Την περασμένη εβδομάδα ξεκίνησαν σε πολλά πανεπιστήμια της χώρας τα δια ζώσης μαθήματα μετά από 18 μήνες τηλεκπαίδευσης. Αρκετά Ιδρύματα όπως το ΑΠΘ, το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, το ΠΑΜΑΚ, το Πάντειο και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου μετέθεσαν για την ερχόμενη Δευτέρα την επανέναρξη της δια ζώσης διδασκαλίας. Οι συνθήκες παρακολούθησης των μαθημάτων όμως, είναι πολύ διαφορετικές σε σχέση με αυτές που ίσχυαν πριν από τρία ακαδημαϊκά εξάμηνα.

Σύμφωνα με Κοινή Υπουργική Απόφαση (Αριθμ. 119847/ΓΔ6/2021) φοιτητές και διδακτικό προσωπικό μπορούν  να συμμετέχουν στις εκπαιδευτικές διαδικασίες των Πανεπιστημίων μόνο εάν πληρούν μία από τις εξής προϋποθέσεις: 1) έχουν ολοκληρώσει προ τουλάχιστον δεκατεσσάρων ημερών τον εμβολιασμό, 2) έχουν νοσήσει από κορωνοϊό μέσα στο τελευταίο εξάμηνο, 3) έχουν διαγνωσθεί αρνητικοί σε εργαστηριακό έλεγχο με δική τους δαπάνη,  (rapid ή PCR) 2 φορές την εβδομάδα, έως 48 ώρες πριν την προσέλευσή τους στο Πανεπιστήμιο, κάθε Τρίτη και Παρασκευή.

Επιπλέον κάθε Σχολή ή Τμήμα ΑΕΙ πρέπει να ορίσει υπεύθυνο διαχείρισης COVID-19 και αναπληρωτή του. Η διεξαγωγή κάθε μορφής εκπαιδευτικής διαδικασίας θα πραγματοποιείται δια ζώσης (σε ποσοστό 100%) και στη μέγιστη πληρότητα των αιθουσών. Η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική τόσο σε εσωτερικούς όσο και σε εξωτερικούς χώρους των ΑΕΙ, όπου υπάρχει συνωστισμός, ενώ σε κάποια πανεπιστήμια έχουν δημιουργηθεί εμβολιαστικά κέντρα.

 

Ανησυχία για τα μέτρα

 

Η «Εποχή» συνομίλησε με την Αθηνά Αθανασίου, Καθηγήτρια Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Κοσμήτορα της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών στο Πάντειο Πανεπιστήμιο για τις συνθήκες τέλεσης της δια ζώσης διδασκαλίας: «Υποστηρίζω την επιστροφή στη δια ζώσης διδασκαλία, αλλά σε κατάλληλες συνθήκες ασφαλούς λειτουργίας και συμμετοχής στην εκπαιδευτική διαδικασία για όλα τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας. Αυτοί οι όροι, όμως, δεν εκπληρώνονται με την πρόσφατη Κοινή Υπουργική Απόφαση, η οποία επιβάλλει μια οριζόντια ρύθμιση για την επιστροφή στη διά ζώσης διδασκαλία, μετακυλίοντας το βάρος της ευθύνης στα πανεπιστήμια με έναν τρόπο αυταρχικό, ενώ ταυτόχρονα δεν λαμβάνει υπόψη το αυτοδιοίκητο και τις ιδιαιτερότητες του κάθε πανεπιστημίου. Τα αμφιθέατρα, οι αίθουσες, οι διάδρομοι, τα προαύλια του δημόσιου Πανεπιστημίου είναι χώροι μαζικής συνάθροισης, ανοιχτοί στην κοινωνία. Στην ΚΥΑ όμως δεν τίθεται θέμα τήρησης φυσικών αποστάσεων, όπως προβλέπεται για όλες τις άλλες κοινωνικές δραστηριότητες, αντίθετα επιβάλλεται 100% πληρότητα, και μάλιστα σε κτιριακές υποδομές συχνά πλημμελείς.

Δεν υπάρχει μέριμνα για διδάσκοντες/διδάσκουσες και φοιτητές/φοιτήτριες που ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες, με αποτέλεσμα να αποκλείονται από την εκπαιδευτική διαδικασία. Δεν υπήρξε έγκαιρη μέριμνα για πρόσληψη κατάλληλου υγειονομικού προσωπικού και προσωπικού καθαριότητας, ενώ δεν αντιμετωπίζεται το ζήτημα της διαχείρισης και ιχνηλάτησης κρουσμάτων. Οι ρυθμίσεις αυτές μας αφήνουν στο έλεος της «ατομικής ευθύνης» και προδίδουν αδιαφορία για το δημόσιο Πανεπιστήμιο», σχολιάζει η Αθηνά Αθανασίου και συνεχίζει:

«Η από απόσταση διδασκαλία όλο το προηγούμενο διάστημα ήταν μια εξαιρετικά δύσκολη και άχαρη διαδικασία. Τίποτα δεν μπορεί να αντικαταστήσει την ενσώματη αλληλόδραση της εκπαιδευτικής διαδικασίας στον χώρο του πανεπιστημίου. Παρόλα αυτά, ανταποκριθήκαμε με αφοσίωση στην αντιξοότητα αυτή και κρατήσαμε το πανεπιστήμιο ανοιχτό: με τα μαθήματα, τα σεμινάρια, τα συνέδρια, την έρευνα, την αδιάλειπτη επικοινωνία με τους φοιτητές και τις φοιτήτριές μας. Ανυπομονούμε, λοιπόν, να επιστρέψουμε στη διά ζώσης διδασκαλία, αλλά την ίδια στιγμή ανησυχούμε για τον τρόπο που το υπουργείο Παιδείας την επιβάλλει. Ενώ στη διάρκεια της πανδημίας η κυβέρνηση έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη θεσμοθέτηση ειδικού αστυνομικού σώματος, κάτι που η πανεπιστημιακή κοινότητα αντιμετώπισε με ευαίσθητα αντανακλαστικά αντίστασης, την ίδια στιγμή αδιαφορεί για την ασφαλή επιστροφή στη δια ζώσης διδασκαλία. Κάτω από αυτές τις δυσμενείς συνθήκες, στηρίζουμε το δημόσιο πανεπιστήμιο, τους φοιτητές και τις φοιτήτριές μας και την ακαδημαϊκή λειτουργία, διεκδικώντας τους όρους επιστροφής στις πανεπιστημιακές αίθουσες για όλα τα μέλη της κοινότητας».

 

Η γνώμη των φοιτητών

 

Στην «Εποχή» μίλησαν και δύο φοιτητές για τη σημασία των ανοιχτών πανεπιστημίων, τους προβληματισμούς τους για τις συνθήκες ασφαλείας και τον ρόλο της ατομικής ευθύνης. «Θεωρώ πολύ σημαντικά τα δια ζώσης μαθήματα, κυρίως επειδή έχω χάσει πάρα πολύ χρόνο (έχω πάει μόνο το πρώτο εξάμηνο του πρώτου έτους στη σχολή).  Από την άλλη όμως υπάρχει και φόβος γιατί δεν έχουμε κανένα ουσιαστικό μέτρο προστασίας στο πανεπιστήμιο. Επομένως είμαι σίγουρα θετικός για το άνοιγμα, αλλά υπάρχει ανησυχία μεγάλη για το πώς θα λειτουργήσουμε. Ακόμα και στην εξεταστική οι αίθουσες ήταν γεμάτες, κανένας δεν έλεγχε τα τεστ, όλα αφήνονται στην ατομική ευθύνη των φοιτητών», αναφέρει ο Σπύρος, τριτοετής φοιτητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Από τη μεριά της η Γιώτα τεταρτοετής φοιτήτρια φιλολογίας στο ΕΚΠΑ, η οποία επέστρεψε στο πανεπιστήμιό της την περασμένη εβδομάδα τονίζει: «Πάρα πολύ σημαντική και αναγκαία η δια ζώσης διδασκαλία τόσο για την ποιότητα των μαθημάτων που είναι ασύγκριτα καλύτερη όσο και για την ψυχική μας υγεία. Χρήσιμο μέσο η τηλεκπαίδευση αλλά δεν μπορεί να γίνει ο κανόνας. Είμαι ενθουσιασμένη και ανακουφισμένη που πήγα. Όχι ότι πιστεύω ότι θα μείνουμε ανοιχτά όλο το έτος, αλλά όσο και αν κρατήσει μόνο ευχάριστα συναισθήματα μου δημιουργεί, με την προϋπόθεση να τηρούνται τα μέτρα. Αν εξαιρέσουμε την πλημμελή πραγματοποίηση  των ελέγχων, οι φοιτητές από την πλευρά τους ήταν όλοι τυπικοί. Η ατομική ευθύνη πάει καλά!».

Λευτέρης Πλακίδας Ο Λευτέρης Πλακίδας είναι πτυχιούχος δημοσιογραφίας από το Πάντειο Πανεπιστήμιο. Περισσότερα Άρθρα
Πρόσφατα άρθρα ( Παιδεία )
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet