«Πώς να επιβιώσετε σε μια πανδημία»

 

 

 

Με κεντρικό θέμα του τη μετα-πραγματικότητα (post reality) και υπό τη βαριά σκιά του πολέμου στην Ουκρανία, ξεκίνησε την περασμένη Πέμπτη το 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Με ένα ντοκιμαντέρ το οποίο είχε ως θέμα την πανδημία η οποία απασχόλησε και απασχολεί την παγκόσμια κοινότητα τα τελευταία χρόνια άνοιξαν οι φετινές εκδηλώσεις ενός θεσμού ο οποίος από την πρώτη στιγμή αγκαλιάστηκε από το κοινό.

Πρόκειται για την ταινία «Πώς να επιβιώσετε σε μια πανδημία» (How to survive a pendemic) του Ντέιβιντ Φραντς, το οποίο αποτυπώνει τον αγώνα της παγκόσμιας επιστημονικής κοινότητας να αντιμετωπίσει την επέλαση του κορονοϊού. Ένας αγώνας ο οποίος περιελάμβανε προσπάθειες για την έρευνα, την ανάπτυξη, τη ρύθμιση και, τέλος, τη διάθεση των εμβολίων τα οποία ήταν η πρώτη ουσιαστική και σωτήρια ασπίδα για την αντιμετώπιση της πανδημίας.

Από τις αρχές του 2020, όταν ο κορονοϊός άρχισε να απλώνεται παντού χωρίς να υπολογίζει τα σύνορα, ξεκίνησε η μεγάλη προσπάθεια. Η ταινία ακολουθεί ερευνητές επιστήμονες στα εργαστήρια, δοκιμές στις οποίες παίρνουν μέρος εκατομμύρια εθελοντές, ενώ η μία χώρα μετά την άλλη μπαίνει σε καραντίνα, οι θάνατοι αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο και η πολιτική πίεση γίνεται ασφυκτική. Στη συνέχεια, περνώντας στο 2021, η ταινία καταγράφει τα εμπόδια, την έντονη διαμάχη αλλά και τις ανισότητες και τις συστημικές αδικίες εξαιτίας των οποίων μεγάλο μέρος του πλανήτη κινδυνεύει να μείνει χωρίς εμβόλια! Την ίδια ώρα ο ιός μεταλλάσσεται και εμφανίζονται διάφορες επικίνδυνες παραλλαγές του.

Η ταινία διεισδύει σε διάφορες πηγές, ενώ βλέπουμε σημαντικές προσωπικότητες να μιλούν μπροστά στην κάμερα όπως επιστήμονες, στελέχη φαρμακευτικών εταιρειών, κυβερνητικοί παράγοντες, εργαζόμενοι στην πρώτη γραμμή κ.ά. Πρόκειται για μια καταγραφή της σημαντικότερης συλλογικής προσπάθειας της σύγχρονης εποχής, όπου τα τεράστια επιτεύγματα της επιστήμης συγκρούονται με πραγματικότητες απόγνωσης, απληστίας και εθνικισμού.

 

Η μετα-πραγματικότητα

 

Η πρωτόγνωρη υγειονομική κρίση της πανδημίας έφερε την ανθρωπότητα μπροστά σε μια νέα κατάσταση, μια νέα πραγματικότητα. Σε αυτήν τη μετά-πραγματικότητα εστιάζει το κεντρικό θέμα του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, με 10 ταινίες οι οποίες χαρτογραφούν έναν ρευστό κόσμο και φέρνουν τους θεατές μπροστά στη νέα πραγματικότητα η οποία καταργεί κάθε βεβαιότητα που είχαμε μέχρι εκείνη τη στιγμή.

Η πανδημία υπήρξε ένα μεγάλο σοκ το οποίο άλλαξε τα πάντα και μετατόπισε τα γεωγραφικά, ιδεολογικά, κοινωνικά και ψυχολογικά όρια των ανθρώπων. Βέβαια όλα αυτά θα ερευνηθούν με την ψυχραιμία της χρονικής απόστασης από τους ιστορικούς του μέλλοντος. Αυτή τη στιγμή, εμείς, μόνον διαισθητικά μπορούμε να νιώσουμε τις αλλαγές κι αυτό είναι που καταγράφουν οι σκηνοθέτες με τις κάμερές τους. Δεν είναι εύκολη όμως μια τέτοια καταγραφή καθώς τα πάντα είναι ευμετάβλητα και ακαθόριστα. Ούτε η χαρτογράφηση αυτού του νέου, διαφορετικού κόσμου είναι εύκολη.

Αυτό ακριβώς εξερευνά το 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, τη μετα-πραγματικότητα, το post reality που βιώνουμε. Και το κάνει μέσα από μια επιλογή τολμηρών ταινιών οι οποίες σκιαγραφούν τους ήρωες, τους αντι-ήρωες, τα κρυμμένα μυστικά και τις πρισματικές αλήθειες που ορίζουν την αλλαγή εποχής που διανύουμε. Τα ντοκιμαντέρ αμβλύνουν τον φόβο και την αβεβαιότητα, καθώς μάς υπενθυμίζουν ότι οι λευκές σελίδες που ανοίγονται μπροστά μας, όσο τρομακτικές και αν μοιάζουν, κρύβουν πάντα μέσα τους όλες τις πιθανότητες. Την ίδια στιγμή, οξύνουν την αίσθηση πως ο κόσμος που θεωρούσαμε μέχρι τώρα γνωστό και οικείο, εξακολουθεί να παραμένει ένα άλυτο αίνιγμα.

 

Κι ο πόλεμος

 

Την ίδια ώρα με τρόμο παρακολουθούμε τα όσα συμβαίνουν στην Ουκρανία. Εκεί όπου μετά την επίθεση της Ρωσίας του Πούτιν εναντίον μιας ανεξάρτητης χώρας, εκατομμύρια πρόσφυγες εγκαταλείπουν τη πατρίδα τους. Την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές η κατάσταση επιδεινώνεται και δεν διαφαίνεται καμία αποκλιμάκωση στον ορίζοντα, με άγνωστες μέχρι στιγμής συνέπειες για την ανθρωπότητα.

Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ θα προβληθούν τρία ντοκιμαντέρ με τον γενικό τίτλο «Με το βλέμμα στην Ουκρανία», τρεις ταινίες μας μεταφέρουν εκεί που μαίνεται σήμερα ο εφιάλτης του πολέμου. Πρόκειται για τα «Χαρακώματα» του γάλλου Λουπ Μπιρό, το «Σπίτι από θραύσματα» του δανού Σάιμον Λέρενγκ Βιλμόντ, και το «F@ck this job» της ρωσίδας Βέρα Κριτσέφσκαγια.

Επίσης το φεστιβάλ συντάσσεται με την Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου και την πρόθεσή της να υποστηρίξει έμπρακτα τους κινηματογραφιστές στην Ουκρανία και εκφράζει την αλληλεγγύη του στην ουκρανική καλλιτεχνική κοινότητα και στους συναδέλφους από το DocuDays UA International Human Rights Documentary Film Festival οι οποίοι ανέβαλαν την 19η διοργάνωσή τους έως ότου παύσει ο πόλεμος και αρθεί ο στρατιωτικός νόμος. Κάτι που ευχόμαστε και ελπίζουμε να συμβεί το γρηγορότερο.

Το 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, θα ολοκληρωθεί την ερχόμενη Κυριακή 20 Μαρτίου, με την προβολή της ταινίας «Τυφλή φιλοδοξία» των Γουόρκ Ρος και Ρομπ Κόου.

 

Στράτος Κερσανίδης strakersan@gmail.com
kersanidis.wordpress.com
Περισσότερα Άρθρα
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2022 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet