Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής ενέκρινε για λογαριασμό του υπουργείου Παιδείας πρόγραμμα της Ελληνικής Αγωγής του Άδωνι Γεωργιάδη προς χρήση στα δημόσια σχολεία. Το γράφεις, το κοιτάς, το ξαναγράφεις αλλά δεν είναι δυνατόν να το συνειδητοποιήσεις. Και όμως, συνέβη. Στην Ελλάδα του 2022 παιδιά του δημοτικού δημόσιου σχολείου μπορούν υπό προϋποθέσεις (αν θελήσει η σχολική μονάδα στην οποία ανήκουν) να έρθουν σε επαφή με προγράμματα που όχι μόνο αποπνέουν στείρα προγονοπληξία αλλά θεωρούνται από την πλειοψηφία της επιστημονικής κοινότητας ως ακατάλληλα για εκπαιδευτικούς σκοπούς.
Η εξέλιξη αυτή, που προκάλεσε νέο γύρο έντονων αντιδράσεων για την Νίκη Κεραμέως αλλά και για τον Αδωνι Γεωργιάδη, ο οποίος έκανε πως δεν καταλάβαινε ότι προκύπτει σοβαρό πολιτικό ζήτημα αρχών, απάντησε αρνητικά και με τεράστια, δυστυχώς, έμφαση στο ερώτημα αν το βαρέλι του υπουργείου Παιδείας έχει πάτο: Οχι, δεν έχει είναι η σωστή απάντηση. Νομίζαμε ότι μετά το φιάσκο της έγκρισης του προγράμματος της Ελληνικής Εταιρείας Προγεννητικής Αγωγής (την οποία η κα Κεραμέως μάζεψε όπως-όπως) και της Πυθαγορείου Αυτογνωσίας, θα έμπαινε ένα φρένο. Στην πραγματικότητα, δεν υπάρχει φρένο στον κατήφορο και γι’ αυτό υπάρχουν πολύ συγκεκριμένες αιτίες.
Ανοίγει τον δρόμο στον υπερσυντηρητισμό και τον ανορθολογισμό
Εχουμε και λέμε λοιπόν: Από τον Ιούλιο του 2019 και μετά, η Νίκη Κεραμέως επιδόθηκε σε μια προσπάθεια «ανανέωσης» του ΙΕΠ η οποία κατέληξε στην ουσιαστική διάλυσή του, τουλάχιστον όπως το γνωρίζαμε ως επιστημονικό ινστιτούτο. Διαλύθηκαν όλες οι ελεγκτικές δομές, δημοκρατικού χαρακτήρα, «από καθαρή προκατάληψη», όπως τονίζει στην Εποχή ενημερωμένη πηγή. Είναι χαρακτηριστικό ότι η τακτική συνάντηση των στελεχών του ΙΕΠ με τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου, συνάντηση η οποία λειτουργούσε ως «προστατευτικό» της διοίκησης από τις κακοτοπιές, έχει στην πράξη καταργηθεί.
Επίσης, πολλά πεπειραμένα στελέχη τα οποία πρόσκεινται πολιτικά ακόμα και στον ευρύτερο συντηρητικό χώρο, έχουν παροπλιστεί από τη διοίκηση που ανέλαβε από τον Νοέμβριο του 2019 και μετά. Η νέα ηγεσία του υπουργείου επιθυμούσε ένα ολοκληρωτικό λίφτινγκ με ανθρώπους που βρίσκονται πολύ πιο κοντά στο ιδεολογικό προφίλ της και στην εν γένει θεώρηση που έχει για τα εκπαιδευτικά πράγματα. Ηθελε, κοντολογίς, ένα μείγμα νεοφιλελευθερισμού και ακραίου συντηρητισμού και το πέτυχε.
Επιπλέον, οι όποιες δικλείδες ασφαλείας μεταξύ της υποδοχής ενός εγγράφου και της αποδοχής του από το υπουργείο ατόνησαν, και όλα μαζί εξηγούν γιατί παρατηρούνται τα φαινόμενα των τελευταίων δύο εβδομάδων με το υπουργείο, μέσω του ΙΕΠ, να ανοίγει τον δρόμο προς το δημόσιο σχολείο στον υπερσυντηρητισμό και τον ανορθολογισμό. Και αυτό χωρίς την παραμικρή αντίδραση του πρωθυπουργού ο οποίος με τη σιωπή του αφενός «εγκρίνει» το πνεύμα των εν λόγω προγραμμάτων, αφετέρου αποδέχεται την ενδοκυβερνητική διαπλοκή με μια υπουργό να εγκρίνει πρόγραμμα εταιρείας συμφερόντων άλλου υπουργού. Θα ήταν πολύ αστείο αλλά κατά βάση είναι τραγικό και για τους θεσμούς αλλά και για την ίδια τη λειτουργία της δημοκρατίας.
Η απάντηση τότε και τώρα
Ο Άδωνις Γεωργιάδης πάντως είχε προσπαθήσει και παλαιότερα να αποκτήσει πρόσβαση στο δημόσιο σχολείο για τα «εκπαιδευτικά» προϊόντα. Επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, είχε στείλει επίσης σχετικές προτάσεις στο ΙΕΠ (που είχε βεβαίως τελείως διαφορετική σύνθεση αλλά και δομή λειτουργίας) οι οποίες, κατόπιν αξιολόγησης, απορρίφθηκαν κυρίως επειδή δεν διέθεταν τα απαραίτητα επιστημονικά εχέγγυα. Ο υπουργός όμως επέμεινε με τη νέα διακυβέρνηση για να ...δικαιωθεί το ρητό ο επιμένων νικά.
Η αντίδραση της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ για το γεγονός ότι η Νίκη Κεραμέως ορμπανοποιεί την ελληνική εκπαίδευση ήταν φυσικά αναμενόμενη. Η σχετική επερώτηση προς την υπουργό Παιδείας υπογράφεται από 53 βουλευτές του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης και κατατέθηκε μετά από πρωτοβουλία του τομεάρχη παιδείας Νίκου Φίλη και της αναπληρώτριας τομεάρχη Μερόπης Τζούφη. Ζητείται, μεταξύ άλλων, από την κα Κεραμέως να καταθέσει, για την ενημέρωση της Βουλής και της εκπαιδευτικής κοινότητας, τα πρακτικά της συνεδρίασης του ΙΕΠ για την έγκριση των εν λόγω εκπαιδευτικών προγραμμάτων και το αίτημα ή τα αιτήματα που υπέβαλε η «Ελληνική Αγωγή» για την έγκριση των εν λόγω προγραμμάτων και το περιεχόμενο τους.
Την ρωτούν, επίσης, αν σκοπεύει να ακυρώσει την έγκριση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων της Ελληνικής Αγωγής, συμφερόντων του υπουργού Ανάπτυξης & Επένδυσης. Το τελευταίο είναι ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα. Η τοποθέτηση του Αδωνι Γεωργιάδη σε σχεδόν ανάλογες ερωτήσεις που του έγιναν σε τηλεοπτικά πάνελ το προηγούμενο Σαββατοκύριακο ήταν -σε ελεύθερη απόδοση- «δεν τρέχει τίποτα, εγώ έχω κάποια προγράμματα, ζήτησα έγκριση και την πήρα». Θα είναι μάλλον αφελές για την υπουργό Παιδείας να απαντήσει σ’ αυτό το πνεύμα αν και όλα μπορεί πλέον να τα περιμένει κανείς...