Η πρώτη εθνική στρατηγική που σχεδίασα ως υπουργός Τουρισμού και εφαρμόσαμε στη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ 2015-2019 είχε κεντρικό στόχο τον «τουρισμό 365 ημέρες το χρόνο» και μακροπρόθεσμο σχεδιασμό να εξελιχθεί η Ελλάδα σε πρότυπο για τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη. Θέσαμε από τότε τις βάσεις για τη βιωσιμότητα του τουρισμού, που αποτελεί σήμερα κορυφαίο στόχο και πρόκληση στην Ελλάδα και σε όλη την Ευρώπη.

Η στρατηγική μας αυτή απέφερε όχι μόνο ιστορικές επιδόσεις σε όλα τα τουριστικά μεγέθη, με συνεχή ετήσια ρεκόρ αφίξεων και εσόδων, αλλά οδήγησε και στη δημιουργία χιλιάδων νέων θέσεων εργασίας, στην έκρηξη επενδύσεων σε όλη την αλυσίδα της φιλοξενίας και σε πολλαπλασιαστικά οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες.

Η στροφή στον ποιοτικό τουρισμό με επίκεντρο τουριστικά προϊόντα και υπηρεσίες που προσφέρουν αυθεντικές ταξιδιωτικές εμπειρίες στη χώρα μας, υποστηρίχθηκε με το νόμο που καταρτίσαμε και ψηφίστηκε το 2018 για τη δημιουργία του πρώτου στην Ελλάδα θεσμικού πλαισίου οργανωμένης ανάπτυξης των θεματικών μορφών τουρισμού. Μορφές όπως ο πολιτιστικός τουρισμός, ο γαστρονομικός, ο τουρισμός υπαίθρου, ο αγροτουρισμός, ο αθλητικός, ο θαλάσσιος, θέτουν στο επίκεντρο τον άνθρωπο, τη φύση, τη διαφύλαξη του περιβάλλοντος και της πολιτιστικής κληρονομιάς. Μπορούν πραγματικά να εξασφαλίσουν ένα συνεχές ρεύμα επισκεπτών που αναζητούν εξειδικευμένες εμπειρίες διακοπών όλο το χρόνο, και κινητοποιούν νέες πηγές εσόδων, νέα απασχόληση, νέα επιχειρηματικότητα και νέα ανάπτυξη για τις τοπικές κοινωνίες των προορισμών.

 

Στροφή στον ποιοτικό τουρισμό

 

Υλοποιώντας αυτή τη στρατηγική για την Αθήνα, καταφέραμε από απλό σταθμό διέλευσης επισκεπτών στο παρελθόν να εξελιχθεί σε ελκυστικό τουριστικό προορισμό όλο το χρόνο. Υπερδιπλασιάσαμε τις αφίξεις στην Αθήνα σε διάστημα πενταετίας, από 2,5 εκατομμύρια ετησίως στα 6,7 εκατομμύρια το 2019. Στο πλαίσιο αυτής της επιτυχίας, η Αθήνα απέσπασε το 2018 το παγκόσμιο βραβείο των World Travel Awards ως ο καλύτερος στην Ευρώπη προορισμός για ταξίδια πόλεως (city break).

Από την εκρηκτική αυτή αύξηση, ωφελήθηκε μία σειρά επαγγελμάτων κλάδων που στηρίζονται στον τουρισμό, από τα ταξί και τα τουριστικά λεωφορεία, έως την εστίαση, τα εμπορικά καταστήματα και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, τους ξεναγούς.

 Προσελκύσαμε τουριστικές επενδύσεις και λειτούργησαν δεκάδες νέα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας με νέες θέσεις εργασίας.

Με στρατηγικές συμφωνίες ενισχύσαμε την αεροπορική συνδεσιμότητα της Αθήνας και εγκαινιάσαμε νέες απευθείας πτήσεις όλο το χρόνο από ΗΠΑ, Κίνα και άλλες σημαντικές για την Ελλάδα τουριστικές αγορές.

Προωθήσαμε τις θεματικές εμπειρίες που η Αθήνα προσφέρει ως διεθνούς ακτινοβολίας «ανοικτό μουσείο» για την πλούσια ιστορία και πολιτιστική της κληρονομιά αλλά και το σύγχρονο πολιτισμό της. Αναδείξαμε την γαστρονομία , την ψυχαγωγία και διασκέδαση, τις ημερήσιες εκδρομές στη φύση και σε παραλίες της Αττικής αλλά και σε κοντινούς παράκτιους προορισμούς, τον θαλάσσιο τουρισμό και την κρουαζιέρα, και την ελκυστικότητά της ως κορυφαία επιλογή διοργάνωσης αθλητικών γεγονότων και θεματικών συνεδρίων. Καθιερώσαμε στενή συνεργασία με όλα τα συναρμόδια Υπουργεία, κλαδικούς και αναπτυξιακούς φορείς για την υποστήριξη της Αθήνας ως προορισμού όλο το χρόνο.

 

Απαιτούνται τολμηρά και άμεσα βήματα

 

Σήμερα όμως, με τον αντίκτυπο της πανδημίας και με την συνεχιζόμενη απειλή της κλιματικής κρίσης, πρέπει να γίνουν πιο τολμηρά και άμεσα βήματα ώστε η Αθήνα να μετεξελιχθεί σε μία βιώσιμη πόλη-προορισμό για τους κατοίκους και τους επισκέπτες.

Στην έκθεση για την πρώτη ευρωπαϊκή στρατηγική για το βιώσιμο τουρισμό που μετά από πρότασή μου εκπόνησε η Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού TRAN και ψηφίστηκε στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, καλούμε τα κράτη-μέλη να εκπονήσουν εθνικά και περιφερειακά σχέδια βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης, και να τα χρηματοδοτήσουν από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Η Αθήνα είναι προορισμός που η ανάπτυξη σχεδίου βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης, επικαιροποιημένου στη βάση των νέων αναγκών, επιβάλλεται ώστε να διατηρηθεί η τουριστική δυναμική που της προσδώσαμε τα προηγούμενα χρόνια.

Πρέπει να προτεραιοποιηθούν δράσεις για την ψηφιακή και πράσινη μετάβαση από τα κτίρια έως τις μεταφορές, τις μετακινήσεις και την ποιότητα ζωής στην πόλη. Να υποστηριχθούν οι επαγγελματίες του τουρισμού, του επισιτισμού και όλων των κλάδων που συνδέονται με τον τουρισμό και να στηριχθούν οι θέσεις εργασίας που κινδύνευσαν.

Και φυσικά είναι αναγκαίο διατηρηθεί η αεροπορική συνδεσιμότητα που εξασφαλίσαμε στα επίπεδα προ της πανδημίας. Το ζήτημα αυτό είναι εξαιρετικά κρίσιμο για την Αθήνα.

Η δέσμη των νομοθετικών πρωτοβουλιών του πακέτου Fit for 55 που αφορούν τις μεταφορές και προτείνει η Κομισιόν, εγκυμονεί τον κίνδυνο τουριστικοί προορισμοί όπως η Αθήνα που βρίσκονται στην περιφέρεια της Ευρώπης να επωμιστούν πολύ υψηλό κόστος στις αεροπορικές μετακινήσεις, και μάλιστα δυσανάλογο σε σχέση με πρωτεύουσες της Κεντρικής Ευρώπης. Για το θέμα έχω προσωπικά παρέμβει στην Κομισιόν ζητώντας από την Επίτροπο Μεταφορών Αντίνα Βαλεάν να προβλεφθούν έγκαιρα δίκαια αντίμετρα στο Fit for 55 με στόχο την ελάφρυνση του μεταφορικού κόστους στις περιφερειακές χώρες της ΕΕ και να αποτραπεί ο κίνδυνος να καταστούν απρόσιτες οικονομικά και άρα αποτρεπτικές οι μετακινήσεις προς την Αθήνα και άλλους προορισμούς της χώρας μας, όπου ο τουρισμός είναι πραγματικά πυλώνας ανάπτυξης και ευημερίας.

Έλενα Κουντουρά Η Έλενα Κουντουρά είναι ευρωβουλευτής με τον ΣΥΡΙΖΑ- Προοδευτική Συμμαχία και μέλος της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού και της Ειδικής Επιτροπής για την τεχνητή νοημοσύνη στην ψηφιακή εποχή. Περισσότερα Άρθρα
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet