Φωτογραφία: Νικόλας Κοκοβλής
Δεν απαιτούνταν, δα, και μαντικές ικανότητες για να προβλέψει κανείς ότι η διαδικασία της τηλεκπαίδευσης την Πέμπτη και την Παρασκευή θα κατέληγε σ' ένα ακόμα επιτελικό epic fail. Αντιθέτως, οι παροικούντες την εκπαιδευτική Ιερουσαλήμ ήταν σχεδόν σίγουροι ότι τα πράγματα θα έπαιρναν ακριβώς αυτήν την τροπή, όπερ και εγένετο.
Και αυτό γιατί η απόφαση του υπουργείου Παιδείας να διεξαχθεί τηλεκπαίδευση στα σχολεία που παρέμειναν κλειστά, λόγω των συνεπειών της κακοκαιρίας «Ελπίδα», αποκάλυψε με τον πιο οδυνηρό τρόπο όλες τις παθογένειες της διαδικασίας με τον τρόπο που η Νίκη Κεραμέως έχει επιλέξει να την επιβάλλει στο σώμα της ελληνικής εκπαίδευσης.
Έχουμε και λέμε λοιπόν:
Νομιμότητα της διαδικασίας: Πλήρης αποτυχία. Το υπουργείο όχι μόνο δεν έχει συμμορφωθεί πλήρως στις υποδείξεις της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, όπως αυτές διατυπώθηκαν στην απόφαση–κόλαφο του περασμένου Νοέμβρη, αλλά δείχνει να αγνοεί και τον νόμο περί τηλεργασίας που ψήφισε μέσα στο 2021 η κυβέρνηση. Σύμφωνα μ' αυτόν λοιπόν (4807/2021), «η υπηρεσία του φορέα που είναι αρμόδια για την παροχή εξοπλισμού και την πληροφοριακή υποστήριξη, προμηθεύει τον υπάλληλο με τον απαραίτητο και κατάλληλο για την αποτελεσματική εκτέλεση των καθηκόντων του μέσω τηλεργασίας, τηλεπικοινωνιακό εξοπλισμό και τεχνολογική συσκευή (εφεξής «Σταθμός Τηλεργασίας») και παρέχει υποστήριξη για την εγκατάστασή του, εφόσον τούτο είναι επιθυμητό από τον υπάλληλο…».
Το υπουργείο Παιδείας, όμως, δεν έχει μέχρι στιγμής παραδώσει στους εκπαιδευτικούς τον κατάλληλο εξοπλισμό για να παράσχουν τηλεκπαίδευση, έστω από τις οικίες τους. Οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες από την πλευρά τους, δίνοντας εντολή στα μέλη τους να συμμετέχουν στη διαδικασία μόνο από τις σχολικές μονάδες, αποκάλυψαν σε όλο του το θλιβερό μεγαλείο το κυβερνητικό παράδοξο. Στις σχολικές μονάδες ο τεχνολογικός εξοπλισμός είναι πολύ «φτωχός», άρα ανεπαρκής, ενώ, λόγω της κακοκαιρίας, πολλοί εκπαιδευτικοί δεν μπορούσαν καν να προσεγγίσουν τα σχολεία.
Μέσω της πυγμής και αδιανόητων ενεργειών, όπως τα τηλεφωνήματα (!) του γενικού γραμματέα του υπουργείου, Αλέξανδρου Κόπτση σε εκπαιδευτικούς στο Μαρούσι να συμμορφωθούν προς τας υποδείξεις, η Νίκη Κεραμέως επιχείρησε να επιβάλλει τη θέλησή της. Πανηγύρισε, μάλιστα, γιατί λειτούργησαν, κατά τους υπολογισμούς της, «το συντριπτικό ποσοστό των ηλεκτρονικών τάξεων». Πρόκειται, πολύ απλά, περί μυθεύματος...
Ασφάλεια της διαδικασίας: Όπως έχουμε επισημάνει και άλλες φορές από τις σελίδες της «Εποχής», η πλατφόρμα της Webex είναι απολύτως διάτρητη ως προς το θέμα της ασφάλειας των χρηστών. Την Παρασκευή υπήρξε καταγγελία γονέων, μία ακόμη, στη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος για το γεγονός ότι άγνωστοι χρήστες χάκαραν λογαριασμούς μαθητών, έμπαιναν στις ηλεκτρονικές τάξεις και έκαναν συστηματικό μπούλινγκ σε παιδιά και εκπαιδευτικούς! Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα έχει εντοπίσει το πρόβλημα και έχει συστήσει στο υπουργείο Παιδείας αφενός να εκδώσει φυλλάδιο οδηγιών προς τους χρήστες και αφετέρου να εκπαιδεύσει καθηγητές και δασκάλους στο ζήτημα του χειρισμού των κινδύνων που μπορούν να προκύψουν μέσα σε μία ηλεκτρονική τάξη. Κατά την προσφιλή του τακτική, το υπουργείο δεν έκανε τίποτα από όλα αυτά...
Αν, τέλος, προσθέσει κανείς και τα ευτράπελα που έλαβαν χώρα στη Σάμο, τη Χίο, τις Οινούσες και τα Ψαρά όπου τα σχολεία έκλεισαν για τηλεκπαίδευση χωρίς να συντρέχει λόγος που σχετίζεται με τα καιρικά φαινόμενα και παρά την αντίθεση γνώμη των τοπικών δημοτικών αρχών, έχει μπροστά του αναπτυγμένο το σύνολο ενός ακόμη κυβερνητικού φιάσκου.