Η κυβέρνηση και το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, προωθούν νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο, για τον «εκσυγχρονισμό», του e-ΕΦΚΑ. Στόχος του νομοσχεδίου, σύμφωνα με τον υπουργό Εργασίας, κ. Χατζηδάκη, είναι «η υιοθέτηση νέων μεθόδων management, για την ταχύτερη λήψη των αποφάσεων, προκειμένου να αντιμετωπιστούν η γραφειοκρατία και οι καθυστερήσεις στην απονομή των συντάξεων». Τι ονομάζει όμως, εκσυγχρονισμό και καταπολέμηση της γραφειοκρατίας, η κυβέρνηση της ΝΔ;

Το νομοσχέδιο, που έρχεται «νύχτα» (θα τεθεί σε διαβούλευση κατά τη διάρκεια των χριστουγεννιάτικων διακοπών, δηλαδή σε πολιτικά «νεκρό» χρόνο, όπως συνέβη και το καλοκαίρι, με τον νόμο 4808/2021 για τα εργασιακά), προβλέπει τα εξής:

1.Επιλογή διευθυντών από ιδιωτικό τομέα, με τριετείς συμβάσεις με δυνατότητα ανανέωσης άπαξ. Στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο, εντάσσεται μια διάταξη, που αφορά στην τοποθέτηση στελεχών από τον ιδιωτικό τομέα σε διευθυντικές θέσεις υπηρεσιών του ΕΦΚΑ. Προφανώς και τίθεται ευρύτερο ζήτημα για όλο το δημόσιο τομέα, αφού παρακάμπτεται το σύστημα κινητικότητας που είναι σε ισχύ, αλλά και το σύστημα αξιολόγησης και προαγωγών, που ισχύει στις υπηρεσίες του δημοσίου. Ο ΕΦΚΑ είναι μόνο η αρχή. Σήμερα, εκτιμάται ότι περίπου 200 υπάλληλοι καλύπτουν διευθυντικές θέσεις στον e-ΕΦΚΑ και το σχέδιο νόμου θα προβλέπει συγκεκριμένο ποσοστό, που θα μπορεί να καλύπτεται από ιδιώτες, οι οποίοι θα αμείβονται μάλιστα, με βάση ιδιωτικοοικονομικό κριτήρια, ήτοι σημαντικά υψηλότερα από τους μισθούς που προβλέπονται στο δημόσιο. Το παράδοξο είναι ότι η κυβέρνηση έρχεται να ακυρώσει δικό της νόμο, που προβλέπει συγκεκριμένη διαδικασία, για τα επιτελικά στελέχη του δημοσίου, νόμο που ψηφίστηκε μόλις πριν 1,5 χρόνο. Η παράκαμψη της διαδικασίας επιλογής διευθυντικών στελεχών, ουδεμία σχέση έχει με τις αρχές της διαφάνειας και της αξιοκρατίας. Παράλληλα πρόκειται για ξεκάθαρη «μομφή» και απαξιωτική συμπεριφορά, κατά των υφιστάμενων στελεχών του ΕΦΚΑ, που υπονοείται ότι είναι ανεπαρκή.

2. Νέο «μοντέλο» διακυβέρνησης με νέο οργανόγραμμα. Θα προβλέπεται νέα διαδικασία ανάδειξης του διοικητή και των υποδιοικητών. Οι πληροφορίες λένε ότι εξετάζεται να «πειραχτούν» τα κριτήρια επιλογής ή να καταλήξουμε σε φωτογραφικές τοποθετήσεις «ημετέρων». Η κατάρτιση νέου οργανογράμματος του φορέα, θα γίνει σε συνεργασία με εξειδικευμένο σύμβουλο (ιδιώτη) την ώρα που το υπουργείο Εσωτερικών έχει μακρά εμπειρία στην κατάρτιση οργανογραμμάτων (στελέχη του είχαν δημιουργήσει το υφιστάμενο οργανόγραμμα του ΕΦΚΑ). Ο κίνδυνος να αποσχιστούν κλάδοι, τμήματα και διευθύνσεις, ώστε να εκχωρηθούν σε ιδιωτικά συμφέροντα, είναι παραπάνω από υπαρκτός.

3. Προσλήψεις 500 μονίμων υπαλλήλων μέσω ΑΣΕΠ. Για περισσότερο από 2 χρόνια οι συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι του ΕΦΚΑ, φωνάζουν για την ανάγκη ενίσχυσης με έμψυχο δυναμικό. Ο ΕΦΚΑ έχει χάσει την τελευταία δεκαετία πάνω από το 40% του προσωπικού του. Η κυβέρνηση προτίμησε να γιγαντωθεί το πρόβλημα της δυσλειτουργίας του φορέα, να προκύψει κοινωνικό θέμα και μετά να δράσει.

4. Δημιουργία νέας Μονάδας Εσωτερικών Υποθέσεων και ταχύτερη πειθαρχική διαδικασία. Η κυβέρνηση επιμένει να αποκρύπτει τις βαριές πολιτικές ευθύνες για την «κατάντια» του ΕΦΚΑ και να τις φορτώνει στους υπαλλήλους. Πρόκειται για το μη πειστικό πια, παραμύθι των «τεμπέληδων και ανίκανων» δημοσίων υπαλλήλων που βουλιάζει στην επιτελική ανικανότητα των κυβερνητικών στελεχών.

5. Πιο ευέλικτο σύστημα προμηθειών. Ο ΕΦΚΑ διαχειρίζεται συμβάσεις εκατομμυρίων ευρώ. Οι κατά παρέκκλιση του νόμου για τις δημόσιες συμβάσεις, γνωστές αναθέσεις, μυρίζουν σκάνδαλα, διαφθορά και διασπάθιση του δημοσίου χρήματος. Οι πρόσφατες καταγγελίες για τα 12 εκατομμύρια του τηλεφωνικού κέντρου 1555 δίνουν μια πρώτη γεύση για το τι πρόκειται να ακολουθήσει.

6. Συστήνεται Εταιρεία Ειδικού Σκοπού για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΕΦΚΑ. Η αξία των ακινήτων του ΕΦΚΑ ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ. Πολλά από αυτά βρίσκονται στο κέντρο των Αθηνών και τα «καλοβλέπουν» εδώ και καιρό μεγάλες ξενοδοχειακές αλυσίδες. Αντί ο ΕΦΚΑ να κατευθυνθεί προς την εξυπηρέτηση των μεγάλων στεγαστικών του αναγκών, κινείται σε λογική εκποίησης, ενός σημαντικού περιουσιακού του στοιχείου, που αποτελεί ιδιοκτησία των ασφαλισμένων. Η σύσταση εταιρίας ειδικού σκοπού και η λειτουργιά της με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους, για το δημόσιο συμφέρον.

Μετά το ξεπούλημα της ΔΕΗ, έρχεται η σειρά της εκποίησης, όχι μιας πρώην ΔΕΚΟ, αλλά του στενού πυρήνα του κράτους. Πέρα από αντικοινωνικές, οι προωθούμενες διατάξεις είναι και βαθιά αντισυνταγματικές, αφού ρητά το Σύνταγμα (αρ.22 παρ.5) ορίζει ότι «το κράτος μεριμνά για την κοινωνική ασφάλιση». Αλλά τι σχέση αυτή η κυβέρνηση με το Σύνταγμα;

Διονύσης Τεμπονέρας Ο Διονύσης Τεμπονέρας είναι δικηγόρος-εργατολόγος Περισσότερα Άρθρα
Πρόσφατα άρθρα ( Κοινωνία )
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2022 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet