Στο χειρότερο λοκντάουν που γνωρίσαμε στην Covid-19 εποχή, μια μικρή χαραμάδα ελπίδας και αμφισβήτησης δημιουργήθηκε στο Πάντειο, απέναντι σε μια νέα «κανονικότητα» που επιβάλει η Ν. Κεραμέως στα ΑΕΙ. Στις παράλογες απαγορεύσεις, την άκρατη καταστολή που κλιμακώθηκε με τα επεισόδια της Ν. Σμύρνης, οι φοιτητές απάντησαν με δια ζώσης μαθήματα, που αμφισβήτησαν την δήθεν τέλεια εξ αποστάσεως διδασκαλία. Το Πάντειο Πανεπιστήμιο είναι το μοναδικό ΑΕΙ που άνοιξε 10 φορές στο προηγούμενο εξάμηνο, με τους φοιτητές να συνεργάζονται με τους καθηγητές τους και τους συναδέλφους μας να κατακλύζουν τους χώρους του ΑΕΙ της Λ. Συγγρού.

Ποιο όμως το κεκτημένο αυτών των 10 «ανοιγμάτων»; Τι σημαίνουν για την απλή φοιτήτρια και φοιτητή; Πρόκειται για την τρανή απόδειξη πως μπορούμε να πάρουμε πίσω τις ζωές μας ως φοιτητές. Ως το μελλοντικό επιστημονικό δυναμικό της χώρας και το αύριό της, που δεν μπορεί να ζει πλέον μέσα από μια οθόνη. Και ως το μέλλον που δεν δέχεται την καταστολή και την επιβολή μέτρων, όπως η πανεπιστημιακή αστυνομία στις σχολές του.

Η βασική διαίρεση είναι ανάμεσα στα «κανονικά» μαθήματα που υπάγονται στο προγράμματα Σπουδών και στα αντιμαθήματα, τα οποία διοργανώθηκαν με πρωτοβουλίες φοιτητών–καθηγητών, κυρίως πάνω σε επίκαιρα και σημαντικά ζητήματα, χωρίς την εποπτεία και έγκριση της ΕΘΑΑΕ, ως η κατ’ εξοχήν έκφραση της ελεύθερης διακίνησης ιδεών. Η δεύτερη διάκριση είναι ανάμεσα στα αμιγώς δια ζώσης μαθήματα και στα υβριδικά, τα οποία πραγματοποιήθηκαν στο Πάντειο μεν, αλλά και με διαδικτυακή συμμετοχή.

Με πλούσια θέματα, εμπνευσμένα από την επικαιρότητα των μηνών που ζούσαμε οι καθηγήτριες Ξ. Χρυσοχόου, Χ. Μητσοπούλου και οι καθηγητές Δ. Καλτσώνης, Σ. Σεφεριάδης και Ι. Κουζής κάλεσαν τους φοιτητές τους σε δια ζώσης αντιμαθήματα, αλλά και σε υβριδικά κανονικά μαθήματα, των οποίων η προσέλευση αποδεικνύει πως με την κατάλληλη στήριξη από το υπουργείο το προηγούμενο εξάμηνο, μπορούσε σε πολλά ΑΕΙ με ανοιχτούς χώρους, ή και σε δημόσιους χώρους παραχωρημένους από την πολιτεία, να είχαν πραγματοποιηθεί δια ζώσης.  

Τα πρώτα μαθήματα προέκυψαν από τον γενικό Συντονισμό των Συλλόγων του Παντείου (Φοιτητών–Μελών ΔΕΠ–Δ. Προσωπικού) και με πάνω από 50 άτομα να προσέρχονται σε κάθε μάθημα. Μετά τη σκυτάλη ανέλαβαν πρωτοβουλιακά φοιτητές, με την προσέλευση να αυξάνεται συνεχώς και να πλησιάζει τριψήφιο αριθμό.

Από τα πρώτα μαθήματα και τα «επιτέλους από κοντά» των φοιτητών, μέχρι τα τελευταία μαθήματα και το «δεν πάει άλλο, δεν αντέχεται η κατάσταση», ο κοινωνικός μας χώρος αναστήθηκε μετά από τόσους μήνες αδιαφορίας από την πολιτεία, αλλά κι οι ανησυχίες για τον μελλοντικό Οκτώβρη αυξήθηκαν. «Πότε και πώς θα ανοίξουμε;». «Με ποιους όρους;». «Και με την αστυνομία και τα γκλοπ τι θα γίνει;», ήταν μερικά από τα ερωτήματα που επικρατούσαν στα πηγαδάκια των φοιτητών, ενώ υπήρξαν και στιγμές συγκίνησης. Στο κλείσιμο του μαθήματος «Κρίση και Δημοκρατία» υπήρξαν κάποια δάκρυα συγκίνησης που αντικρίζαμε το πανεπιστήμιο μας ξανά. Έστω κι έξω. Έστω κι έτσι. Το συναίσθημα ήταν υπερπολύτιμο.

Επί της αρχής, αυτή η διαδικασία προσέφερε στην ακαδημαϊκή κοινότητα την πρωτοβουλία γύρω από την ακαδημαϊκή διαδικασία. Ιδίως τα αντιμαθήματα έδωσαν στους φοιτητές και στους καθηγητές το δικαίωμα να καθορίσουν τους όρους και το περιεχόμενο της ακαδημαϊκής διαδικασίας. Με τη μετάλλαξη Δέλτα να επελαύνει, αυτά τα 10 μαθήματα αποτελούν εξαιρετικό «βατήρα», σε περίπτωση που το Πάντειο θα πρέπει να ανοίξει και πάλι από τα μέλη του, αν το υπουργείο μας κλείσει ξανά. Τα δύο μαζικότερα μαθήματα οργανώθηκαν πρωτοβουλιακά: της «Πρωτοβουλίας φοιτητών/τριών Παντείου ενάντια στον ν. Κεραμέως - Χρυσοχοΐδη», για το Παλαιστινιακό Ζήτημα και το μάθημα που οργανώσαμε οι υποφαινόμενοι με τον καθηγητή κ. Ι. Κουζή, για τον νόμο Χατζηδάκη, τα οποία έτειναν προς 100 παρευρισκόμενους.

Το επόμενο εξάμηνο είναι ίσως το πιο κομβικό. Οι φοιτητές σπουδάζουν σαν σκιές εν μια οθόνη ήδη 3 εξάμηνα –το ⅓ των σπουδών τους. Το φοιτητικό κίνημα ηττάται ξανά και ξανά, αποσυσπειρώνεται, χάνει την επαφή του με τους νέους φοιτητές, όσο οι παλιοί ολοκληρώνουν. Οι διαγραφές είναι νόμος. Τα πτυχία μας εξισώθηκαν με των ιδιωτικών κολεγίων. Σαράντα χιλιάδες μαθητές αποκλείστηκαν από τα ΑΕΙ. Ακόμα κι αν ο Οικονόμου ανακοινώνει αναβολή της εγκατάστασής της ΟΠΠΙ για την άνοιξη του 2022, η αστυνομία θα αποτελεί πραγματικότητα. Εδώ και στην Τουρκία του Ερντογάν.

Η άμεση επαναλειτουργία των πανεπιστημίων είναι η μόνη ελπίδα των φοιτητών και της ίδιας της Παιδείας για τη σωτηρία της από τη λαίλαπα του νεοφιλελευθερισμού. Αλλά από αυτήν την επαναλειτουργία δεν πρέπει να απουσιάζει κανείς. Σε γενικές συνελεύσεις και διαδηλώσεις οφείλουμε να συμμετέχουμε όλοι μας, ιδίως οι πρωτοετείς και δευτεροετείς που θα ζήσουν το πανεπιστήμιό τους για πρώτη φορά. Οι ζωές μας τον Οκτώβρη στα πανεπιστήμια μας θα κινούνται σε αχαρτογράφητα νερά. Η δαμόκλειος σπάθη της πανεπιστημιακής αστυνομίας δεν έχει εξαφανιστεί ολότελα. Δεν πρέπει να χαθεί άλλος χρόνος. Είναι η ώρα όλες και όλοι μας φοιτητές, οι πολιτικές δυνάμεις τους και όλοι οι φορείς των ΑΕΙ να σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων.

Το άρθρο 16 του Συντάγματος, το αυτοδιοίκητο κι η έννοια της δωρεάν Παιδείας αμφισβητούνται

ανοιχτά και μόνοι υπερασπιστές τους είμαστε εμείς. Το Πάντειο έκανε την αρχή. Ο μεγάλος

ανήφορος βρίσκεται μπροστά μας. Όσους ειδικούς φρουρούς και ΜΜΕ κι αν έχει η κυβέρνηση με

το μέρος της, εμείς έχουμε το δίκιο μας απέναντί τους. Δεν θα τους περάσει. Δεν πρόκειται για έναν

εύκολο αγώνα. Είναι χρέος μας, όμως, να τον δώσουμε με όπλα μας τη συμμετοχή και το δίκιο μας.

Γιατί το δίκιο της νεολαίας, του μέλλοντος αυτής της χώρας, έχει αποδείξει πως πάντα μπορεί να

γράψει ιστορία. Όλοι στον αγώνα για το πανεπιστήμιο που δικαιούμαστε. Για το Δημόσιο, Δωρεάν και Δημοκρατικό Πανεπιστήμιο.

 

Ανδρέας–Γεώργιος Σκίννερ,
φοιτητής του τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας

Βαγγέλης Βαλαβάνης,
φοιτητής του τμήματος Κοινωνικής Πολιτικής και συντάκτης του Φοιτητικού Κόσμου

 

Ολόκληρο το κείμενο στον foititikoskosmos.gr

Πρόσφατα άρθρα ( Παιδεία )
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet