον και στον πλέον αδαή, ως προς το ιδίωμα της τζαζ, ακροατή. Πρόκειται για μια συνύπαρξη τζαζ σχήματος με κουαρτέτο εγχόρδων που συνηθίζεται ως πειραματισμός στην τζαζ, εδώ όμως έρχεται να αναδείξει με τη λεπτομερή καθαρότητα ενός καθρέπτη, την έμπνευση και την εσωτερική διαδικασία του συνθέτη Γιάννη Παπαδόπουλου. Το άλμπουμ «Mirrorself» σύμφωνα με τον ίδιο είναι: ένα ένα τέτοιο προσωπικό κάτοπτρο που προέκυψε μετά από πολύ καιρό αναζήτησης, απόρριψης και αναθεώρησης των ψευδών ειδώλων που φαντάζεται πολλές φορές ο εγωισμός μας. Μια ρεαλιστική απεικόνιση του ποιος είναι ο δημιουργός του, τουλάχιστον έως τώρα. Ομολογουμένως, ο δημιουργός του, έως τώρα, βήμα το βήμα και κάθε επόμενο βήμα έχει ανεβάσει ψηλά τον πήχη, καταγράφοντας στη δισκογραφία, ως Next Step Quintet ή Quartet με τίτλους «Next Step Quintet» (2013), «2» (2015) και «At the Zoo» (2020) και συμμετέχοντας σε συναυλίες με πολλά άλλα σχήματα της ελληνικής σκηνής.

Στο «Mirrorself», ο Γιάννης Παπαδόπουλος παρουσιάζει από τη μέχρι σήμερα συνθετική του δραστηριότητα, προηγούμενα αλλά και πρόσφατα έργα του και τα ηχογραφεί με τους φίλους και συνοδοιπόρους του μουσικούς. Στο πιάνο-τρίο συναντάμε τον ίδιο τον Γιάννη Παπαδόπουλο στο πιάνο και τους συνοδοιπόρους του στους Next Step Ντίνο Μάνο στο μπάσο και Βασίλη Ποδαρά (aka Billy Pod) στα ντραμς. Το κουαρτέτο εγχόρδων αποτελούν οι: Μπάμπης Καρασαββίδης (βιολί), Γιώργος Κώτσικας (βιολί), Μιχάλης Καταχανάς (βιόλα) και Γιώργος Ταμιωλάκης (τσέλο). Από την αρχή, στο ομότιτλο του άλμπουμ κομμάτι «Mirrorself», ο Γιάννης Παπαδόπουλος δεινός τζαζίστας φέρνει εκείνα τα ρυθμικά στοιχεία μιας δημιουργικής επιμιξίας υλικών από τη ροκ, τη free jazz αλλά και την ευρωπαϊκή ρομαντική μουσική στα μέτρα της αισθητικής της εγχώριας τζαζ σκηνής. Είναι ένα όμορφο ρομαντικό έργο με ελληνικά λυρικά χαρακτηριστικά. Επίσης η επιτυχημένη έμπνευση του συνθέτη να συνδυάσει το πιάνο τρίο με τα έγχορδα επιβεβαιώνει ότι στη τζαζ, δημιουργός είναι εκείνος που διατυπώνει την προοπτική της μουσικής του προβάλλοντας τις ανάγκες της προσωπικής του έκφρασης.

Το άλμπουμ περιλαμβάνει 7 κομμάτια. Παραθέτω μία σύντομη αναφορά: Στο δεύτερο κομμάτι το «Nebbia» τα έγχορδα παίζουν μαγικά με ρυθμική ευελιξία και σε μελωδικό διάλογο με το πιάνο. Το τρίτο κομμάτι «Neverending» είναι έντονα εκφραστικό με αφηγηματικό μελωδικό χαρακτήρα και πλούσιο σε μουσικά τοπία και εικόνες. Όσο για το «Architect» που ακολουθεί είναι τζαζ, με τονικές εναλλαγές, γρηγοράδα, έντονο διάλογο συχνά αυτοσχεδιαστικό και χρωματικές πινελιές από την πλούσια παλέτα των καταβολών της τζαζ, ένα κομμάτι πολύ ενδιαφέρον. Ακολουθεί το «Icon» που σε γοητεύει με τον ρομαντικό διάλογο τού πιανιστικού τρίο με το κουαρτέτο εγχόρδων που εξελίσσεται με πολλά λυρικά και δραματικά στοιχεία. Το «Regression», είναι καθαρά ατμοσφαιρικό και η συλλογή ολοκληρώνεται εντυπωσιακά με το «Tempest» ένα απόλυτα υψηλής τεχνικής κομμάτι, όπου ο συνθέτης δίνει χώρο στην ατομική εκφραστικότητα του εκτελεστή, εν προκειμένω στον ντράμερ (Βασίλης Ποδαράς) και στον μπασίστα (Ντίνος Μάνος) ενώ η «συμφωνική» σύμπραξη των δύο σχημάτων, το πιάνο-τρίο και το κουαρτέτο εγχόρδων, δημιουργεί ένα θεαματικό φινάλε.

Η επιμελημένη δομή των κομματιών της συλλογής κράτα τον ακροατή σε μία συναισθηματική ευεξία και ισορροπία καθώς (όπως εξάλλου το εύχεται και ο συνθέτης) η μουσική αφήγηση σού μένει στο μυαλό, την καρδιά και την ψυχή. Μου είναι δύσκολο να αποφασίσω ότι το παρόν ηχογράφημα ανήκει με απόλυτη βεβαιότητα σε κάποιο συγκεκριμένο στιλ, όμως, είναι αντιληπτό πως ο Γιάννης Παπαδόπουλος βλέπει την τζαζ ως κώδικα ερμηνείας του εσωτερικού του κόσμου με όρους μουσικούς. Η γραφή του είναι, προσωπική γι’ αυτό και αναγνωρίσιμη σε αυτήν εναρμονίζει τις επιρροές του από την κλασική, την ροκ και την έντεχνη ελληνική μουσική. Στις εμπνεύσεις του καθρεπτίζεται ο ίδιος, με διαύγεια «Mirrorself. Πρόκειται για ένα δίσκο που ο συνθέτης και οι εκτελεστές του ανήκουν στο καλύτερο μουσικό δυναμικό της ελληνικής τζαζ σκηνής και δώ το επαληθέυουν περίτρανα. Ένας δίσκος που πρέπει να κοσμεί τη δισκοθήκη των φίλων της ελληνικής τζαζ. Στα συν του δίσκου ο πολύ καλός ήχος από τον Γιώργο Καρυώτη (Studio Sierra), το mastering πάλι του ιδίου και του Χρήστου Ζορμπά (Studio Sierra) και το Artwork & Design εξωφύλλου που υπογράφει ο Carmelo Παπαδόπουλος.

Το άλμπουμ κυκλοφορεί από την Puzzlemusik, (δεν πρέπει να παραγνωρίζεται το γεγονός πως η ελληνική τζαζ σκηνή χάρη σε εταιρείες όπως η Puzzlemusik κερδίζει ένα απροσδόκητα μεγάλο ακροατήριο) θα το βρείτε σε CD στα δισκοπωλεία και σε streaming/download σε Spotify, i-Tunes, Deezer, Amazon music, Tidal, Qobuz και άλλες πλατφόρμες. Η έκδοση βινυλίου του άλμπουμ, θα κυκλοφορήσει επίσης από την Puzzlemusik, το φθινόπωρο του 2021.

Καλή σας ακρόαση.

 

* * *

 

Ο Γιάννης Παπαδόπουλος με την παράσταση «Fourth Stream Music» στο

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2021. Το Fourth Stream Music αποτελεί ένα ιδιότυπο κράμα κλασικής μουσικής, τζαζ, ποστ ροκ και ελεκτρόνικα. Μια μακροσκελής μουσική σύνθεση, με σαφή επιρροή από το third stream, ένα μουσικό κίνημα φιούζιον τζαζ και κλασικής μουσικής της δεκαετίας του ’60. Ερμηνεύουν: Γιάννης Παπαδόπουλος πιάνο, κίμπορντς, κιθάρα, Ντίνος Μάνος κοντραμπάσο, ηλεκτρικό μπάσο, Βασίλης Ποδαράς τύμπανα, Μπάμπης Καρασαββίδης βιολί, Γιώργος Κώτσικας βιολί, Μιχάλης Καταχανάς βιόλα, Γιώργος Ταμιωλάκης βιολοντσέλο.

Στην Πειραιώς 260 (Κήπος), 16 και 17 Ιουλίου στις 11μμ. Τιμή εισιτηρίων: 10 και 5 ευρώ.

Λιάνα Μαλανδρενιώτη Περισσότερα Άρθρα
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet