Ο Ζορζ Μπρασάι (1899-1984), ούγγρος ζωγράφος και φωτογράφος, πολιτογραφημένος Γάλλος, το «μάτι του Παρισιού», όπως τον είχε χαρακτηρίσει ο Χένρι Μίλερ, φωτογράφισε τη νυχτερινή ζωή της μεγαλούπολης, τα μνημεία της, την «υψηλή» κοινωνία, χώρους όπως τα θέατρα, την όπερα και τα καμπαρέ, τους φίλους του, τον Πικάσο, τον Νταλί, τον Τζακομέτι, τον Ζενέ…. Πάνω απ’ όλα, όμως, απαθανάτισε σκηνές από τους σκοτεινούς δρόμους και τις πλατείες, τα μικρά καφέ, τα ερωτευμένα ζευγάρια, τους περαστικούς και τα παιδιά, τους κλοσάρ, τις πόρνες και τους μαστροπούς, ανθρώπους που ζουν στη σκιά. Ποτέ δεν ανταποκρίθηκε θετικά στις προτάσεις για εμπορικές φωτογραφίες ενώ δεν διέθετε καν ατελιέ ώστε να δέχεται παραγγελίες. Παρότι ξεκίνησε τη ζωή του στο Παρίσι ως δημοσιογράφος, είναι πολύ λιγότερο γνωστός γι’ αυτήν του την ιδιότητα κι ακόμη λιγότερο για τη συγγραφική, αν και είχε εκδώσει 17 διηγήματα, βιογραφίες, ανάμεσά τους και την Ιστορία της Μαρί (1948), που παρουσιάζεται φέτος στο θέατρο Εκστάν.

Όπως όλα τα πρόσωπα που φωτογράφισε ο Μπρασάι, έτσι κι η Μαρί είναι ένα πραγματικό πρόσωπο και όχι επινοημένο. Όπως γράφτηκε και στην παρουσίαση του έργου, στη «Liberation», η Μαρί ήταν η καθαρίστρια του σπιτιού του Μπρασάι, κι αυτός θυμήθηκε τα λόγια της, όταν αυτή ήταν πλέον μακριά, όταν δούλευε σε άλλα σπίτια.

Στον πρωτοπρόσωπο μονόλογό της η Μαρί δεν μιλά για τη δουλειά της και τους πελάτες. Κακοχαρακτηρίζει το επίθετό της: «Μαλ-αρμέ. Σημαίνει Κακο-αρματωμένη. […] Εγώ ξέρω να τα βγάζω πέρα στη ζωή μου, γιατί λοιπόν, να με φωνάζουν Μαλαρμέ…». Ώσπου κάποιος θα την πληροφορήσει ότι είναι το επίθετο ενός μεγάλου ποιητή, κι από τότε θα είναι περήφανη γι’ αυτό. Η Μαρί ζει σε μια μεγάλη λαϊκή πολυκατοικία, σε ένα δωμάτιο, στον τελευταίο όροφο, μοναδική κατοικία, ανάμεσα σε αποθήκες, χωρίς τουαλέτα, κι έτσι είναι αναγκασμένη να χρησιμοποιεί αυτή του κάτω ορόφου, απ’ όπου θα ξεκινήσει η δικαστική της περιπέτεια κι η αφορμή για την αφήγησή της. Σε αυτόν τον μικρόκοσμο, η τακτοποιημένη και αδιάφορη ζωή της είναι, παραδόξως, γεμάτη «περιπέτειες»: Όταν τυχαία ανακαλύπτει τις «αταξίες» των πελατών της. Με τις προστριβές με τη θυρωρό και τα «μυστικά» που η Μαρί γνωρίζει. Με την ταλαιπωρία της στα νοσοκομεία. Την πίκρα και τη ζήλεια της για την αποδοχή και την κρατική βοήθεια που δικαιούνται τώρα οι ανύπαντρες μητέρες. Τις ταξικές συγκρούσεις στο στενό περιβάλλον των μη προνομιούχων της πολυκατοικίας. Την περίπλοκη και συγκινητική σχέση της με τα γράμματα και τις λέξεις. Την επιχειρηματολογία του δικηγόρου που θα οδηγήσει στη νίκη υπέρ της, ενώ αυτή είναι, ταυτόχρονα, η αλήθεια που αποτελεί την αιτία της δυστυχίας της. Έργο ιδωμένο, ωστόσο, και με ανάλαφρη κωμική ματιά και καυστικό λόγο. Με την ευτυχή, όπως πάντα, συνεργασία του Ζαν - Πoλ Ντενιζόν με το Εκστάν και την έξοχη απόδοση του ρόλου της Μαρί από την Ελένη Παπαχρηστοπούλου.

 

INFO

Κείμενο: Ζoρζ Μπρασάι, μετάφραση/ διασκευή: Ελένη Παπαχρηστοπούλου, σκηνοθεσία: Ζαν - Πoλ Ντενιζόν, σκηνικά-κοστούμια: Ζαν - Πoλ Ντενιζόν, φωτισμοί: Πασχάλης Τσέρνας, βοηθός σκηνοθέτη: Γιάννης Σταματίου, φωτογραφία: Τούλα Ροδοπούλου, επικοινωνία: Άντζυ Νομικού.

Παίζει η Ελένη Παπαχρηστοπούλου.

Παραστάσεις: Κάθε Κυριακή στις 6μμ. Διάρκεια: 70’ λεπτά. Εισιτήρια: 10 ευρώ κανονικό, 8 ευρώ (γκρουπ, φοιτητές, άνεργοι), κρατήσεις θέσεων: 2130210339 & 6974674513, σημείο προπώλησης: Ticketsmaster – Public. Χωρητικότητα: 50 θέσεις.

ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2022 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet