Με τροπολογία που κατέθεσε, νύχτα, στο νομοσχέδιο του υπουργείου Τουρισμού «Πρότυποι Τουριστικοί Προορισμοί Ολοκληρωμένης διαχείρισης κ.ά», που προβλέπει «Μέτρα Προστασίας ναυαγίου Ζακύνθου», την Παρασκευή 17 Δεκεμβρίου, αποκαλύπτεται πλήρως ο πόλεμος συμφερόντων με επίκεντρο το ναυάγιο και ορεινά του νησιού που όπως φαίνεται, τώρα, διαπερνά και την ίδια την κυβέρνηση. Η «ανάληψη ευθύνης», όμως, για το ναυάγιο από το Δημόσιο είναι άκρως ύποπτη,  αποκαλυπτική του αδιεξόδου που υπάρχει στον χειρισμό της υπόθεσης.

Ξεκινά το 2014 όταν με συνοπτικές διαδικασίες και έκδηλες παρανομίες αγοράζεται από τη λιβανέζικη εταιρεία PΙΜΑΝΑ SA περιοχή στα ορεινά που περιλαμβάνει και το ναυάγιο, 14.497,49 στρεμμάτων. Ο εν λόγω πωλητής κατέχει, με συμβόλαια, μόνο 74 στρέμματα! Περιλαμβάνει κομμάτια της Εκκλησίας με σημαντική θρησκευτική – πολιτιστική αξία, εκτάσεις του δημοσίου και την περιουσία 200 χωρικών. Τοπικός Τύπος, τοπικοί παράγοντες αλλά και ο “έγκυρος” Τύπος των Αθηνών εόρτασε πάραυτα τη μεγάλη αναπτυξιακή προοπτική. Ένας θησαυρός για το νησί, ιδίως για τα φτωχά ορεινά του, που “η ανικανότητα του Δημοσίου έως τώρα” τον κρατά αναξιοποίητο. Στην πορεία παρενέβη, συνεργαζόμενος με την PIMANA, ο εμίρης του Κατάρ. 

Ευτυχώς δεν κατάπιαν όλοι αυτό το ζακυνθινωφελές σχέδιο. Κομμάτι της ζακυνθινής κοινωνίας αντέδρασε, μέρος των κομμάτων και η εκκλησία. Κατατέθηκε το 2014 μηνυτήρια αναφορά στον Άρειο Πάγο, αίτηση ασφαλιστικών μέτρων –που κερδήθηκαν– το 2015 και αγωγή ενώπιον του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Ζακύνθου. Συμπαραστάθηκαν Δήμος, Περιφέρεια και η τότε νέα κυβέρνηση (ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ – Οικολόγοι) που δια του υπουργού Οικονομικών εφεσίβαλε την αγοραπωλησία. Οι νομικές εξελίξεις ήταν αρνητικές για του «επενδυτές». Τελευταίο συμβάν, το 1679/2020 βούλευμα του Συμβουλίου Πλημμελειοδικών Αθηνών, που αναφέρει ότι ο πωλητής δεν διαθέτει περιουσία!

Η νομική εκκρεμότητα υπάρχει αλλά γίνεται σαφές στους ενδιαφερόμενους, ιδίως στην κυβέρνηση ότι η κάλυψη της παρανομίας τούς εκθέτει και ότι πρέπει να βρεθεί εναλλακτική λύση για να  γίνει η παραχώρηση στον επιχειρηματία με νομική ασφάλεια. Η επιλογή ήταν μια Ανώνυμη Εταιρεία (ΑΕ) του Δημοσίου να περιλαμβάνει ναυάγιο, αιγιαλό, και ικανή περιοχή στα ορεινά. Μετά, με άνεση και με προπέτασμα το ιδεολόγημα ότι μόνο οι ιδιώτες μπορούν να φέρουν την ανάπτυξη, να δοθεί στους ίδιους επιχειρηματίες νομίμως.

Κάτι «χάλασε» όμως στον κυβερνητικό σχεδιασμό και κρίθηκε ότι ο νομικός τύπος της ΑΕ δεν προσφέρεται. Πολιτικά, διότι όσοι αντιδρούσαν ήταν πεισμένοι ότι το Δημόσιο κάνει απλώς τον μεσίτη, άρα δεν είναι αξιόπιστη και αποδεκτή λύση. Ενδεχομένως, να υπήρχε και φόβος ότι μια ΑΕ του Δημοσίου στα χέρια μιας άλλης κυβέρνησης μπορεί να γίνει σπουδαίος θεσμός για ανάπτυξη της περιοχής που θα σέβεται το ορεινό περιβάλλον, την αισθητική της περιοχής  ναυαγίου και αιγιαλού, την πλούσια θρησκευτική κληρονομιά. Ενώ, λοιπόν, και ο πρώην υπουργός είχε δώσει στη διαβούλευση το περιεχόμενο της ΑΕ και ο νυν δεν το απέκλειε, τελικά την τελευταία στιγμή το νομοσχέδιο δεν είχε το σχετικό άρθρο. Έγινε ένας ελιγμός.

Αντ’ αυτού, κατατέθηκε τροπολογία όπου προβλέπεται όχι ΑΕ αλλά μια «Επιτροπή Πρότυπης Τουριστικής Αξιοποίησης του Ναυαγίου Ζακύνθου». Της ανατίθεται όλο το έργο: «η διενέργεια πάσης φύσεως Πράξεων διοίκησης και διαχείρισης στην […] οριοθετημένη ζώνη αιγιαλού και παραλίας, όπως προσδιορίζεται στην υπ’ αρ. 146652/13.8.2018 απόφαση […] μετά των εντός αυτής επικείμενων κινητών πραγμάτων (ναυάγιο), ακινήτων, κατασκευών και εγκαταστάσεων». Η  αντιπολίτευση διείδε ότι θα ερχόταν τελευταία στιγμή τροπολογία, για να μην περάσει από διαβούλευση, να μη χαλάσουν το κλίμα οι ψυλλιασμένοι Ζακυνθινοί. Ο τομεάρχης περιβάλλοντος του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτης Φάμελλος το στηλίτευσε, όπως και την ουσία.

Η Επιτροπή αποτελείται από πέντε μέλη: «ένα ορίζεται από τον υπουργό Τουρισμού […], ένα από την Περιφέρεια, ένα από τον Δήμο, ένα από τους υφιστάμενους τοπικούς συλλόγους ξενοδόχων, ένα από το Επαγγελματικό Επιμελητήριο». Αποκλείστηκε η Εκκλησία, διότι αντέδρασε, ως τιμωρία και ως ουσία. Δύναται δε “κατά παρέκκλιση κάθε αντίθετης διάταξης της εθνικής νομοθεσίας, να λειτουργεί ως αναθέτουσα αρχή…” για τα πάντα.

Πώς αντιδρά σ’ όλα αυτά η τοπική εξουσία; Ο δήμος ανταποκρίθηκε θετικά σε επιστολή της Μητρόπολης Ζακύνθου να συνεδριάσει εκτάκτως για το θέμα. «Περιέργως» πολλοί δημοτικοί σύμβουλοι, ιδίως από το ΚΙΝΑΛ –ενώ αντίθετα, το κεντρικό ΚΙΝΑΛ καταψήφισε την τροπολογία– δεν προσήλθαν (αρρώστησαν;) κι έτσι συνεδρίαση δεν έγινε! Είναι κι αυτό δείγμα γιατί συμβαίνουν όσα συμβαίνουν στο νησί.

Έχουμε έναν ελιγμό, αλλά όχι εγκατάλειψη του σχεδίου. Οι ιδιώτες δικτυωμένοι, μέσω δικηγόρων, με την κυβέρνηση –διαχρονική επιδίωξη– θα επανέλθουν. Αλλά το κίνημα κέρδισε μια νίκη. Προέχει να υπάρξει και αντισχέδιο. «Ένας φορέας διαχείρισης για την ανάδειξη και αξιοποίηση της ευρύτερης περιοχής του ναυαγίου, μαζί με τα ιστορικά εκκλησιαστικά μνημεία της περιοχής, είναι απαραίτητος» θα σημειώσει ο Αντώνης Κασιμάτης επικεφαλής της Δημοτικής Κίνησης «Αναγέννηση – Ανατροπή». «Ο δήμος να είναι το κέντρο του με συμμετοχή των μεγάλων ιδιοκτητών της περιοχής όπως το μοναστήρι Άι Γιώργης των Γκρεμνών, οι όμορες κοινότητες, οργανώσεις επαγγελματιών».

Πρόσφατα άρθρα ( Κοινωνία )
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2022 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet