Ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ) αποτελεί για την πόλη το μοναδικό μέσο μαζικής μετακίνησης. Μετά το ναυάγιο του μετρό και τη διαρκή μεταφορά της λειτουργίας του στο άδηλο μέλλον, ο ΟΑΣΘ θα πρέπει να καταφέρει να καλύψει με επάρκεια τις μεγάλες ανάγκες της μαζικής μετακίνησης των κατοίκων της Θεσσαλονίκης. Ένας οργανισμός με αμαρτωλό παρελθόν και σκοτεινό παρόν που, ενώ είναι σε καθεστώς εκκαθάρισης εν λειτουργία, βρίσκει τα χρήματα για να προχωρήσει σε δαπάνες 150.000 ευρώ για την παροχή υπηρεσιών διαχείρισης διαφημίσεων σε μέσα μαζικής ενημέρωσης για το έτος 2022. Αντί, λοιπόν, ο ΟΑΣΘ να προχωρά σε άσκηση κοινωνικών πολιτικών και σε αγορά νέων λεωφορείων, προχωρά σε πληρωμή διαφημίσεων σε μέσα ενημέρωσης με μόνο στόχο την επικοινωνιακή του προβολή.
«Στη ζωή σου γίνε champ, όχι chaμπας». Έτσι τιτλοφορείται η νέα διαφημιστική καμπάνια, στην οποία πρωταγωνιστούν πέντε αθλητές της Θεσσαλονίκης και που στόχο έχει να πείσει τους πολίτες, και ιδιαίτερα τους νέους, να κάνουν σωστή χρήση των αστικών συγκοινωνιών. Όπως ανέφερε, κατά τη διάρκεια σχετικής συνέντευξης τύπου, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού, Γιώργος Σκόδρας, «ο ΟΑΣΘ και ο αθλητισμός μάς ενώνουν. Πρέπει να μας ενώνουν για να μην ξεχνάμε. Με το σποτ θέλαμε να στοχεύσουμε στους νέους. Από την πανδημία και έπειτα προσπαθούμε να ξανά συστηθούμε στην πόλη. Στόχος μας είναι να εμπεδωθεί το αίσθημα στήριξης του οργανισμού από όλους, ιδιαίτερα τους νέους ανθρώπους».
Την ώρα που τα αστικά λεωφορεία είναι ασφυκτικά γεμάτα καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας, σε μια πόλη που δεν έχει κανένα εναλλακτικό μέσο μεταφοράς, η διοίκηση του Οργανισμού προσπαθεί να δημιουργήσει κλίμα κοινωνικού αυτοματισμού στη Θεσσαλονίκη, ισχυριζόμενη ότι το πρόβλημα του ΟΑΣΘ είναι ότι οι νέοι δεν κόβουν εισιτήριο, και όχι το γεγονός ότι δεν υπάρχουν αρκετά λεωφορεία για την εξυπηρέτηση των πολιτών. Ξεχωριστό ενδιαφέρον έχει όμως και η χρονική συγκυρία κατά την οποία η γαλάζια διοίκηση του ΟΑΣΘ ξεκινά την καμπάνια ενάντια στους… τζαμπατζήδες. Το τεράστιο κύμα ακρίβειας πλήττει την συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών, με τους λογαριασμούς της ΔΕΗ στα ύψη και τις ανατιμήσεις στα βασικά είδη επιβίωσης καθημερινές.
Στη δύσκολη περίοδο μιας σκληρής οικονομικής, κοινωνικής και υγειονομικής κρίσης, η διοίκηση του ΟΑΣΘ προχωρά ακόμα παραπέρα, σε μια ξεκάθαρα αντικοινωνική πρακτική. Πρόστιμα που σε ορισμένες περιπτώσεις αφορούν χιλιάδες ευρώ έχουν σταλεί από τον Δεκέμβριο του 2021 σε περισσότερους από 10.000 πολίτες, για παραβάσεις που είχαν βεβαιωθεί το 2016. Ο ΟΑΣΘ προχώρησε σε αποστολή μέσω της εφορίας προστίμων αξίας 300 ευρώ για κάθε κλήση που δεν έχει πληρωθεί και αφορά το έτος 2016, χωρίς προηγουμένως να έχει υπάρξει κάποια σχετική ειδοποίηση από τον Οργανισμό, που να ζητά την πληρωμή του αρχικού προστίμου των 60 ευρώ.
Όπως αναφέρει σε δημοσίευσή της η εφημερίδα «Μακεδονία», ορισμένοι πολίτες είχαν αφήσει απλήρωτα περισσότερα από ένα πρόστιμα, με αποτέλεσμα να έχουν πιστωθεί στην εφορία οφειλές χιλιάδων ευρώ. Το επόμενο χρονικό διάστημα αναμένεται να σταλούν μέσω της εφορίας και πρόστιμα των 300 ευρώ για το οικονομικό έτος του 2017. Σημειώνεται πως αν τα ποσά αυτά δεν πληρωθούν, τότε θα υπάρξουν προσαυξήσεις.
Οι λόγοι και οι συνθήκες που μπορεί κάποιος πολίτης να μην πληρώσει εισιτήριο, με αποτέλεσμα να του βεβαιωθεί πρόστιμο, είναι πολλοί και δεν αντιμετωπίζονται κατασταλτικά, στέλνοντας «ραβασάκια» μέσω της εφορίας σε ανθρώπους που δεν μπορούν να ανταποκριθούν στα υπέρογκα ποσά των προστίμων. Ένας δημόσιος φορέας συγκοινωνιών που χρηματοδοτείται από τους πολίτες οφείλει να διαχειρίζεται με όρους κοινωνικής ευαισθησίας ανάλογα ζητήματα.