Φωτογραφία: Νικόλας Κοκοβλής

 

 

 

Μια ασυνήθιστη εικόνα αντίκρισαν όσοι βγήκαν για καφέ ή φαγητό την Τρίτη. Τα αγαπημένα τους στέκια είχαν κατεβάσει ρολά. Πολλοί καταστηματάρχες είχαν τοποθετήσει το μαύρο–γκρι αφισέτο της ΠΟΕΣΕ στις πόρτες τους, ώστε να μάθουν και οι πελάτες τους γιατί δεν βρίσκονταν στις θέσεις τους να τους σερβίρουν. Σε δημοφιλείς πλατφόρμες, όπως το efood και τη wolt μήνυμα ειδοποιούσε τους χρήστες ότι πολλά καταστήματα μπορεί να είναι εκτός λειτουργίας. Οι πελάτες από την πλευρά τους προτίμησαν τα αρτοποιεία και τα take away. Μάλιστα, σε πολλές γειτονιές αποφάσισαν να απολαύσουν τον καφέ τους στα παγκάκια των πλατειών.

Η συμμετοχή στην πανελλαδική απεργία ήταν μαζικότατη. Σύμφωνα με την ΠΟΕΣΕ το 90% των καταστημάτων εστίασης σε όλη την Ελλάδα κατέβασε ρολά, ενώ σε ορισμένες περιοχές η συμμετοχή ήταν καθολική. Στάσεις εργασίας κήρυξαν η Ομοσπονδία Βιοτεχνικών Σωματείων Αττικής και ο Σύλλογος Επαγγελματιών και Βιοτεχνών Αθήνας. Στις συγκεντρώσεις που πραγματοποιήθηκαν στο Σύνταγμα συμμετείχαν μεταξύ άλλων σωματεία αισθητικών, κομμωτών και κουρέων. «Η συμμετοχή στην απεργία ήταν μεγαλύτερη από τις προσδοκίες μας, με δεδομένο ότι ο κλάδος μας δεν έχει ξανακατέβει σε τέτοιες κινητοποιήσεις», λέει ο Πέτρος Κασιμάτης, ιδιοκτήτης καφέ στο Παγκράτι και μέλος του Κύκλου Επαγγελματιών Εστίασης και εξηγεί ότι «έγινε πολλή δουλειά πόρτα–πόρτα και πολλή κουβέντα. Εγώ που δραστηριοποιούμε στο Παγκράτι μαζί με άλλους επιχειρηματίες που είναι μέλη σε άλλες συλλογικότητες, κάναμε για πολλές μέρες βόλτες και μοιράζαμε το υλικό που είχαμε ετοιμάσει. Γνωρίζω ότι παρόμοια δουλειά έγινε και σε άλλες περιοχές», αλλά «υπήρχε και συσσωρευμένη οργή».

Η εστίαση εδώ και δύο χρόνια που ξεκίνησε η πανδημία βρίσκεται στον «γύψο». Οι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον χώρο κάνουν λόγο για 40–60% μείωση του τζίρου τους σε σύγκριση με το 2019. Παράλληλα, πολλοί έχουν συσσωρεύσει ανεξόφλητες οφειλές είτε προς το δημόσιο, είτε σε προμηθευτές: «Μέσα στην πανδημία έφτιαξε ο καθένας μας ένα “καλό” ιδιωτικό χρέος. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να χρωστάμε στην κάβα μας, στον μανάβη, στον κρεοπώλη. Είμαστε μια αλυσίδα. Κι αυτοί οι άνθρωποι το ίδιο πρόβλημα έχουν. Η κατάσταση είναι τραγική. Θεωρώ ότι στο πρώτο τρίμηνο του 2022 θα δούμε εκατόμβη λουκέτων», αναφέρει η Μαρία Μποτονάκη, η οποία διατηρεί μπαρ στην πλατεία Καρύτση και είναι μέλος του Κύκλου Επαγγελματιών Εστίασης.

Η οργή των επιχειρηματιών θέριεψε μετά το άτυπο λοκντάουν, στο οποίο μπήκαν οι ανεμβολίαστοι στις αρχές του Νοέμβρη. Διότι το μέτρο έφερε νέα συρρίκνωση του τζίρου τους της τάξης του 35–40%, χωρίς να συνδυαστεί με μέτρα στήριξης για τον κλάδο. «Από τη στιγμή που περιορίζεται ο κύκλος εργασιών μας με απόφαση κρατική, είναι αδιανόητο να μην συνοδεύεται από μέτρα στήριξης. Είναι σαν να ρίξει ένα χαλάζι σε μια αγροτική περιοχή και να μην αποζημιωθούν οι αγρότες», λέει ο Πέτρος Κασιμάτης και η αγανάκτηση διακρίνεται στη φωνή του.

Την Τρίτη, αντιπροσωπεία των επιχειρηματιών μεταβίβασε στον υπουργό Ανάπτυξης, Άδωνι Γεωργιάδη, και στον υφυπουργό παρά τω πρωθυπουργώ, Γιάννη Οικονόμου, τα αιτήματα του κλάδου. «Το βασικό είναι να μετατραπούν οι επιστρεπτέες σε μη επιστρεπτέες. Σε πολλές συναντήσεις που κάνουμε, υπονοείται ότι αυτό είναι κάτι που το έχει η κυβέρνηση στο τσεπάκι της. Θεωρούμε ότι είναι αισχρό να υπάρχει τέτοια δυνατότητα και να τη κρατάνε για να τη χρησιμοποιήσουν σε μια ευνοϊκή για αυτούς στιγμή, δηλαδή προεκλογικά», τονίζει ο Πέτρος Κασιμάτης. Άλλα αιτήματα τους είναι η «επιδότηση ενοικίου, εργοδοτικών εισφορών και η δυνατότητα αναστολών εργασίας. Επίσης, είμαστε κατά της αστυνόμευσης και του να κάνουμε ελέγχους ταυτοπροσωπίας. Δεν είναι δουλειά του σερβιτόρου να διαλευκάνει αν κυκλοφορούν με πλαστά έγγραφα», προσθέτει. Η κυβέρνηση τα απέρριψε δίχως να μπει σε διάλογο. Οι επιχειρηματίες από την πλευρά τους προειδοποιούν ότι αν δεν αλλάξει ρότα, θα τεθούν σε κίνδυνο επιχειρήσεις και θέσεις εργασίας.

Αλεξάνδρα Λαοπόδη Περισσότερα Άρθρα
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2024 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet