Γκρίνια, μιζέρια και πολιτικές σκοπιμότητες βλέπουν οι Αθηναίοι πίσω από τις αντιδράσεις για τις κοπές τουλάχιστον 2.500 μεγάλων δέντρων για την κατασκευή των σταθμών του μετρό, οι οποίες βέβαια έχουν παραμείνει αποκλειστικά στο διαδικτυακό επίπεδο, καθώς μόνο στην πλατεία Εξαρχείων βλέπουμε τις αντιδράσεις να μεταφέρονται στον «δρόμο».

Οι Αθηναίοι και γενικά οι Έλληνες δεν αγαπούν το πράσινο, το θυμούνται κυρίως όταν καίγεται το καλοκαίρι για 2 μήνες και αυτό ήταν όλο, το πολύ–πολύ να γίνουν μέλος κάποιας ομάδας για «την ανάκαμψη του οικοσυστήματος μετά την πυρκαγιά», μέχρι εκεί. Είναι ικανοί να τρέξουν μαραθώνιους και να διαδηλώσουν για οποιονδήποτε άλλον λόγο εκτός από το πράσινο της πόλης τους, σπάνια έχουμε δει διαμαρτυρίες να γίνονται για ένα τόσο ζωτικό ζήτημα.

Δεν είναι να απορεί κανείς λοιπόν πως η Αθήνα έφτασε να έχει μικρότερο ποσοστό πρασίνου ανά κάτοικο από το Λας Βέγκας, που έχει χτιστεί σε έρημο... Ένα σχόλιο σε πρόσφατη ανάρτηση που κοινοποιήθηκε αυτές τις μέρες στο Facebook σχετικά με την ισοπέδωση της πλατείας Κολωνακίου τα λέει όλα: «Το θέμα δεν είναι πολιτικό, ούτε καν κομματικής απόχρωσης. Η διαρκής υποβάθμιση και συρρίκνωση του αστικού και περιαστικού πράσινου κρατάει χρόνια και οδηγεί με γοργά βήματα, σε συνδυασμό με τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, σε δομημένο περιβάλλον αφιλόξενο και παθογόνο από κάθε άποψη. Τα σχόλια της ανάρτησης επιβεβαιώνουν τον τελευταίο χορό στο σαλόνι του Αττικού και αλίμονο, πανελλήνιου Τιτανικού της αστικής μας α-συνείδησης»1. Το σχόλιο αυτό αναφέρεται στα άλλα σχόλια συμπολιτών μας. Οι Αθηναίοι αγαπούν τα έργα, αγαπούν να βλέπουν τις μπουλντόζες να ισοπεδώνουν δέντρα, λουλούδια και θάμνους, θεωρούν πως εκσυγχρονίζονται, αφήνουν πίσω τους την «επαρχιακή» Ελλάδα και μπαίνουν σε μία σύγχρονη νέα εποχή. Όλα αυτά βέβαια μέχρι την επόμενη πλημμύρα ή μέχρι τον επόμενο καύσωνα...

Φτάνουμε, λοιπόν, σήμερα στην κατασκευή της νέας γραμμής 4 του μετρό, που σύμφωνα με τους υπολογισμούς, τουλάχιστον 2.500 μεγάλα δέντρα ή αλλιώς 72.900 τμ πρασίνου θα ισοπεδωθούν. Το θέμα δεν είναι η κατασκευή του μετρό, που είναι ένα χρήσιμο συγκοινωνιακό έργο και μειώνει τους ρύπους μετακίνησης. Το πρόβλημα είναι ο τρόπος που γίνεται, ειδικά σε μια τόσο προβληματική πόλη όσο η Αθήνα.

Η Αθήνα είναι η ευρωπαϊκή πρωτεύουσα με το μικρότερο ποσοστό πρασίνου ανά κάτοικο2, και πρώτη αναλογικά με τον πληθυσμό της σε θανάτους που σχετίζονται με την έλλειψή του3. Είναι εξαιρετικά πυκνοδομημένη, βρίσκεται σε μια ζώνη που και θα υποφέρει από τους καύσωνες, που έχει ήδη φέρει η κλιματική αλλαγή, και είναι κατά κοινή ομολογία άσχημη, αφιλόξενη και μη βιώσιμη, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες. Οπτικά δεν έχει να προσφέρει πολλά ούτε στον επισκέπτη, ούτε στους κατοίκους πέρα από τα θραύσματα του παρελθόντος και το ελάχιστο πράσινό της.

Όταν βλέπουμε ολόκληρα κτίρια μέσα στις συνοικίες να αγοράζονται από εταιρείες και να μετατρέπονται σε ξενοδοχεία, δεν είναι δυνατόν κρατικά έργα σαν αυτά του μετρό να βρίσκουν διαθέσιμο χώρο, ισοπεδώνοντας χώρους πρασίνου. Δεν είναι δυνατόν να επιλέγεται η λύση της κοπής των δέντρων από την επιλογή της χρήσης του δρόμου για τη δημιουργία εργοταξίου. Ο ίδιος ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό παραδέχθηκε το φθινόπωρο σε ντιμπέιτ4 με την επικεφαλής Αντιμετώπισης Αστικής Υπερθέρμανσης του δήμου Αθηναίων πως η εταιρεία θεώρησε προτιμότερο να καταστρέψει 12.000 τμ πρασίνου από το να κλείσει τμήματα της Βασιλέως Κωνσταντίνου και να χρησιμοποιηθούν παρακάμψεις. 2022 και ακόμα δίνεται προτεραιότητα στο αυτοκίνητο.

Υπάρχουν, όμως, και τα αδικαιολόγητα μεγέθη των σταθμών. Σταθμοί που δεν βρίσκουν ελεύθερους διαθέσιμους χώρους, γίνονται μικροί, κλείνοντας τμήματα των δρόμων για τα εργοτάξια, όπως στους σταθμούς Ακρόπολη και Σεπόλια. Οι νέοι σχεδιασμοί απλώς καταλαμβάνουν όσους χώρους μπορούν να βρουν διαθέσιμους και αυτοί είναι οι χώροι πρασίνου, που η εταιρεία θεωρεί αναλώσιμους, αφού είναι σίγουρη πως δεν θα βρει αντιδράσεις από τους πολίτες. Το ίδιο έγινε και στον Πειραιά πριν 10 χρόνια, όπου για έναν μόνο σταθμό στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά ισοπεδώθηκε μια τεράστια πλατεία με 250 δέντρα. Καμία αντίδραση δεν υπήρξε.

Το ίδιο γίνεται και σήμερα. Έχουμε σχεδιασμούς σταθμών ακόμα και 6 φορές μεγαλύτερους από άλλους, ακριβώς επειδή υπάρχει ελεύθερος διαθέσιμος, αναλώσιμος χώρος. Μεγαλύτερος ο σταθμός, μεγαλύτερο το κόστος κατασκευής και υλικών...

Το πιο απογοητευτικό είναι το πόσο λίγες είναι οι αντιδράσεις. Στις Βρυξέλλες οι κάτοικοι ξεσηκώθηκαν γιατί η εταιρεία θα έκοβε μόλις 50 δέντρα (πλατεία Francois Riga) από μια έτσι κι αλλιώς καταπράσινη συνοικία σε μια καταπράσινη πόλη. Εδώ οι πολίτες είναι ήσυχοι με την οικολογική τους συνείδηση, πληρώνοντας την πλαστική σακούλα στο σούπερ μάρκετ. Αξίζουμε όλοι κάτι καλύτερο και θα πρέπει να κάνουμε επιτέλους κάτι για αυτό.

 

Παρατηρητήριο Αστικού Πρασίνου

 

Σημειώσεις:

  1. Σώστε την πλατεία Francois Riga, https://www.facebook.com/Sauvez-le-square-Riga-1401418253310928/
  2. Αναλογία πρασίνου ανά κάτοικο: ουραγός η Αθήνα, http://kalyterizoi.gr/new/analogia-prasinoy-ana-katoiko-oyragos-i-athina
  3. Έρευνα – Η έλλειψη αστικού πρασίνου οδηγεί σε πρόωρους θανάτους – Η Αθήνα στις πόλεις με το μεγαλύτερο πρόβλημα, https://www.in.gr/2021/10/08/b-science/perivallon-b-science/ereyna-elleipsi-astikou-prasinou-odigei-se-proorous-thanatous-athina-stis-poleis-megalytero-provlima/
  4. Debate με θέμα τα δέντρα που θα κοπούν για τη γραμμή 4 του Μετρό | 23/09/2021 | ΕΡΤ - ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ στο 4.45 https://youtu.be/JTbsLvRgYJM?t=285
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2022 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet