Μία συνεργατική βιοτεχνία ηθικής μόδας λειτουργεί στο κέντρο της Αθήνας, το «SΟFFA». Η έννοια της «ηθικής μόδας» αναδείχθηκε διεθνώς όταν ξεκίνησαν να γίνονται ευρύτατα γνωστές οι απάνθρωπες συνθήκες εργασιακής εκμετάλλευσης της βιομηχανίας fast fashion και των πολυεθνικών καταστημάτων ένδυσης. Ταυτόχρονα, η «βιωσιμότητα» των ρούχων συνδέεται με την προσπάθεια μείωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος κατά τον σχεδιασμό, την παραγωγή, την πώληση και τη χρήση των προϊόντων. Η προσπάθεια βιωσιμότητας των ρούχων στοχεύει στον περιορισμό της καταναλωτικής σπατάλης και στην καλλιέργεια κουλτούρας επαναχρησιμοποίησης των ρούχων και των υλικών παραγωγής.

«Τα βιώσιμα ρούχα (sustainable fashion) είναι μη πλαστικά ρούχα, είναι φυτικές ίνες, φυτικά δέρματα, υφάσματα τα οποία θα μπορούν να ανακυκλωθούν, θα είναι compostable», αναφέρει στην «Εποχή» η Φιόρη Ζαφειροπούλου, ιδρύτρια του SOFFA και του Fashion Revolution Greece.

Η εξάπλωση της fast fashion τις προηγούμενες δεκαετίες στηρίχθηκε στο χαμηλό κόστος πώλησης των ρούχων, αποτέλεσμα του χαμηλού κόστους παραγωγής. «Η βιώσιμη μόδα (sustainable fashion) ποτέ δεν θα γίνει ανταγωνιστική από πλευρά τιμής. Αυτά που είναι φθηνά, το fast fashion, είναι φθηνά γιατί δεν πληρώνεται κανείς, γιατί η μόδα είναι η δεύτερη βιομηχανία σε μοντέρνα δουλεία. Η μόδα είναι ο μεγαλύτερος μολυντής στα μικρομόρια πλαστικού στους ωκεανούς, 35% προέρχονται από τη βιομηχανία της μόδας», σχολιάζει η Φ.Ζαφειροπούλου.

Παρά τις μη ανταγωνιστικές τιμές, όμως, το κίνημα της ηθικής και βιώσιμης μόδας έχει εξαπλωθεί. «Ο κόσμος πλέον είναι διατεθειμένος να πληρώσει περισσότερο για να πάρει κάτι το οποίο δεν εκμεταλλεύεται ανθρώπους και δεν μολύνει το περιβάλλον. Στην Ελλάδα, κατά την διάρκεια της COVID-19 μειώθηκε ο όγκος των προϊόντων μόδας που αγοράζονται και αυξήθηκε η στροφή του κόσμου προς τη βιωσιμότητα. Η κλιματική κρίση είναι η επόμενη κρίση της ανθρωπότητας. Υπάρχει αλλαγή, ιδιαίτερα στις νέες ηλικίες».

Σύμφωνα με έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την καταναλωτική συμπεριφορά των ευρωπαίων το 2020 –εν μέσω πανδημίας– το 67% των ερωτηθέντων απάντησε πως αγόρασε προϊόντα φιλικά προς το περιβάλλον, ακόμα κι αν αυτά κόστιζαν περισσότερο. Στο site του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου διαβάζουμε πως «το 10% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου προέρχονται από τις βιομηχανίες ένδυσης και υπόδησης», ενώ επιπλέον «η παραγωγή κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων εκτιμάται ότι ευθύνεται για το 20% περίπου της παγκόσμιας ρύπανσης των καθαρών υδάτων από προϊόντα βαφής και φινιρίσματος».

Το SOFFA συνεργάζεται με 29 οργανώσεις ΜΚΟ, αλλά υπάρχει και μία μεγάλη ομάδα εθελοντών, ενώ οι σχεδιαστές επιλέγονται μέσα από συνεργαζόμενες σχολές και το τμήμα Δημιουργικού Σχεδιασμού και Ένδυσης στο Κιλκίς. Παρέχονται προγράμματα εκπαίδευσης και θέσεις εργασίας σε γυναίκες θύματα trafficking, πρόσφυγες και προσφύγισσες. «Το SOFFA μέχρι τώρα είναι βιοτεχνία που κάνει παραγωγή για brands. Αυτό σημαίνει ότι εμείς παράγουμε μίνιμουμ 300 τεμάχια για τον πελάτη, είναι ένα στάδιο πριν στην αλυσίδα παραγωγής», εξηγεί η Φιόρη Ζαφειροπούλου.

«Η Ευρωπαϊκή Ένωση αυτή τη στιγμή δημιουργεί νέα νομοθετήματα. Τον Ιούλιο συμμετείχα στις εργασίες δημιουργίας της νέας στρατηγικής για τα βιώσιμα υφάσματα. Σε ένα με δύο χρόνια θα δούμε νόμους για ό,τι προϊόν κλωστοϋφαντουργίας και μόδας παράγεται, διακινείται και εισάγεται στην Ευρώπη. Θα γίνει πιο ακριβή η παραγωγή για fast fashion. Όσο περισσότερο μη βιώσιμο είναι κάτι, σε οποιοδήποτε στάδιο της εφοδιαστικής αλυσίδας βρίσκεται, θα πληρώνει πιο πολλά, μία υψηλότερη φορολογία που θα έχει να κάνει με το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα».

Στα θέματα περιβαλλοντικής βιωσιμότητας η κοινωνία βρίσκεται συχνά πιο μπροστά από το ελληνικό πολιτικό σύστημα. Οι κοινωνικές επιχειρήσεις που επενδύουν σε ένα εργασιακά ηθικό, κοινωνικά ενταξιακό και κλιματικά βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης πρέπει να στηριχθούν ουσιαστικά για να αντέξουν σε ένα καταναλωτικό περιβάλλον άδικο και άνισο. «Καμία κυβέρνηση δεν έχει βοηθήσει τις κοινωνικές επιχειρήσεις και καμία κυβέρνηση δεν έχει ασχοληθεί με την εργασιακή ένταξη των μεταναστών και προσφύγων. Στην Ιταλία, ο αντίστοιχος ΟΑΕΔ πληρώνει τους ανθρώπους αυτούς που είναι από ευάλωτες ομάδες για τον ένα χρόνο της εκπαίδευσής τους σε αντίστοιχες κοινωνικές επιχειρήσεις», προσθέτει η ιδρύτρια του SOFFA και του Fashion Revolution Greece.

Οι καταναλωτικές μας συνήθειες πρέπει να αποκτήσουν οικολογικά βιώσιμη και εργασιακά ηθική κουλτούρα.

Πρόσφατα άρθρα ( Κοινωνία )
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2022 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet