Γιώργος Δούσης

«Exodus»

Δήμητρα Μαντζουράτου, πιάνο

Δημήτρης Σέμσης, βιολί

 

Η συνθετική δραστηριότητα του Γιώργου Δούση κατατίθεται αυτά τα τελευταία δέκα χρόνια στην κλασική εργογραφία με μια ασυνήθιστη ποικιλία όλων των μορφών της μουσικής γλώσσας. Μια πλούσια παραγωγή με σημαντικά έργα που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί από τις πιο δημιουργικές και ζηλευτές στο χώρο σύγχρονης μουσικής. Μεταξύ των έργων του ξεχωρίζουν: τα έργα για συμφωνική ορχήστρα, συνθέσεις μουσικής δωματίου, πέντε κουαρτέτα εγχόρδων, ένα κονσέρτο για πιάνο αλλά και οι όπερες του όπως: οι «Δούλες» του Ζενέ, «Εντα Γκάμπλερ» του Ίψεν, το «The Shell Game» της Ερις Κύργια και δίπλα τους, οι όπερες για παιδιά βασισμένες σε λιμπρέτα του Ευγένιου Τριβιζά «Ποιος έκανε πιπί στο Μισισιπή», το «Όχι! Δεν θα μας μπείτε στη μύτη» και τα «Μαγικά μαξιλάρια» που ανεβαίνουν αυτή την εβδομάδα στην Λυρική Σκηνή.

Στη δισκογραφία ο πρώτος του δίσκος «Conversation with the river» έτυχε θερμής αποδοχής από τους ακροατές που γοητεύτηκαν από τη δημιουργική συνύπαρξη της συμφωνικής μουσικής, της τζαζ και του αυτοσχεδιασμού. Παρέθεσα πιο πάνω την σύντομη αναφορά στα τελευταία δέκα χρόνια γιατί ο πλούσιος σε εμπειρίες και συναισθήματα απολογισμός τους, βρίσκεται ως απόσταγμα στο παρόν δισκογράφημα με το γενικό τίτλο «Exodus».

O δίσκος περιλαμβάνει δύο έργα για σόλο πιάνο και ένα για βιολί και πιάνο. Το πρώτο έργο « Five moments», ο συνθέτης το αφιερώνει στην ερμηνεύτριά του, την Δήμητρα Μαντζουράτου, δείχνοντας την εμπιστοσύνη του ότι θα ανταποκριθεί στις υψηλές τεχνικές απαιτήσεις του. Η εξαιρετική σολίστ μεταφέρει τις προθέσεις του, δημιουργώντας μια γέφυρα ανάμεσα στον δημιουργό και στον ακροατή φτιαγμένη από συνειρμούς (Moments musicaux του Σούμπερτ), αναφορές μπαροκ, σπιρίτσουαλς, μινιμαλιστικά στοιχεία και ιμπρεσιονιστικό ύφος. Ο Γεώργιος Δούσης έχει χαρισματική και απολυτά επικοινωνιακή γραφή. Έλκει το ενδιαφέρον από τις πρώτες νότες και σε παραπέμπει με ελευθερία και άνεση στις όποιες θεματικές του εμπνεύσεις. Και το δεύτερο έργο της συλλογής «Pencil sketches» είναι εξίσου απαιτητικό, τόσο τεχνικά όσο και ερμηνευτικά. Τα μέρη αν ακολουθήσουμε τους τίτλους μας οδηγούν σε μια σπονδυλωτή αφηγηματική ενότητα. Το τρίτο έργο «Three Portraits - για βιολί και πιάνο» αποτελεί το πιο πρόσφατο δείγμα γραφής του συνθέτη και είναι αφιερωμένο στον Δημήτρη Σέμση. Εδώ, μέσα από τη φόρμα της σονάτας ο συνθέτης τιμά τρεις σημαντικές προσωπικότητες των γραμμάτων και των τεχνών. Το πρώτο πορτρέτο «Hommage to D.D» με αναφορά στην Σονάτα αρ.1 για βιολί και πιάνο του Δημήτρη Δραγατάκη αποτελεί μία σύγχρονη προσέγγιση του νεοκλασικού ύφους. Το δεύτερο μέρος, «Loving Gustav» αναφέρεται στο πορτρέτο του ζωγράφου Γκούσταβ Κλιμτ και στο ερωτικό συμβολιστικό τρόπο της τεχνικής των πορτρέτων του. Ένα δείγμα μουσικής γραφής που αποτυπώνει και περιγράφει στοιχεία της αισθητικής στο χώρο των τεχνών του 20ού αιώνα. Στο τρίτο μέρος, «Everlasting Ec(h)o», ο συνθέτης εμπνέεται από το έργο του κορυφαίου σημειολόγου Ουμπέρτο Έκο. Με τρεις ενότητες: πρόσληψη, αναστοχασμός και μεταμόρφωση το έργο λειτουργεί και ως αριστουργηματική αυτόνομη σύνθεση. Το ντουέτο Δήμητρα Μαντζουράτου - Δημήτρης Σέμσης με άψογες ερμηνείες και απόλυτη αρμονία στο διάλογο μεταξύ τους συμβάλλει καθοριστικά στην κατανόηση της αφήγησης και των μουσικών ιδεών του συνθέτη. Αν και τα έργα εντάσσονται χρονικά στην αρχή της υπό εξερεύνηση δεκαετίας, θεωρώ πως θα αποτελέσουν σταθερή βάση στο διαχρονικό ρεπερτόριο της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας.

Παραγωγή: IRIDA Classical 2021.

Καλή σας ακρόαση.

Λιάνα Μαλανδρενιώτη Περισσότερα Άρθρα
Tags:
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet