Από υγειονομικής πλευράς, η εβδομάδα που πέρασε χαρακτηρίστηκε κυρίως από τη συνεχιζόμενα καλπάζουσα πορεία της μετάλλαξης Δ και στη χώρα μας, στην οποία πλέον επικρατεί, αφού χαρακτηρίζεται από 44% μεγαλύτερη μεταδοτικότητα σε σχέση με τη μετάλλαξη Β, που μέχρι σήμερα επικρατούσε στην Ελλάδα. Ωστόσο πρόκειται για αναμενόμενη εξέλιξη, ως προς τη μεταδοτικότητα, αν και οι προσδοκίες για ταχύτερο ρυθμό εμβολιασμού, μετέθεταν την επικράτηση και την εξάπλωσή της μάλλον στο εγγύς μέλλον. Παράλληλα, νέες μελέτες, όπως αυτή ομάδας με τη συμμετοχή του καθηγητή Αιματολογίας στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Σορβόννης κ. Γρηγόρη Γεροτζιάφα, διαπιστώνουν «εμμένουσες διαταραχές σε αγγειακό επίπεδο που εμφανίζονται σε έναν στους 4 επιβιώσαντες από κορονοϊό και δεν σχετίζονται με τη βαρύτητα της νόσησης». Εύρημα που συντείνει στο συμπέρασμα ότι ο κορονοϊός δεν είναι άλλη μια ίωση ή γρίπη. Στο κέντρο και των δύο εξελίξεων βρίσκεται ο εμβολιασμός και η σημασία να ενταθεί ο ρυθμός με τον οποίο οι πολίτες τον επιλέγουν.

Σε αυτό το σημείο υπεισέρχεται μια άλλη επιλογή, η κυβερνητική. Μετά από απειλές που εκτόξευαν τις προηγούμενες ημέρες υπουργοί περί απόλυσης μη εμβολιασμένων που ανήκουν σε συγκεκριμένες επαγγελματικές ομάδες, η κυβέρνηση κατέθεσε μια προβληματική, ως προς τη συνταγματικότητά της αλλά όχι μόνο, τροπολογία, που υπερψηφίστηκε την Πέμπτη στην ολομέλεια της Βουλής και η οποία προβλέπει υποχρεωτικό εμβολιασμό για όλο το προσωπικό όλων των ιδιωτικών, δημόσιων και δημοτικών μονάδων φροντίδας ηλικιωμένων, ατόμων με αναπηρία, των ιδιωτικών και δημόσιων δομών Υγείας και όλο το προσωπικό του ΕΚΑΒ. Την τροπολογία του υπουργείου Υγείας υπερψήφισαν η ΝΔ και το ΚΙΝΑΛ, ενώ καταψήφισαν ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, το ΚΚΕ, η Ελληνική Λύση και το ΜέΡΑ25.

 

 

Η συγκεκριμένη τροπολογία θεσπίζει ως υποχρέωση, μέχρι τις 31/12/2021, για εργαζόμενους του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα να επιδεικνύουν στο αρμόδιο όργανο διοίκησης ή στον εργοδότη τους είτε το ψηφιακό πιστοποιητικό εμβολιασμού τους ή βεβαίωση ότι έχουν νοσήσει. Εξαιρούνται του εμβολιασμού όσοι έχουν νοσήσει και για διάστημα έξι μηνών από τη νόσησή τους, καθώς και όσοι έχουν αποδεδειγμένους λόγους υγείας που τους εμποδίζουν να εμβολιαστούν. Οι λόγοι εξαίρεσης ενός εργαζόμενου από τον εμβολιασμό του θα πρέπει να πιστοποιούνται από τριμελείς επιτροπές της οικείας υγειονομικής περιφέρειας, οι οποίες θα αποτελούνται από ιατρούς του ΕΣΥ.

Ο εργοδότης υποχρεούται να ενημερώσει τους εργαζομένους που είναι υπόχρεοι εμβολιασμού και εκείνοι θα πρέπει να κάνουν την πρώτη ή τη μοναδική δόση (εάν εμβολιάζονται με μονοδοσικό εμβόλιο) έως τις 16 Αυγούστου 2021 και στη συνέχεια να ολοκληρώσουν τη διαδικασία σύμφωνα με τον εμβολιαστικό κύκλο. Για το προσωπικό των ιδιωτικών και δημόσιων δομών υγείας η οριακή ημερομηνία είναι η 1η Σεπτεμβρίου 2021.

Σε κάθε άλλη περίπτωση ο εργοδότης υποχρεούται να μην κάνει δεκτή την παροχή της εργασίας του εργαζομένου και θα απαλλάσσεται από την υποχρέωση καταβολής αποδοχών για το χρονικό διάστημα που ο εργαζόμενος δεν παρέχει εργασία λόγω της εφαρμογής του νόμου. Σύμφωνα με την τροπολογία, αυτό το μέτρο θα έχει εφαρμογή και σε εργαζόμενους με συμβάσεις έργου, παροχής ανεξαρτήτων υπηρεσιών καθώς και συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας δανειζόμενου προσωπικού ή προσωπικού που συμβάλλεται με εργολάβο. Στον εργοδότη παρέχεται η δυνατότητα, για την αναπλήρωση των εργαζομένων αυτών που θα τεθούν σε αναστολή καθηκόντων, να προσλάβει προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου. Τέλος, με την τροπολογία παραχωρείται η εξουσιοδότηση στον υπουργό Υγείας να μπορεί να επεκτείνει τους κλάδους που θα είναι υποχρεωτικός ο εμβολιασμός ανάλογα με την πορεία εξέλιξης της πανδημίας και τις ανάγκες αντιμετώπισής της.

 

Στέρηση μισθού ως ποινή

 

Η ειδοποιός διαφορά μεταξύ επιλογής και υποχρέωσης εμβολιασμού είναι μεγάλη σε σημασία και με σημαντικές πτυχές. «Το να ανασταλεί η απασχόληση όσων έρχονται σε επαφή με το κοινό χωρίς να έχουν εμβολιαστεί μπορεί κάποιος να το αντιληφθεί τεχνικά ως πρόσφορο και αναγκαίο για την επίτευξη του δημόσιου σκοπού που έχει θέσει ο αρμόδιος, εν προκειμένω η κυβέρνηση. Ωστόσο, ο υποχρεωτικός εμβολιασμός, δηλαδή το να επιβάλλεις κάποιο δεινό σε όποιον δεν προσέρχεται αυθορμήτως να εμβολιαστεί υπονοεί μια μομφή για αυτήν την επιλογή του, για την οποία και συνεπώς τιμωρείται. Αυτό ακριβώς είναι εδώ η επιλογή της κυβέρνησης. Πίσω από ουδέτερες εκφράσεις, όπως "αναστολή καθηκόντων" ή "άδεια άνευ αποδοχών", αυτό που κρύβεται είναι μια επαχθέστατη συνέπεια σε βάρος του βιοτικού στοιχείου όσων δεν εμβολιάζονται, στην πραγματικότητα μια στέρηση μισθού που κανονικά θα επιβαλλόταν μόνο ως πειθαρχική ποινή, και αυτό είναι που καθιστά την τροπολογία προβληματική», λέει στην Εποχή ο επίκουρος καθηγητής στη Νομική Σχολή του ΑΠΘ, Ανδρέας Τάκης. «Κάθε άνθρωπος έχει, από το Σύνταγμα και τις διεθνείς συμβάσεις, δικαίωμα στη φυσική του υπόσταση, το οποίο τον καθιστά κύριο του εαυτού του ώστε για οποιαδήποτε ιατρική ή άλλη παρέμβαση στο σώμα του τον τελικό λόγο να τον έχει ο ίδιος, στο βαθμό τουλάχιστον που έχει σώας τας φρένας. Και μάλιστα αφού προηγηθεί ενδελεχής ενημέρωση για τις επιλογές και τις συνέπειες της καθεμίας. Τα ατομικά δικαιώματα υπάρχουν για να βάζουν μια κόκκινη γραμμή στο τι μπορεί να κάνει μια κυβέρνηση επικαλούμενη αυτό που κρίνει ως καλό για το σύνολο. Αλλιώς, καθίσταται το άτομο, καθεμιά και καθένας μας, αναλώσιμοι για το κοινό καλό. Γι’ αυτό και λέμε σε μια δημοκρατία ότι τα δικαιώματα έχουν έναν πυρήνα που δεν επιτρέπεται να προσβληθεί. Αν μια τέτοια πόρτα ανοίξει δεν κλείνει ποτέ. Είναι ολισθηρός δρόμος», επισημαίνει ο καθηγητής Φιλοσοφίας του Δικαίου. «Σε τελική ανάλυση, θα μπορούσε η κυβέρνηση να μεταφέρει σε άλλες θέσεις της υπηρεσίας τους εργαζόμενους που είναι ανεμβολίαστοι και αφού πρώτα έχει γίνει ένας κεντρικός σχεδιασμός και έχει επιχειρηθεί να λυθεί το πρόβλημα με την προώθηση κινήτρων και πειθώ. Πειθώ δεν είναι το να μας μαλώνουν κυβερνητικά στελέχη και ειδικοί από τηλεοπτικά παράθυρα, αλλά το να επιδιώκεις να αντικρούσεις τα επιχειρήματα αυτού που θεωρείς ότι σφάλλει σε μια δημόσια συζήτηση. Μια τέτοια προσέγγιση από την κυβέρνηση θα έδειχνε ότι θεωρεί πραγματικά όλες και όλους μας πολίτες και συμμάχους στην προσπάθεια για την αναχαίτιση της πανδημίας και όχι ανώριμους υπηκόους που χρειάζονται κηδεμόνα». 

 

Προστασία της εργασίας

 

Τις ίδιες σημαντικές πτυχές της υποχρεωτικότητας προκρίνει και ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για την καταψήφιση της τροπολογίας, αλλά και την τιμωρητική φύση της διάταξης καθώς και τη συγκεκριμένη επιλογή της τιμωρίας, τη στέρηση μισθού, που δημιουργεί βιοποριστικό πρόβλημα και μπορεί να ισοδυναμεί με απόλυση. Βέβαια, ο Αλέξης Τσίπρας έχει καλέσει τους πολίτες να εμβολιαστούν και να φορούν μάσκα, ενώ έχει ταχθεί κατά της γενίκευσης στην υποχρεωτικότητα του εμβολιασμού, υποστηρίζοντας ότι κάτι τέτοιο θα έχει ακριβώς τα αντίθετα αποτελέσματα. Σε κοινή δήλωσή τους οι τομεάρχες Υγείας και Εργασίας της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Ανδρέας Ξανθός και Μαριλίζα Ξενογιαννακόπουλου, αντίστοιχα, επισημαίνουν ότι «η κυβέρνηση, αγνοώντας την εισήγηση της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής για "κλιμακούμενες πρωτοβουλίες της Πολιτείας" και δράσεις στοχευμένης ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης με στόχο τον εκούσιο εμβολιασμό των πολιτών, προχώρησε στην κατάθεση τροπολογίας που θεσπίζει την υποχρεωτικότητα του εμβολιασμού. Χωρίς να έχουν εξαντληθεί τα περιθώρια εφαρμογής συναινετικών μέτρων που προάγουν την ηθική της ευθύνης και της κοινωνικής αλληλεγγύης. Και, κυρίως, χωρίς καμιά προστασία του θεμελιώδους δικαιώματος στην εργασία, αλλά, αντίθετα, με ρητή πρόβλεψη για αναστολή καθηκόντων και μη καταβολή αποδοχών σε ανεμβολίαστο προσωπικό του Δημόσιου και του Ιδιωτικού Τομέα. Στην πράξη αυτό σημαίνει απολύσεις εργαζομένων στις ιδιωτικές δομές και συμβασιούχων σε δομές του ΕΣΥ και σε προνοιακά ιδρύματα. Ειδικά στο δημόσιο τομέα, το κράτος ως εργοδότης δεν μπορεί να στερήσει τον μισθό των δημοσίων υπαλλήλων (μονίμων ή συμβασιούχων) και να τους δημιουργήσει βιοποριστικό πρόβλημα. Η αναγκαστική άδεια άνευ αποδοχών είναι τιμωρητική και δεν είναι αποδεκτή. Ο κ. Μητσοτάκης στην πραγματικότητα επαναφέρει με νέους όρους τη διαθεσιμότητα στο Δημόσιο!»

Μάλιστα προχωρούν και στις προτάσεις που προκρίνει ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, λέγοντας ότι «είναι αποδεκτό να οριστούν πολύ συγκεκριμένες δραστηριότητες και υπηρεσίες (νοσηλεία ασθενών, φροντίδα ηλικιωμένων ή ευπαθών ομάδων) που θα εκτελούνται αποκλειστικά από εμβολιασμένο προσωπικό. Αυτό είναι απολύτως θεμιτό με όρους επαγγελματικής ηθικής και δεοντολογίας και, πάνω απ’ όλα με όρους προστασίας της Δημόσιας Υγείας. Πάντα όμως με ισχυρές δικλείδες ασφαλείας για την εργασία και το εισόδημα του προσωπικού και για την αξιοποίηση των ανεμβολίαστων εργαζομένων σε άλλα καθήκοντα. Τέτοιες δικλείδες προφανώς δεν υπάρχουν στην κυβερνητική τροπολογία και, ακριβώς γι’ αυτό δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή».

Συνάμα, όμως, επισημαίνουν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, «η κυβέρνηση επιβάλλει ένα μέτρο που δεν απαντά στο μείζον πρόβλημα της ανεπαρκούς ανοσιακής προστασίας της κοινωνίας έναντι της μετάλλαξης Δ και του 4ου επιδημικού κύματος. Εκτός και αν το σχέδιο είναι η γενικευμένη υποχρεωτικότητα και η "θεραπεία σοκ" αλά Μακρόν. Στη Δημόσια Υγεία, όμως, σημασία δεν έχει μόνο ο στόχος (συλλογική ανοσία, προστασία ευάλωτων ομάδων) αλλά και ο τρόπος. Και ο τρόπος της κυβέρνησης είναι απαράδεκτος. Ποντάρει στο φόβο για την ανεργία και τη φτωχοποίηση, στον κοινωνικό αυτοματισμό και στην "ιερή αγανάκτηση" των εμβολιασμένων. Έτσι όμως δεν αντιμετωπίζει την κρίση εμπιστοσύνης μερίδας της κοινωνίας απέναντι στην Πολιτεία και στους θεσμούς της, αλλά αντίθετα πυροδοτεί ευρύτατες κοινωνικές αντιδράσεις, υπονομεύοντας τον καθολικό εμβολιασμό και την ίδια τη Δημόσια Υγεία».

 

Ο ιός και οι αντιδράσεις εξελίσσονται

 

Τέτοιες αντιδράσεις αποτελούν οι συγκεντρώσεις που πραγματοποιήθηκαν σε αρκετές πόλεις της Ελλάδας, την περασμένη Τετάρτη και για δεύτερη φορά τις τελευταίες μέρες. Αυτή τη φορά μάλιστα, παρότι ο συγκεντρωμένος κόσμος ήταν λιγότερος, υπήρξε εμφανής ακροδεξιά καθοδήγηση, με ακροδεξιά σύμβολα και συνθήματα. Αξίζει να σημειωθεί ότι το πρόταγμα, όπως αναγραφόταν και σε τρικάκια της ακροδεξιάς ομάδας Propatria, δεν ήταν «όχι στον εμβολιασμό», αλλά «όχι στον υποχρεωτικό εμβολιασμό». Πράγματι επικίνδυνα, λοιπόν, μονοπάτια επιλέγει η κυβέρνηση εισάγοντας την υποχρεωτικότητα με αυτόν τον τρόπο.

Επικίνδυνη παραμένει η πορεία και η εξέλιξη του κορονοϊού, «με χαρακτηριστικό τη μετακίνηση της νόσου σε μεγαλύτερες ηλικίες από ό,τι στην προηγούμενη φάση, συγκεκριμένα σε ανθρώπους 40 με 60 χρόνων, δεδομένο που ανησυχεί, διότι εν γένει όσο μεγαλώνει η ηλικία του νοσούντα μεγαλώνει και η σοβαρότητα της νόσησης», επισημαίνει στην «Εποχή» ο καθηγητής Μικροβιολογίας της Δημόσιας Υγείας, στο Τμήμα Πολιτικών Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, και μέλος της επιτροπής εμπειρογνωμόνων, Αλκιβιάδης Βατόπουλος.

Όσον αφορά μελέτες που έχουν δημοσιοποιηθεί και μιλούν για αναγκαιότητα δεύτερης δόσης εμβολίου για όσους εμβολιάστηκαν με το μονοδοσικό εμβόλιο, ώστε να καλυφθούν επαρκώς απέναντι στη μετάλλαξη Δ, ο καθηγητής σημειώνει ότι «πρόκειται για κάτι που ακόμα δεν είναι ξεκάθαρο με σαφήνεια και ότι μάλλον η συμπληρωματική δόση θα αφορά ομάδες πληθυσμού και όχι με κριτήριο το είδος του εμβολίου με το οποίο εμβολιάστηκαν, αλλά την ευαλωτότητα».

Σχετικά με το τοπικό λοκντάουν που επιβλήθηκε στη Μύκονο (βλ. ρεπορτάζ σε διπλανή στήλη) και αποτελεί ίσως προπομπό και για άλλες περιοχές, ο κ. Βατόπουλος υπογραμμίζει ότι πρόκειται «για αποφάσεις της Πολιτικής Προστασίας και όχι της επιστημονικής επιτροπής, στο πλαίσιο της οποίας δεν συζητήθηκε καθόλου. Εμείς αξιολογήσαμε ότι η περιοχή βρίσκεται στο κόκκινο. Το τι θα σημάνει αυτό ως διαχείριση, το αποφασίζει η πολιτεία». Η ίδια που είναι αρμόδια και για την εφαρμογή των μέτρων, η οποία είναι εξαιρετικά προβληματική και χωρίς περιφρούρηση, δεδομένο που θέτει και «ζήτημα ρεαλιστικότητας των μέτρων που αποφασίζονται».  Η ίδια που θα κριθεί για τα μέτρα που επιλέγει.

Πρόσφατα άρθρα ( Υγεία )
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet