Την Πέμπτη το βράδυ, οι εργαζόμενοι άνοιξαν πανό στο κτίριο της ΣΕΠ/Cosco στο ΣΕΜΠΟ στο λιμάνι του Πειραιά.
Φαίνεται ότι η επιλογή της προσφυγής στα δικαστήρια για την κήρυξη απεργίας εργαζομένων ως παράνομης έχει γίνει ιδιαίτερα συνήθης. Μόλις την περασμένη Πέμπτη, ανήμερα της αργίας της επετείου της 28ης Οκτωβρίου, η ΣΕΠ/Cosco, η εταιρεία που διαχειρίζεται με σύμβαση παραχώρησης από το 2009 τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) στο λιμάνι του Πειραιά, και η DPort, ο βασικός υπεργολάβος κάτω από τον οποίο «κρέμονται» τουλάχιστον άλλοι 6 υπεργολάβοι, πήγε στα δικαστήρια την απεργία των εργαζομένων στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ, που είχε κηρύξει η Ενωση Εργαζομένων Διακίνησης Εμπορευματοκιβωτίων στους Προβλήτες του Πειραιά (ΕΝΕΔΕΠ). Μια απεργία που αφορμή της είχε το θάνατο του 46άχρονου λιμενεργάτη Δημήτρη Δαγκλή, τη Δευτέρα 25 Οκτώβρη, ο οποίος άφησε την τελευταία του πνοή στο container τέρμιναλ της ΣΕΠ/Cosco στο λιμάνι του Πειραιά.
Η κλήτευση δεν είχε γίνει όπως έπρεπε –την πέταξαν κάτω από την κεντρική πόρτα του Εργατικού Κέντρου Πειραιά–, οπότε στη 1μμ την Πέμπτη η υπόθεση δικάστηκε ερήμην του συνδικάτου που δεν ήξερε τίποτα, γιατί κανείς δεν το είχε ειδοποιήσει, αφού το ΕΚΠ ήταν κλειστό λόγω της αργίας. Η προσφυγή απορρίφθηκε, για τυπικούς λόγους, οπότε η απεργία συνεχίστηκε για τέταρτο 24ωρο. Ωστόσο, την ώρα της κηδείας του λιμενεργάτη Δημήτρη Δαγκλή, η DPort και η ΣΕΠ/Cosco έκαναν ασφαλιστικά μέτρα.
Εν τω μεταξύ, την Παρασκευή το πρωί πραγματοποιήθηκε μοτοπορεία που ξεκίνησε από το ΣΕΜΠΟ στο Ικόνιο/Πέραμα και στις 8.15πμ έφτασε στο υπουργείο Ναυτιλίας, όπου επέδωσε στον υπουργό κ. Πλακιωτάκη και στον υφυπουργό κ. Κατσαφάδο τα αιτήματα των εργαζομένων, στο πλαίσιο σύντομης συνάντησης, ζητώντας τους να παρέμβουν άμεσα.
Αποτέλεσμα από τις συναντήσεις δεν υπήρξε, οπότε το ΕΚΠ έχει καλέσει για την Κυριακή, στις 6μμ, σύσκεψη για την κατάσταση στο λιμάνι με προσκεκλημένα τα συνδικάτα του ΕΚΠ.
Ένα προαναγγελθέν εργατικό δυστύχημα
Την προηγούμενη μέρα το απόγευμα είχε πραγματοποιηθεί συγκέντρωση εργαζομένων στις πύλες του ΣΕΜΠΟ, όπου μεταξύ άλλων χαιρέτισε ο Γιώργος Γώγος, οργανωτικός γραμματέας του ΕΚΠ και γραμματέας της Ένωσης Μονίμων και Δοκίμων Λιμενεργατών ΟΛΠ, συνδικάτο το οποίο, πέρα από την καθημερινή παρουσία στο χώρο της απεργίας, είχε κηρύξει και 24ωρη απεργία σε ένδειξη συμπαράστασης. Στην ομιλία του τόνισε ότι είναι αδιανόητο 100 μέτρα μακρύτερα από το ΣΕΜΠΟ του ΟΛΠ –όπου οι εργαζόμενοι δουλεύουν με μόνιμες και σταθερές σχέσεις εργασίας, ΣΣΕ, Γενικό Κανονισμό Προσωπικού– οι λιμενεργάτες στην Cosco να μην έχουν τίποτα από τα παραπάνω.
Φαίνεται πως ο θάνατος του Δημήτρη Δαγκλή ήταν ένα προαναγγελθέν εργατικό δυστύχημα και οι αιτίες έχουν όνομα και υπεύθυνους. «Οι διαρκείς εξοντωτικοί ρυθμοί δουλειάς στο τέρμιναλ της ΣΕΠ/Cosco που προξενούν μακροχρόνια κόπωση και επαγγελματικές ασθένειες στους εργαζόμενους. Οι υπεργολαβίες και οι επισφαλείς σχέσεις εργασίας που επιτρέπουν στην εργοδοσία να εκβιάζει τους εργαζόμενους και με το φόβητρο της απόλυσης επιβάλλουν τις άθλιες συνθήκες εργασίας. Οι ελλιπείς ομάδες εργασίας που εξυπηρετούν μόνο την αύξηση των κερδών και παράλληλα θέτουν σε κίνδυνο την υγεία και ασφάλεια των εργαζομένων. Η επιλογή της εργοδοσίας να στέλνει εργαζόμενους με ελλιπή εκπαίδευση στο χώρο δουλειάς και η συνεχής "ανανέωση" του προσωπικού που έχει κάνει τα μικροατυχήματα καθημερινότητα, πράγμα που σημαίνει επιπλέον εργασιακή πίεση στο σύνολο των εργαζομένων και άρα επιπλέον επικινδυνότητα, σε έναν ήδη επιβαρυμένο και δύσκολο χώρο εργασίας. Η ανύπαρκτη επιτροπή Υγείας και Ασφάλειας και τα ελλιπή μέτρα ασφάλειας στο τέρμιναλ».
Μοτοπορεία πραγματοποίησαν οι εργαζόμενοι προς το υπουργείο Ναυτιλίας, το πρωί της Παρασκευής.
Το πολιτικό πλαίσιο δεν είναι άμοιρο ευθυνών
Ωστόσο, όπως επισημαίνουν σε κοινή ανακοίνωσή τους τα Τμήματα Εργατικής Πολιτικής και Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, το πολιτικό πλαίσιο μέσα στο οποίο συμβαίνουν όλα τα παραπάνω δεν είναι άμοιρο ευθυνών: «Η απόφαση της κυβέρνησης Μητσοτάκη να υποβαθμίσει την Επιθεώρηση Εργασίας και τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, να καταργήσει τη συνευθύνη αναθέτοντος και εργολάβου της εταιρείας σε περίπτωση υπεργολαβίας, έχουν ως αποτέλεσμα, η κάθε ΣΕΠ/Cosco να είναι έξω από το κάδρο και η ευθύνη να περιορίζεται μόνο στις εργολαβικές εταιρείες».
«Πρέπει να διερευνηθούν οι συνθήκες του δυστυχήματος και να αποδοθούν άμεσα οι ευθύνες. Πρέπει παράλληλα να αντιμετωπιστούν οι αιτίες του κακού για να μην υπάρξει άλλο τέτοιο δυστύχημα ή ατύχημα», συνεχίζει η ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ. «Συγκεκριμένα, να σταματήσουν οι υπεργολαβίες. Οι εργαζόμενοι να προσληφθούν απευθείας από τη ΣΕΠ/Cosco με συμβάσεις πλήρους εργασίας. Να υπάρξει Γενικός Κανονισμός Προσωπικού που να οριοθετεί και να ρυθμίζει τις εργασιακές σχέσεις και τις συνθήκες εργασίας στο τέρμιναλ. Να λειτουργήσει Επιτροπή Υγείας και Ασφάλειας από εργαζόμενους. Η Επιθεώρηση Εργασίας και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί να επιτελέσουν τον ρόλο τους που είναι η προστασία των εργαζομένων από την εργοδοτική αυθαιρεσία».
Εν τω μεταξύ, στο Δικηγορικό Σύλλογο Πειραιά θέτει το ζήτημα της απώλειας της ζωής του Δημήτρη Δαγκλή στο λιμάνι στις εγκαταστάσεις του ΟΛΠ ΑΕ, ο δικηγόρος και μέλος του ΔΣ του Συλλόγου Γιάννης Καρδαράς, τονίζοντας ότι «οφείλει να απασχολήσει το Δ.Σ. για τις υφιστάμενες συνθήκες εργασίας και της ύπαρξης ή μη των απαραίτητων μέτρων προστασίας της ζωής και της ασφάλειας των εργαζομένων. Ο ΔΣΠ στα πλαίσια της προστασίας των δικαιωμάτων των πολιτών οφείλει να εκφράζει την άποψή του αφενός για την ύπαρξη των μέτρων ασφαλείας, αφετέρου για την τήρηση των ειδικών εργασιακών διατάξεων απευθυνόμενος προς την Πολιτεία και τους Ελεγκτικούς θεσμούς».