Όπερα για παιδιά και νέους

 

Με τη δύναμη της μουσικής και της ποίησης, μια παράσταση υψηλών συμβολισμών και συναισθηματικού πλούτου, το «Ερωτευμένο σύννεφο», ανοίγει το 2022 το πρόγραμμα για την Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. H νέα όπερα για παιδιά και νέους της Ελένης Ζαφειρίου βασισμένη στο ομώνυμο παραμύθι του Ναζίμ Χικμέτ θα ταξιδέψει τους θεατές σε τόπους και χρόνους μακρινούς.

Πρόκειται για μια ανυπόκριτα ρομαντική αλληγορία του ιδεαλιστικού αγώνα για τα ιδανικά και τις αξίες, που συγκινεί ακόμη και στις μέρες μας εξαιτίας της ειλικρίνειας και της ευαισθησίας με τις οποίες εξυμνεί πανανθρώπινες αξίες όπως η ελευθερία, η αλληλεγγύη, η φιλία, ο αγώνας για την κοινωνική δικαιοσύνη, η αυτοθυσία και η βαθιά αγάπη για τη ζωή, καταδικάζοντας παράλληλα τη βία του πολέμου, της εκμετάλλευσης και της απληστίας.

Η οπερατική προσαρμογή από την συνθέτρια Σοφία Καμαγιάννη και την συγγραφέα Ελένη Ζαφειρίου ξεχωρίζει λόγω της τολμηρής δραματουργικής επιλογής ο κεντρικός ρόλος του αφηγητή να αποδοθεί στην πολυβραβευμένη παιδική και νεανική χορωδία Rosarte, η οποία εμπλέκεται στα δρώμενα, σχολιάζει, συμπάσχει και παίρνει θέση υπέρ του δικαίου και της αδελφοσύνης. Το επταμελές μουσικό σύνολο διευθύνει η Σοφία Καμαγιάννη, ενώ τη σκηνοθεσία υπογράφει η Ελένη Ευθυμίου, μια από τις πιο ενδιαφέρουσες σκηνοθέτριες της νέας γενιάς.

Η παράσταση, εμποτισμένη με αγάπη από όλους τους συντελεστές και τις συντελέστριές της, παραδίδεται στους θεατές με στόχο να εμπνεύσει δύναμη και πίστη για ένα καλύτερο μέλλον. Ερμηνεύουν: Μιράντα Μακρυνιώτη (Αϊσέ), Γιάννης Φίλιας (Σύννεφο), Βασίλης Δημακόπουλος (Καρά Σεϊφί).

Στην παράσταση συμμετέχουν συνολικά 70 μέλη της παιδικής και νεανικής χορωδίας Rosarte, που ίδρυσε και διευθύνει η μαέστρος Ρόζη Μαστροσάββα.

Στις 8, 9, 13, 14, 15, 16 Ιανουαρίου, στις 8.30μμ (Κυριακή 7.30μμ), πρωινές παραστάσεις στις 8, 9, 15, 16 Ιανουαρίου, στις 11πμ, στην Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής – ΚΠΙΣΝ.

 

 

Μαρία Ζοάο Πίρες

 

Ένας πιανίστας συχνά κερδίζει τον θαυμασμό του κοινού όταν αναμετράται με έργα επικών διαστάσεων και υψηλών δεξιοτεχνικών απαιτήσεων και κατορθώνει να «κυριαρχήσει» πάνω στη μουσική, στο όργανο και το κοινό. Άλλοτε όμως, οι εντυπώσεις κερδίζονται από τη σοφία και το λεπτό γούστο μιας πιανιστικής ερμηνείας, από την τέχνη του εκτελεστή να διεισδύει στο βάθος της μουσικής και να αναδεικνύει κάθε φράση ενός έργου –αλλά και το συνολικό πνευματικό υπόβαθρο– με τρόπο που αφοπλίζει και συγκινεί. Η Μαρία Ζοάο Πίρες ανήκει ξεκάθαρα στη δεύτερη κατηγορία. Στοχεύοντας πάντα να υπηρετεί τα έργα που ερμηνεύει με έμπνευση και χωρίς να εστιάζει στην ανάδειξη των δικών της ικανοτήτων, η μεγάλη πιανίστα από την Πορτογαλία μεσουρανεί ανελλιπώς στο διεθνές μουσικό στερέωμα από τις αρχές της δεκαετίας του ’70. Οι ζωντανές και ηχογραφημένες αναγνώσεις της στο κλασικό και ρομαντικό ρεπερτόριο και ιδίως οι ερμηνείες της στις σονάτες και στα κοντσέρτα του Μότσαρτ θεωρούνται σημεία αναφοράς. Κατά τη διάρκεια της μεγάλης καριέρας της, η Πίρες εξακολουθεί να παίζει με σφρίγος και ενέργεια, ακτινοβολώντας την ωριμότητα και την εκλεπτυσμένη ποιότητα της μουσικής της σκέψης. Franz Schubert: Σονάτα για πιάνο αρ. 13 σε λα μείζονα, D. 664, Claude Debussy: Suite bergamasque.Franz Schubert: Σονάτα για πιάνο αρ. 21 σε σι ύφεση μείζονα, D. 96

Την Τετάρτη 12 Ιανουαρίου, στις 8.30μμ, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

 

 

«Καραϊσκάκης: Ο παρεξηγημένος ήρωας»

 

Το ιστορικό δράμα «Καραϊσκάκης: ο παρεξηγημένος ήρωας», του Γιάννη Κωσταρά, σε σκηνοθεσία Μάνου Αντωνίου, αφορά τη ζωή και το έργο του Γεώργιου Καραϊσκάκη, πρωτεργάτη της ελληνικής Επανάστασης. Η ιδιοτυπία του έργου είναι πως ο βασικός χαρακτήρας, ο Καραϊσκάκης, παρουσιάζεται εκ γραφής χωρίς καμία διάθεση ωραιοποίησης και ηρωοποίησης αλλά η προσέγγισή του γίνεται με βάση κοινωνιολογικά και ψυχολογικά στοιχεία, ένα αποτέλεσμα έρευνας μηνών στο πρόσωπό του, που έδωσε την ευκαιρία στο έργο να περιλαμβάνει σκηνές που ζωντανεύουν αληθινά γεγονότα με την πρωτοτυπία των διαλόγων γραμμένων στην καθομιλουμένη γλώσσα της Επανάστασης. Η παράσταση συμπράττει και με άλλες τέχνες πέραν της υποκριτικής, η οποία σε πλήρη συμφωνία με τη σκηνοθετική γραμμή του Μάνου Αντωνίου ισορροπεί μεταξύ συμβολισμού και ρεαλισμού.

Τη μουσική και τα τραγούδια της παράστασης συνυπογράφουν, η διεθνούς φήμης μουσικός και σολίστ του ακορντεόν Ζωή Τηγανούρια και ο μουσικοσυνθέτης Στέλιος Γενεράλης, οι οποίοι εμφανίζονται και επί σκηνής. Ερμηνεύουν οι ηθοποιοί: Μάκης Αρβανιτάκης, Γιάννης Κωσταράς, Κωνσταντίνος Σπυρόπουλος, Ιορδάνης Καλέσης, Θανάσης Σκόπας. Στον ρόλο του Καραϊσκάκη ο Μάνος Αντωνίου. Στο ρόλο της Γκόλφως η Ιωάννα Πηλιχού και η Νίνα Φώσκολου και στον ρόλο της Μαριώς η Φιλίτσα Καλογεράκου.

Από Τετάρτη 5 Ιανουαρίου και κάθε Τετάρτη στις 8.15μμ, για 6 παραστάσεις, στο Θέατρο της Ημέρας (Ν. Γεννηματά 20, πλησίον της στάσης Μετρό Πανόρμου).

Το μουσικοθεατρικό δράμα, «Καραϊσκάκης: ο παρεξηγημένος ήρωας», μας έδωσε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε με την διακεκριμένη ελληνίδα μουσικό για την παράσταση αλλά και για τη διεθνή προβολή της μουσικής της. Γιατί είναι γεγονός πως η σύνθεσή της «Last tango by Zoe» έγινε αφορμή για να επιλεχθεί και να συνυπογράψει με την Ζίζι Μπολόνια (Ζizi Bolonga) τη μουσική στην ταινία του Χόλιγουντ «Tango Shalom», του σκηνοθέτη Gabriel Bolonga, που σαρώνει τα βραβεία στα διεθνή φεστιβάλ κινηματογράφου.

 

 

Τι σας ενέπνευσε για να γράψετε τη μουσική στην παράσταση «Καραϊσκάκης: ο παρεξηγημένος ήρωας»;

Αρχικά μου άρεσε το σενάριο του Γιάννη Κωσταρά. Όταν ο σκηνοθέτης Μάνος Αντωνίου μου έκανε την πρόταση, βρισκόμουν ήδη σε διάθεση να γράψω επετειακή μουσική, επειδή μόλις είχε κυκλοφορήσει το τραγούδι μου «Επανάσταση 1821» σε στίχους Τάσου Θεοδωρακόπουλου και ερμηνεία Μπάμπη Τσέρτου. Την ίδια περίοδο είχα ολοκληρώσει τη σύνθεση για το ντοκιμαντέρ του Γιώργου Μαλούχου «21, η επανάσταση των Ελλήνων». Ο σύζυγος μου Στέλιος Γενεράλης, ο οποίος επίσης είναι συνθέτης και δουλεύουμε μαζί, μόλις είχε ολοκληρώσει ένα δικό του πολεμικό έργο με πολλά θέματα, τα οποία με μικρές παραλλαγές τυχαία ταίριαζαν πολύ με σκηνές της παράστασης. Κάπως έτσι όλα συνδυάστηκαν ώστε εγώ μαζί με τον Στέλιο να συνυπογράψουμε τη μουσική της παράστασης. Εξάλλου με την Εταιρεία Οργάνωσης παραγωγής Creatists, την Κατερίνα Χάσκα στην οποία ανήκει, μας συνδέει μια υπέροχη καλλιτεχνική σχέση και χημεία όπως και με τον πολλά χρόνια συνεργάτη μου και σκηνοθέτη Μάνο Αντωνίου! Σημαντικό είναι ότι κυκλοφορεί και CD από τη Zoe Music με τη μουσική της παράστασης κατόπιν απαίτησης των ακροατών των καλοκαιρινών παραστάσεων.

Με χαρά βλέπουμε ότι κάνετε διεθνή καριέρα. Πώς προέκυψε;

Από το 2006, που κυκλοφόρησε η πρώτη μου δισκογραφική δουλειά με το υπέροχο video clip «Libertango», που είχε παγκόσμια προβολή και αποδοχή, μέχρι σήμερα έχω κάνει πολλές συναυλίες, εμφανίσεις στο εξωτερικό και αρκετές συνεργασίες με ξένους διάσημους καλλιτέχνες. Όμως η πιο δυνατή στιγμή είναι η μουσική που συνυπογράφω με την Ζίζι Μπολόνια στη ταινία «Tango Shalom». Η συνεργασία μας προέκυψε το 2018 που έκανα το «Last tango by Zoe». Η Ζίζι Μπολόνια είδε τυχαία στο YouTube ένα βίντεο μου και μου ζήτησε να το χρησιμοποιήσει στην ταινία.

Στην ταινία συμμετέχουν και πρωταγωνιστούν πολλοί γνωστοί ηθοποιοί και βραβευμένοι με Όσκαρ.

Πόσο αισιόδοξη είστε για όσα γίνονται στον χώρο του θεάματος;

Είμαι γενικότερα από τη φύση μου αισιόδοξη και προσπαθώ να βρίσκω την ομορφιά μέσα στην ασχήμια. Οι ευχές μου για το 2022 είναι «να σκύψουμε όλοι μέσα μας» να γίνουμε πιο ώριμοι, πιο συνειδητοί, πιο «Άνθρωποι», με σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα, σεβασμό στην υγεία μας και στην υγεία του συνανθρώπου!

Αν δεν έχετε δει ακόμα την ταινία και ανυπομονείτε να ακούσετε όλη αυτή την υπέροχη μουσική, η χορευτική κωμωδία «Tango Shalom» κυκλοφορεί σε όλες τις μεγάλες πλατφόρμες streaming και καλωδιακής τηλεόρασης και σε DVD.

ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2024 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet